OSK-Ship Tech og kinesisk værft bag ny færge til Algeriet

| Af redaktionen/SLH | Tip redaktionen om en historie

SKIBSDESIGN: Guangzhou-værftet i Kina har netop skrevet kontrakt med det algeriske færgerederi ENTMV om byggeriet af en ny, stor passagerfærge. Det er OSK-Ship Tech, der står bag design

Dansk design er en brandvarm eksportvare, og også inden for skibsarkitektur er det danske udtryk i høj kurs. Det var OSK-ShipTechs design samt det tekniske og kommercielle tilbud, der fik det statsejede algeriske færgerederi ENTMV til at pege på kinesiske Guangzhou Shipyard International Company (GSI) som vinder af den offentlige udbudsrunde, der blev kørt i 2016. Nu er alle tekniske og kommercielle detaljer på plads, og den endelige kontrakt underskrevet.

Det skriver det danske skibsdesignfirma i en pressemeddelelse.

OSK-ShipTech er derfor allerede i fuld gang med Approval Design til den nye algeriske passagerfærge – fra køl til skorsten og fra interiør til faciliteter om bord. Færgen skal sejle mellem Algeriet og flere større byer i Sydeuropa, eksempelvis Marseille og Barcelona, og der bliver plads til 1.800 passagerer, 180 besætningsmedlemmer og mere end 600 personbiler.

Læs også:  Dansk design bag verdens største færgeordre

GSI hører til blandt verdens mest produktive skibsværfter og har igennem mere end et årti arbejdet sammen med OSK-ShipTech på en række banebrydende projekter. Så sent som omkring designet af verdens hidtil største færgeordre for Moby og GNV, som blev indgået i februar i år, hvor OSK-ShipTech ligeledes udviklede designet.

Dermed er kontrakten med den algeriske passagerfærge et vigtigt skridt i retning af et endnu tættere samarbejde mellem GSI og OSK.

- Kina satser benhårdt på byggeri af ro/pax-færger, og vi er stolte over, at GSI endnu en gang går sammen med os som designer. ENTMV-færgen er et drømmeprojekt. Her får vi lov til at skræddersy skibet, så det er optimeret til ruten, både hvad angår design, drift, kommercielt flow og gæsteoplevelse. Derfor er det også en opgave, der bringer alle vores kompetencer i spil, siger teknisk direktør hos OSK, Kristian Carøe Lind.

Ro/pax-færgen til Algeriet er 200 meter lang, 30 meter bred og har en dybgang på 6,7 meter. Færgen drives af fire hovedmotorer på hver på 10.800 kW (samlet 58.000 hk) og har en servicefart på 24 knob. Færgens to vogndæk med mere end 3.000 meter vognbane har plads til over 600 personbiler. Passagerdækkene er inddelt i Cabin- og Economy Class med samlet plads til 1.800 passagerer.

Mere om: OSK-Ship Tech


Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu
Plus

Mad til søs
Er din mad til søs god nok?

Moderne søfolk vil have sund og helst økologisk mad. Især de unge. Men følger rederierne med tiden? I en ny artikelserie sætter Søfart mad i fokus, og vi begynder hos en truet race - en dansk hovmester

Rønne Havn A/S forventer ny krydstogtrekord i 2019

Plus

Øresundsfærger skal være en turistattraktion

Som led i vækstplanen for HH Ferries vil CEO Johan Röstin arbejde på at tiltrække flere turister på færgerne mellem Helsingør og Helsingborg. Også miljøet står højt på agendaen hos rederichefen

Bunker-giganter i strid efter motorstop på 'Thorco Lineage'

Det motorstop, som førte til grundstødningen af 'Thorco Lineage', kan være forårsaget af dårlig bunker. Mærsk har ikke oplevet problemet endnu

Plus

Mad til søs
Mærsk-søfolk kritiserer maden

For ti år siden fyrede Maersk Line 200 hovmestre og ansatte billig asiatisk arbejdskraft. Det kan mærkes, forlyder det fra søen. Mærsk søger forbedring - men påpeger, at flertallet er glade

Nyhedsbrev

Plus

SØFART TEMA: ’Fremtidens sømand’
Mangel på navigatører bekymrer

Der uddannes for få skibsførere i forhold til fremtidens behov, mener Søfartens Ledere

Online Avis Arkiv
Plus

Mad til søs
Rederier: Vi mærker pres for øget madfokus

Esvagt, Mærsk, Norden og DFDS rapporterer om større fokus fra søfolkene på god og sund kost til søs

Plus

SØFART TEMA: ’Fremtidens sømand’
Flere studerende ind på de maritime uddannelser

De maritime professionsuddannelser har samlet set vendt den negative udvikling og optager efter sommer flere studerende end i 2017. Der er dog stadig et stykke vej til niveauet fra 2016, viser nye tal. Danske Rederier glæder sig over udviklingen

Mærsk deltager i københavnsk LGBT-festival

Deltagelse i Copenhagen Pride skal være med til at skabe trivsel i Mærsk, fortæller koncernens chef for diversitet og inklusion.

Rolls-Royce og Svitzer i nyt samarbejde med britiske havne

Landstrøm: Der findes en standard – nu mangler blot velviljen

Manglen på internationale standarder er ikke en undskyldning for at afvise landstrøm, lyder det fra virksomheden Powercon efter debat i Aarhus.

Containerrater i højeste niveau i et år

Plus

"Jeg elsker lange søpassager"

Efter en årrække på Torms tankskibe er Mathilde Olsen nu maskinmester på det nyrenoverede ’Georg Stage’. Hun opfordrer andre kvinder til at se muligheder i maskinrummet

Schlumberger skærer 100 stillinger i Esbjerg

DFDS's aktier hårdt ramt af tyrkisk uro efter opkøb

Det danske rederi DFDS købte i juni et stort, tyrkisk rederi. Med landets finansielle krise rammer det aktien.

Plus

Ny Thyborøn-færge skiller sig ud

NYBYGNING: Fartområdet på kanten af Nordsøen og høje kapacitetskrav gør ’Kanalen’ unik – ud over, at den er Danmarks første nybyggede hybride genvejsfærge

Plus

SØFART TEMA: ’Fremtidens sømand’
MARTEC vil øge optaget

Nordjyllands store uddannelsescenter inden for søfart satser på at øge optaget på de maritime uddannelser

Plus

Endnu ikke dato på indsættelse

NYBYGNING: ’Kanalen II’ tager en allersidste tørn, mens den nye hybridfærges elektromotorer undersøges i Finland

Plus

Få gratis højaktuelle tekniske input i efteråret

KONFERENCER: Emner som reduktion af drivhusgasser, dekommissionering og nyt ro/ro-tonnage programsat af Skibsteknisk Selskabs Fond

Positionsbillede

Plus

VM i rekordsommer i Aarhus’ bynære havn

FOTOREPORTAGE: Debut-sæsonen for Aarhus’ store sats med at binde byen og havnen sammen kunne ikke være bedre

Europa vil importere mere LNG fra USA

Nu kan 'SSL Kolkata' tømmes for fuel

Ørsted tjener 3,9 milliarder i første halvår

Kinesisk rederi udsat for cyberangreb

Vækst stagnerer for Mærsk-konkurrent

Kina køber massivt op af europæiske havne

Mærsk Line tilbage i varmen i Nigeria

Kostbar dansk uddannelse af litauiske søofficerer i Litauen var spildt

Sommertravlhed på havne: Rekordmange lystsejlere får bøde

Nyt maritimt topmøde i København

Træ og asfalt rykker ind på Horsens Havn

Plus

Funktionel belægning i 100 år

Dansker modtager IMO's International Maritime Prize

Ny bestyrelse i Erria

Ny chef i A. Henriksen Shipping

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Electro Care ApS - Pumpeservice & reparation

Lad os foretage din prøvelastning med vores Waterbags

Nyt kompensator katalog fra WILLBRANDT Gummiteknik

Ønsker du stor brudstyrke for glas? Så leverer vi Hærdet glas

RS Components' aftale med Zerynth styrker IoT-udvikling på DesignSpark

Salg og udlejning går hånd i hånd

Kundespecifikke produkter

Er det muligt at teste materialer i et realistisk korrosivt miljø?

Trimble Roverløsninger

DMT gentager succesen

Militær viden og præcision kan (også) bruges i det civile

Kan du huske vores opslag om tre nye test-lastbiler?

Hydraulik løsninger igen

BS specialslanger udstiller instrumentering på Automatik 2018

Geopal søger teknisk sælger til eksternt salg

Legionella - udfordringer og løsninger

Hent jeres CNC fræsede emner hos VPD bearbejdning

Karl Thygesen & Søn Aps har certifikaterne på løftegrejet lige ved hånden med EasyCert  

RS Components lagerfører nu energibesparende SylSmart-belysning

Byens Ejendom afholder konference om emnet "Selvkørende biler"

Friktionshængsler – En simpel og stærk løsning!

Prysmian INSIGHT 2.udgave 2018 er nu online

Dansk Energirådgivning A/S etablerer kontor i Østdanmark

Automatik 2018

Derfor er SMVdanmark imod revisionspligt

Send til en kollega

0.278