23948sdkhjf

Forsvarsadvokat: OW Bunker-hovedsæde burde have vidst alt

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

Lars Møller var ikke eneansvarlig for, at OW Bunkers Singapore-selskab tabte 800 mio. kroner, mener Lars Møllers forsvarsadvokat.

Var direktør Lars Møller eneansvarlig for, at OW Bunker selskabet Dynamic Oil Trading led et tab på 800 mio. kr., som var med til at vælte det børsnoterede selskab?

Forsvarsadvokat Arvid Andersen fra SJ Law har en stærk mistanke om, at det ikke var tilfældet. Han undrer sig over, at dommen over Lars Møller, der lød på halvandet års fængsel, slet ikke kommer ind på det forhold, at hovedsædet i Nørresundby på daglig basis kunne følge trækket på koncernkassekreditten i Nordea. Og også specifikt trækket fra Dynamic Oil Trading.

Det skriver Økonomisk Ugebrev Ledelse om den fornylig afsagte dom ved retten i Aalborg.

Læs mere: Lars Møller anker fængselsdom

Når retssagen kører videre i Vestre Landsret, efter Lars Møllers advokat har anket afgørelsen, bliver det et kernepunkt i den videre bevisførelse, om Lars Møller var helt alene om den mangelfulde opfølgning på de stigende mellemværender med handelsmodparten Tank Oil op til konkursen i november 2014.

Læs også: OW's Lars Møller idømt 1,5 års fængsel

- Vi undrer os meget over, at dommerne i dommen ikke forholder sig til det forhold, at hovedsædet kunne følge det løbende likviditetstræk i koncernens fælles kassekredit i Nordea på daglig basis. Og altså også, at der opstod et stort træk fra OW Bunkers datterselskab i Singapore. Var der virkelig ikke nogen i koncernhovedkvarteret, der forholdt sig til det? Det bliver et afgørende element i ankesagen ved Vestre Landsret, siger Lars Møllers advokat Arvid Andersen til Økonomisk Ugebrev.

Kollektivt hukommelsestab

Han hæfter sig også ved, at en stribe tidligere ansatte i OW Bunker er blevet afhørt om netop dette spørgsmål. Men at de alle sammen er blevet ramt af kollektivt hukommelsestab, eller også var det tilsyneladende ikke deres opgave at forholde sig til udviklingen i kassekreditten i Nordea. Det var der tilsyneladende slet ikke nogen, der gjorde – selvom beløbet tikkede op og op gennem mange måneder.

Dommerne skriver meget klart, at koncernens kassekredit i Nordea Danmark var eneste mulighed for, at datterselskabet kunne trække likviditet fra andre dele af koncernen eller eksternt.

Lars Møller forklarer retten (side 16), at han var bekendt med trækket på kassekreditten, og at problemet var Tankoil:

Læs også: Skæbnedag for OW's Lars Møller

- Han (Lars Møller. red.) fik løbende at vide, hvor meget der var trukket på kassekreditten. Han var selvsagt bekendt med, at der var et udestående med Tankoil, som blev afspejlet i kassekreditten (…) Han betragtede ikke på daværende tidspunkt mellemværendet med Tankoil som en gæld, men som et udestående, som han var overbevist om ville blive betalt over tid. Han var med til 2-3 møder med Dennis Tan, der virkede overbevisende, og som selv havde nogle gode ideer til, hvorledes gælden kunne nedbringes, skriver dommerne.

Videre har Lars Møller udtalt om hovedsædets viden om kassekredittrækket:

- Det er hans opfattelse, at hovedkontoret fuldt ud havde indblik i den økonomiske situation i Dynamic Oil Trading, herunder gennem styringen af kassekreditten.

Kreditchef: Ikke mit bord

Fra tidligere ansatte i hovedsædet har der været flere vidneudsagn i retten om kassekreditten. Dorthe Marie Louise Jensen har som vidne forklaret, at hun var ansat som bogholder i OW Bunker. Hun forklarer, at ”hun har ikke på noget tidspunkt hæftet sig ved Dynamic Oil Tradings træk på kassekreditten, hvilket henhørte under økonomiafdelingen.”

Læs også: Krav for 32 milliarder mere end værdier i OW-konkursbo

Carsten Vanting, tidligere kreditchef i OW bunker, har i retten udtalt, at han "var ikke bekendt med trækket på kassekreditten, hvilket ikke var en del af hans arbejde.”

Claus Erik Mortensen har som vidne forklaret, at han blev ansat i OW Bunker-koncernen i 1983 som chef for shippingafdelingen. Han har i retten udtalt, at han "kender ikke noget til Dynamic Oil Tradings træk på kassekreditten. Han tror heller ikke, at kreditafdelingen havde kigget på Dynamic Oil Tradings træk på kassekreditten, hvilket ville have været finansafdelingens opgave.”

Morten Skou, som var direktionsassistent i OW Bunker, har som vidne forklaret, at han "holdt ikke øje med Dynamic Oil Tradings træk på kassekreditten. Det var finanschefen, der holdt øje med det.”

Jeppe Moris Andersen, som var financial controller, har som vidne forklaret, at han "fulgte ikke med i Dynamic Oil Tradings træk på kassekreditten (…)Han husker ikke, at det var omtalt som et problem, at Dynamic Oil Trading trak meget på kassekreditten.”

Videre har han forklaret, at ”ansvaret for at holde øje med betydning af kassekreditten lå i treasuryafdelingen.”

Denis Jean Jørgen Viet-Jacobsen fra Altor og bestyrelsesmedlem i OW Bunker har som vidne forklaret, at ”bestyrelsen holdt øje med driftskreditten på den måde, at de hver måned så på den samlede rentebærende gæld i koncernen. De så ikke nærmere på, hvordan de enkelte datterselskaber belastede kreditten.”

Mere om: OW Bunker
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus

BILLEDSERIE: Se 'Maersk Honam' på vej mod værft i Sydkorea

Den intakte del af det brændte containerskib er nu om bord på et heavy-lift skib og sejler mod et sydkoreanske værft, hvor skibet skal genopbygges

Plus

Maersk Tankers sælger et af de store skibe

18 år gammelt LR2-tankskib meldes solgt til unavngiven køber

Råolie-tankere belønnes for at trodse sanktioner

Verdens største havvindmøllepark producerer sin første strøm

Positionsbillede

Nyhedsbrev

Plus

VHS eller Betamax? Søfartens digitalisering må ikke ende i en krig om formater

Automatiseret digital kommunikation mellem skib og havn bliver det næste maritime gennembrud, lyder forudsigelsen fra Søfartsstyrelsens direktør

Online Avis Arkiv
Plus

IMO vil have klare retningslinjer for svovlkrav

En ensartet gennemførelse af det globale svovlkrav, der gælder fra 1. januar 2020, står højt på dagsordenen, når medlemslandene i IMO mødes i London i næste uge

Slut med Maersk Line - nu er det bare Maersk

I al stilfærdighed har A.P. Møller-Mærsk droppet rederinavnet Maersk Line i sin markedsføring. Nu skal alle services markedsføres som Maersk. En markant konsekvens af virksomhedens igangværende strategiskift fra rederidrift til transportservice-virksomhed

Nedgang i bulk-aktiviteter i Hirtshals Havn

Lastbilgodset holdt hånden under godsmængderne i Hirtshals, som var præget af nedgang i bulkmarkedet

Plus

Punktum sat med navngivning og levering i Norge

OFFSHORE: Kleven har leveret det foreløbigt sidste skib i Maersk Supply Services flådefornyelsesprogram

Produkttankmarked til Venezuela stoppet

Landet med verdens største oliereserver er gået helt i stå, efter sanktioner rammer hårdt

Plus

Her er planen for Københavns nye containerhavn

Copenhagen Malmö Port er i gang med at slå stregerne til Danmarks mest moderne containerterminal, som skal stå klar i slutningen af 2021

Plus

Mærsk køber stort ind i jagt på fremtidens brændstof

Verdens største containerrederi fortsætter bestræbelserne på at sikre sine forsyninger af brændstof med lavt svovlindhold til begyndelsen af 2020

Plus

Japan og Kina er sultne efter LNG

Nybygget LNG-tonnage er hundedyrt og videresalgsmarkedet er ikke stort. Danske Navigare Capital Partners er klar til at løbe en "balanceret risiko" med LNG-nybygning

Plus

Ny Storstrømsbro bliver til klingende mønt for havnevirksomheder

Serviceopgaver under anlæggelsen af den nye Storstrømsbro bliver en gylden mulighed for havnevirksomheden Vordingborg Shipping

Ny rekord for krydstogt i Danmark

I 2019 vil de danske krydstogthavne tilsammen sætte rekord med over 1,2 mio. gæster

Danmarks hurtigst voksende rederi har appetit på flere skibe

Efter to år med et hæsblæsende opkøbsprogram er Danmarks sandsynligvis hurtigst voksende rederi, Navigare Capital Partners, nu oppe på at eje 14 skibe i vidt forskellige segmenter. Vil topchef Henrik Ramskov fortsætte opkøbsbølgen eller det tid til at træde på bremsen?

Plus

Mærsk præsenterer årets første opkøb

En USA-baseret ekspert i toldbehandling bliver årets første opkøbsoffer i Mærsk's stort anlagte strategiskifte

Plus

Stolte isbrydere sejler grum skæbne i møde: Ingen vil købe Danbjørn og Isbjørn

I 30 måneder har Danbjørn og Isbjørn ligget i Hals Havn og ventet på at blive solgt, men ingen har budt

1

VIDEO: Krydstogtskib rammer havn

Plus

Havne må flytte for at overleve

Lokalpolitiske drømme om attraktive boliger i vandkanten lægger pres på erhvervshavnene, der i vid udstrækning må vige pladsen for byudvikling og flytte væk for at sikre den fortsatte eksistens

Plus

Fremtiden byder på havnelukninger

Både markedet og den nye havnelov vil skubbe udviklingen hen imod flere havnelukninger, mener havnedirektør

Plus

Fjendskab om bord: Hierarki, demokrati og ledelse i ødemarkens is

Der opstod straks nid og nag mellem kulturradikale demokrater og hierarkisk indstillede officerer, da den berømte Danmark-Ekspeditionen lagde fra land. Og der var fra begyndelsen voldsomme kulturforskelle mellem akademikere og søfolk

Plus

Den maritime industris superlobbyist: "Vi har flyttet rigtig mange grænser"

JUBILÆUM: Adm. direktør Jenny N. Braat, Danske Maritime, runder 30 år som talerør for de danske skibsværfter og maritime udstyrsproducenter

Storbritannien dropper hard-Brexit shippingaftale

Navigatør tiltrådt som faglig konsulent

Nyt ansigt hos NORbunker i Aalborg

Stormundet scrubber-kritiker træder tilbage som Euronav-CEO

ADP's direktør fratræder

Plus

Danskere i Japansk gennembrud

Plus

App-baseret freelance-netværk samler styrke

Plus

Synspunkt: MARCOD tror på Det Blå Nordjylland

Plus

Eksperter undrer sig over hurtig havnelukning

Plus

Miljøstyrelsen efter værft-kritik: Vi vil tage mere ansvar

Bunker trader rykker til Houston

Svitzer ansætter nye regionale chefer

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Vi redder dit liv med sikkerhed

Technoflex Splines/fortanding

Technoflex Splines/fortanding

Har du husket dit LOGIN?

Flere hundrede liters Adblue tanke

Kom på besøg hos Gravlund Industrigummi A/S

Undgå brand i maskinrummet!

Er din virksomhed forberedt på en hård Brexit?

Opening Minds and Opening Opportunities - The easier track to development

Stor efterspørgsel efter kandidater

Elektrisk, termisk eller mekanisk adskillelse med folier og laminater.

STCW A-VI/1-1 + 1-2 Basic Safety Training Refresher

Ny kran? Få markedets hurtigste tilbud og den bedste løsning ->

Gangveje, Faldereb og Lønningstrapper fra lager

Tilbud på 21 HK bådmotor

Ajos skruer gevaldigt op for varmen på Fyn og i Jylland

Transportruller til BMS’ store opgave i Københavns Lufthavn

Fra idé til færdigt produkt - Gravlund Industrigummi leverer varen

IoT-løsninger i praksis - erfaringer fra virkeligheden - en temadag med spændende løsninger

NYHED – Electric ARC - Beskyttende handsker

Lysstyring er ikke kun for energien – måler du HCL?

HG 265 Asbjørn atter søklar efter uplanlagt liggetid

Internet of Things: Logistik bliver aldrig det samme igen

Nyhed: Køb online til dine priser – Få dit login nu

GEESA We Love Design

Send til en kollega

0.169