23948sdkhjf

Maersk Supply vil udvikle ny krantype med Vestas

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

I jagten på mere lukrative markeder end olie og gas går Maersk Supply Service sammen med Vestas om transport af havmøller.

Efter 18 måneders tilløb er et nyt samarbejde mellem Maersk Supply Service og Vestas nu en realitet. 

Samarbejdet går ud på at udvikle en ny vertikal kran, der kan bringe Maersk Supply Services tonnage i spil til at håndtere stadigt større vindmøller til en lavere pris, end det sker i dag. 

- Når du er en del af serviceindustrien til olie og gas, så er du pr. definition udfordret, fordi aktivitetsniveauet er markant lavere end for tre-fire år siden. Vi ser vindmarkedet som en investering i fremtiden, siger Steen S. Karstensen, adm. direktør i Maersk Supply, til Børsen.

I en pressemeddelelse oplyser Maersk Supply Service, at den nye krantype kaldet Vertical Installer vil kunne bruges både onshore og offshore. Kranen vil gøre det muligt at anvende skibe med lavere omkostninger til offshore-opgaverne. 

Støtte fra staten

Med udsigt til at efterspørgslen efter grøn energi vil stige samtidig med, at prisen på vindenergi vil falde, forventes produktionen af vindenergi at blive fordoblet frem mod 2027.

Læs også: Maersk Supply køber nyt system til energistyring

En af vindmølleindustriens største udfordringer er at sænke omkostningerne ved at transportere og opsætte møllerne, som bliver stadigt større og sat op stadigt længere væk. 

Projektet har fået 47 mio. kr. i støtte over en treårig periode fra EUDP-programmet under Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet. Det er dog en mindre del af de omkostninger, som projektet løber op i, fortæller Maersk Supply til Børsen.

Ønsker altid at udvikle

Maersk Supply Service er blandt de selskaber med tilknytning til energibranchen, som Maersk forsøger at sælge fra. Steen S. Karstensen afviser dog over for Børsen, at drejningen mod den grønne del af energisektoren udelukkende sker for at gøre offshorerederiet mere attraktivt over for en potentiel køber.

- Uanset hvad, så ønsker du som en ansvarlig ledelse at udvikle forretningen. Og vi er hverken de første eller de sidste, der finder ud af, at man bliver nødt til at reagere, fordi et marked ændrer sig over natten, siger han til Børsen.

Læs også: Maersk taber 694 millioner trods fremgang

Maersk Supply Service forventer at have en prototype af kranen klar i 2019. Introduktion til markedet forventes om to-tre år.

Markedet for offshore-fartøjer har været under hårdt pres, siden olieprisen faldt brat i 2014. På tværs af branchen har adskillige fartøjer har ligget stille i årevis, og Maersk Supply Service er blandt de rederier, der har solgt kraftigt ud af den ældste del af flåden.

Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus 3

"Danmarks gamle coastere gjorde drenge til mænd"

Danmark er fortsat en coaster-nation, men vores coasterfart er en skygge af sig selv i sammenligning med guldalderen. Forhenværende sømand, Glenn Gormsen, beskriver, hvordan coasterfarten formede en hel generation af danske søfolk

Plus 1

Da der kom en båd med bananer

Tilbageblik på en helt anden tid for danske søfolk med store besætninger, syv messer og en velfærdssekretær – men der kunne også være 40 graders varme i om bord

Plus

Gigant: Ny rekordholder besøgte Europa

’MSC Gülsün’ langs kaj med gammel panamax-søster i Bremerhaven under jomfruturen til Europa

Mærsk-konkurrent kontraherer 10 ultra store containerskibe

England vælger dansk design til nye fregatter

Fem nye fregatter til Royal Navy bliver baseret på samme OMT-design som de danske Iver Huitfeldt-fregatter, skriver BBC

Nyhedsbrev

Plus

Salg af to skibe fra konkursramte Blue Star Line

Hong Kong-selskab specialiseret i formidling af ophugning køber to af Blue Star Lines ankerhåndteringsskibe

Online Avis Arkiv

Mærsk øger brand-værdi med ny strategi

Dan-Bunkering-sag vokser til over 400 millioner kroner

Rønne Havn køber stor mobilkran af CMP

Monjasa flytter til shipping-hub i København

Plus

Ugens leder: Ny havn bukker under for "byudvikling"

Plus

El-færgen ’Ellen’ må fortsat blive i havn

’Ellen’s to maskinrum lukker ned samtidigt – det må de ikke, og fejlen er ikke fundet endnu, hvorfor onsdagens sejlads også er aflyst

Plus

Kina debuterer som skibsbygger på krydstogtområdet

Niels-Erik Lunds selskab har 24 dage forud for tidsplanen taget levering af verdens første kinesisk-byggede krydstogtskib til det internationale marked

Plus

Ærøxpressen: "Alt går efter planen"

Ærøboerne får to nye færger i indeværende år. Den sagnomspundne batteridrevne ’Ellen’ er, efter to års forsinkelse, endelig i drift, mens bygningen hybridfærgen ’Ærøxpressen’ i højere grad går som planlagt

AP Møller vil skabe stærk vindmølle-underleverandør

Kan stadig ikke finde fejlen: Ellen kan ikke bakke

Hurtigruten kom først med hybridskib gennem Nordvestpassagen

Danske Rederier laver nyt kursus i ledelse

Atomdrevet russisk fragtskib passerer dansk farvand

Verdens eneste tilbageværende atomdrevne fragtskib kan blive en hyppig gæst i dansk farvand efter større renovering

Plus

Ændringer i kontrolsystem klar til at bringe ’Ellen’ tilbage i drift

Ærøfærgerne er i dag torsdag få godkendelser fra at få ny el-færge tilbage i drift i en uge, hvor også back-up-færgen blev ramt af uheld

Plus

Fuld fart i maritim digitalisering

KRONIKKEN: Den maritime digitalisering og automatisering er "alive and kicking". Og endda specielt i forhold til iværksætteri

Dødsfald på Mærsks foretrukne skrotværft i Alang

To arbejdere har ifølge NGO mistet livet på to ophugningsværfter i Alang, Indien. Den ene ulykke skete på Shree Ram-værftet, hvor flere Mærsk-skibe er ophugget. Begge værfter har ansøgt om at blive optaget på EU's liste over godkendte skrotværfter

Flådefornyelse øger minus hos Royal Arctic Line

Det ventede underskud fra årets første seks måneder blev større efter merudgifter til nye bygdeskibe

OSK skal designe nye jernbanefærger til New Zealand

Kiwi Rail går efter dansk design, når de i 2024 indsætter en ny generation af færger på Cook-strædet

Esbjerg-CFO afslutter ’the blue MBA’

Plus

Skal skibstrafik og virksomheder vige for boliger?

Ny bunker trader hos Dan-Bunkering i København

Hess udnævner ny direktør i Danmark

Ny chef for Green Ship of the Future

Plus

Vi er ikke bange for fair konkurrence

Han skal lede ny afdeling i Japan

Slut med dansk CEO i MOL Nordic Tankers

Dansk shipping-ikon skriver erindringer

Svanehøj åbner afdeling i Japan

Alfa Laval forfremmer Aalborg-direktør

Plus

Det CO2-neutrale skib handler ikke bare om skibet

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Meggitt A/S værdsætter digital service & support

Ajos bringer ny Potain-kran til Danmark

ESVAGT planter 1.047 træer

Kraner til Storstrømsbroen

Det kræver innovative partnere og fremtidssikre løsninger at matche mejeribranchens udvikling

Vi har kranløsningen - uanset hvilken industri den skal bruges i!

Har du set vores nye katalog for efteråret 2019?

Når virksomhedens eneste sikkerhed er usikkerhed

Sådan sikrer vi maksimal hastighed i din produktion

Få bevis på din viden

Overhaul af kompressor

Er sikkerheden i top, når du arbejder i højden?

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Styrk kvaliteten af dit arbejde

Pneumatiske, elektriske og hydrauliske aktuatorer fra ProMetal

Gratis billetter til DanFish International

Handling tæller mere end ord… derfor vil vi gerne vise dig denne video:

Teknisk Messe hos Teknidan

Palfinger Marine - en verdens omspændende organisation på 11.000 medarbejdere

Hvad er STADIG farligere end din svigermor?

Optimér din energianvendelse med retvisende nøgletal

Beskyt dine plastikgennemføringer

FIFISH P3 Undervandsdrone

Mød Gravlund Industrigummi på HI-messen d. 1.-3. oktober 2019 – Stand J-733...

Gode tilbud fra Stålspecialisten på værktøjsmaskiner - kraner - udstyr

Send til en kollega

0.236