23948sdkhjf

Maersk Supply vil udvikle ny krantype med Vestas

I jagten på mere lukrative markeder end olie og gas går Maersk Supply Service sammen med Vestas om transport af havmøller.

Efter 18 måneders tilløb er et nyt samarbejde mellem Maersk Supply Service og Vestas nu en realitet. 

Samarbejdet går ud på at udvikle en ny vertikal kran, der kan bringe Maersk Supply Services tonnage i spil til at håndtere stadigt større vindmøller til en lavere pris, end det sker i dag. 

- Når du er en del af serviceindustrien til olie og gas, så er du pr. definition udfordret, fordi aktivitetsniveauet er markant lavere end for tre-fire år siden. Vi ser vindmarkedet som en investering i fremtiden, siger Steen S. Karstensen, adm. direktør i Maersk Supply, til Børsen.

I en pressemeddelelse oplyser Maersk Supply Service, at den nye krantype kaldet Vertical Installer vil kunne bruges både onshore og offshore. Kranen vil gøre det muligt at anvende skibe med lavere omkostninger til offshore-opgaverne. 

Støtte fra staten

Med udsigt til at efterspørgslen efter grøn energi vil stige samtidig med, at prisen på vindenergi vil falde, forventes produktionen af vindenergi at blive fordoblet frem mod 2027.

En af vindmølleindustriens største udfordringer er at sænke omkostningerne ved at transportere og opsætte møllerne, som bliver stadigt større og sat op stadigt længere væk. 

Projektet har fået 47 mio. kr. i støtte over en treårig periode fra EUDP-programmet under Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet. Det er dog en mindre del af de omkostninger, som projektet løber op i, fortæller Maersk Supply til Børsen.

Ønsker altid at udvikle

Maersk Supply Service er blandt de selskaber med tilknytning til energibranchen, som Maersk forsøger at sælge fra. Steen S. Karstensen afviser dog over for Børsen, at drejningen mod den grønne del af energisektoren udelukkende sker for at gøre offshorerederiet mere attraktivt over for en potentiel køber.

- Uanset hvad, så ønsker du som en ansvarlig ledelse at udvikle forretningen. Og vi er hverken de første eller de sidste, der finder ud af, at man bliver nødt til at reagere, fordi et marked ændrer sig over natten, siger han til Børsen.

Maersk Supply Service forventer at have en prototype af kranen klar i 2019. Introduktion til markedet forventes om to-tre år.

Markedet for offshore-fartøjer har været under hårdt pres, siden olieprisen faldt brat i 2014. På tværs af branchen har adskillige fartøjer har ligget stille i årevis, og Maersk Supply Service er blandt de rederier, der har solgt kraftigt ud af den ældste del af flåden.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.313