23948sdkhjf

Landstrøm: Der findes en standard – nu mangler blot velviljen

Manglen på internationale standarder er ikke en undskyldning for at afvise landstrøm, lyder det fra virksomheden Powercon efter debat i Aarhus.

De mange krydstogtskibe, der hvert år anløber i Aarhus, har medvirket til en debat om den forurening, der følger med – og i den forbindelse muligheden for at etablere landstrøm.

Det har fået Det Økologiske Råd  til at opfordre til at etablere landstrømsanlæg, så de mange krydstogtskibe kan slukke for dieselgeneratoren, når de ligger i havn.

Et forslag som direktør i Aarhus Havn Jakob Flyvbjerg afviser. 

- Vi ved, at havnestrøm, som man har lavet i Hamborg, er en dyr investering og fungerer rigtigt dårligt, fordi skibene har forskellige stik og spændinger. Det er som at skulle have forskellige adaptere med på en ferie til udlandet. Der er vist kun et enkelt skib, der har benyttet landstrømsanlægget i Hamborg, så det ligner ikke en løsning, siger han til Aarhus Stiftstidende.

Der er en standard

Men lige netop den anskuelse er medejer Peter Castberg Knudsen fra Powercon, der har specialiseret sig i at fremstille landstrømsanlæg, ikke enig i.

Læs også: Powercon lander rekordregnskab og rekordordre

- Der har siden 2012 eksisteret en standard, som alle landstrømsanlæg bliver bygget efter. Denne beskriver også hvilket stik, der skal bruges. Både de amerikanske, tyske, norske, svenske og kinesiske anlæg er bygget med samme type tilkobling, skriver han i en kommentar til Energy Supply.

- Standarden (IEC/ISO/IEEE 80005-1, red.) omhandler både landstrømsanlæg og de stik skibene udstyres med og bliver brugt som sikkerhed for at grænsesnittet fungerer, så tingene passer sammen, forklarer han.

Han fortæller i samme ombæring, at krydstogtskibene spændingsmæssigt bruger enten 6,6kV eller 11kV og 50 eller 60Hz, hvilket er årsagen til, at man bygger landstrømsanlæggene med en frekvensomformer, som tilpasser sig den pågældende spænding automatisk.

Hamborgs anlæg fungerer fint

Peter Castberg Knudsen er altså ikke enig i, at der er skibenes forskellige stik og ledninger, der besværliggør anvendelsen af landstrøm.

Læs også: Rangliste: Her er de største batteripakker i dansk søfart

Han er heller ikke enig i, at det indirekte skulle være årsagen til at anlægget i Hamborg aldrig er blevet brugt.

- Anlægget i Hamborg fungerer ikke dårligt, men man har de første par år fastholdt en meget høj pris på strømmen overfor skibene, hvilket har holdt "lysten" til at koble sig til på et begrænset niveau, forklarer han.

Rederierne vil gerne

Når alt kommer til alt, så skal der to til en tango – og der skal altså også to parter til at udbrede landstrøm noget mere, end det er i dag. Men spørgsmålet er så: Hvad kommer først: Hønen eller ægget?

I bund og grund handler det om, at havnene ikke etablerer landstrømsanlæg, fordi ingen skibe kan koble sig på. Rederierne gør ikke skibene klar til landstrøm, når der alligevel ikke er ret mange havne, hvor det er muligt at koble sig på.

Læs også: Powercon lander ny millionordre på landstrømsanlæg

Peter Castberg Knudsen fortæller dog, at et af de skibe, der anløber Aarhus cirka 16-17 gange om året rent faktisk er tunet ind på landstrøm.

- Skibet er forberedt til landstrøm. Det mangler blot et par enkelte slut-installationer, men det har ikke været nødvendigt at lave, da det aldrig har været muligt at kunne koble skibet til nogen havn grundet manglende installationer på land, siger Peter Castberg Knudsen og tilføjer:

- Der er dog blevet stor velvilje fra begge side over de sidste par år, dog ikke så meget i Danmark endnu.

Han nævner dog, at Samsø er gået i front her hjemme. Her har færgen, der sejler mellem Samsø og Hov, siden foråret været koblet på landstrøm om natten.

En udvikling, som ifølge Peter Castberg Knudsen vil fortsætte.

- Om vi skal gøre som i Norge, hvor statslige støttemuligheder har sikret udbredelsen, eller om vi kommer med af os selv, er svært at sige. Men i sidste ende bliver vi måske indhentet af lovgivningen, hvor der blandt andet fra EU's side sker en stramning fra 2025, slutter han.

Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Fritz Ganzhorn starter ny virksomhed

'Ærøxpressen' forsinket 10 dage

2

Overraskelse: Minister finder alligevel penge til skoleskibene

Minister flytter rundt i budgettet og giver penge til ekstra togter for både 'Gerorg Stage' og 'Danmark' i 2020

Kolding sætter hold bag omlægning af erhvervshavnen

Næste år vil APM Terminals i Gøteborg være CO2-neutral

Nyhedsbrev

8.503 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Norden og Shipping Lab sammen om biofuelprojekt

Biomasse, der ikke kan anvendes i fødevareproduktion, skal i nyt partnerskab testes som bunker på Nordens skibe

Online Avis Arkiv

SØFART TEMA: Røgrensning og alternativ bunker
Ammoniak-drevet 23.000-teu'er får Lloyds velsignelse

Plus

DFDS vil sende drone-hær i luften over terminaler

Odense-virksomhed har fået succes med at tilbyde rederier at effektivisere deres terminal-operationer ved hjælp af droner og kunstig intelligens

19 kidnappet fra tankskib ved Nigeria

Danske Maritime kalder finanslov "ambitiøs og problematisk"

USA opbringer skib lastet med iranske våben i Det Arabiske Hav

VIDEO: Aarhus Havn sætter container-rekord

SØFART TEMA: Røgrensning og alternativ bunker
Total skal levere LNG til CMA CGM's containerskibe

Italien accepterer at modtage to skibe med migranter

Plus

Dansk bølgeenergi-koncept skal testes i udlandet

Galleri: Installationsfartøjer skaber trængsel i Esbjerg Havn

Smyril Line udvider flåden med et femte skib

Ekstra skib baner vejen til UK for Hirtshals og for Smyril Lines nordatlantiske hjemmemarked

3

Skoleskibe forbigået i ny finanslov

Danske Rederier er ærgerlige over, at der blev ikke afsat midler til to årlige togter med skoleskibene 'Georg Stage' og 'Danmark'

VIDEO: 'Ærøxpressen' bliver døbt

Alfa Laval: Markedet for ballastvand topper først i 2022

Unifeeder opkøber feeder-operatør i Singapore

Powercon lander rekordregnskab og rekordordre

Plus

Wind Europe 2019
Esvagts rejse mod SOV-konceptet

’Esvagt Faraday’ og ’Esvagt Froude’ repræsenterede en verdenspremiere, da de så dagens lys i offshore vind – og var samtidigt resultat af Esvagts særlige udgangspunkt i standby/rescue

Plus

Wind Europe 2019
5 spørgsmål til Thomas Fauerby om Esvagts offshore vind-aktiviteter

Stadil-konkurs efterlader gæld på 160 millioner

Plus

Vind i sejlene for danske offshore aktiviteter

Nils Smedegaard Andersen får toppost i udenlandsk gigant

Nye ansigter hos Uni-Tankers

Flemming Ipsen og Lotte G. Lundberg ude af Errias bestyrelse

Plus

Blue Star-søfolk venter stadig på penge fra Garantifond

Plus

"Mærsk er opmuntrende grøn"

Danske Havne vælger ny formand

Hvide Sande Shipyard tager ny hal i brug

Uddannelseskonsulent til Danske Maritime

Maritim museumsdirektør i spil som årets topchef

Plus

Et klimamatch med det offentlige

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Båndstropper, løftestropper eller løftebånd?

Første hydrauliske Potain bomkran i Danmark leveret

10 TIPS til vedligehold af din hydraulikpumpe til løft

Copenhagen Pump forhandler kapselblæsere fra Pedro Gil

Transmitter til bl.a. Fugtmåling fra Summit

Prysmian lagerfører populære krankabler

Mindre støj på linjen med ny forbedret Stennevad hjemmeside

Pladegummi på ruller eller skåret på mål

GTS: Sådan accelererer vi dansk innovation

Technoflex ønsker alle en glædelig Jul samt Godt nytår

Kender I den om DENIOS, DENIOS med den røde tud?

Fastholdelse af ortopædiske indlægssåler med hjælp af vakuum

KH-Technic ApS leverer nu kabler og stik fra SHIELD

NOS A/S tilbyder rustfrit løfteudstyr

Kundecase - TME Solutions - vibrationsmåling

Jobopslag: Receptionist - Odense →

Nåede du ikke at besøge os på AJOUR?

En verificeret indsats for FNs verdensmål

Specialfremstilling af gummi/metal bøsninger

SMV’er om Finanslov: 3 strikes og 1 out

Få nye tankkort på under 1 min.

Hvad i hulen betyder ATEX?

OTD Packing Service ApS kan nu dokumentere sin kvalitet

NOS A/S forhandler et stort udvalg af tovværk!

Lys er også indeklima

Send til en kollega

0.187