23948sdkhjf

Færre skibe i søen skal redde indtjening i land hos Mærsk

| Af Ritzau/urt | Tip redaktionen om en historie

Topchef i Mærsk vil sætte færre skibe i søen for at holde hånd under indtjeningen. Nær fremtid ser dyster ud.

Et kvartal med milliardunderskud på bundlinjen får topledelsen i A.P. Møller - Mærsk til at sætte nye initiativer i gang, der skal gøre virksomheden bedre i stand til at tjene penge.

Et af initiativerne handler om, at der skal skrues ned for kapaciteten i containerforretningen, lyder det fra topchefen i A.P. Møller-Mærsk, Søren Skou. Det er især i containerforretningen, der er en del af divisionen Ocean, indtjeningen halter.

- Vi kigger på initiativer, der kan øge vores omsætning, som at sætte priserne op, indføre flere gebyrer og at sælge lidt mere. Og endelig - og måske det allervigtigste - at få gang i vores omkostningsprogram, siger Søren Skou i et interview med Ritzau Finans.

- Noget af det handler om at tage kapacitet ud. Vores ambition er, at vi ikke vil vokse kapacitet i segmentet i år eller næste år, siger Søren Skou.

Torsdag morgen fremlagde han et regnskab for første kvartal, der nok bød på stigende omsætning, men samtidig havde et underskud på 239 millioner dollar. Det svarer til et underskud på 1,5 milliarder i danske kroner.

Regnskabet er det første med en ny struktur i Mærsk, der skal transformere sig fra olie- og rederigigant til transport- og logistikgigant. Derfor er blandt andet olieforretningen solgt fra.

Regnskabet får en hård medfart på fondsbørsen i København, hvor aktierne i Mærsk faldt med 10-11 procent i løbet af torsdag.

Ifølge senioranalytiker i Sydbank, Morten Imsgard, er det skuffende, at Mærsk ikke har kunnet mindske sine omkostninger. Det skal ledelsens initiativer råde bod på.

Læs også: Mærsk ved at vågne fra digital drøm med IBM

- Man tager simpelthen skibe ud. I sidste ende er fragtraterne skruet sådan sammen, at jo mere kapacitet, der tilbydes til kunderne, jo lavere er prisen typisk. Ved at fjerne nogle skibe kan det være med til at holde hånden under fragtraterne.

- Det giver også en bedre udnyttelse af kapaciteten, fordi de skibe, der er tilbage, har flere containere med om bord. Det giver bedre styring af omkostninger og dermed også bedre indtjeningsevne, siger han.

Det er nødvendigt, hvis Mærsk-ledelsen skal leve op til det, de har lovet, om årets bundlinje, lyder det. Den lyder på et resultat på mere end 356 millioner dollar efter skat.

Læs også: Rivaler haler ind på Maersk Line

Fra Mærsk lyder det om forventningerne, at de kan fastholdes, men at risikoen for en handelskrig mellem Kina og USA, lurende sanktioner mod Iran og stigende oliepriser skaber usikkerhed.

Det tegner ifølge chefaktieanalytiker Michael Friis Jørgensen fra Alm. Brand ikke godt.

- Hele sprogbrugen i regnskabet er skuffende. Det leder tankerne hen på, at andet halvår bliver om muligt endnu mere udfordrende, siger han.

/ritzau/
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

DP World vil revolutionere containerhavne

Mærsk indsætter seks skibe mere på Asien-Europa

Pirater frigiver søfolk fra Mærsk-chartret skib

11 besætningsmedlemmer, som blev kidnappet fra containerskibet 'Pomerenia Sky' ud for Nigeria i oktober, er nu i sikkerhed

Virksomheder: Lukning af Kolding Havn er ulovlig

Omkring 20 virksomheder, som lejer jord på havnen i Kolding, klager nu til transportminister Ole Birk Olesen for at få stoppet planerne, skriver Børsen

Preparation is key in cable service

Plus

Politikere begejstrede for Nyholm-plan

Politikerne bag forsvarsforliget 2018-23 ser positivt på alternativ plan om at indrette flådens gamle ø som maritimt oplevelsescenter

Nyhedsbrev

Online Avis Arkiv
Plus 1

Overblik: Årets mest spektakulære kollision

Kollisionen mellem fregatten 'Helge Ingstad' og tankskibet 'TS Sola' er spektakulær på mange måder. Søfart giver her et overblik over, hvad vi ved og hvad vi ikke ved

VIDEO
Sådan vil private give Holmen nyt liv

Politikere bag Femern-tunnel står fast trods dom

Plus

"I det her marked tænker vi højst et halvt år frem"

Peter Borup overtog for nylig roret som øverste chef for den vækstivrige canadiske tørlastoperatør Norvic Shipping. En af de store udfordringer for den garvede shippingmand med en fortid hos både J. Lauritzen, Norden og Mærsk er nu at skabe forudsigelighed i et marked præget af handelskrig og hård konkurrence

Plus

Esbjerg Havns altmuligmand

Foga var egentlig et bindeled mellem Nordsøens fiskere og offshoreindustrien, men opgaverne er nu bredt ud, så man varetager alt fra seismik til fugletælling

Plus

Verdens første maritime venturefabrik er i støbeskeen

Innovative techentreprenører skal sammen med den maritime branche løse konkrete industriproblemer i nyt ventureprojekt, som støttes af Den Danske Maritime Fond

Plus

Skal Nyholm være et maritimt oplevelsescenter?

I forsvarsforliget fremgår det, at Søværnet skal væk fra Nyholm - eller Holmen - og at man vil sælge dele af øen fra. Men hvilke dele? Og kan det overhovedet lade sig gøre at bygge på området, når store dele er fredet? En anden plan har nu taget form, og politikerne er positive

Plus

Dansk ekspert om 'Helge Ingstad'-fejl: Børnelærdom for skibsingeniører

VIDEO
Se undervandsoptagelser af 'Helge Ingstad'

Den norske minedykkerkommando har filmet skaderne på den havarerede fregat 'Helge Ingstad'

Plus

Strid om Danmarks havgrænse mod syd afsluttet - Polen blinkede først

Politikere vil tvinge transport over på skibe

Ny direktør fundet til Esbjerg Havn

USA-rater trækker containerindeks ned

Maritim fond uddeler nye millioner

Den Danske Maritime Fond har bevilget i alt 16 mio. kroner fordelt på en række forskellige projekter. Se de største her

Plus

Milliardæren bag Stena har vilde vækstplaner i Danmark

Endnu et Esvagt-skib på vej til MHI Vestas

Samarbejdet mellem MHI Vestas og Esvagt fortsætter med udnyttelse af option på SOV-skib til levering i februar 2021

Galleri: Kom med om bord på DFDS' mega ro/ro-nybygning

Plus

GALLERI: Hurtigrutens nye ekspeditionsskibe tager form

Mærsk-spidser blandt verdens mest indflydelsesrige i shipping

Torm mister sin CFO

Plus

Fra hippie i Troense til chef for Georg Stage

Danske Rederier utilfredse med forlænget transportøransvar

Direktør for Søfartsmuseum i VisitDenmarks bestyrelse

Bunker Holding-direktør vinder pris

Plus

Strid mellem Danpilot og Næstved Havn om lodskrav

Plus

Tre kaptajner modtager fornem hæder

Plus

DEBAT: Grænseløst sammenhold nødvendigt

Maersk Supply henter ny CFO hos Svitzer

Esbjerg lægger hus til MSSM 2019

Ny formand for Samsø Linien

Plus

KRONIK: Hvis du ikke sidder med ved bordet, ender du på menuen

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Så er DMTonline i luften med ny hjemmeside!

Scankab holder åbent mellem jul og nytår

Digitalisering på fremtidens Agenda

Har du brug for tyndt, stærkt og hårdt glas?

'Busch Innovation in Vacuum Award' anno 2018 går til Lapierre Equipment Inc

CENTA Transmissioner ønsker glædelig jul

Hold en glædelig jul med Ajos

IKKE SÅ POPULÆR, OG alligevel helt uundværlige: VÆGKROGEN!

Årets nye HF Jensen produkt

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S!

AVN Gruppen ønsker en glædelig jul & et godt nytår!

PMC Hydraulics vil gerne ønske jer alle en rigtig glædelig jul, samt et lykkebringende nytår.

Har du tilmeldt dig ONE?

Hold buffeten varm med VPD's varmebriks i rustfrit stål

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S!

Rejsegilde hos Fyns Kran Udstyr A/S i Odense

Ajos renoverer hejs i Storebæltsbroens pyloner

Stort udvalg i funktionssikre kabler og styrekabler

Nu det jul igen, og nu det jul igen

Baderums nyhed fra HEWI

Intern Salgsassistent

Robotmarked i vækst kræver dygtige partnere

Hvilke Siemens softwareversioner benyttes der i dag?

ABB bidrager til banebrydende fjernstyret færge

MARTEC udvider - plads til flere studerende og erhvervsprojekter

Send til en kollega

0.284