Landstrøm til debat i Aarhus efter krydstogt-succes

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

De mange krydstogtskibe i Aarhus skaber nu debat forureningen fra skibenes generatorer. Aarhus Havn afviser landstrøm.

Imens antallet af krydstogtskibe, der besøger Aarhus, er steget fra tredoblet på fem år, giver de 42 anløb i år anledning til debat om den luftforurening, der følger med. 

Læs også: Rønne Havn A/S forventer ny krydstogtrekord i 2019

Det skriver Århus Stiftstidende

I Det Økologiske Råd påpeger miljøingeniør Kåre Press-Kristensen, at selvom skibene lever op til kravet om max. 0,1 pct. svovl i brændstoffet, er det stadig 100 gange mere, end der er i diesel til biler. 

Krydstogtskibenes udstødning består blandt andet af ultrafine partikler, der er klassificeret som kræftfremkaldende på niveau 1 af WHO.

- Vi vil rigtigt gerne, at man viser byerne frem for turister. Men hvis man skal tage imod krydstogtskibe, skal det ske uden unødig forurening. Det kan man gøre ved at anlægge landstrøm, så skibene kan slukke dieselgeneratoren og populært sagt få strøm i en stor ledning, når det ligger i havnen, siger Kåre Press-Kristensen til Stiften.

Læs også: Dansk luftfartsentreprenør vil starte krydstogtrederi

I Aarhus Havn ser direktør Jakob Flyvbjerg dog ikke landstrøm som en løsning. 

- Vi ved, at havnestrøm, som man har lavet i Hamborg, er en dyr investering og fungerer rigtigt dårligt, fordi skibene har forskellige stik og spændinger. Det er som at skulle have forskellige adaptere med på en ferie til udlandet. Der er vist kun et enkelt skib, der har benyttet landstrømsanlægget i Hamborg, så det ligner ikke en løsning, siger han til Aarhus Stiftstidende.



Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Flydedok i Hirtshals er væltet om på siden

Der er et skib inde i den 82 meter lange flydedok

Se billeder af skader fra beskidt bunker

Brancheorganisationen Intertanko udtrykker fortvivlelse over, at ingen myndigheder lader til at gøre noget ved problemet med beskidt bunker.

Plus

Dansk motorgigant har vokseværk - vil bygge gigantisk totakter i Sydhavnen

MAN energy solutions på vej med stor udvidelse i Københavns Sydhavn, hvor ny totakter skal teste fremtidens grønnere skibsmotorteknologier

Mærsk vil sende boreforretning på børsen

Maersk Drilling skal noteres på fondsbørsen i København i løbet af 2019.

Plus

Torm-CEO: VLCC'ere kannibaliserer markedet

Nyhedsbrev

J. Lauritzen båret frem af både gas og tørlast

I modsætning til sidste år er J. Lauritzen i 2018 kommet ud af andet kvartal med et positivt driftsresultat.

Online Avis Arkiv

Mærsk storsælger men taber på containere

Omsætningen i Hamburg Süd slår nu for alvor igennem i Mærsks regnskab for første halvår, hvor indtjeningen på containere dog er tynget af højere bunkerpriser.

Sådan klarede resten af Mærsk andet kvartal

Analytikere: Svært at få god pris for Maersk Drilling

Plus

”Jeg er selvfølgelig ærgerlig over, at vi har et elendigt tankmarked”

Trods sidste uges nedjustering ser Nordens topchef Jan Rindbo lyspunkter, både i tank og tørlast

Plus

DFDS har uro på bagsmækken både i syd og nord

Det lyder måske naivt, men jeg er stadig af den overbevisning, at der kommer en løsning på Brexit-udfordringerne, siger DFDS-topchef Niels Smedegaard efter dagens regnskab.

To døde efter VLCC-eksplosion

Torm taber 58 millioner i andet kvartal

Efter et tab i andet kvartal øgede Torm i løbet af juli sin kontraktdækning markant til væsentligt lavere rater.

SØFART TEMA 'Førerløse skibe'
Vard skal bygge autonomt skib for Yara

Analysehus: Containerrederier klokker i kapaciteten

Mærsk rygtes klar til at udskille Drilling

Kommuner raser over Canal Tours

Plus

Øresundsfærger skal være en turistattraktion

Som led i vækstplanen for HH Ferries vil CEO Johan Röstin arbejde på at tiltrække flere turister på færgerne mellem Helsingør og Helsingborg. Også miljøet står højt på agendaen hos rederichefen

DFDS nu oppe på seks mega-ro/ro-skibe fra Jinling

SHORTSEA: Endnu en option løftet i Kina, hvormed DFDS fra midten af 2020 råder over seks 6.700 lanemeter-skibe til Nordsøen og Middelhavet

Opkøb øger vækst hos DFDS

SHORTSEA: Tyrkisk kursfald øger usikkerheden, mens de nye aktiviteter samme sted booster omsætningen

Nu kommer scrubber-leveringerne fra ME Production

Norden i plus trods tørke i tank

Tre savnet efter VLCC-eksplosion

Rønne Havn A/S forventer ny krydstogtrekord i 2019

Ørsted tjener 3,9 milliarder i første halvår

Kinesisk rederi udsat for cyberangreb

Vækst stagnerer for Mærsk-konkurrent

Kina køber massivt op af europæiske havne

Mærsk Line tilbage i varmen i Nigeria

Kostbar dansk uddannelse af litauiske søofficerer i Litauen var spildt

Sommertravlhed på havne: Rekordmange lystsejlere får bøde

Nyt maritimt topmøde i København

Træ og asfalt rykker ind på Horsens Havn

Plus

Funktionel belægning i 100 år

Dansker modtager IMO's International Maritime Prize

Ny bestyrelse i Erria

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Se vores nye hjemmeside Saybolt Danmark A/S

Det Ny Fluidware App

Electro Care ApS - Pumpeeftersyn - Serviceaftale

Spændende talere på BIM Forum 2018 d. 20/9 i København

Buhl & Bønsøe på Automatik 2018

Vi har leveret løftegrejet til det seneste indkøb fra Maximus Kran- & Specialtransport

Ny serie af termiske kameraer fra Fluke lagerføres nu hos RS Components

Trådløs håndholdt HMI – Pendant / Teach box

Kreative og innovative løsninger

Easylog NFC temperaturlogger

Ny brochure på gaden! Renewables & engineering

Indeklimaets Temadag 2018

Har du set Davit-kranerne fra amerikanske Thern?

Electro Care ApS - Pumpeservice & reparation

Lad os foretage din prøvelastning med vores Waterbags

Nyt kompensator katalog fra WILLBRANDT Gummiteknik

Ønsker du stor brudstyrke for glas? Så leverer vi Hærdet glas

RS Components' aftale med Zerynth styrker IoT-udvikling på DesignSpark

Salg og udlejning går hånd i hånd

Kundespecifikke produkter

Er det muligt at teste materialer i et realistisk korrosivt miljø?

Trimble Roverløsninger

DMT gentager succesen

Militær viden og præcision kan (også) bruges i det civile

Kan du huske vores opslag om tre nye test-lastbiler?

Send til en kollega

0.204