23948sdkhjf

Politikere: Kontrol skal stoppe brug af illegale søfolk

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

I dag er der ingen kontrol af illegal arbejdskraft til søs, skriver 3F, efter at et rederi forleden fik en millionbøde for at bruge søfolk uden arbejdstilladelse. Flere ordførere vil nu tage sagen op i Folketinget.

Der er ingen kontrol med, om danske rederier bryder udlændingeloven og udnytter illegale søfolk til dumpingløn. Det vil flere ordførere i Folketinget have ændret på.

Det skriver Fagbladet 3F.

Det sker efter, at rederiet Sirius Shipping i retten blev idømt en bøde på 1,5 mio. kroner for at have brugt filippinske søfolk uden arbejdstilladelse på fire af deres skibe under dansk flag.

Ulovlighederne blev afsløret af det Internationale Transportarbejderforbund ITF, og ikke af de danske myndigheder. De fører nemlig ikke aktiv kontrol med, om rederierne bryder udlændingeloven.

Læs også: Rederi får millionbøde for brug af illegal arbejdskraft

Læs også: Besætning fra konkursskib får løn efter halvandet år

Ifølge udlændingeloven skal søfolk uden for EU have arbejdstilladelse, hvis de arbejder på et skib under dansk flag i international trafik og anløber en havn i Danmark mere end 25 gange inden for et år.

Sirius Shipping blev dømt for at anløbe en havn mere end 25 gange uden de fornødne arbejdstilladelser.

Ansvaret hører under Udlændinge- og Integrationsministeriets styrelse for International Rekruttering og Integration (SIRI), men de kontrollerer ikke.

- SIRI har ingen mulighed for at kontrollere, hvor mange gange et dansk skib i international fart med en udenlandsk arbejdstager ombord anløber dansk havn, siger specialkonsulent i SIRI Jesper Wodschow Larsen og fortsætter:

Læs også: Støjberg om illegale søfolk: Ring til politiet

- SIRI kan ikke kontrollere, om udenlandske arbejdstagere på skibe overtræder reglerne for fritagelse for arbejdstilladelse.

Transportordfører for Enhedslisten Henning Hyllested vil have Søfartsstyrelsen til at tjekke besætningernes arbejdstilladelser og andre oplysninger, der kan afsløre brug af ulovlig arbejdskraft.

- Søfartsstyrelsen er jo i forvejen om bord på skibene som myndighed, hvor de tjekker forhold, der har at gøre med søfartlovgivningen. Det kan sagtens lade sig gøre at udvide deres kontrol. Det er helt galt, at myndighederne ikke arbejder på tværs her, siger Henning Hyllested.

Han mener, at der i høj grad er brug for langt mere kontrol.

Læs også: DEBAT: Grænseløst sammenhold nødvendigt

- Der bruges illegale søfolk, og der underbetales, så det brager. Det blev understreget af dommen i Odense. Ulovlighederne er også dokumenteret af ITF, siger Henning Hyllested, der vil tage sagen op i Folketinget med spørgsmål eller samråd.

Erhvervsordfører Hans Kristian Skibby (DF) er enig.

- Det er god, sund fornuft. Jo flere kontroller lavet af den samme myndighed, der har forstand på området, jo bedre. Jeg vil opfordre de to ministerier, som styrelserne hører under, til at drøfte det her, siger Hans Kristian Skibby.

ITF-inspektør Morten Bach, der i sin tid anmeldte rederiet Sirius til politiet, pointerer, at ITF gør, hvad de kan for at dæmme op for ulovlighederne.

- Men det er nu engang ikke vores opgave at kontrollere, om loven overtrædes. Det er myndighedernes opgave, og de svigter desværre, siger han.

Fagbladet har bedt Søfartsstyrelsen om en kommentar. Men styrelsen har ingen kommentarer til ordførernes forslag.

Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus

Nu kan Søby Havn udvide for 115 mio. kr.

2

Agersø-færge grundstødt fordi skibsfører faldt i søvn

Skoleskibet ’Danmark’ skal sejle mere i danske farvande

Martec melder ud, at man i sommeren 2019 vil tilbyde sine elever et togt rundt i Danmark

Plus

Danmarks reservefærge rykker tæt på mål

Med en opstartsgaranti på 15 mio. kr. på finansloven er vejen nu banet for en reservefærge til de danske øer

Preparation is key in cable service

Celsius køber endnu en produkttanker

Nyhedsbrev

Online Avis Arkiv
Plus

Konsolidering i Danmarks mæglerstand

Danmarks Skibsmæglerforening er gået fra 116 til 103 medlemmer på få år, siden de store danske mæglere spiser nogle af de små

Livbåde til bygninger

Walney – the world’s largest offshore wind farm

VIDEO
Efter whistleblower-video: Rederi idømt millionbøde

Optagelser fra et besætningsmedlem har ført til, at rederiet Navimax er blevet idømt en bøde på 13 mio. kroner i USA

Plus

Endnu et Kina-værft ind i ro/pax

RO/PAX: Nu har Kina 17 ordrer på færger til vestlige kunder i bøgerne. TT-Line har netop meldt sig i feltet med nybygning til Østersøen

To nye bestyrelsesmedlemmer til Norden

Danske Rederier utilfredse med forlænget transportøransvar

Danish Cruise & Ferry Group får ny koordinator

Direktør for Søfartsmuseum i VisitDenmarks bestyrelse

Scandlines forbereder nyt sagsanlæg mod Femern A/S

Det er ikke i orden, at Femern A/S i tiden op til gårsdagens dom i EU-Domstolen sikrede sig ekstra lån med statsstøtte, lyder det fra Scandlines

Bunker Holding-direktør vinder pris

EU-Domstolen skrotter godkendelse af Femern-finansiering

Det er ikke undersøgt grundigt nok, hvorvidt der er givet ulovlig statsstøtte til Femern-forbindelsen

Maersk Broker i opkøbsræs

Ny lov sender svovlsyndere i gabestokken

Et enigt Folketing har vedtaget en ny lov, der gør det muligt at offentliggøre svovlsyndere. Danske Rederier bakker op.

Plus

Strid mellem Danpilot og Næstved Havn om lodskrav

Maersk Drilling får påtale i Norge

Mærsk-chef åben for e-fuel

Christiansøfarten vinder sejlads til Christiansø

Plus

Københavns mæglere erobrer tørlastmarked

Tørlastbrokerne i København udgør nu en af de største hubs i Europa, og indflydelsen stiger. Maersk Brokers opkøb af Wonsild Dry skal ses i det lys

Plus

Ny piratstrategi: Pirateri skal håndteres gennem internationale samarbejder

Dansk indsats mod maritim kriminalitet fokuserer på to regioner og bygger på deltagelse i internationale fora. Flere aspekter burde have været med, hvis man havde set den maritime kriminalitet i et bredere perspektiv, mener ekspert.

Plus

Tre kaptajner modtager fornem hæder

Plus

DEBAT: Grænseløst sammenhold nødvendigt

Maersk Supply henter ny CFO hos Svitzer

Esbjerg lægger hus til MSSM 2019

Ny formand for Samsø Linien

Glæde på Lindø over MHI-Vestas udvidelsen

Plus

KRONIK: Hvis du ikke sidder med ved bordet, ender du på menuen

Camps giver kendskab til den maritime industri

Michael Krabbe ny CFO i Bunker Holding

Plus

Mød skibsmæglernes ankermand

Danske havne tæt på de mest effektive i verden

Plus

Havneudvidelse har givet aktivitetsboom ved Vesterhavet

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Intern Salgsassistent

Robotmarked i vækst kræver dygtige partnere

Hvilke Siemens softwareversioner benyttes der i dag?

ABB bidrager til banebrydende fjernstyret færge

MARTEC udvider - plads til flere studerende og erhvervsprojekter

Glædelig jul og godt nytår

Intern Salgsassistent

Service og Reparationer af Dørsystemer

Hurtigere stål til travle producenter

Vi fejrer Hans Lauridsens 20+ års jubilæum

NCC Civil Egineering holder styr på certifikater, løfteudstyr og omkostninger med EasyCert

Process Engineering donerer igen i år penge til velgørende formål

Nyt VETEC dynamometer hos Carl Stahl A/S

JOFRA takker for et stærkt år

Det er ikke hver dag vi sælger en løfteklo som denne til en kunde →

Svingnings- og Chokdæmpere fra WILLBRANDT Gummiteknik

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S!

HF udvider vores Sales Support/Purchase

Technoflex ønsker alle en glædelig Jul samt Godt nytår

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S!

Gasudslip i maskinrummet !

Ny energiledelsesuddannelse - med certifikatmulighed

Tyverisikret cykelparkering

Så kaster vi los med butterflyventilen GEMÜ 480 Victoria

PALFINGER MARINE - din globale service partner

Send til en kollega

0.266