Skibsmontøruddannelsen i Esbjerg er igen i høj kurs

| Af Redaktionen/urt | Tip redaktionen om en historie

På Rybners Tekniske Skole har man, anført af to engagerede undervisere, med succes moderniseret både indholdet, miljøet og samarbejdet vedrørende skibsmontøruddannelsen.

For ikke så længe siden tegnede fremtiden ikke særlig lys for skibsmontør-afdelingen på Rybners Tekniske Skole.

Ikke fordi der ikke var behov for dygtige faglærte skibsmontører. De var og er meget efterspurgte i erhvervslivet. Men virksomhederne, der havde deres lærlinge gående på skolen, var utilfredse, blandt andet med skolens maskiner, som de ikke mente matchede det udstyr, lærlingene arbejder med ude i virksomhederne.

Og samtidig var læringskulturen heller ikke rigtig fulgt med tiden, hvilket var med til at tegne billedet af en lidt stiv og umoderne afdeling.

Nu er skuden blevet vendt - for nu at blive i skibsterminologien, og det skyldes ikke mindst underviserduoen Michael Ingeman Madsen og Thomas Bo Winkler.

- Vi har et fedt samarbejde og bestræber os på at være meget fleksible, konstaterer Thomas, der er uddannet plade- og konstruktionssmed og har solid erfaring som skibsbygger og værkfører, udtaler han i en pressemeddelelse.

- Undervisningen skal være så praksisnær som muligt for at skabe mere sammenhæng mellem skoleopholdene og læretiden ude i virksomhederne, og så behandler vi de unge på samme måde, som de bliver behandlet ude i erhvervslivet. Det indebærer for eksempel, at vi underviser ud fra princippet om ”frihed under ansvar”, fortæller han videre.

Michael, der i en årrække sejlede på Esvagts vagtskibe, inden han blev ansat på skolen i januar ’17, er i gang med at udforme et helt nyt undervisningsmateriale - en længerevarende proces på en fireårig uddannelse, der veksler mellem praktiske værkstedsfag og teori, herunder teknisk tegning - både i hånden og ved computeren, motorlære, el og hydraulik, luftstyring, pneumatik, dansk, engelsk, naturfag, svejseøvelser og rapportskrivning.

Inden længe vil Michael og Thomas i øvrigt selv sætte sig på skolebænken for at videreuddanne sig - henholdsvis til maskinmester og i form af en pædagogisk diplomuddannelse.

Det rigtige udstyr

Med baggrund i virksomhedernes store utilfredshed med skibsmontøruddannelsen inviterede Interessegruppen for Søfart og Fiskeri (ISF) i august 2017 den dynamiske lærerduo på Restaurant Sydvesten, for at de to lærere kunne redegøre for, hvordan de havde tænkt sig at fremtidssikre skibsmontøruddannelsen fagligt og teknisk.

Læs også: De første skibsmontører stævner ud fra Skjern

- Vi fortalte dem om alle de tiltag og ændringer, vi var i gang med at indføre på uddannelsen, og det blev heldigvis positivt modtaget, beretter Thomas.

Det tættere samarbejde og dialogen med virksomhederne har blandt andet resulteret i, at skibsmontørafdelingen har indkøbt to nye maskiner, som virksomhederne har efterspurgt på skolen, til særdeles fornuftige priser. Den ene maskine stammer fra Thyborøn-fiskekutteren Sonja Grønberg, mens den anden er hentet hos det esbjergensiske skibsværft Smedegaarden, som nu i øvrigt overvejer at få en lærling. Dertil kommer, at det globalt førende C. C. Jensen har sponsoreret et dyrt smøreoliefiltersystem og et brændstoffiltersystem til skolen.

- Det er nogle af de mest avancerede filtersystemer, der findes. De er monteret på næsten alle skibe. Det gør det blandt andet muligt at foretage komplicerede analyser til svendeprøverne, og på hovedforløbet har vi en aftale om, at der kommer en repræsentant fra firmaet ud og underviser i systemerne en hel dag, fortæller Michael.

Ris vendt til ros

Også afdelingens turbo er blevet renoveret, og underviserne venter på lov til at renovere hydraulikken - noget, der vil betyde, at undervisningen vil blive lagt om, så eleverne eksempelvis kan afprøve bukkede instrumentrør i hydraulikstandene.

- Når det hele kommer op at stå, er afdelingen virkeligt godt kørende, sammenfatter Thomas og Michael.

Læs også: 90 nye maskinmestre i Domkirken

Samme holdning har ISF-gruppen. For en måneds tid siden bad den vestjyske klynge af virksomheder om en rundvisning i skibsmontørafdelingen på teknisk skole, og det resulterede efterfølgende i stor ros fra deltagerne.

Fakta:

Den fireårige skibsmontøruddannelse, der også bliver kaldt ”den lille maskinmester-uddannelse”, består af et grundforløb på 20 uger, tre hovedforløb, der hver varer 10 uger, og en svendeprøve på fem uger.

Skibsmontøreleverne får lov at renovere alt ved store og små motorer. Hvis det hele skal skilles ad, kan det tage op til 14 dage på en enkelt maskine.

Flere og flere virksomheder har indset, at det giver mening at have skibsmontører. Faget dækker over mange ting: el, styring, smedetekniske opgaver, tegningslæsning, udskiftning af motordele, luftstyring, hydraulik, drejning og fræsning.

Skibsmontører er meget efterspurgte - alene i Esbjerg mangler 12 lærerpladser at blive besat. Værfterne i Thyborøn, Hvide Sande og Hanstholm mangler også skibsmontører.


Kilde: Rybners Tekniske Skole


Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Esvagt runder 20 år på Siri-feltet

Royal Arctic Line bestiller to nye bygdeskibe

Stena Line flytter færgehavn

Esbjerg-virksomhed køber Hanstholm Elektronik

Overtager 100 procent af aktierne og fordobler medarbejderstaben.

Mærsk-aktien skruet ned

Nyhedsbrev

Brobyggeri betyder udvidelse af havn

Online Avis Arkiv

Farlig dille: Unge springer ud foran færge

Kommune sætter forbudsskilte op for at stoppe livsfarlig leg.

Sommertravlhed på havne: Rekordmange lystsejlere får bøde

2

Minister: Skoleskibe er supervigtige

De unge strømmer til skoleskibene, og det nyrenoverede 'Georg Stage' vakte begejstring hos den nye uddannelsesminister, som bød eleverne velkommen og lover øget fokus på området

M/S Isefjord kom i mål med overskud

Scandlines masseaflyser afgange midt i ferietrafikken

Daglig farlig sejlads foran Molslinjen i Aarhus Havn

Næsten hver eneste dag må kaptajnen på Molslinjen tude i hornet ved ind- og udsejlingen til Aarhus Havn.

Plus

Danish Maritime Fair til udbryder: Vi holder øje med dig

Danish Maritime Fair vil holde øje med, hvorvidt manden bag en ny, konkurrerende messe ikke ulovligt gør brug af sin viden fra dengang han arbejdede for Danish Maritime Fair

Positionsbillede

Molslinjens godstransport bekymrer vognmænd

Forsvaret vinker farvel til russiske skibe i dansk farvand

Dansk skibsdesign til Canada

Plus

Sommerferie på Søfart

Atomdrevet russisk ubåd sejler i dansk farvand

En russisk ubåd sejler syd for Langeland. Den forventes at være ude af landet torsdag aften.

Mærsk drosler ned i efteråret

Færre Mærsk-skibe mellem Asien og Nordeuropa i lavsæson.

SDK Group runder milliarden

Det bedste resultat nogensinde for shippingvirksomhed fra Fredericia.

Gamle boreplatforme laver kunstige rev i Nordsøen

Derfor opfordrer et internationalt hold af forskere nu til at lade flere af dem blive.

Total sælger ud af Mærsks tidligere oliefelter

De første skibsmontører stævner ud fra Skjern

Træ og asfalt rykker ind på Horsens Havn

Nyt maritimt topmøde i København

Dansker modtager IMO's International Maritime Prize

Ny bestyrelse i Erria

Plus

Funktionel belægning i 100 år

Plus

Norges maritime industri står sammen om elfærger

Mærsk-formand gør status: Har fuld tillid til strategi

Containerrater falder op til højsæson

Ny chef i A. Henriksen Shipping

Plus

Frygt for radioaktivt lager i Frederikshavn

Plus

Fra Lolland til maskinchef i DFDS

Forsvarsadvokat: OW Bunker-hovedsæde burde have vidst alt

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Filterteknik A/S har fået en digital opfriskning

3 grunde til at overveje at låne penge i din virksomhed

Vind en Powertex Håndkædetalje WLL 1 ton

Tall Ships Races fejres hos TESS!

Bare rolig - Vi er her hele sommeren!

Selvom sommeren i den grad er over os, er der stadig gang i butikken hos os

Prysmian LAN, MAN & WAN kabler med højere CPR

4 tips til dig der skal have firmabil for første gang

Kontorhoteller er blevet in hos danske virksomheder

Nyt high flow filterhus i glasfiber

Prysmian lykønsker EU med den nye telekommunikationsramme

Maritime job market booming in Denmark

TESS-Tall-Ship-Tilbud!

Endnu en Prysmian fabrik modtager OHSAS certificering

Sådan gik det GTS-nettet i 2017

Energieksperter slutter sig til Synergi

Skab tillid med klima ikon

Lille speciallås stor fleksibilitet

Pålidelig vakuumforsyning til plasma nitrering

Hands-on introduktion til design og fremstilling af kompositmaterialer

Om en uge går det løs!

Prysmian investerer i dets offshore kapacitet

VM-konkurrence fra Scankab

NOS A/S leverer Modulift løfteåg

Vi har lige nu tre nye test-lastbiler under opbygning hos Fyns Karosseribyg...

Send til en kollega

0.202