23948sdkhjf

Sjældent vrag af banebrydende Nazi-ubåd fundet i Skagerrak

| Af Ritzau/Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Sea War Museum Jutland har gjort et unikt fund på havbunden under Skagerrak – den tyske ubåd U-3523, der afgik fra Tyskland på dagen for den danske befrielse.

Den 6. maj 1945, mens danskerne havde travlt med at fejre befrielsen, blev den tyske ubåd U-3523 sænket af et britisk B24 Liberator-fly i Skagerrak, der kastede sine dybvandsbomber mod den.

Nu er vraget af ubåden, der var et stort fremskridt i ubådsteknologi, fundet.

- Det er en helt særligt ubåd, denne her. Det var den mest moderne ubåd, tyskerne nåede at lave under krigen. Den var topmoderne og langt foran sin tid, siger direktøren for Sea War Museum Jutland, Gert Normann Andersen.

Dagen før U-3523 ramte bunden af Skagerak, havde de tyske styrker i Danmark, Nordvesttyskland og Holland overgivet sig.

- U-3523 lå som skoleskib uden for Wilhelmshaven, men den 5. maj, da krigen slutter, er der altså nogen, der beslutter sig for at flygte. Hvorfor de flygter, og hvor de skal hen, det er der ingen, der ved. Så på den måde er den spændende, siger Gert Normann Andersen. 

Læs også: Forsvaret vinker farvel til russiske skibe i dansk farvand

Havde stor rækkevidde

U-3523 var af den nye og meget avancerede type XXI, som kunne have revolutioneret ubådskrigen, hvis tilstrækkeligt mange både var blevet færdige i rette tid. 118 både blev bestilt, men kun to kom i aktiv tjeneste, og ingen kom nogensinde i kamp.

Efter krigen gik der mange rygter om topnazister, der flygtede til Sydamerika i ubåde og medbragte nazi-guld. U-3523 var en af de både, der gav næring til rygterne.

Med en banebrydende batteriteknologi var type XXI var den første ægte ubåd, som kunne sejle neddykket i længere tid. Den kunne holde sig neddykket i flere dage og genoplade batterierne, mens den stadig lå få meter under vandoverfladen.

U-3523 havde så stor rækkevidde, at ubåden kunne have sejlet hele vejen til Sydamerika i et stræk. Men om det også var målet for ubådens sidste togt, er der ingen, der ved. Der er heller ingen, der ved, om ubåden havde værdier eller passagerer om bord ud over den faste besætning på 58 mand, som alle omkom.

Læs også: Atomdrevet russisk ubåd sejler i dansk farvand

Der findes kun én bevaret udgave af u-bådstypen. Den ligger som museumsbåd ved skibsfartsmuseet i Bremerhaven, der var base for mange af Tysklands ubåde under Anden Verdenskrig. 

Ligger på 123 meter

Sea War Museum Jutland har fundet ubåden i forbindelse med et løbende arbejde for finde og kortlægge vrag i Nordsøen. U-3523 dukkede op på skærmen under museets scanning af havbunden ti sømil nord for Skagen, og billedet overraskede museets fagfolk.

Helt usædvanligt ligger hele ubåden med forenden begravet i havbunden, mens agterenden stikker 20 meter op over bunden. Vraget ligger på 123 meters vanddybde, hvilket gør det meget vanskeligt tilgængeligt.

Hidtil har man ment, at U-3523 blev sænket i farvandet nordøst for Skagen, men den gamle position var behæftet med store fejl. U-3523 ligger i virkeligheden cirka ni sømil vest for den position, der i sin tid blev opgivet af det britiske bombefly.

Læs også: VIDEO: Se russisk atom-ubåd affyre fire missiler

Anvendt op til 80'erne

Nazityskland brugte meget aktivt ubåde under hele Anden Verdenskrig for at forstyrre og stoppe transporten af krigsmateriel, tropper og olie fra USA til Europa og Nordafrika samt Storbritanniens forsyningslinjer.

De første mange år af krigen kunne ubådene dog ikke holde sig neddykket særligt længe, og da de allierede fik luftherredømmet og begyndte at sejle i mere beskyttede konvojer, led de tyske ubåde store tab.

Ubådstypen XXI var en del af modsvaret. Den var så langt foran sin tid, at Storbritannien, USA, Frankrig og Sovjetunionen efter krigen færdiggjorde flere af de tyske ubåde og anvendte dem i en årrække for at studere den tyske teknologi. I Sovjetunionen blev ubåden kendt som Whiskey-klassen og blev brugt i aktiv tjeneste helt op i firserne.

Trods den pirrende uvished om, hvad der befinder sig om bord, har Sea War Museum Jutland ingen planer om at hæve U-3523.

Læs også: Ubådsejer: Ulykke dræbte svensk journalist på ubåd

Sea War Museum Jutland i Thyborøn har indtil nu fundet, registreret og opmålt omkring 450 vrag i Nordsøen og Skagerrak. Herunder har museet indtil videre fundet vragene af 12 undervandsbåde, hvoraf tre er britiske og ni er tyske.

Se en animation af U-3532's placering på havbunden her:



Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Derfor sank norsk fregat

Plus

GALLERI: Helikopterpilot på hårdt arbejde

Det kræver pilotegenskaber på højeste niveau at manøvrere rundt mellem supertankere og bulk carriers i de travle sejlrender omkring Danmark - Derfor står det ikke lige for, at opgaven bliver overtaget af droner

Plus

Lauritzen-boss vil jagte brugte gastankskibe

Gastank- og tørlastrederiet skruer op for ambitionerne om flådevækst efter et kvartal med positive tegn i begge divisioner

Plus

Stregerne sættes til nyt havforskningsskib

SKIBSDESIGN: Længenæret ønske om afløser til ’Dana’ konkretiseres nu for DTU Aqua af Knud E. Hansen

Plus

Hvis du ikke sidder med ved bordet, ender du på menuen

Nyhedsbrev

J. Lauritzen ser positive tegn i tørlast trods handelskrig

Gastank- og tørlastrederiet mindskede underskuddet i tredje kvartal, selvom markedet for de største gastankskibe fortsat er udfordret

Online Avis Arkiv
Plus

DF kræver montørordning for lærlinge

I Region Nordjylland forsøger DF, at finde flertal, så virksomhederne kan få refusion, når de tager montørlærlinge med ud på skibe

Danish Agro bliver hængende på Kolding Havn

Storebæltsfyr får en overhaling

13 storebæltsfyr vogter de 20.000 årlige gennemsejlinger i dybhavsrenden i Storebælt - netop nu er Søfartsstyrelsen i færd med at vedligeholde de vigtige afmærkninger mellem Yderflak Fyr i nord til Gedser Rev i syd

Lejer: Plan for Vejle Havn er dødsstød

Koldings borgmester taler for centralisering af havne

I Kolding kan borgmester Jørn Pedersen (V) fint leve med, at gods og arbejdspladser i Kolding Havn fremover finder vej til andre havne

Kolding Havn lukker: Direktør er chokeret og trist

I Kolding har et enstemmigt byråd besluttet af lukke erhvervshavnen, der netop har præsenteret en ny helhedsplan

Torm går kraftigt tilbage i presset marked

Kortere sejladser og lavere efterspørgsel gav tankrederiet Torm et underskud på 164 mio. kroner i tredje kvartal

Plus

Havneudvidelse har givet aktivitetsboom ved Vesterhavet

Plus

Norge og Nordjylland mødes i Hirtshals

Under overskriften Skagerrak Business Summit 2018 mødes erhvervslivet på tværs af brancher og Skagerrak – ikke mindst de maritime industrier

M.A.R.S. i Frederikshavn er magnet på ledige

Plus

Mærsk-søfolk får hurtigere internet

De søfarende hos Maersk Line får nu op til otte gange så hurtigt internet, og rederiet honorerer dermed et mangeårigt ønske fra de søfarende

Plus

Skou: Mærsks transformation i god gænge

Efter et tredje kvartal med pæn vækst på toplinjen og plus på bundlinjen, glæder Mærsks topchef sig over, at koncernens transformation er på skinner

Norsk krigsskib synker - kun radartårnet over vand

Flere trosser, der har holdt fregatten "KNM Helge Ingstad", er røget. Nu er kun radartårnet over vand.

Sådan klarede de mindre Mærsk-selskaber tredje kvartal

Team Tankers flytter mere men tjener mindre

Analytiker: Mærsks største frygt lurer i horisonten

Brexit-aftale skaber ro for rederier

Plus

Mød skibsmæglernes ankermand

Plus

Pirateriet i Nigeria har ændret karakter

Maersk Drilling sælger oplagt rig

Plus

Danske Rederier: Forskellige strategier skal opfylde svovlkrav

Verdens største LNG-supplier klar

Plus

Navne: Christian Bonfils fylder 40

42-årig bliver første havnechef i Strandby Havn

Plus

Danske Rederier er glade for London-resultat

Fritz Ganzhorn fratræder

Michael Guldmann Petersen ny COO i Scandlines

Plus

Nyt salgssamarbejde på Esbjerg Havn

Royal Arctic Line udskifter bestyrelsesformand

Nyt bestyrelsesmedlem hos Mercy Ships Danmark

Se alle Medlemmernes egne nyheder

TomTom Telematics er udnævnt til Europe’s største udbyder af flådestyringsløsninger for 4. år i træk

Buet glas til mange formål, i høj kvalitet

Marton Gazelle som er den 4 på stribe er kommet i hus ved Process Engineering A/S

Avanceret Energilagring - konference den 29. november 2018

Nyt certifikat fra Søfartsstyrelsen

Deltag i vores kundetilfredshedsanalyse >>

Høj præcision og sikkerhed med RON dynamometre

NOS A/S leverer wirestropper

Månedens mest solgte produkt.

Hent jeres kantbukkede emner hos VPD bearbejdning

Technoflex Afbalancering

Process Engineering A/S kåret som en af Danmarks Bedste Arbejdspladser

Implementering af AMCS Intelligent Optimering software til ruteplanlægning gennemført hos CNC

Mange nye ansigter styrker Ajos

Siemens TIA-portal: Hvordan benytter jeg nye enheder med ældre versioner af TIA-portalen?

VIDEO: Hvordan renser du dine lastrum med højtryk i højden?

Nyt kompensator katalog fra WILLBRANDT Gummiteknik

Siemens Industrial Edge er det bedste fra begge verdener

Hør om Blå HF/HF-søfartsuddannelsen

TESS støtter sporten i Esbjerg

Systematisk arbejdsmiljøindsats betaler sig

HUSK: Køb faldsikringsudstyr godkendt til hele 150 kg hos Fyns Kran Udstyr ...

JUMO SafetyM Sikkerhedstemperaturbegrænsere og –vagte. Nu til ATEX zone

Geopal detektor for CO2 for montering under fenderliste

Ved du, at stiger skal have årlige eftersyn?

Send til en kollega

0.254