23948sdkhjf

Rederier: Pirateri plager Øst- og Vestafrika

To personer mistede sidste år livet som følge af piratangreb, og knap 3.000 søfarende blev ofre for pirateri i Øst- og Vestafrika. Problemerne i regionen hærger fortsat og koster landene og shippingindustrien milliarder af kroner, lyder det i en ny rapport om pirateriets omkostninger, der blev offentliggjort onsdag.

Læs også: 

Regeringen uden plan for bekæmpelse af pirater fra næste år

Clipper-boss: Vigtigt at bevare fokus på piratproblemet

Efterlyses: Ny dansk strategi mod kriminalitet til søs

Ifølge rapporten fra Oceans Beyond Piracy, som er en privat non-profit organisation baseret i Colorado, USA, blev antallet af piratangreb ved Østafrikas kyst fordoblet i 2017 i forhold til 2016.

Tallene vækker bekymring i Danske Rederier, der som tidligere beskrevet i Søfart, understreger behovet for at få prioriteret indsatsen i området, før regeringens nuværende strategi for bekæmpelse af pirateri til søs udløber ved udgangen af året.

– Tallene viser, at der fortsat er behov for en indsats i Øst- og Vestafrika. Det er afgørende, at der laves en ny prioritering for Danmarks indsats i områderne, hvor mange danske skibe sejler igennem. Som verdens 6. største søfartsnation har Danmark både et ansvar og en mulighed, der bygger på gode erfaringer, for at gøre en forskel. Det arbejde skal fortsat prioriteres, siger Maria Skipper Schwenn, direktør i Danske Rederier, i en pressemeddelelse.

Første kapring i fem år

I Østafrika oplevede man sidste år en kapring af et handelsskib for første gang i fem år. Der er derfor behov for fokus på området, mener Danske Rederier og peger på, at over 1.100 søfolk sidste år blev berørt af pirateri, som samlet kostede over 8 milliarder kr.

– Det viser, at piraterne ved Østafrika ikke er bekæmpet, men udelukkende inddæmmet, og at de har kapaciteten til igen at udføre angreb hvis presset på dem løsnes. Derfor opfordrer vi fortsat rederierne til at gøre sig de nødvendige sikkerhedsforanstaltninger både i Guinea Bugten og ud for Afrikas Horn, siger Maria Skipper Schwenn.

Hos tankskibsorganisationen Intertanko peger direktør Phil Belcher på, at der nu eksisterer et bredt spektrum af trusler mod skibsfarten ved Afrikas Horn, og at situationen er yderligere kompliceret af konflikten i Yemen.

– Vi råder vores medlemmer til at overveje en mere omfattende sikkerhedsvurdering, der tager hensyn til andre trusler ud over traditionel pirateri, der udspringer af den regionale konflikt i Yemen, udtaler han.

Kommenter på artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.112