Høje omkostninger tynger Maersk Line

| Af Redaktionen/urt | Tip redaktionen om en historie

Containerdelen i A.P. Møller-Mærsk trækkes ned i første kvartal af højere brændstofudgifter og lavere dollarkurs

Stigende brændstofpriser og lavere dollarkurs trak resultatet i A.P. Møller-Mærsks kerneforretning – containerskibsdelen – ned i årets første kvartal.

Mærsks containeraktiviteter, som i regnskabet bogføres samlet under ’Ocean’, består af Maersk Line, MCC, Seago Line, Sealand samt det tilkøbte rederi Hamburg Süd og en del af havneforretningen APM Terminals.

Fratrukket Hamburg Süd var volumenvæksten i Ocean-delen 2 pct. i årets første kvartal - noget lavere end det globale gennemsnit på 3-4 pct.

Samtidig steg omkostningerne til 1.895 dollar per container (FFE) mod 1.745 dollar i første kvartal 2017.

- Første kvartal var udfordret af øgede omkostninger, delvis forårsaget af eksterne faktorer, hovedsagelig negativ udvikling i brændstofpris og valutakurser. Derfor - til trods for stærk vækst i omsætningen - var indtjeningen utilfredsstillende, skriver ledelsen i regnskabet.

Omsætningen i Ocean-delen voksede 38 pct. til 6,8 mia. dollar i første kvartal, mens toplinjevæksten renset for effekten af Hamburg Süd landede på 9 pct. Driftsindtjeningen (EBITDA) var 492 mio. dollar mod 484 mio. dollar i samme periode sidste år. Det betød, at Ocean-delens overskudsgrad (EBITDA-margin) faldt til 7 pct. fra 10 pct. i første kvartal 2017.

Læs også: Mærsk storsælger men taber på containere

Ledelsen oplyser endvidere i regnskabet, at integrationen af Hamburg Süd forløber som planlagt.

Morten Imsgard, senioranalytiker i Sydbank, vurderer over for Børsen, at der er tale om en skidt start på året for rederiet.

- Omkostningsudviklingen er ikke på sporet. Og det betyder, at indtjeningen heller ikke er tilfredsstillende, siger Morten Imsgard.

Læs også: Analysehus: Containerrederier klokker i kapaciteten

Han mener, at kontrol med omkostningerne er det vigtigste her og nu for Mærsk.

- For at vinde skal Mærsk være bedst på omkostninger - og det er de ikke. De skal bevise de næste kvartaler, at de igen kan vinde på omkostninger, siger analytikeren til Børsen.



Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Dansk-Fransk elskede alt, hvad der kunne flyde

Rederiet Dansk-Fransk var i 1960 det femtestørste rederi i Danmark, og havde i 1970 flere skibe end Torm og Norden tilsammen - her havde man appetit på alt, hvad der kunne flyde og fik sin storhedstid i linjefarten til Vestafrika

Sådan vil eksperter rejse væltet flydedok

Operationen kan tage flere dage, lyder meldingen fra Hirtshals Yard

Nu sejler MSC fra Skagen

I weekenden anløb det første containerskib Skagen Havn på en ny, fast containerrute fra Maersk Lines alliancepartner MSC

Plus

Bunker Holding tæt på tronen

INTERVIEW: Mens andre i bunkerbranchen må skære ned, oplever Middelfart-virksomheden fremgang og er nu snublende tæt på at erobre førertrøjen blandt konkurrenterne på verdensmarkedet. Men selv om opkøb og ekspansion er på dagsordenen, er det at være størst ikke hovedprioriteten for Bunker Holdings topchef, Keld R. Demant

General cargo-skib på grund i Lillebælt

Nyhedsbrev

Celcius bestiller LNG-nybygninger med bobler

Online Avis Arkiv
Plus

Ekstrem kaj-konstruktion bringer Lindø i europæisk superliga

Med anlæggelsen af et kajanlæg, der kan tåle et tryk på 40 tons pr. kvadratmeter er Lindø Port of Odense på vej helt ud i ekstremerne for at være i stand til at afskibe fremtidens gigantiske offshore-vindmøller

Plus

Krav til staten: Tag ansvar for sejlrender!

Havnedirektør undrer sig over, at uddybning og vedligeholdelse af sejlrender til og fra store erhvervshavne ikke betragtes som en statslig opgave

Håb for containerrater efter lille fald

Plus

Krise og skandaler har åbnet bunkerbranchen

Plus

Nye svovlregler vil skille bunkerfår fra -bukke

De nye 2020-regler vil medføre øget kreditrisiko i bunkerbranchen, og det kan presse især mindre bunkerselskaber ud af branchen, vurderer Bunker Holdings topchef

Plus

Dansk motorgigant har vokseværk - vil bygge gigantisk totakter i Sydhavnen

MAN energy solutions på vej med stor udvidelse i Københavns Sydhavn, hvor ny totakter skal teste fremtidens grønnere skibsmotorteknologier

DFDS forlænger nyerhvervet ro/ro-skib

SHORTSEA: Tredje skib fra U.N. Ro-Ro skal kunne måle sig med fire af sine halv-rederi-søstre på Nordsøen

Ex-danskbaseret operatør reducerer flåden

OFFSHORE: Den canadiske stat køber Viking Supply Ships tre isbrydende ankerhåndteringsfartøer

Endnu et Kosan-skib til DIS

Se billeder af skader fra beskidt bunker

Brancheorganisationen Intertanko udtrykker fortvivlelse over, at ingen myndigheder lader til at gøre noget ved problemet med beskidt bunker.

Plus

Torm-CEO: VLCC'ere kannibaliserer markedet

Mærsk vil sende boreforretning på børsen

Maersk Drilling skal noteres på fondsbørsen i København i løbet af 2019.

Mærsk storsælger men taber på containere

Omsætningen i Hamburg Süd slår nu for alvor igennem i Mærsks regnskab for første halvår, hvor indtjeningen på containere dog er tynget af højere bunkerpriser.

Analytikere: Svært at få god pris for Maersk Drilling

Flydedok i Hirtshals er væltet om på siden

Der er et skib inde i den 82 meter lange flydedok

J. Lauritzen båret frem af både gas og tørlast

I modsætning til sidste år er J. Lauritzen i 2018 kommet ud af andet kvartal med et positivt driftsresultat.

Sådan klarede resten af Mærsk andet kvartal

Plus

”Jeg er selvfølgelig ærgerlig over, at vi har et elendigt tankmarked”

Trods sidste uges nedjustering ser Nordens topchef Jan Rindbo lyspunkter, både i tank og tørlast

To døde efter VLCC-eksplosion

Ørsted tjener 3,9 milliarder i første halvår

Kinesisk rederi udsat for cyberangreb

Vækst stagnerer for Mærsk-konkurrent

Mærsk Line tilbage i varmen i Nigeria

Kina køber massivt op af europæiske havne

Kostbar dansk uddannelse af litauiske søofficerer i Litauen var spildt

Sommertravlhed på havne: Rekordmange lystsejlere får bøde

Nyt maritimt topmøde i København

Plus

Funktionel belægning i 100 år

Træ og asfalt rykker ind på Horsens Havn

Dansker modtager IMO's International Maritime Prize

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Simens og Ultrafilter Scandinavian - Breating air system

EMRI på SMM 2018, Hamborg

Ny svingkran til værkstedet, produktionen eller et helt tredje sted?

Ajos køber bil til hurtig udrykning

Roxtec sikrer bedre totaløkonomi uden overraskelser

Electro Care ApS - Afbalancering

Miljø venlig blæsemiddel

Technoflex hvem er vi?

Spændende gå-hjem-møde om lav produktivitet i byggeriet d. 23/8 hos IDA København

Temadag om indeklima og sundhed

Se vores nye hjemmeside Saybolt Danmark A/S

Det Ny Fluidware App

Electro Care ApS - Pumpeeftersyn - Serviceaftale

Spændende talere på BIM Forum 2018 d. 20/9 i København

Buhl & Bønsøe på Automatik 2018

Vi har leveret løftegrejet til det seneste indkøb fra Maximus Kran- & Specialtransport

Ny serie af termiske kameraer fra Fluke lagerføres nu hos RS Components

Trådløs håndholdt HMI – Pendant / Teach box

Kreative og innovative løsninger

Easylog NFC temperaturlogger

Ny brochure på gaden! Renewables & engineering

Indeklimaets Temadag 2018

Har du set Davit-kranerne fra amerikanske Thern?

Electro Care ApS - Pumpeservice & reparation

Lad os foretage din prøvelastning med vores Waterbags

Send til en kollega

0.318