Mærsk-aktier oplevede største fald på én dag i 12 år

| Af Ritzau | Tip redaktionen om en historie

Samlet mistede Mærsk-aktierne torsdag 17,66 milliarder kroner i værdi efter en hård dag på børsen.

Med et fald på henholdsvis 8,3 pct. og 8,9 pct. oplevede både A- og B-aktierne i A.P. Møller-Mærsk torsdag det største fald på én dag i 12 år.

Læs også: A.P. Møller Capital rejser 6,3 mia. kr. til Afrika-fond

Det stod klart ved børsens lukning torsdag klokken 17.

Man skal tilbage til 27. juni 2006 for at finde en dag, hvor Mærsks aktier oplevede et større fald. Dengang faldt de med henholdsvis 8,37 og 9,28 procent.

Samlet mistede selskabet 17,66 mia. kroner i værdi, hvis man tager udgangspunkt i lukkekursen henholdsvis onsdag og torsdag.

Det sker efter et kvartalsregnskab, der viste stigende omsætning, men samtidig et underskud på 239 mio. dollar. Det svarer til 1,5 mia. danske kroner.

Læs også: DP World nærmer sig Mærsk-territorium med Unifeeder-køb

- Mærsk tjener ikke nok penge i første kvartal, og det skuffer investorerne. Mærsk har ikke været god nok til at styre omkostningerne, vurderer senioranalytiker Morten Imsgard fra Sydbank.

- Det skal ses i lyset af, at Mærsk selv er meget klar i mælet om at for at vinde i den globale containerindustri, så skal man være verdensmester i at styre sine omkostninger. Og det må vi bare sige, at det er Mærsk ikke i første kvartal, siger han.

Det er blandt andet det tyske rederi Hamburg Süd, som Mærsk opkøbte i 2017, der er kommet til med en højere omkostningsbase, vurderer Morten Imsgard.

Dertil kommer stigende brændstofpriser, flere udgifter til havneterminaler og ugunstige valutakurser, som ligeledes koster dyrt for Mærsk.

Læs også: Mærsk-aktien skruet ned

- Der er andre globale containerrederier, som simpelthen er bedre til at tjene penge end Mærsk, og det er selvfølgelig bekymrende for investorerne, siger Morten Imsgard.

På et tidspunkt torsdag eftermiddag havde begge aktier tabt over ti pct. af deres værdi, men både A-, og B-aktierne formåede altså at indhente lidt af det tabte, inden børsens lukning.

Som Søfart skrev i går, var integreringen af Hamburg Süd med til at øge Mærsks omsætning i første kvartal med 30 pct. i forhold til samme periode sidste år. 

Mere om: Mærsk


Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Dansk-Fransk elskede alt, hvad der kunne flyde

Rederiet Dansk-Fransk var i 1960 det femtestørste rederi i Danmark, og havde i 1970 flere skibe end Torm og Norden tilsammen - her havde man appetit på alt, hvad der kunne flyde og fik sin storhedstid i linjefarten til Vestafrika

Plus

Dansk motorgigant har vokseværk - vil bygge gigantisk totakter i Sydhavnen

MAN energy solutions på vej med stor udvidelse i Københavns Sydhavn, hvor ny totakter skal teste fremtidens grønnere skibsmotorteknologier

Endnu et Kosan-skib til DIS

Ex-danskbaseret operatør reducerer flåden

OFFSHORE: Den canadiske stat køber Viking Supply Ships tre isbrydende ankerhåndteringsfartøer

DFDS forlænger nyerhvervet ro/ro-skib

SHORTSEA: Tredje skib fra U.N. Ro-Ro skal kunne måle sig med fire af sine halv-rederi-søstre på Nordsøen

Nyhedsbrev

Mærsk vil sende boreforretning på børsen

Maersk Drilling skal noteres på fondsbørsen i København i løbet af 2019.

Online Avis Arkiv
Plus

Torm-CEO: VLCC'ere kannibaliserer markedet

Mærsk storsælger men taber på containere

Omsætningen i Hamburg Süd slår nu for alvor igennem i Mærsks regnskab for første halvår, hvor indtjeningen på containere dog er tynget af højere bunkerpriser.

Flydedok i Hirtshals er væltet om på siden

Der er et skib inde i den 82 meter lange flydedok

Analytikere: Svært at få god pris for Maersk Drilling

J. Lauritzen båret frem af både gas og tørlast

I modsætning til sidste år er J. Lauritzen i 2018 kommet ud af andet kvartal med et positivt driftsresultat.

Se billeder af skader fra beskidt bunker

Brancheorganisationen Intertanko udtrykker fortvivlelse over, at ingen myndigheder lader til at gøre noget ved problemet med beskidt bunker.

Sådan klarede resten af Mærsk andet kvartal

Plus

”Jeg er selvfølgelig ærgerlig over, at vi har et elendigt tankmarked”

Trods sidste uges nedjustering ser Nordens topchef Jan Rindbo lyspunkter, både i tank og tørlast

Plus

DFDS har uro på bagsmækken både i syd og nord

Det lyder måske naivt, men jeg er stadig af den overbevisning, at der kommer en løsning på Brexit-udfordringerne, siger DFDS-topchef Niels Smedegaard efter dagens regnskab.

Plus

Øresundsfærger skal være en turistattraktion

Som led i vækstplanen for HH Ferries vil CEO Johan Röstin arbejde på at tiltrække flere turister på færgerne mellem Helsingør og Helsingborg. Også miljøet står højt på agendaen hos rederichefen

Kommuner raser over Canal Tours

Torm taber 58 millioner i andet kvartal

Efter et tab i andet kvartal øgede Torm i løbet af juli sin kontraktdækning markant til væsentligt lavere rater.

SØFART TEMA 'Førerløse skibe'
Vard skal bygge autonomt skib for Yara

To døde efter VLCC-eksplosion

Analysehus: Containerrederier klokker i kapaciteten

Opkøb øger vækst hos DFDS

SHORTSEA: Tyrkisk kursfald øger usikkerheden, mens de nye aktiviteter samme sted booster omsætningen

DFDS nu oppe på seks mega-ro/ro-skibe fra Jinling

SHORTSEA: Endnu en option løftet i Kina, hvormed DFDS fra midten af 2020 råder over seks 6.700 lanemeter-skibe til Nordsøen og Middelhavet

Mærsk rygtes klar til at udskille Drilling

Ørsted tjener 3,9 milliarder i første halvår

Kinesisk rederi udsat for cyberangreb

Vækst stagnerer for Mærsk-konkurrent

Kina køber massivt op af europæiske havne

Mærsk Line tilbage i varmen i Nigeria

Kostbar dansk uddannelse af litauiske søofficerer i Litauen var spildt

Sommertravlhed på havne: Rekordmange lystsejlere får bøde

Nyt maritimt topmøde i København

Plus

Funktionel belægning i 100 år

Træ og asfalt rykker ind på Horsens Havn

Dansker modtager IMO's International Maritime Prize

Ny bestyrelse i Erria

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Se vores nye hjemmeside Saybolt Danmark A/S

Det Ny Fluidware App

Electro Care ApS - Pumpeeftersyn - Serviceaftale

Spændende talere på BIM Forum 2018 d. 20/9 i København

Buhl & Bønsøe på Automatik 2018

Vi har leveret løftegrejet til det seneste indkøb fra Maximus Kran- & Specialtransport

Ny serie af termiske kameraer fra Fluke lagerføres nu hos RS Components

Trådløs håndholdt HMI – Pendant / Teach box

Kreative og innovative løsninger

Easylog NFC temperaturlogger

Ny brochure på gaden! Renewables & engineering

Indeklimaets Temadag 2018

Har du set Davit-kranerne fra amerikanske Thern?

Electro Care ApS - Pumpeservice & reparation

Lad os foretage din prøvelastning med vores Waterbags

Nyt kompensator katalog fra WILLBRANDT Gummiteknik

Ønsker du stor brudstyrke for glas? Så leverer vi Hærdet glas

RS Components' aftale med Zerynth styrker IoT-udvikling på DesignSpark

Salg og udlejning går hånd i hånd

Kundespecifikke produkter

Er det muligt at teste materialer i et realistisk korrosivt miljø?

Trimble Roverløsninger

DMT gentager succesen

Militær viden og præcision kan (også) bruges i det civile

Kan du huske vores opslag om tre nye test-lastbiler?

Send til en kollega

0.224