23948sdkhjf

Flydende atomkraftværk rammer dansk farvand onsdag

| Af Ritzau/redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Det første flydende atomkraftværk i verden passerer Bornholm onsdag på vej til Murmansk. Der er endnu ikke er nukleart brændsel om bord.

Verdens første flydende atomkraftværk rammer onsdag dansk farvand ved Bornholm på sin tur fra den russiske by Sankt Petersborg til Murmansk.

'Akademik Lomonosov', som det russiske kraftværket hedder, er ganske ufarligt, da det endnu ikke har nukleart brændsel om bord, oplyser Beredskabsstyrelsen. 

- Derfor er der heller ikke strålingsfare forbundet med dets passage gennem danske farvande, siger chefkonsulent i Nukleart Beredskab i Beredskabsstyrelsen Carsten Israelson i en pressemeddelelse.

Forsvarets Operationscenter forventer, at atomkraftværket sejler ind i dansk farvand ved Bornholm på onsdag. Lørdag forventes kraftværket igen at forlade dansk farvand nord for Skagen.

Det er på slæb af to bugserbåde, og et observationsfartøj følger desuden operationen. Hvis vejret arter sig, forventes 'Akademik Lomonosov' at ankomme til Murmansk om tre uger.

Læs også: Danske Rederier: GPS-fusk er et alvorligt angreb

Uden risiko

Hos Forsvaret holder man øje med fartøjet rent rutinemæssigt, og her oplyses det ligeledes, at det er en "urisikabel affære".

Kraftværket er mobilt, men det formår ikke at sejle ved egen drift, og skal derfor bugseres hele vejen.

'Akademik Lomonosov' får først nukleart brændsel om bord, når det ankommer til Murmansk. Herefter fortsætter det til slutdestinationen i det nordøstlige Rusland, hvor det skal levere energi til området omkring Pevek, der ligger i Sibirien.

Rigtig dårlig idé

Tarjei Haaland, der er klima- og energirådgiver i Greenpeace i Danmark, mener, at det flydende atomkraftværk er en teknologi, som man burde glemme alt om.

Læs også: Ukraines flåde: Rusland åbner ild mod vores skibe

- Det er en rigtig dårlig teknologi. Der er en stor risiko ved at have et atomkraftværkflydende form.

- Det er ovenikøbet på en pram, som skal slæbes afsted af et andet skib. Det er meget lavbundet, og det vil sige, at det er utroligt følsomt at sejle med, siger han til Ritzau.

Først var planen at fylde atombrændsel på kraftværket inden rejsen, men i sommer droppede Rusland den idé efter politisk pres.

Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Ihærdig katamaran-ejer vil afprøve ny rute til Ærø

Hans Froholdt, der sidste sommer opgav at sejle Aarhus-Samsø med 'Issehoved' vil nu forsøge sig med Svendborg-Ærøskøbing

Dødsulykke koster Fayard 80.000 kroner

Plus

Tvivl om Viking Lines fortsatte brug af rotorsejl

Mens Viking Line overvejer at droppe rotorsejl på en cruisefærge og en kommende nybygning, så er erfaringerne gode på et ro/ro-skib i fast rutefart på Den Engelske Kanal

Maersk taber 694 millioner trods fremgang

Mærsk har øget omsætningen i årets første kvartal, men taber alligevel 694 mio. kroner på de fortsættende aktiviteter

Plus

Ny rederi-formand: "Usikkerheden er massiv"

Torm-direktør Jacob Meldgaard skal som ny rederiformand sætte kursen for Danske Rederier i en tid, hvor usikkerheden sjældent har været større

Ni år gammelt ulykkesskib sendt til ophug

Nyhedsbrev

Dansk rederi opkøber konkurrent

Northern Offshore Group overtager Turbine Transfer's CTV-flåde på 25 skibe

Online Avis Arkiv

Nye krav til faciliteter i havne

Masser af kunder i nettet: Ordrebogen er fyldt hos skibsværft

Norden indgår tre-årig saltkontrakt

500.000 tons salt årligt skal sejles til kemivirksomhed i Mellemøsten

Danske rederiers fodaftryk i verden vokser

Torm-direktør ny formand for Danske Rederier

Jacob Meldgaard overtager posten som bestyrelsesformand og får selskab af tre nye navne

Aarhus Havn nedtoner risiko for luftforurening blandt ansatte

Plus

”Ganske lille sikkerhedsmargin” fik 'Sirius Høj' til at kæntre

'Sirius Høj’ var lastet til bristepunktet, hvilket betød, at der ikke var sikkerhedsmargin til et fejlskøn om skibets stabilitet

Udbrændte 'Yantian Express' når destination efter fire måneder

Plus

Skov efter fusion: Adgang til finansiering bliver afgørende

Det nye rederi Hafnia er i dag verdens største inden for produkttank målt på antal opererede skibe. CEO Mikael Skov fortæller her om udfordringer og fordele ved fusionen med BW Tankers

Stena i kraftig tilbagegang i 2018

Plus

Blue Water-profil erobrer direktørpost for MARS i Frederikshavn

Plus

Afløserfærge sat på pause

Det økonomske fundament er krakeleret under visionen om en afløserfærge til de danske ø-rederier - Færgesekretariatet vil nu lægge en ny strategi for, hvordan projektet på sigt kan blive til virkelighed

Plus

Havnevirksomhed: "Vi føler os lidt snigløbet"

En række høringssvar retter kritik af Guldborgsund Kommunes planer for byudvikling på havnearealerne i Nykøbing Falster og advarer imod en lukning af havnen. Borgmesteren maner til besindighed og påpeger, at det kun er en tredjedel af havnen, der skal byudvikles.

Plus

’Ellen’ sejler øhavet tyndt - om halvanden måned går det løs

Med halvanden måned til indsættelsen er der fuld gang i testsejladserne i det sydfynske øhav - hurtigladefunktionen ser ud til at fungere som planlagt

Chauffører vil ikke forbi Esbjerg Havn: Frygter kæmpe bøder

Græsk krydstogtrederi får "historisk" stor svovlbøde i Norge

1

Mærsk afbryder eftersøgning af mand overbord

Ultrabulk er verdens største transportør af omstridt mineral

Esvagt styrker fokus på offshore vind

Topchef smutter til Vestas: Hempel udpeger ny CEO

To Mærsk-chefer stopper sammen med Energy-divisionen

Ny bestyrelsesformand i Maersk Supply Service

Plus

Nykøbing Falster Havn på vej mod lukning

Udvidede Iran-sanktioner kan ramme tank

Ny formand i Kolding Havn

DFDS-chef ny i Monjasas bestyrelse

80 år: Jan Erlund

Plus

DEBAT: Klar rollefordeling i havnesektoren, tak

Valero sagsøgt for at sælge beskidt bunker

Nye positioner i Terntank

Se alle Medlemmernes egne nyheder

IGU-uddannelsen førte til fastansættelse hos Ajos

Ny kran? Denne kunde fik en budgetpris på under 24 timer!

Hvordan vælger du den rigtige ET 200SP løsning?

Mød hele branchen på Fagligt Seminar om brændeovne og kedler på Teknologisk Institut

God kunderelation bygget på tillid og dedikeret arbejdsindsats

Fuld gang i Atlantic Fair 2019

Palfinger udstyr til avanceret og innovative skibe

10 years anniversary of the FAYARD "Clean Power" shore connection solution

Miljøvenligt og højtydende smørefedt forlænger levetiden for stålwirer

Positivt resultat for 1.kvartal af 2019

Legionella - nye udfordringer og løsninger – temadag på Teknologisk Institut

Hydraulik Cylinder

Dansk maritimt rekrutteringsfirma har succes i udlandet

Produktfokus: Ny version af Tractel Tracpode

Ses vi på Atlantic Fair?

Ny Gigabit-switch fra Siemens - designet til store båndbredder

Prysmian Group koncern HSE 2018 rapport

Ny udlejningsafdeling hos Carl Stahl A/S

Jobopslag: Strategisk indkøber

CERTEX Danmark designer og producerer løfteåg til løft af naceller

Unik Mulighed: Køb mere end 10.000 online hos Fyns Kran Udstyr A/S

Kursus om de nye krav i bygningsreglementet

Kan du ikke finde egnet løfteudstyr til din opgave?

Kranmontør fra Grønland på vidensbesøg hos Ajos

Arbejder du med Simatic HMI Comfort-paneler fra Siemens?

Send til en kollega

0.198