Forsvarsadvokat: OW Bunker-hovedsæde burde have vidst alt

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

Lars Møller var ikke eneansvarlig for, at OW Bunkers Singapore-selskab tabte 800 mio. kroner, mener Lars Møllers forsvarsadvokat.

Var direktør Lars Møller eneansvarlig for, at OW Bunker selskabet Dynamic Oil Trading led et tab på 800 mio. kr., som var med til at vælte det børsnoterede selskab?

Læs også: Krise og skandaler har åbnet bunkerbranchen

Forsvarsadvokat Arvid Andersen fra SJ Law har en stærk mistanke om, at det ikke var tilfældet. Han undrer sig over, at dommen over Lars Møller, der lød på halvandet års fængsel, slet ikke kommer ind på det forhold, at hovedsædet i Nørresundby på daglig basis kunne følge trækket på koncernkassekreditten i Nordea. Og også specifikt trækket fra Dynamic Oil Trading.

Det skriver Økonomisk Ugebrev Ledelse om den fornylig afsagte dom ved retten i Aalborg.

Læs mere: Lars Møller anker fængselsdom

Når retssagen kører videre i Vestre Landsret, efter Lars Møllers advokat har anket afgørelsen, bliver det et kernepunkt i den videre bevisførelse, om Lars Møller var helt alene om den mangelfulde opfølgning på de stigende mellemværender med handelsmodparten Tank Oil op til konkursen i november 2014.

Læs også: OW's Lars Møller idømt 1,5 års fængsel

- Vi undrer os meget over, at dommerne i dommen ikke forholder sig til det forhold, at hovedsædet kunne følge det løbende likviditetstræk i koncernens fælles kassekredit i Nordea på daglig basis. Og altså også, at der opstod et stort træk fra OW Bunkers datterselskab i Singapore. Var der virkelig ikke nogen i koncernhovedkvarteret, der forholdt sig til det? Det bliver et afgørende element i ankesagen ved Vestre Landsret, siger Lars Møllers advokat Arvid Andersen til Økonomisk Ugebrev.

Kollektivt hukommelsestab

Han hæfter sig også ved, at en stribe tidligere ansatte i OW Bunker er blevet afhørt om netop dette spørgsmål. Men at de alle sammen er blevet ramt af kollektivt hukommelsestab, eller også var det tilsyneladende ikke deres opgave at forholde sig til udviklingen i kassekreditten i Nordea. Det var der tilsyneladende slet ikke nogen, der gjorde – selvom beløbet tikkede op og op gennem mange måneder.

Dommerne skriver meget klart, at koncernens kassekredit i Nordea Danmark var eneste mulighed for, at datterselskabet kunne trække likviditet fra andre dele af koncernen eller eksternt.

Lars Møller forklarer retten (side 16), at han var bekendt med trækket på kassekreditten, og at problemet var Tankoil:

Læs også: Skæbnedag for OW's Lars Møller

- Han (Lars Møller. red.) fik løbende at vide, hvor meget der var trukket på kassekreditten. Han var selvsagt bekendt med, at der var et udestående med Tankoil, som blev afspejlet i kassekreditten (…) Han betragtede ikke på daværende tidspunkt mellemværendet med Tankoil som en gæld, men som et udestående, som han var overbevist om ville blive betalt over tid. Han var med til 2-3 møder med Dennis Tan, der virkede overbevisende, og som selv havde nogle gode ideer til, hvorledes gælden kunne nedbringes, skriver dommerne.

Videre har Lars Møller udtalt om hovedsædets viden om kassekredittrækket:

- Det er hans opfattelse, at hovedkontoret fuldt ud havde indblik i den økonomiske situation i Dynamic Oil Trading, herunder gennem styringen af kassekreditten.

Kreditchef: Ikke mit bord

Fra tidligere ansatte i hovedsædet har der været flere vidneudsagn i retten om kassekreditten. Dorthe Marie Louise Jensen har som vidne forklaret, at hun var ansat som bogholder i OW Bunker. Hun forklarer, at ”hun har ikke på noget tidspunkt hæftet sig ved Dynamic Oil Tradings træk på kassekreditten, hvilket henhørte under økonomiafdelingen.”

Læs også: Wrist Ship Supply skal øge omsætningen med 50 pct

Carsten Vanting, tidligere kreditchef i OW bunker, har i retten udtalt, at han "var ikke bekendt med trækket på kassekreditten, hvilket ikke var en del af hans arbejde.”

Claus Erik Mortensen har som vidne forklaret, at han blev ansat i OW Bunker-koncernen i 1983 som chef for shippingafdelingen. Han har i retten udtalt, at han "kender ikke noget til Dynamic Oil Tradings træk på kassekreditten. Han tror heller ikke, at kreditafdelingen havde kigget på Dynamic Oil Tradings træk på kassekreditten, hvilket ville have været finansafdelingens opgave.”

Morten Skou, som var direktionsassistent i OW Bunker, har som vidne forklaret, at han "holdt ikke øje med Dynamic Oil Tradings træk på kassekreditten. Det var finanschefen, der holdt øje med det.”

Jeppe Moris Andersen, som var financial controller, har som vidne forklaret, at han "fulgte ikke med i Dynamic Oil Tradings træk på kassekreditten (…)Han husker ikke, at det var omtalt som et problem, at Dynamic Oil Trading trak meget på kassekreditten.”

Videre har han forklaret, at ”ansvaret for at holde øje med betydning af kassekreditten lå i treasuryafdelingen.”

Denis Jean Jørgen Viet-Jacobsen fra Altor og bestyrelsesmedlem i OW Bunker har som vidne forklaret, at ”bestyrelsen holdt øje med driftskreditten på den måde, at de hver måned så på den samlede rentebærende gæld i koncernen. De så ikke nærmere på, hvordan de enkelte datterselskaber belastede kreditten.”

Mere om: OW Bunker


Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu
Plus

Esvagt vil vokse på nye markeder

Offshorerederiets nye topchef, Peter Lytzen, har rettet kikkerten mod nye geografier inden for vindområdet

Havareret nordmand slæbt væk fra Hirtshals

Jens Holger Nielsen stopper som CEO i Samskip

DFDS åbner IT-udviklingscenter i Istanbul

Maersk Line indfører nyt bunker-tillæg et år før nye krav

I et forsøg på at hente en del af de øgede omkostninger til brændstof, når IMO's svovlkrav træder i kraft i 2020, har Maersk Line lavet et nyt brændstoftillæg. Det træder i kraft allerede 1. januar 2019

Nyhedsbrev

USA optrapper strid med Kina og indfører nye toldsatser

Online Avis Arkiv
Plus

Sådan vil søfartens nye minister styrke Det Blå Danmark

INTERVIEW: At styrke Danmarks maritime erhverv kommer til at stå øverst på erhvervsminister Rasmus Jarlovs (K) agenda

Plus

Esvagt-topchef: Flere unge bør stå til søs

Esvagts nye topchef vil gerne hyre flere danske søfolk - men de er svære at få fat på

Danske Maritime melder om udbytterig tur til Finland

Maersk Line sænker prisen frem mod svagt efterår

1

'Langeland' på værft efter nærkontakt med mole

Langelandsfærgen 'Langeland' sendt på værft i Svendborg, efter at den fredag ramte molen i Spodsbjerg

Grenaa Havn bygger nye bulk-haller

Esvagt skal levere to nye vindmølleskibe til MHI Vestas

Nye kontrakter cementerer Esvagts status inden for offshore vind og bygger videre på rederiets langvarige samarbejde med MHI Vestas

2

Gennembrud hos Ford i 1928 skabte nutidens Maersk Line

Hvordan blev Mærsk egentlig et linjerederi? For at finde svaret skal man tilbage til 1928 og en specifik kontrakt med motorfabrikanten Ford Motor Company, der skulle have bildele transporteret fra USA til en ny samlefabrik i Japan

Offshore-klynge til eksamen

Plus 1

Bornholmere raser over Molslinjen

Bornholmerne har brokket sig, lige siden Molslinjen overtog færgebetjeningen af øen den 1. september. Det er blot børnesygdomme, lyder det fra Molslinjen

Positionsbillede

Plus

Yderligere rokade af danskflagede Stena-færger

FLAGREGISTER: Tidligere Køge-færge under svensk flag, mens tidligere DSB-færge vender tilbage til DIS

Plus

Lauritzen-bulker rapporteret solgt

SKIBSSALG: 2010-byggede ’Signe Bulker’ angiveligt på vej til græsk reder

EU-alliance med Afrika kan gavne dansk søfart

Nu klarer 'Venta Maersk' sig uden isbryder

Tommy Thomsen ny CEO i Lauritzen Fonden

Afskiber fundet skyldig i brand på 'MSC Flaminia'

Stolt Tank Containers har sammen med en kunde fået skylden for en brand på containerskibet 'MSC Flaminia', som kostede tre livet i 2012. Skuffende, siger Stolt Tank Container.

Rolls-Royce Marine flytter i Aalborg

Mad til søs
Månedens madbillede vinder en rom

Kosten til søs bliver heftigt debateret - og kritiseret - på Søfarts Facebook-side. Men der er også gode retter at finde på havet. Søfart sender en rom fra A.H. Riise til ’Mette Miljø’ for bedste madfoto - må det inspirere!

Aarhus Havn rykker ét skridt nærmere enorm udvidelse

Droner sænker prisen på offshore-vind

Hver dag er ny under overfladen

VIDEO: Tankskib rammer bro under tyfon

Maersk Line sløjfer loop fra Asien til Nordeuropa

Trump truer med at indføre told på al import fra Kina

'Maersk Integrator' får kontrakt med ny alliance

Plus

Frederikshavn Havn midt i et rig-eventyr

Ny formand for Marcod klar til kamp

Globalt energi know-how til lokale kunder

Semco får ny direktør i Norge

Rater i ro forud for mulig stigning

Plus 2

Mad til søs
Danske søfolk savner dansk hovmester

Maersk Drilling udnævner ny CFO

Tina Revsbech ude af BW Tankers

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Lille maskine stor effekt

Toolox - For godt til at være sandt

Maritime Career day Frederikshavn d. 20. september

Produkter til sandblæsning

Mangler I en kreativ og innovativ samarbejdspartner?

Tagintegrerede solceller i klassiske teglstens tage

Kom til verdens største WindEnergy messe!

Mirit Glas fører Hærdet glas med ekstra stor brudstyrke!

Kompensatorer fra WILLBRANDT Gummiteknik

Lær Revit Architecture trin for trin - deltag på 4-dages grundkursus fra d. 1/10

Fiskepumpeslanger an mas!

Pavillonbyggeri i unik høj kvalitet til skolebrug

Spændende seminar om super-sygehusenes udvikling d. 19/9 i Kbh.

Løfter du for tungt på din arbejdsplads?

WindEnergy Hamborg 2018 - Find Certex Peter Harbo A/S og Lift-tex på stand 300

Slanger gennem 50 år!

RS Components introducerer industrielle videoskoper

FAYARD containerized BWTS solution

Vibrationsmåling og Condition Monitoring Systemer

Tre arbejdsheste på PCB job

Temadag sætter fokus på legionella – både udfordringerne og løsningerne

Brug for en hjælpende hånd til optimering af Jeres indkøb, logistik og prod...

Brug for en ny propelleraksel eller rorstamme?

Maskinlærer til HF-søfartsuddannelse

Sidste test-lastbil ud af tre nye er nu afleveret

Send til en kollega

0.249