23948sdkhjf

OSK-Ship Tech og kinesisk værft bag ny færge til Algeriet

| Af redaktionen/SLH | Tip redaktionen om en historie

SKIBSDESIGN: Guangzhou-værftet i Kina har netop skrevet kontrakt med det algeriske færgerederi ENTMV om byggeriet af en ny, stor passagerfærge. Det er OSK-Ship Tech, der står bag design

Dansk design er en brandvarm eksportvare, og også inden for skibsarkitektur er det danske udtryk i høj kurs. Det var OSK-ShipTechs design samt det tekniske og kommercielle tilbud, der fik det statsejede algeriske færgerederi ENTMV til at pege på kinesiske Guangzhou Shipyard International Company (GSI) som vinder af den offentlige udbudsrunde, der blev kørt i 2016. Nu er alle tekniske og kommercielle detaljer på plads, og den endelige kontrakt underskrevet.

Det skriver det danske skibsdesignfirma i en pressemeddelelse.

OSK-ShipTech er derfor allerede i fuld gang med Approval Design til den nye algeriske passagerfærge – fra køl til skorsten og fra interiør til faciliteter om bord. Færgen skal sejle mellem Algeriet og flere større byer i Sydeuropa, eksempelvis Marseille og Barcelona, og der bliver plads til 1.800 passagerer, 180 besætningsmedlemmer og mere end 600 personbiler.

Læs også:  Dansk design bag verdens største færgeordre

GSI hører til blandt verdens mest produktive skibsværfter og har igennem mere end et årti arbejdet sammen med OSK-ShipTech på en række banebrydende projekter. Så sent som omkring designet af verdens hidtil største færgeordre for Moby og GNV, som blev indgået i februar i år, hvor OSK-ShipTech ligeledes udviklede designet.

Dermed er kontrakten med den algeriske passagerfærge et vigtigt skridt i retning af et endnu tættere samarbejde mellem GSI og OSK.

- Kina satser benhårdt på byggeri af ro/pax-færger, og vi er stolte over, at GSI endnu en gang går sammen med os som designer. ENTMV-færgen er et drømmeprojekt. Her får vi lov til at skræddersy skibet, så det er optimeret til ruten, både hvad angår design, drift, kommercielt flow og gæsteoplevelse. Derfor er det også en opgave, der bringer alle vores kompetencer i spil, siger teknisk direktør hos OSK, Kristian Carøe Lind.

Ro/pax-færgen til Algeriet er 200 meter lang, 30 meter bred og har en dybgang på 6,7 meter. Færgen drives af fire hovedmotorer på hver på 10.800 kW (samlet 58.000 hk) og har en servicefart på 24 knob. Færgens to vogndæk med mere end 3.000 meter vognbane har plads til over 600 personbiler. Passagerdækkene er inddelt i Cabin- og Economy Class med samlet plads til 1.800 passagerer.

Mere om: OSK-Ship Tech


Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Rivaler haler ind på Maersk Line

Nordic Shipholding indgår aftale med banker

Det gældsplagede rederi har nu indtil september 2020 til at implementere nye strategier

Hurtigruten vil bruge biobrændsel på krydstogtskibe

Fartøjer til løft af norsk fregat er ankommet

Michael Krabbe ny CFO i Bunker Holding

Nyhedsbrev

Color Line får ikke lov til at udflage Kiel-færger

Stortinget sætter punktum i sagen om Color Lines overvejelser om at udflage sine to Kiel-færger.

Online Avis Arkiv
Plus

Chefkaptajn i rutefart med 57 tons batterier på taget

På en enkelt tur mellem Helsingør og Helsingborg bruger ’Tycho Brahe’ den samme mængde el som et parcelhus bruger på en måned - chefkaptajn Jørgen Damgaard Hansen er manden, der har fået verdens største batteridrevne færger ud at sejle

Partnerskab vil CO2-udledningen til livs

Nyt studie skal undersøge muligheden for at reducere CO2-udledningen ved hjælp af en innovativ sejlteknologi, kaldet 'Fastrig'.

Plus

Sømand på jagt efter maritime håndværkere

Per Gammeltoft Jepsen er gået i land efter en lang karriere på søen, senest hos Esvagt. Nu skal han som projektleder hos MDC arbejde med at tiltrække unge til de tekniske erhvervsuddannelser, som den maritime industri gør brug af

Plus

Regeringen klar med Brexit-hjælp til erhvervslivet

Hvis briterne forlader EU uden en udtrædelsesaftale, kan det få store konsekvenser for erhvervslivet. Regeringen lancerer derfor et nyt site med information til virksomhederne

Plus

Større skibe giver større brande

Containerskibe er vokset i størrelse, og det har gjort brande sværere at håndtere. Løsningen ligger desværre ikke lige til højrebenet

Frygt for sammenstyrtning stopper anløb i Vordingborg Sydhavn

Plus

Evergas’ nye skibe revolutionerer ethan-transporten

Specielle tanke med et tryk på 4,5 bar gør det muligt at have langt større ethan-laster om bord. Evergas’ nye VLEC’ere kan have 85.000 m3 i sine `star-trilobe tanke’, og det giver nye strategiske muligheder

DEBAT: Havneafvikling uden udvikling

DEBAT: DI Transports branchedirektør Michael Svane advarer mod afvikling af erhvervshavnene i Kolding og Vejle

Plus

S: Ny lov truer Nordjyllands maritime klynge

Regeringen og DF’s erhvervsfremmeudspil kan gå hårdt ud over den nordjyske maritime erhvervsklynge MARCOD frygter S, der håber, at kunne få loven udskudt

Ny formand for Samsø Linien

Plus

GALLERI: Helikopterpilot på hårdt arbejde

Det kræver pilotegenskaber på højeste niveau at manøvrere rundt mellem supertankere og bulk carriers i de travle sejlrender omkring Danmark - Derfor står det ikke lige for, at opgaven bliver overtaget af droner

USA-rater stiger frem mod straftold

Plus

DF kræver montørordning for lærlinge

I Region Nordjylland forsøger DF, at finde flertal, så virksomhederne kan få refusion, når de tager montørlærlinge med ud på skibe

Plus

To havnearbejdere døde under losning af Lauritzen-chartret bulker

Det af J. Lauritzen chartrede tørlastskib ved navn ’American Bulker’ har været rammen om en tragisk ulykke

Storebæltsfyr får en overhaling

13 storebæltsfyr vogter de 20.000 årlige gennemsejlinger i dybhavsrenden i Storebælt - netop nu er Søfartsstyrelsen i færd med at vedligeholde de vigtige afmærkninger mellem Yderflak Fyr i nord til Gedser Rev i syd

Argentina mangler udstyr til at bjærge forsvundet ubåd

Efter lokalisering af havareret ubåd trækker det igen op til konflikt mellem omkomnes familier og flåden

Plus

KRONIK: Hvis du ikke sidder med ved bordet, ender du på menuen

Plus 1

Molslinjens direktør æder millionbøde - og efterlyser saglig dialog

Molslinjens direktør Carsten Jensen svarer på spørgsmål om rederiets fejl og mangler på Bornholmerruten

Danske havne tæt på de mest effektive i verden

Plus

Mød skibsmæglernes ankermand

Plus

Havneudvidelse har givet aktivitetsboom ved Vesterhavet

Plus

Pirateriet i Nigeria har ændret karakter

Maersk Drilling sælger oplagt rig

Plus

Danske Rederier: Forskellige strategier skal opfylde svovlkrav

Verdens største LNG-supplier klar

Plus

Navne: Christian Bonfils fylder 40

42-årig bliver første havnechef i Strandby Havn

Plus

Danske Rederier er glade for London-resultat

Fritz Ganzhorn fratræder

Michael Guldmann Petersen ny COO i Scandlines

Se alle Medlemmernes egne nyheder

PUMPEGRUPPEN holder Black Friday…

PMC Hydraulics prioriterer CO2 besparelser  og bedre drift betingelser på samme tid.

2Water – Vandbehandling hjælper virksomhedens kunder til det bedst mulige arbejdsmiljø

Siemens hjælper dig med at spare tid i dit projekt med nye templates samt faceplates

Lær Revit Architecture trin for trin - deltag på 4-dages grundkursus fra d. 10/12

Dansk Ventil Center A/S udstiller på Ajour messen

Dansk Ventil Center A/S er nu blandt Danmarks bedste arbejdspladser

Ny model løfteåg fra Fyns Kran Udstyr A/S!

Skueglas som bl.a. anvendes i proces- og foodindustrien får du hos Mirit Glas

Ny direktion i HBO Instruments ApS

Er du Interesseret i IoT-teknologier og design?

Mød os på Ajour messen!

Vidste du at vi er specialister i wirespoling?

NOS A/S går gerne den ekstra mil for kunderne

Ny stærk transparent monteringstape

Ajos cementerer kraftigt sin rolle som byggepladsentreprenør

Vidste du, at vi har Søfartsstyrelsens Autorisation (Kompetent person - kategori A) ?

Har du behov for kompensering i konstruktionen?

TomTom Telematics er udnævnt til Europe’s største udbyder af flådestyringsløsninger for 4. år i træk

Buet glas til mange formål, i høj kvalitet

Marton Gazelle som er den 4 på stribe er kommet i hus ved Process Engineeri...

Avanceret Energilagring - konference den 29. november 2018

Nyt certifikat fra Søfartsstyrelsen

Deltag i vores kundetilfredshedsanalyse >>

Høj præcision og sikkerhed med RON dynamometre

Send til en kollega

0.304