23948sdkhjf

Kostbar dansk uddannelse af litauiske søofficerer i Litauen var spildt

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Litauen tillod ikke officererne at bruge deres uddannelse, som Danmark skønsmæssigt brugt 25 millioner kroner på

I en kort periode i 1990’erne førte Danmark stormagtspolitik i Sovjetunionens ruiner.

Efter 50 års besættelse blev landene i Baltikum selvstændige, og den danske regering pumpede mindst 10,8 mia. kr. i genopbygningen af særligt Litauen, Estland og Letland. Det skriver Politiken lørdag.

En væsentlig del af midlerne blev brugt på at uddanne nationale forsvarsstyrker. Danmark ville stabilisere Østersøen og opbygge Natos bolværk mod øst, i fald den russiske bjørn skulle vågne igen.

Til det formål havde balterne brug for at få uddannet nye militære ledere, der ikke var fedtet ind i den sovjetiske fortid. Balterne havde brug for folk som Jonas. Men nu viser det sig, at Danmarks investering i Jonas var spildt.

- Jeg var en af to litauere i et udskilningskapløb med 120 kandidater på min årgang. Efter fysiske tests og flere samtaler blev jeg udvalgt til at rejse til Danmark og få en lederuddannelse på Søværnets Officersskole, siger Jonas, der af hensyn til sin karriere ønsker at være anonym.

Michael H. Clemmesen var i perioden 1994-2004 Danmarks forsvarsattaché i Baltikum. Han siger til Politiken:

- Det er mig helt uforståeligt, at de litauiske søofficerer ikke har fået anerkendt deres uddannelse. For vi startede programmet på direkte anmodning af den daværende litauiske flådechef, den højt respekterede Raimundas Baltuška.

Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus

Branchebosser: Miljøstyrelsen handler amatøragtigt

To miljøskibe kommer til at ligge stille i fem år, fordi Miljøstyrelsen trækker udbud tilbage. Jobi Værft er ramt

Plus

Her er Maersk Brokers tørlast-strategi

Mærsk-mæglerne fortæller her, hvordan de satser på tørlast via ’Maersk Broker Bulk Chartering’, der formelt er et selvstændigt selskab. I december opkøbte man to andre brokere, og flere kan snart komme til, fastslår ledelsen

Plus

Miljøstyrelsen efter værft-kritik: Vi vil tage mere ansvar

Hirtshals Yard opkøbt af fiskere

Cargo-skib grundstødte i Øresund

Plus

Toprederier tøver med indflagning

Trods en fælles ambition om at styrke Dansk Internationalt skibsregister undlod toprederier som Torm, DFDS og Hafnia at omflage så meget som ét eneste skib til Dannebrog i 2018

Nyhedsbrev

Online Avis Arkiv

Danmark i maritim samarbejdsaftale med Indien

Hoyer Motors indviede nyt testcenter

Hamburg Süd's bulk-aktiviteter solgt til China Navigation

Blå erhverv vil styrke maritim klynge sammen

En række erhvervsorganisationer går nu sammen om at styrke den danske maritime klynge

Plus

Flying P-Liner bliver pragtstykket i Hamborgs Hansahavn

SKIBSBEVARING: Nu bliver der endnu mere at valfarte til Hamborg for, hvis man holder af søfartshistorie

Marpro har fundet chef til ny afdeling

Plus

Ex-bornholmer på besøg i Danmark

Fayard fik besøg af en klassiker i dansk færgefart, ’Jens Kofoed’, som har udskiftet Bornholm med Ålandsøerne

Producent udvider direktionen

Plus

Hurtigrutens danske hotelchef har en krævende opgave

Danske Thomas Westergaard er strøget til tops i Norges store kystpassagerrederi, Hurtigruten. Men det lå ikke i kortene, at hotelmanden skulle ende i søfart

Plus

Torm sælger 18 år gammelt tankskib

Exit af ældre skibe fra OMI-overtagelsen fortsætter hos Torm, der i år får nyt input af nye MR-skibe

Positionsbillede

Plus

Folketinget sender søværnet på langfart

Danske orlogsskibe skal hvert år udstationeres i NATO-flådestyrker. Den første mission er bevogtning af Frankrigs hangarskib, der deltager i flyoperationer over Syrien og Irak. Det civile mål er sikrere sejlruter

Ny formandspost til Ole Ingrisch

Ny konsulent på plads hos Sea Health & Welfare

Plus

Mere gods sejles uden om Danmark

SHORTSEA: Color Line køber ro/ro-skib fra Finnlines for at øge trailerkapacitet mellem Oslo og Kiel

Peter Madsen Rederi skal fjerne sten for millioner

Tredje bugserskib ankommet til brændende containerskib

Medie: Maersk sælger snart dele af Hamburg Süd

Plus

Eksperter undrer sig over hurtig havnelukning

Plus

Hvilke tank-tradelanes rykker i 2019?

IMO-chef åbner konference på 'Pearl Seaways'

Hans Jensen Lubricators udnævner CCO

Tidligere hoteldirektør på plads hos DFDS

40 år hos C.C. Jensen

Plus

Orskov-familie hiver 9 mio. kr. ud i udbytte

Maersk Drilling får ny næstformand

Aalborg Havn får ny driftschef

Ny direktør i Uni-Tankers

Plus

Fra hippie i Troense til chef for Georg Stage

Julemirakel eller vintermarked?

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Vind en HADEF 53/07A skraldetalje med ultra lav egenvægt!

Skipperstole & Lodsstole fra Alu Design

Prysmian Norge skal kable Johan Svendrup P2 procesplatform

2019 IHF Handball World Championship

Nu skyder vi fødselsdagsåret i gang

Boat Show

Faldsikring på den nemme måde - Fyns Kran Udstyr A/S

Certex Peter Harbo og Certex Danmark fusionerer

600 mio. kr. skal give et teknologisk boost

Undgå brand i maskinrummet!

Vores tekniske afdeling er specialister i at designe og fremstille løfteudstyr

Technoflex Afbalancering

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

LinkedIn, Twitter, Facebook og Instagram.

Endnu en nyhed i vores produktsortiment hos Carl Stahl A/S: Dynamometer med bluetooth forbindelse

Specialfremstilling af gummi/metal bøsninger

Spidex kobling

JUMO Vibrotemp

Hvordan kan de stigende krav til emissioner fra skibsfarten imødegås?

West Diesel leverer akut et generatoranlæg

Tid til nyt arbejdstøj?

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

De nye Roxtec tætningskit gør det nemmere at installere Roxtec kabel- og rø...

Åbent hus HF-søfart

Sædbank og sikkerhed

Send til en kollega

0.167