23948sdkhjf

Skibsmontøruddannelsen i Esbjerg er igen i høj kurs

| Af Redaktionen/urt | Tip redaktionen om en historie

På Rybners Tekniske Skole har man, anført af to engagerede undervisere, med succes moderniseret både indholdet, miljøet og samarbejdet vedrørende skibsmontøruddannelsen.

For ikke så længe siden tegnede fremtiden ikke særlig lys for skibsmontør-afdelingen på Rybners Tekniske Skole.

Ikke fordi der ikke var behov for dygtige faglærte skibsmontører. De var og er meget efterspurgte i erhvervslivet. Men virksomhederne, der havde deres lærlinge gående på skolen, var utilfredse, blandt andet med skolens maskiner, som de ikke mente matchede det udstyr, lærlingene arbejder med ude i virksomhederne.

Og samtidig var læringskulturen heller ikke rigtig fulgt med tiden, hvilket var med til at tegne billedet af en lidt stiv og umoderne afdeling.

Nu er skuden blevet vendt - for nu at blive i skibsterminologien, og det skyldes ikke mindst underviserduoen Michael Ingeman Madsen og Thomas Bo Winkler.

- Vi har et fedt samarbejde og bestræber os på at være meget fleksible, konstaterer Thomas, der er uddannet plade- og konstruktionssmed og har solid erfaring som skibsbygger og værkfører, udtaler han i en pressemeddelelse.

- Undervisningen skal være så praksisnær som muligt for at skabe mere sammenhæng mellem skoleopholdene og læretiden ude i virksomhederne, og så behandler vi de unge på samme måde, som de bliver behandlet ude i erhvervslivet. Det indebærer for eksempel, at vi underviser ud fra princippet om ”frihed under ansvar”, fortæller han videre.

Michael, der i en årrække sejlede på Esvagts vagtskibe, inden han blev ansat på skolen i januar ’17, er i gang med at udforme et helt nyt undervisningsmateriale - en længerevarende proces på en fireårig uddannelse, der veksler mellem praktiske værkstedsfag og teori, herunder teknisk tegning - både i hånden og ved computeren, motorlære, el og hydraulik, luftstyring, pneumatik, dansk, engelsk, naturfag, svejseøvelser og rapportskrivning.

Inden længe vil Michael og Thomas i øvrigt selv sætte sig på skolebænken for at videreuddanne sig - henholdsvis til maskinmester og i form af en pædagogisk diplomuddannelse.

Det rigtige udstyr

Med baggrund i virksomhedernes store utilfredshed med skibsmontøruddannelsen inviterede Interessegruppen for Søfart og Fiskeri (ISF) i august 2017 den dynamiske lærerduo på Restaurant Sydvesten, for at de to lærere kunne redegøre for, hvordan de havde tænkt sig at fremtidssikre skibsmontøruddannelsen fagligt og teknisk.

Læs også: Søren hjælper skibe gennem Suez-kanalen

- Vi fortalte dem om alle de tiltag og ændringer, vi var i gang med at indføre på uddannelsen, og det blev heldigvis positivt modtaget, beretter Thomas.

Det tættere samarbejde og dialogen med virksomhederne har blandt andet resulteret i, at skibsmontørafdelingen har indkøbt to nye maskiner, som virksomhederne har efterspurgt på skolen, til særdeles fornuftige priser. Den ene maskine stammer fra Thyborøn-fiskekutteren Sonja Grønberg, mens den anden er hentet hos det esbjergensiske skibsværft Smedegaarden, som nu i øvrigt overvejer at få en lærling. Dertil kommer, at det globalt førende C. C. Jensen har sponsoreret et dyrt smøreoliefiltersystem og et brændstoffiltersystem til skolen.

- Det er nogle af de mest avancerede filtersystemer, der findes. De er monteret på næsten alle skibe. Det gør det blandt andet muligt at foretage komplicerede analyser til svendeprøverne, og på hovedforløbet har vi en aftale om, at der kommer en repræsentant fra firmaet ud og underviser i systemerne en hel dag, fortæller Michael.

Ris vendt til ros

Også afdelingens turbo er blevet renoveret, og underviserne venter på lov til at renovere hydraulikken - noget, der vil betyde, at undervisningen vil blive lagt om, så eleverne eksempelvis kan afprøve bukkede instrumentrør i hydraulikstandene.

- Når det hele kommer op at stå, er afdelingen virkeligt godt kørende, sammenfatter Thomas og Michael.

Læs også: På langfart med et tankskib

Samme holdning har ISF-gruppen. For en måneds tid siden bad den vestjyske klynge af virksomheder om en rundvisning i skibsmontørafdelingen på teknisk skole, og det resulterede efterfølgende i stor ros fra deltagerne.

Fakta:

Den fireårige skibsmontøruddannelse, der også bliver kaldt ”den lille maskinmester-uddannelse”, består af et grundforløb på 20 uger, tre hovedforløb, der hver varer 10 uger, og en svendeprøve på fem uger.

Skibsmontøreleverne får lov at renovere alt ved store og små motorer. Hvis det hele skal skilles ad, kan det tage op til 14 dage på en enkelt maskine.

Flere og flere virksomheder har indset, at det giver mening at have skibsmontører. Faget dækker over mange ting: el, styring, smedetekniske opgaver, tegningslæsning, udskiftning af motordele, luftstyring, hydraulik, drejning og fræsning.

Skibsmontører er meget efterspurgte - alene i Esbjerg mangler 12 lærerpladser at blive besat. Værfterne i Thyborøn, Hvide Sande og Hanstholm mangler også skibsmontører.


Kilde: Rybners Tekniske Skole


Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Norsk krigsskib synker - kun radartårnet over vand

Flere trosser, der har holdt fregatten "KNM Helge Ingstad", er røget. Nu er kun radartårnet over vand.

Plus

Mærsk-søfolk får hurtigere internet

De søfarende hos Maersk Line får nu op til otte gange så hurtigt internet, og rederiet honorerer dermed et mangeårigt ønske fra de søfarende

Plus

Mød skibsmæglernes ankermand

Plus

DFDS udfordret på to fronter samtidigt i tredje kvartal

Det blev et rekordkvartal for DFDS med nyt marked i Middelhavet, men fortsat Brexit-usikkerhed i det gamle nordpå

EU nærmer sig vigtig frihandelsaftale med Japan

Nyhedsbrev

Plus

Pirateriet i Nigeria har ændret karakter

Online Avis Arkiv

DFDS’ nordeuropæiske marked higer efter Brexit-afklaring

Middelhavet præsterer som forudset i DFDS' tredje kvartal, mens Nordeuropa har lavere markedsvækst som følge af langtrukken britisk EU-exit

Her er planen for havareret norsk fregat

Den havarerede fregat 'Helge Ingstad' skal hjem til basen, men det kan komme til at tage tid

Tre Oslo-færger deltog i eftersøgning af mand over bord

Plus

Helikopter-patrulje flyver helt tæt på skibstrafikken

En garvet helikopterpilot og en kemiingeniør har til opgave at beflyve Danmarks maritime motorveje og holde øje med den internationale skaibstrafik

Miljøminister: Grenaa Havn viser værdi af cirkulær økonomi

'Sola TS' advarede forgæves fregat inden kollision

Hverken vagtcentral eller krigsskib reagerede på advarsler fra tankskib om forestående kollision

Maersk Drilling sælger oplagt rig

Stabile rater forud for straftold

Torm går sammen med ME Production i Kina

Plus 1

Molslinjens direktør æder millionbøde - og efterlyser saglig dialog

Molslinjens direktør Carsten Jensen svarer på spørgsmål om rederiets fejl og mangler på Bornholmerruten

Plus

Regeringen på vej med strategi mod pirateri

De overordnede strategiske prioriteter for en ny dansk strategi mod pirateri vil blive offentliggjort inden årets udgang, oplyser udenrigsministeren

Plus 1

Ærø holder vejret: 100 mio. kr. på spil til stor havneudvidelse

HH Ferries skifter navn og indvier verdens største batteridrevne færger

OPDATERET: HH Ferries Group skifter navn i forbindelse med dagens indvielse af de to færger 'Aurora' og 'Tycho Brahe' til fuld eldrift

Plus

Godt indhug i oplagte offshoreskibe

OFFSHORE: Mindst to af Maersk Supply Services oplagte skibe er solgt til videre drift i dansk rederi

Plus 1

Sådan blev rederiet Dannebrog et af Danmarks største

Det legendariske rederi var i mange år det førende tramprederi i Danmark. Efterfølgende blev der satset stort på tankskibe, som efterhånden blev rederiets hovedaktivitet

60 års jubilæum midt i den nordjyske maritime klynge

VÆRFTER: Orskov Yard fejrede, at det i år er 60 år siden, at familievirksomheden Ørskov Christensens Stålskibsværft blev etableret i Frederikshavn

VIDEO: Norsk fregat er tæt på at synke efter kollision med tankskib

Fregatten 'Helge Ingstad' havde vigepligt, da den kolliderede med 250 meter lang aframax med lods om bord

Nyt kuld udklækket fra SIMAC

Plus

Danske Rederier: Forskellige strategier skal opfylde svovlkrav

Verdens største LNG-supplier klar

Plus

Navne: Christian Bonfils fylder 40

42-årig bliver første havnechef i Strandby Havn

Plus

Danske Rederier er glade for London-resultat

Fritz Ganzhorn fratræder

Michael Guldmann Petersen ny COO i Scandlines

Plus

Nyt salgssamarbejde på Esbjerg Havn

Royal Arctic Line udskifter bestyrelsesformand

Nyt bestyrelsesmedlem hos Mercy Ships Danmark

Maersk Tankers får nyt medlem i bestyrelsen

Semco fordobler bemanding i offshore-center

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Technoflex Afbalancering

Process Engineering A/S kåret som en af Danmarks Bedste Arbejdspladser

Implementering af AMCS Intelligent Optimering software til ruteplanlægning gennemført hos CNC

Mange nye ansigter styrker Ajos

Siemens TIA-portal: Hvordan benytter jeg nye enheder med ældre versioner af TIA-portalen?

VIDEO: Hvordan renser du dine lastrum med højtryk i højden?

Nyt kompensator katalog fra WILLBRANDT Gummiteknik

Siemens Industrial Edge er det bedste fra begge verdener

Hør om Blå HF/HF-søfartsuddannelsen

TESS støtter sporten i Esbjerg

Systematisk arbejdsmiljøindsats betaler sig

Kom og besøg os på stand J 7216

HUSK: Køb faldsikringsudstyr godkendt til hele 150 kg hos Fyns Kran Udstyr A/S

JUMO SafetyM Sikkerhedstemperaturbegrænsere og –vagte. Nu til ATEX zone

Geopal detektor for CO2 for montering under fenderliste

Ved du, at stiger skal have årlige eftersyn?

Kemisk hærdet glas er tyndt, stærkt og hårdt

Technoflex afbalancering

Beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen på besøg hos NOS A/S

Kranmontør hos Ajos bliver bredere

Hos Fyns kran Udstyr sælger vi forskellige typer af mandskabskurve - også m...

Nye Siemens Simatic Apps til MindSphere

Ny app vil oversætte mellem døve og hørende

Bliv klogere på digitalisering og E-handel

Mangler du overblik over udstyr og lovpligtige eftersyn?

Send til en kollega

0.462