23948sdkhjf

Forsvarsadvokat: OW Bunker-hovedsæde burde have vidst alt

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

Lars Møller var ikke eneansvarlig for, at OW Bunkers Singapore-selskab tabte 800 mio. kroner, mener Lars Møllers forsvarsadvokat.

Var direktør Lars Møller eneansvarlig for, at OW Bunker selskabet Dynamic Oil Trading led et tab på 800 mio. kr., som var med til at vælte det børsnoterede selskab?

Forsvarsadvokat Arvid Andersen fra SJ Law har en stærk mistanke om, at det ikke var tilfældet. Han undrer sig over, at dommen over Lars Møller, der lød på halvandet års fængsel, slet ikke kommer ind på det forhold, at hovedsædet i Nørresundby på daglig basis kunne følge trækket på koncernkassekreditten i Nordea. Og også specifikt trækket fra Dynamic Oil Trading.

Det skriver Økonomisk Ugebrev Ledelse om den fornylig afsagte dom ved retten i Aalborg.

Læs mere: Lars Møller anker fængselsdom

Når retssagen kører videre i Vestre Landsret, efter Lars Møllers advokat har anket afgørelsen, bliver det et kernepunkt i den videre bevisførelse, om Lars Møller var helt alene om den mangelfulde opfølgning på de stigende mellemværender med handelsmodparten Tank Oil op til konkursen i november 2014.

Læs også: OW Bunker-kurator stævnet med krav på halv milliard

- Vi undrer os meget over, at dommerne i dommen ikke forholder sig til det forhold, at hovedsædet kunne følge det løbende likviditetstræk i koncernens fælles kassekredit i Nordea på daglig basis. Og altså også, at der opstod et stort træk fra OW Bunkers datterselskab i Singapore. Var der virkelig ikke nogen i koncernhovedkvarteret, der forholdt sig til det? Det bliver et afgørende element i ankesagen ved Vestre Landsret, siger Lars Møllers advokat Arvid Andersen til Økonomisk Ugebrev.

Kollektivt hukommelsestab

Han hæfter sig også ved, at en stribe tidligere ansatte i OW Bunker er blevet afhørt om netop dette spørgsmål. Men at de alle sammen er blevet ramt af kollektivt hukommelsestab, eller også var det tilsyneladende ikke deres opgave at forholde sig til udviklingen i kassekreditten i Nordea. Det var der tilsyneladende slet ikke nogen, der gjorde – selvom beløbet tikkede op og op gennem mange måneder.

Dommerne skriver meget klart, at koncernens kassekredit i Nordea Danmark var eneste mulighed for, at datterselskabet kunne trække likviditet fra andre dele af koncernen eller eksternt.

Lars Møller forklarer retten (side 16), at han var bekendt med trækket på kassekreditten, og at problemet var Tankoil:

Læs også: Investorer jagter kapitalfond efter tab på OW Bunker

- Han (Lars Møller. red.) fik løbende at vide, hvor meget der var trukket på kassekreditten. Han var selvsagt bekendt med, at der var et udestående med Tankoil, som blev afspejlet i kassekreditten (…) Han betragtede ikke på daværende tidspunkt mellemværendet med Tankoil som en gæld, men som et udestående, som han var overbevist om ville blive betalt over tid. Han var med til 2-3 møder med Dennis Tan, der virkede overbevisende, og som selv havde nogle gode ideer til, hvorledes gælden kunne nedbringes, skriver dommerne.

Videre har Lars Møller udtalt om hovedsædets viden om kassekredittrækket:

- Det er hans opfattelse, at hovedkontoret fuldt ud havde indblik i den økonomiske situation i Dynamic Oil Trading, herunder gennem styringen af kassekreditten.

Kreditchef: Ikke mit bord

Fra tidligere ansatte i hovedsædet har der været flere vidneudsagn i retten om kassekreditten. Dorthe Marie Louise Jensen har som vidne forklaret, at hun var ansat som bogholder i OW Bunker. Hun forklarer, at ”hun har ikke på noget tidspunkt hæftet sig ved Dynamic Oil Tradings træk på kassekreditten, hvilket henhørte under økonomiafdelingen.”

Læs også: Oliedirektør skal fem år i fængsel for at ruinere OW Bunker

Carsten Vanting, tidligere kreditchef i OW bunker, har i retten udtalt, at han "var ikke bekendt med trækket på kassekreditten, hvilket ikke var en del af hans arbejde.”

Claus Erik Mortensen har som vidne forklaret, at han blev ansat i OW Bunker-koncernen i 1983 som chef for shippingafdelingen. Han har i retten udtalt, at han "kender ikke noget til Dynamic Oil Tradings træk på kassekreditten. Han tror heller ikke, at kreditafdelingen havde kigget på Dynamic Oil Tradings træk på kassekreditten, hvilket ville have været finansafdelingens opgave.”

Morten Skou, som var direktionsassistent i OW Bunker, har som vidne forklaret, at han "holdt ikke øje med Dynamic Oil Tradings træk på kassekreditten. Det var finanschefen, der holdt øje med det.”

Jeppe Moris Andersen, som var financial controller, har som vidne forklaret, at han "fulgte ikke med i Dynamic Oil Tradings træk på kassekreditten (…)Han husker ikke, at det var omtalt som et problem, at Dynamic Oil Trading trak meget på kassekreditten.”

Videre har han forklaret, at ”ansvaret for at holde øje med betydning af kassekreditten lå i treasuryafdelingen.”

Denis Jean Jørgen Viet-Jacobsen fra Altor og bestyrelsesmedlem i OW Bunker har som vidne forklaret, at ”bestyrelsen holdt øje med driftskreditten på den måde, at de hver måned så på den samlede rentebærende gæld i koncernen. De så ikke nærmere på, hvordan de enkelte datterselskaber belastede kreditten.”

Mere om: OW Bunker
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Briter: Europæisk mission skal beskytte skibe i Hormuzstrædet

Fragtskib stødt på grund ved Assens

Forsvundet fransk ubåd fundet i Middelhavet efter 51 år

Plus

Fremsynet iværksætter med skibsmaling dinglende fra cykelstyret

Hempel beskæftiger i dag flere end 6.500 medarbejdere over hele verden og stod blandt andet bag udviklingen af Mærsks ikoniske, blå farve. Det hele begyndte med J.C. Hempel på kajen i København

Plus

Danmarks værfter havde stor appetit på advokater

Den danske værftsbranche har været vant til at klare sig globalt længe før de fleste andre brancher blev globale - komplicerede kontrakter og enorme beløb på højkant har krævet masser af advokatbistand

Nyhedsbrev

8.325 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Plus

Sådan blev Danmark verdensmester i skibsautomation

Online Avis Arkiv
Plus

Oliekrise blev begyndelsen på æra med maritimt genbrug

PJ Diesel blev stiftet i 1978, da indkøbschef fik lys idé til cirkulær forretningsmodel

Plus

GALLERI: Her er det bedste fra dansk skibsdesign

Tre danske skibsdesignvirksomheder med mange årtier på bagen har overlevet flere oliekriser, finanskriser og vinder kæmpeordrer på nye skibe. Men branchen lider under for få nye skibsingeniører

Pårørende og overlevende fra Estonia-ulykke taber retssag

Efter konkursen: Syv skibe skal sælges

Plus

Mærkværdigt tilfælde fik Hans Jensen ind i skibsbranchen

Hans Jensen Lubricators blev egentlig stiftet som leverandør af vandingsanlæg til gartnerier, men en henvendelse fra B&W fik fabrikanten på andre tanker. I dag er den danske virksomhed kendt over hele verden for sine cylindersmøresystemer

Sommerferie på Søfart

Færre piratangreb i farvandet ud for Nigeria

Plus

Færgeforlis viste redningsflåders værdi

J. Lauritzen-selskab åbner nyt kontor I Dubai

Plus

Sådan slap de maritime underleverandører fri af værfternes skygge

Faaborg-rederi konkurs

Efter levering: Ny forsinkelse rammer elfærgen ’Ellen’

Angreb på skibe ved Iran ændrer ikke Danmarks kurs

Bagmandspolitiet tager Dan-Bunkering-sag tilbage

SØIK bliver igen sat på sag om dansk firmas leverancer af jetbrændstof brugt af russisk militær i Syrien

Plus 1

Legendariske B&W Dengang en fabrik midt i København forsynede hele verden med skibsmotorer

Sejlskibe i modvind: Tall Ships Races har problemer med besøgstallet

Vinden har drillet voldsomt i optakten - og får formentlig også negativ betydning for det samlede besøgstal

Planetgear sikrer fri skibspassage ved ny bro

Her er årets shipping-dimittender fra Rybners

Kaptajn på iransk olietanker i Gibraltar er anholdt

Mærsk-familie køber vindmøllefirma

Russiske krigsskibe og ubåd sejler gennem Storebælt

Et af verdens første digitale skibsregistre godt på vej

1

Mærsk Oil skyllede tonsvis af kemikalier ud i Nordsøen

OW Bunker-kurator stævnet med krav på halv milliard

Ny finansdirektør i DFDS kommer fra Nilfisk

Michael Fenger direktør for Norvic Europe

1

Er der virkelig brug for udenlandsk arbejdskraft i Det Blå Danmark?

Søren Skou: Mærsk skal være lige så stor på land

Her er søfartens nye minister

Team Maritime kører igen Sjælsø Rundt

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Leder du efter et internationalt første job ?

Kabelslået grommet

Weir Flow Control skifter navn til Trillium Flow Technologies

Gravlund Industrigummi har åbent hele sommeren

Aktuatorer i rustfrit stål

Portalkraner til håndtering og transport

Står du og mangler en surring?

PB 540 RIB SWJ - Et nyt medlem i Palfinger familien

Rundsling

Sommerferien er over os

Har du svært ved at håndtere pallerammer?

TECHNOFLEX hydraulik testnippel

Gravlund Industrigummi har åbent hele sommeren

Løftegrej, taljer, lastsikring, faldsikring, m.m - over 10.000 produkter online! Få adgang nu!

Vi søger en ingeniør til offshore løfteudstyr i Esbjerg

Ny kran? →→→→ Fyns Kran Udstyr A/S

CERTEX Danmark søger en erfaren konstruktør

CERTEX Danmark søger en Intern teknisk sælger

Sommer hos Technoflex

Forsyningsskibet Kroonborg er udstyrret med livredningsudstyr og davit systemer fra Palfinger Marine

5 ting du bør vide om CPR

Modulift spredeåg med lastovervågning – den første i verden!

Stor ordre til stålspecialisten til ny kunde i Holland

Roxtec og Solar-samarbejde er godt nyt for offshoreindustrien

Roxtec Denmark Aps og Solar A/S indgår nyt samarbejde

Send til en kollega

0.168