23948sdkhjf

Torm taber 58 millioner i andet kvartal

Efter et tab i andet kvartal øgede Torm i løbet af juli sin kontraktdækning markant til væsentligt lavere rater.

Det hårde tankmarked har sat sit præg på Torms kvartalsregnskab, der netop er offentliggjort.

Andet kvartal 2018 endte med et underskud efter skat på 8,9 mio. dollar svarende til 58,3 mio. kroner. Det er et væsentligt større underskud end i samme kvartal sidste år, der endte i et negativt resultat efter skat på 1,6 mio. dollar.

Omsætningen steg ellers til 163,3 mio. dollar i andet kvartal 2018 fra 157,0 mio. dollar i samme kvartal 2017. Driftsresultatet faldt dog til 29,4 mio. dollar i år kontra 35,7 mio. dollar i andet kvartal sidste år.

- På trods af et sundt forbrug hos slutbrugerne forblev produkttank-markedet under pres i andet kvartal 2018, skriver Torms adm. direktør Jacob Meldgaard i regnskabet

Øgede dækning

Imens Norden tidligere på måneden nedjusterede sine forventninger til årets resultat på grund af de lave rater i tank, udtrykker Torm ikke nogen direkte forventning til resten af 2018 i sit regnskab. Der er blot gengivet en udvikling i Torms kontraktdækning for resten af året, som dog taler et tydeligt sprog.

Ved udgangen af juni 2018 havde Torm kontrakter på plads for 15 pct. af de resterende skibsdage i 2018. Skibsdagene var sikrede til gennemsnitlige TCE-rater på 16.323 dollar.

Da kalenderen viste den 7. august, havde Torm sikret sig kontrakter for 55 pct. af skibsdagene i 2018 i tredje kvartal. Tilmed til gennemsnitlige rater på 11.856 dollar.

Dermed var der pr. 7. august 9571 skibsdage tilbage i resten af 2018, som ikke er afdækkede. Hvis ikke Torm finder kontrakter til dem, er de henvist til spotmarkedet, hvor raterne befinder sig på de laveste niveauer i ti år. Et fald i dagsraterne for de uafdækkede skibe på 1000 dollar vil derfor betyde et fald i resultatet på 9,6 mio. dollar.

VLCC stjæler markedsandele

Der er flere årsager til, at raterne kom under pres i løbet af andet kvartal. Torm peger blandt andet på, at det store antal leveringer af nye råolietankere har kannibaliseret markedet for produkttankere. 

Også råoliemarkedet er under pres, og derfor har andre rederier udnyttet de rene tanke i råolienybygningerne til at tage laster med raffinerede olieprodukter på nybygningernes jomfrurejser. Ifølge Torm er det en væsentlig faktor, fordi de største råolieskibe (VLCC) kan tage samme mængde som tre LR2-produkttankere eller seks MR-tankskibe.

Dertil kommer vedligeholdelsesarbejde på eksportorienterede raffinaderier samt højere indenlandsk produktion af olieprodukter i Mexico og Brasilien, hvor også den lange strejke blandt landets lastbilchaffører spillede ind på Torms forretning.

Endelig har tilgangen af nye skibe givet et pres på raterne. Torm vurderer, at den globale flåde af produktankskibe over 25 t.dv. voksede med 0,3 pct. i andet kvartal 2018.

Søfart vender tilbage med et interview med Torms adm. direktør Jacob Meldgaard senere i dag.

Torm A/S
mio. dollar Andet kvartal 2018 Q2 2017
Nettoomsætning 163,3 157,0
Resultat af primær drift (ebitda) 29,4 35,7
Resultat før skat -8,6 -1,5
Årets resultat -8,9 -1,6
Gns. TCE-rater 12,944 13,841
Egenkapital 882,2 787,8
Antal ansatte
Regnskabsåret blev afsluttet dd. mmmm åååå.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.112