23948sdkhjf

Skibsmontøruddannelsen i Esbjerg er igen i høj kurs

| Af Redaktionen/urt | Tip redaktionen om en historie

På Rybners Tekniske Skole har man, anført af to engagerede undervisere, med succes moderniseret både indholdet, miljøet og samarbejdet vedrørende skibsmontøruddannelsen.

For ikke så længe siden tegnede fremtiden ikke særlig lys for skibsmontør-afdelingen på Rybners Tekniske Skole.

Ikke fordi der ikke var behov for dygtige faglærte skibsmontører. De var og er meget efterspurgte i erhvervslivet. Men virksomhederne, der havde deres lærlinge gående på skolen, var utilfredse, blandt andet med skolens maskiner, som de ikke mente matchede det udstyr, lærlingene arbejder med ude i virksomhederne.

Og samtidig var læringskulturen heller ikke rigtig fulgt med tiden, hvilket var med til at tegne billedet af en lidt stiv og umoderne afdeling.

Nu er skuden blevet vendt - for nu at blive i skibsterminologien, og det skyldes ikke mindst underviserduoen Michael Ingeman Madsen og Thomas Bo Winkler.

- Vi har et fedt samarbejde og bestræber os på at være meget fleksible, konstaterer Thomas, der er uddannet plade- og konstruktionssmed og har solid erfaring som skibsbygger og værkfører, udtaler han i en pressemeddelelse.

- Undervisningen skal være så praksisnær som muligt for at skabe mere sammenhæng mellem skoleopholdene og læretiden ude i virksomhederne, og så behandler vi de unge på samme måde, som de bliver behandlet ude i erhvervslivet. Det indebærer for eksempel, at vi underviser ud fra princippet om ”frihed under ansvar”, fortæller han videre.

Michael, der i en årrække sejlede på Esvagts vagtskibe, inden han blev ansat på skolen i januar ’17, er i gang med at udforme et helt nyt undervisningsmateriale - en længerevarende proces på en fireårig uddannelse, der veksler mellem praktiske værkstedsfag og teori, herunder teknisk tegning - både i hånden og ved computeren, motorlære, el og hydraulik, luftstyring, pneumatik, dansk, engelsk, naturfag, svejseøvelser og rapportskrivning.

Inden længe vil Michael og Thomas i øvrigt selv sætte sig på skolebænken for at videreuddanne sig - henholdsvis til maskinmester og i form af en pædagogisk diplomuddannelse.

Det rigtige udstyr

Med baggrund i virksomhedernes store utilfredshed med skibsmontøruddannelsen inviterede Interessegruppen for Søfart og Fiskeri (ISF) i august 2017 den dynamiske lærerduo på Restaurant Sydvesten, for at de to lærere kunne redegøre for, hvordan de havde tænkt sig at fremtidssikre skibsmontøruddannelsen fagligt og teknisk.

Læs også: Søren hjælper skibe gennem Suez-kanalen

- Vi fortalte dem om alle de tiltag og ændringer, vi var i gang med at indføre på uddannelsen, og det blev heldigvis positivt modtaget, beretter Thomas.

Det tættere samarbejde og dialogen med virksomhederne har blandt andet resulteret i, at skibsmontørafdelingen har indkøbt to nye maskiner, som virksomhederne har efterspurgt på skolen, til særdeles fornuftige priser. Den ene maskine stammer fra Thyborøn-fiskekutteren Sonja Grønberg, mens den anden er hentet hos det esbjergensiske skibsværft Smedegaarden, som nu i øvrigt overvejer at få en lærling. Dertil kommer, at det globalt førende C. C. Jensen har sponsoreret et dyrt smøreoliefiltersystem og et brændstoffiltersystem til skolen.

- Det er nogle af de mest avancerede filtersystemer, der findes. De er monteret på næsten alle skibe. Det gør det blandt andet muligt at foretage komplicerede analyser til svendeprøverne, og på hovedforløbet har vi en aftale om, at der kommer en repræsentant fra firmaet ud og underviser i systemerne en hel dag, fortæller Michael.

Ris vendt til ros

Også afdelingens turbo er blevet renoveret, og underviserne venter på lov til at renovere hydraulikken - noget, der vil betyde, at undervisningen vil blive lagt om, så eleverne eksempelvis kan afprøve bukkede instrumentrør i hydraulikstandene.

- Når det hele kommer op at stå, er afdelingen virkeligt godt kørende, sammenfatter Thomas og Michael.

Læs også: Nyborg Søfartsskole lukker efter 40 år

Samme holdning har ISF-gruppen. For en måneds tid siden bad den vestjyske klynge af virksomheder om en rundvisning i skibsmontørafdelingen på teknisk skole, og det resulterede efterfølgende i stor ros fra deltagerne.

Fakta:

Den fireårige skibsmontøruddannelse, der også bliver kaldt ”den lille maskinmester-uddannelse”, består af et grundforløb på 20 uger, tre hovedforløb, der hver varer 10 uger, og en svendeprøve på fem uger.

Skibsmontøreleverne får lov at renovere alt ved store og små motorer. Hvis det hele skal skilles ad, kan det tage op til 14 dage på en enkelt maskine.

Flere og flere virksomheder har indset, at det giver mening at have skibsmontører. Faget dækker over mange ting: el, styring, smedetekniske opgaver, tegningslæsning, udskiftning af motordele, luftstyring, hydraulik, drejning og fræsning.

Skibsmontører er meget efterspurgte - alene i Esbjerg mangler 12 lærerpladser at blive besat. Værfterne i Thyborøn, Hvide Sande og Hanstholm mangler også skibsmontører.


Kilde: Rybners Tekniske Skole
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus

Maersk Tankers sælger et af de store skibe

18 år gammelt LR2-tankskib meldes solgt til unavngiven køber

Råolie-tankere belønnes for at trodse sanktioner

Plus

BILLEDSERIE: Se 'Maersk Honam' på vej mod værft i Sydkorea

Den intakte del af det brændte containerskib er nu om bord på et heavy-lift skib og sejler mod et sydkoreanske værft, hvor skibet skal genopbygges

Verdens største havvindmøllepark producerer sin første strøm

Plus

VHS eller Betamax? Søfartens digitalisering må ikke ende i en krig om formater

Automatiseret digital kommunikation mellem skib og havn bliver det næste maritime gennembrud, lyder forudsigelsen fra Søfartsstyrelsens direktør

Nyhedsbrev

Plus

IMO vil have klare retningslinjer for svovlkrav

En ensartet gennemførelse af det globale svovlkrav, der gælder fra 1. januar 2020, står højt på dagsordenen, når medlemslandene i IMO mødes i London i næste uge

Online Avis Arkiv

Slut med Maersk Line - nu er det bare Maersk

I al stilfærdighed har A.P. Møller-Mærsk droppet rederinavnet Maersk Line i sin markedsføring. Nu skal alle services markedsføres som Maersk. En markant konsekvens af virksomhedens igangværende strategiskift fra rederidrift til transportservice-virksomhed

Positionsbillede

Nedgang i bulk-aktiviteter i Hirtshals Havn

Lastbilgodset holdt hånden under godsmængderne i Hirtshals, som var præget af nedgang i bulkmarkedet

Plus

Punktum sat med navngivning og levering i Norge

OFFSHORE: Kleven har leveret det foreløbigt sidste skib i Maersk Supply Services flådefornyelsesprogram

Produkttankmarked til Venezuela stoppet

Landet med verdens største oliereserver er gået helt i stå, efter sanktioner rammer hårdt

Plus

Her er planen for Københavns nye containerhavn

Copenhagen Malmö Port er i gang med at slå stregerne til Danmarks mest moderne containerterminal, som skal stå klar i slutningen af 2021

Plus

Japan og Kina er sultne efter LNG

Nybygget LNG-tonnage er hundedyrt og videresalgsmarkedet er ikke stort. Danske Navigare Capital Partners er klar til at løbe en "balanceret risiko" med LNG-nybygning

Plus

Mærsk køber stort ind i jagt på fremtidens brændstof

Verdens største containerrederi fortsætter bestræbelserne på at sikre sine forsyninger af brændstof med lavt svovlindhold til begyndelsen af 2020

Ny rekord for krydstogt i Danmark

I 2019 vil de danske krydstogthavne tilsammen sætte rekord med over 1,2 mio. gæster

Plus

Ny Storstrømsbro bliver til klingende mønt for havnevirksomheder

Serviceopgaver under anlæggelsen af den nye Storstrømsbro bliver en gylden mulighed for havnevirksomheden Vordingborg Shipping

Danmarks hurtigst voksende rederi har appetit på flere skibe

Efter to år med et hæsblæsende opkøbsprogram er Danmarks sandsynligvis hurtigst voksende rederi, Navigare Capital Partners, nu oppe på at eje 14 skibe i vidt forskellige segmenter. Vil topchef Henrik Ramskov fortsætte opkøbsbølgen eller det tid til at træde på bremsen?

Plus

Mærsk præsenterer årets første opkøb

En USA-baseret ekspert i toldbehandling bliver årets første opkøbsoffer i Mærsk's stort anlagte strategiskifte

Plus

Stolte isbrydere sejler grum skæbne i møde: Ingen vil købe Danbjørn og Isbjørn

I 30 måneder har Danbjørn og Isbjørn ligget i Hals Havn og ventet på at blive solgt, men ingen har budt

1

VIDEO: Krydstogtskib rammer havn

Plus

Havne må flytte for at overleve

Lokalpolitiske drømme om attraktive boliger i vandkanten lægger pres på erhvervshavnene, der i vid udstrækning må vige pladsen for byudvikling og flytte væk for at sikre den fortsatte eksistens

Plus

Fremtiden byder på havnelukninger

Både markedet og den nye havnelov vil skubbe udviklingen hen imod flere havnelukninger, mener havnedirektør

Plus

Fjendskab om bord: Hierarki, demokrati og ledelse i ødemarkens is

Der opstod straks nid og nag mellem kulturradikale demokrater og hierarkisk indstillede officerer, da den berømte Danmark-Ekspeditionen lagde fra land. Og der var fra begyndelsen voldsomme kulturforskelle mellem akademikere og søfolk

Plus

Den maritime industris superlobbyist: "Vi har flyttet rigtig mange grænser"

JUBILÆUM: Adm. direktør Jenny N. Braat, Danske Maritime, runder 30 år som talerør for de danske skibsværfter og maritime udstyrsproducenter

Storbritannien dropper hard-Brexit shippingaftale

Navigatør tiltrådt som faglig konsulent

Nyt ansigt hos NORbunker i Aalborg

Stormundet scrubber-kritiker træder tilbage som Euronav-CEO

ADP's direktør fratræder

Plus

Danskere i Japansk gennembrud

Plus

App-baseret freelance-netværk samler styrke

Plus

Synspunkt: MARCOD tror på Det Blå Nordjylland

Plus

Eksperter undrer sig over hurtig havnelukning

Plus

Miljøstyrelsen efter værft-kritik: Vi vil tage mere ansvar

Bunker trader rykker til Houston

Svitzer ansætter nye regionale chefer

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Vi redder dit liv med sikkerhed

Technoflex Splines/fortanding

Technoflex Splines/fortanding

Har du husket dit LOGIN?

Flere hundrede liters Adblue tanke

Kom på besøg hos Gravlund Industrigummi A/S

Undgå brand i maskinrummet!

Er din virksomhed forberedt på en hård Brexit?

Opening Minds and Opening Opportunities - The easier track to development

Stor efterspørgsel efter kandidater

Elektrisk, termisk eller mekanisk adskillelse med folier og laminater.

STCW A-VI/1-1 + 1-2 Basic Safety Training Refresher

Ny kran? Få markedets hurtigste tilbud og den bedste løsning ->

Gangveje, Faldereb og Lønningstrapper fra lager

Tilbud på 21 HK bådmotor

Ajos skruer gevaldigt op for varmen på Fyn og i Jylland

Transportruller til BMS’ store opgave i Københavns Lufthavn

Fra idé til færdigt produkt - Gravlund Industrigummi leverer varen

IoT-løsninger i praksis - erfaringer fra virkeligheden - en temadag med spændende løsninger

NYHED – Electric ARC - Beskyttende handsker

Lysstyring er ikke kun for energien – måler du HCL?

HG 265 Asbjørn atter søklar efter uplanlagt liggetid

Internet of Things: Logistik bliver aldrig det samme igen

Nyhed: Køb online til dine priser – Få dit login nu

GEESA We Love Design

Send til en kollega

0.185