Forsvarsadvokat: OW Bunker-hovedsæde burde have vidst alt

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

Lars Møller var ikke eneansvarlig for, at OW Bunkers Singapore-selskab tabte 800 mio. kroner, mener Lars Møllers forsvarsadvokat.

Var direktør Lars Møller eneansvarlig for, at OW Bunker selskabet Dynamic Oil Trading led et tab på 800 mio. kr., som var med til at vælte det børsnoterede selskab?

Læs også: OW's Lars Møller idømt 1,5 års fængsel

Forsvarsadvokat Arvid Andersen fra SJ Law har en stærk mistanke om, at det ikke var tilfældet. Han undrer sig over, at dommen over Lars Møller, der lød på halvandet års fængsel, slet ikke kommer ind på det forhold, at hovedsædet i Nørresundby på daglig basis kunne følge trækket på koncernkassekreditten i Nordea. Og også specifikt trækket fra Dynamic Oil Trading.

Det skriver Økonomisk Ugebrev Ledelse om den fornylig afsagte dom ved retten i Aalborg.

Læs mere: Lars Møller anker fængselsdom

Når retssagen kører videre i Vestre Landsret, efter Lars Møllers advokat har anket afgørelsen, bliver det et kernepunkt i den videre bevisførelse, om Lars Møller var helt alene om den mangelfulde opfølgning på de stigende mellemværender med handelsmodparten Tank Oil op til konkursen i november 2014.

Læs også: Skæbnedag for OW's Lars Møller

- Vi undrer os meget over, at dommerne i dommen ikke forholder sig til det forhold, at hovedsædet kunne følge det løbende likviditetstræk i koncernens fælles kassekredit i Nordea på daglig basis. Og altså også, at der opstod et stort træk fra OW Bunkers datterselskab i Singapore. Var der virkelig ikke nogen i koncernhovedkvarteret, der forholdt sig til det? Det bliver et afgørende element i ankesagen ved Vestre Landsret, siger Lars Møllers advokat Arvid Andersen til Økonomisk Ugebrev.

Kollektivt hukommelsestab

Han hæfter sig også ved, at en stribe tidligere ansatte i OW Bunker er blevet afhørt om netop dette spørgsmål. Men at de alle sammen er blevet ramt af kollektivt hukommelsestab, eller også var det tilsyneladende ikke deres opgave at forholde sig til udviklingen i kassekreditten i Nordea. Det var der tilsyneladende slet ikke nogen, der gjorde – selvom beløbet tikkede op og op gennem mange måneder.

Dommerne skriver meget klart, at koncernens kassekredit i Nordea Danmark var eneste mulighed for, at datterselskabet kunne trække likviditet fra andre dele af koncernen eller eksternt.

Lars Møller forklarer retten (side 16), at han var bekendt med trækket på kassekreditten, og at problemet var Tankoil:

Læs også: Wrist Ship Supply skal øge omsætningen med 50 pct

- Han (Lars Møller. red.) fik løbende at vide, hvor meget der var trukket på kassekreditten. Han var selvsagt bekendt med, at der var et udestående med Tankoil, som blev afspejlet i kassekreditten (…) Han betragtede ikke på daværende tidspunkt mellemværendet med Tankoil som en gæld, men som et udestående, som han var overbevist om ville blive betalt over tid. Han var med til 2-3 møder med Dennis Tan, der virkede overbevisende, og som selv havde nogle gode ideer til, hvorledes gælden kunne nedbringes, skriver dommerne.

Videre har Lars Møller udtalt om hovedsædets viden om kassekredittrækket:

- Det er hans opfattelse, at hovedkontoret fuldt ud havde indblik i den økonomiske situation i Dynamic Oil Trading, herunder gennem styringen af kassekreditten.

Kreditchef: Ikke mit bord

Fra tidligere ansatte i hovedsædet har der været flere vidneudsagn i retten om kassekreditten. Dorthe Marie Louise Jensen har som vidne forklaret, at hun var ansat som bogholder i OW Bunker. Hun forklarer, at ”hun har ikke på noget tidspunkt hæftet sig ved Dynamic Oil Tradings træk på kassekreditten, hvilket henhørte under økonomiafdelingen.”

Læs også: Krav for 32 milliarder mere end værdier i OW-konkursbo

Carsten Vanting, tidligere kreditchef i OW bunker, har i retten udtalt, at han "var ikke bekendt med trækket på kassekreditten, hvilket ikke var en del af hans arbejde.”

Claus Erik Mortensen har som vidne forklaret, at han blev ansat i OW Bunker-koncernen i 1983 som chef for shippingafdelingen. Han har i retten udtalt, at han "kender ikke noget til Dynamic Oil Tradings træk på kassekreditten. Han tror heller ikke, at kreditafdelingen havde kigget på Dynamic Oil Tradings træk på kassekreditten, hvilket ville have været finansafdelingens opgave.”

Morten Skou, som var direktionsassistent i OW Bunker, har som vidne forklaret, at han "holdt ikke øje med Dynamic Oil Tradings træk på kassekreditten. Det var finanschefen, der holdt øje med det.”

Jeppe Moris Andersen, som var financial controller, har som vidne forklaret, at han "fulgte ikke med i Dynamic Oil Tradings træk på kassekreditten (…)Han husker ikke, at det var omtalt som et problem, at Dynamic Oil Trading trak meget på kassekreditten.”

Videre har han forklaret, at ”ansvaret for at holde øje med betydning af kassekreditten lå i treasuryafdelingen.”

Denis Jean Jørgen Viet-Jacobsen fra Altor og bestyrelsesmedlem i OW Bunker har som vidne forklaret, at ”bestyrelsen holdt øje med driftskreditten på den måde, at de hver måned så på den samlede rentebærende gæld i koncernen. De så ikke nærmere på, hvordan de enkelte datterselskaber belastede kreditten.”

Mere om: OW Bunker


Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Esvagt runder 20 år på Siri-feltet

Royal Arctic Line bestiller to nye bygdeskibe

Stena Line flytter færgehavn

Esbjerg-virksomhed køber Hanstholm Elektronik

Overtager 100 procent af aktierne og fordobler medarbejderstaben.

Mærsk-aktien skruet ned

Brobyggeri betyder udvidelse af havn

Nyhedsbrev

Online Avis Arkiv

Sommertravlhed på havne: Rekordmange lystsejlere får bøde

Farlig dille: Unge springer ud foran færge

Kommune sætter forbudsskilte op for at stoppe livsfarlig leg.

2

Minister: Skoleskibe er supervigtige

De unge strømmer til skoleskibene, og det nyrenoverede 'Georg Stage' vakte begejstring hos den nye uddannelsesminister, som bød eleverne velkommen og lover øget fokus på området

M/S Isefjord kom i mål med overskud

Scandlines masseaflyser afgange midt i ferietrafikken

Daglig farlig sejlads foran Molslinjen i Aarhus Havn

Næsten hver eneste dag må kaptajnen på Molslinjen tude i hornet ved ind- og udsejlingen til Aarhus Havn.

Plus

Danish Maritime Fair til udbryder: Vi holder øje med dig

Danish Maritime Fair vil holde øje med, hvorvidt manden bag en ny, konkurrerende messe ikke ulovligt gør brug af sin viden fra dengang han arbejdede for Danish Maritime Fair

Positionsbillede

Molslinjens godstransport bekymrer vognmænd

Forsvaret vinker farvel til russiske skibe i dansk farvand

Dansk skibsdesign til Canada

Plus

Sommerferie på Søfart

Atomdrevet russisk ubåd sejler i dansk farvand

En russisk ubåd sejler syd for Langeland. Den forventes at være ude af landet torsdag aften.

Mærsk drosler ned i efteråret

Færre Mærsk-skibe mellem Asien og Nordeuropa i lavsæson.

SDK Group runder milliarden

Det bedste resultat nogensinde for shippingvirksomhed fra Fredericia.

Gamle boreplatforme laver kunstige rev i Nordsøen

Derfor opfordrer et internationalt hold af forskere nu til at lade flere af dem blive.

Total sælger ud af Mærsks tidligere oliefelter

De første skibsmontører stævner ud fra Skjern

Træ og asfalt rykker ind på Horsens Havn

Nyt maritimt topmøde i København

Dansker modtager IMO's International Maritime Prize

Ny bestyrelse i Erria

Plus

Funktionel belægning i 100 år

Plus

Norges maritime industri står sammen om elfærger

Mærsk-formand gør status: Har fuld tillid til strategi

Containerrater falder op til højsæson

Ny chef i A. Henriksen Shipping

Plus

Frygt for radioaktivt lager i Frederikshavn

Plus

Fra Lolland til maskinchef i DFDS

Forsvarsadvokat: OW Bunker-hovedsæde burde have vidst alt

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Filterteknik A/S har fået en digital opfriskning

3 grunde til at overveje at låne penge i din virksomhed

Vind en Powertex Håndkædetalje WLL 1 ton

Tall Ships Races fejres hos TESS!

Bare rolig - Vi er her hele sommeren!

Selvom sommeren i den grad er over os, er der stadig gang i butikken hos os

Prysmian LAN, MAN & WAN kabler med højere CPR

4 tips til dig der skal have firmabil for første gang

Kontorhoteller er blevet in hos danske virksomheder

Nyt high flow filterhus i glasfiber

Prysmian lykønsker EU med den nye telekommunikationsramme

Maritime job market booming in Denmark

TESS-Tall-Ship-Tilbud!

Endnu en Prysmian fabrik modtager OHSAS certificering

Sådan gik det GTS-nettet i 2017

Energieksperter slutter sig til Synergi

Skab tillid med klima ikon

Lille speciallås stor fleksibilitet

Pålidelig vakuumforsyning til plasma nitrering

Hands-on introduktion til design og fremstilling af kompositmaterialer

Om en uge går det løs!

Prysmian investerer i dets offshore kapacitet

VM-konkurrence fra Scankab

NOS A/S leverer Modulift løfteåg

Vi har lige nu tre nye test-lastbiler under opbygning hos Fyns Karosseribyg...

Send til en kollega

0.198