23948sdkhjf

Maersk Supply vil udvikle ny krantype med Vestas

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

I jagten på mere lukrative markeder end olie og gas går Maersk Supply Service sammen med Vestas om transport af havmøller.

Efter 18 måneders tilløb er et nyt samarbejde mellem Maersk Supply Service og Vestas nu en realitet. 

Samarbejdet går ud på at udvikle en ny vertikal kran, der kan bringe Maersk Supply Services tonnage i spil til at håndtere stadigt større vindmøller til en lavere pris, end det sker i dag. 

- Når du er en del af serviceindustrien til olie og gas, så er du pr. definition udfordret, fordi aktivitetsniveauet er markant lavere end for tre-fire år siden. Vi ser vindmarkedet som en investering i fremtiden, siger Steen S. Karstensen, adm. direktør i Maersk Supply, til Børsen.

I en pressemeddelelse oplyser Maersk Supply Service, at den nye krantype kaldet Vertical Installer vil kunne bruges både onshore og offshore. Kranen vil gøre det muligt at anvende skibe med lavere omkostninger til offshore-opgaverne. 

Støtte fra staten

Med udsigt til at efterspørgslen efter grøn energi vil stige samtidig med, at prisen på vindenergi vil falde, forventes produktionen af vindenergi at blive fordoblet frem mod 2027.

Læs også: Maersk Supply køber nyt system til energistyring

En af vindmølleindustriens største udfordringer er at sænke omkostningerne ved at transportere og opsætte møllerne, som bliver stadigt større og sat op stadigt længere væk. 

Projektet har fået 47 mio. kr. i støtte over en treårig periode fra EUDP-programmet under Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet. Det er dog en mindre del af de omkostninger, som projektet løber op i, fortæller Maersk Supply til Børsen.

Ønsker altid at udvikle

Maersk Supply Service er blandt de selskaber med tilknytning til energibranchen, som Maersk forsøger at sælge fra. Steen S. Karstensen afviser dog over for Børsen, at drejningen mod den grønne del af energisektoren udelukkende sker for at gøre offshorerederiet mere attraktivt over for en potentiel køber.

- Uanset hvad, så ønsker du som en ansvarlig ledelse at udvikle forretningen. Og vi er hverken de første eller de sidste, der finder ud af, at man bliver nødt til at reagere, fordi et marked ændrer sig over natten, siger han til Børsen.

Læs også: Maersk taber 694 millioner trods fremgang

Maersk Supply Service forventer at have en prototype af kranen klar i 2019. Introduktion til markedet forventes om to-tre år.

Markedet for offshore-fartøjer har været under hårdt pres, siden olieprisen faldt brat i 2014. På tværs af branchen har adskillige fartøjer har ligget stille i årevis, og Maersk Supply Service er blandt de rederier, der har solgt kraftigt ud af den ældste del af flåden.

Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Maersk taber 694 millioner trods fremgang

Mærsk har øget omsætningen i årets første kvartal, men taber alligevel 694 mio. kroner på de fortsættende aktiviteter

Plus

Ny rederi-formand: "Usikkerheden er massiv"

Torm-direktør Jacob Meldgaard skal som ny rederiformand sætte kursen for Danske Rederier i en tid, hvor usikkerheden sjældent har været større

Ihærdig katamaran-ejer vil afprøve ny rute til Ærø

Hans Froholdt, der sidste sommer opgav at sejle Aarhus-Samsø med 'Issehoved' vil nu forsøge sig med Svendborg-Ærøskøbing

Dødsulykke koster Fayard 80.000 kroner

Plus

Tvivl om Viking Lines fortsatte brug af rotorsejl

Mens Viking Line overvejer at droppe rotorsejl på en cruisefærge og en kommende nybygning, så er erfaringerne gode på et ro/ro-skib i fast rutefart på Den Engelske Kanal

Dansk rederi opkøber konkurrent

Northern Offshore Group overtager Turbine Transfer's CTV-flåde på 25 skibe

Nyhedsbrev

Ni år gammelt ulykkesskib sendt til ophug

Online Avis Arkiv

Nye krav til faciliteter i havne

Torm-direktør ny formand for Danske Rederier

Jacob Meldgaard overtager posten som bestyrelsesformand og får selskab af tre nye navne

Norden indgår tre-årig saltkontrakt

500.000 tons salt årligt skal sejles til kemivirksomhed i Mellemøsten

Aarhus Havn nedtoner risiko for luftforurening blandt ansatte

Masser af kunder i nettet: Ordrebogen er fyldt hos skibsværft

Danske rederiers fodaftryk i verden vokser

Plus

”Ganske lille sikkerhedsmargin” fik 'Sirius Høj' til at kæntre

'Sirius Høj’ var lastet til bristepunktet, hvilket betød, at der ikke var sikkerhedsmargin til et fejlskøn om skibets stabilitet

Plus

Skov efter fusion: Adgang til finansiering bliver afgørende

Det nye rederi Hafnia er i dag verdens største inden for produkttank målt på antal opererede skibe. CEO Mikael Skov fortæller her om udfordringer og fordele ved fusionen med BW Tankers

Plus

Blue Water-profil erobrer direktørpost for MARS i Frederikshavn

Udbrændte 'Yantian Express' når destination efter fire måneder

Stena i kraftig tilbagegang i 2018

Plus

Afløserfærge sat på pause

Det økonomske fundament er krakeleret under visionen om en afløserfærge til de danske ø-rederier - Færgesekretariatet vil nu lægge en ny strategi for, hvordan projektet på sigt kan blive til virkelighed

Plus

Havnevirksomhed: "Vi føler os lidt snigløbet"

En række høringssvar retter kritik af Guldborgsund Kommunes planer for byudvikling på havnearealerne i Nykøbing Falster og advarer imod en lukning af havnen. Borgmesteren maner til besindighed og påpeger, at det kun er en tredjedel af havnen, der skal byudvikles.

Plus

’Ellen’ sejler øhavet tyndt - om halvanden måned går det løs

Med halvanden måned til indsættelsen er der fuld gang i testsejladserne i det sydfynske øhav - hurtigladefunktionen ser ud til at fungere som planlagt

Græsk krydstogtrederi får "historisk" stor svovlbøde i Norge

Chauffører vil ikke forbi Esbjerg Havn: Frygter kæmpe bøder

1

Mærsk afbryder eftersøgning af mand overbord

Plus

Mærsk ramt af sagsanlæg fra partner

For anden gang på tre år er Svitzer kommet i juridiske vanskeligheder i Argentina – nu anklaget af sin egen partner. Mærsk afviser kritik

Esvagt styrker fokus på offshore vind

Topchef smutter til Vestas: Hempel udpeger ny CEO

To Mærsk-chefer stopper sammen med Energy-divisionen

Ny bestyrelsesformand i Maersk Supply Service

Plus

Nykøbing Falster Havn på vej mod lukning

Udvidede Iran-sanktioner kan ramme tank

Ny formand i Kolding Havn

DFDS-chef ny i Monjasas bestyrelse

80 år: Jan Erlund

Plus

DEBAT: Klar rollefordeling i havnesektoren, tak

Valero sagsøgt for at sælge beskidt bunker

Nye positioner i Terntank

Se alle Medlemmernes egne nyheder

IGU-uddannelsen førte til fastansættelse hos Ajos

Ny kran? Denne kunde fik en budgetpris på under 24 timer!

Hvordan vælger du den rigtige ET 200SP løsning?

Mød hele branchen på Fagligt Seminar om brændeovne og kedler på Teknologisk Institut

God kunderelation bygget på tillid og dedikeret arbejdsindsats

Fuld gang i Atlantic Fair 2019

Palfinger udstyr til avanceret og innovative skibe

10 years anniversary of the FAYARD "Clean Power" shore connection solution

Miljøvenligt og højtydende smørefedt forlænger levetiden for stålwirer

Positivt resultat for 1.kvartal af 2019

Legionella - nye udfordringer og løsninger – temadag på Teknologisk Institut

Hydraulik Cylinder

Dansk maritimt rekrutteringsfirma har succes i udlandet

Produktfokus: Ny version af Tractel Tracpode

Ses vi på Atlantic Fair?

Ny Gigabit-switch fra Siemens - designet til store båndbredder

Prysmian Group koncern HSE 2018 rapport

Ny udlejningsafdeling hos Carl Stahl A/S

Jobopslag: Strategisk indkøber

CERTEX Danmark designer og producerer løfteåg til løft af naceller

Unik Mulighed: Køb mere end 10.000 online hos Fyns Kran Udstyr A/S

Kursus om de nye krav i bygningsreglementet

Kan du ikke finde egnet løfteudstyr til din opgave?

Kranmontør fra Grønland på vidensbesøg hos Ajos

Arbejder du med Simatic HMI Comfort-paneler fra Siemens?

Send til en kollega

0.181