Sjældent vrag af banebrydende Nazi-ubåd fundet i Skagerrak

| Af Ritzau/Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Sea War Museum Jutland har gjort et unikt fund på havbunden under Skagerrak – den tyske ubåd U-3523, der afgik fra Tyskland på dagen for den danske befrielse.

Den 6. maj 1945, mens danskerne havde travlt med at fejre befrielsen, blev den tyske ubåd U-3523 sænket af et britisk B24 Liberator-fly i Skagerrak, der kastede sine dybvandsbomber mod den.

Læs også: Forsvaret vinker farvel til russiske skibe i dansk farvand

Nu er vraget af ubåden, der var et stort fremskridt i ubådsteknologi, fundet.

- Det er en helt særligt ubåd, denne her. Det var den mest moderne ubåd, tyskerne nåede at lave under krigen. Den var topmoderne og langt foran sin tid, siger direktøren for Sea War Museum Jutland, Gert Normann Andersen.

Dagen før U-3523 ramte bunden af Skagerak, havde de tyske styrker i Danmark, Nordvesttyskland og Holland overgivet sig.

- U-3523 lå som skoleskib uden for Wilhelmshaven, men den 5. maj, da krigen slutter, er der altså nogen, der beslutter sig for at flygte. Hvorfor de flygter, og hvor de skal hen, det er der ingen, der ved. Så på den måde er den spændende, siger Gert Normann Andersen. 

Læs også: Atomdrevet russisk ubåd sejler i dansk farvand

Havde stor rækkevidde

U-3523 var af den nye og meget avancerede type XXI, som kunne have revolutioneret ubådskrigen, hvis tilstrækkeligt mange både var blevet færdige i rette tid. 118 både blev bestilt, men kun to kom i aktiv tjeneste, og ingen kom nogensinde i kamp.

Efter krigen gik der mange rygter om topnazister, der flygtede til Sydamerika i ubåde og medbragte nazi-guld. U-3523 var en af de både, der gav næring til rygterne.

Med en banebrydende batteriteknologi var type XXI var den første ægte ubåd, som kunne sejle neddykket i længere tid. Den kunne holde sig neddykket i flere dage og genoplade batterierne, mens den stadig lå få meter under vandoverfladen.

U-3523 havde så stor rækkevidde, at ubåden kunne have sejlet hele vejen til Sydamerika i et stræk. Men om det også var målet for ubådens sidste togt, er der ingen, der ved. Der er heller ingen, der ved, om ubåden havde værdier eller passagerer om bord ud over den faste besætning på 58 mand, som alle omkom.

Læs også: VIDEO: Se russisk atom-ubåd affyre fire missiler

Der findes kun én bevaret udgave af u-bådstypen. Den ligger som museumsbåd ved skibsfartsmuseet i Bremerhaven, der var base for mange af Tysklands ubåde under Anden Verdenskrig. 

Ligger på 123 meter

Sea War Museum Jutland har fundet ubåden i forbindelse med et løbende arbejde for finde og kortlægge vrag i Nordsøen. U-3523 dukkede op på skærmen under museets scanning af havbunden ti sømil nord for Skagen, og billedet overraskede museets fagfolk.

Helt usædvanligt ligger hele ubåden med forenden begravet i havbunden, mens agterenden stikker 20 meter op over bunden. Vraget ligger på 123 meters vanddybde, hvilket gør det meget vanskeligt tilgængeligt.

Hidtil har man ment, at U-3523 blev sænket i farvandet nordøst for Skagen, men den gamle position var behæftet med store fejl. U-3523 ligger i virkeligheden cirka ni sømil vest for den position, der i sin tid blev opgivet af det britiske bombefly.

Læs også: Ubådsejer: Ulykke dræbte svensk journalist på ubåd

Anvendt op til 80'erne

Nazityskland brugte meget aktivt ubåde under hele Anden Verdenskrig for at forstyrre og stoppe transporten af krigsmateriel, tropper og olie fra USA til Europa og Nordafrika samt Storbritanniens forsyningslinjer.

De første mange år af krigen kunne ubådene dog ikke holde sig neddykket særligt længe, og da de allierede fik luftherredømmet og begyndte at sejle i mere beskyttede konvojer, led de tyske ubåde store tab.

Ubådstypen XXI var en del af modsvaret. Den var så langt foran sin tid, at Storbritannien, USA, Frankrig og Sovjetunionen efter krigen færdiggjorde flere af de tyske ubåde og anvendte dem i en årrække for at studere den tyske teknologi. I Sovjetunionen blev ubåden kendt som Whiskey-klassen og blev brugt i aktiv tjeneste helt op i firserne.

Trods den pirrende uvished om, hvad der befinder sig om bord, har Sea War Museum Jutland ingen planer om at hæve U-3523.

Sea War Museum Jutland i Thyborøn har indtil nu fundet, registreret og opmålt omkring 450 vrag i Nordsøen og Skagerrak. Herunder har museet indtil videre fundet vragene af 12 undervandsbåde, hvoraf tre er britiske og ni er tyske.

Se en animation af U-3532's placering på havbunden her:



Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

'Express 1' ramte fender i Rønne Havn

Jarlov: Manglende standarder kan have seriøse konsekvenser

Seago Line ændrer navn i ny Mærsk-organisation

Mærsk slår Damco sammen med Maersk Line

Logistikvirksomheden Damco bliver lagt ind under Maersk Line fra årsskiftet, hvorefter Damco vil være en ren speditørvirksomhed

Plus

Ultralyd fjerner miljøfarlig begroning på skroget

Nyhedsbrev

Havareret nordmand slæbt væk fra Hirtshals

Online Avis Arkiv
Plus

Kalundborg Havn fuld af selvtillid - går efter Sjællands containere

Ørsted sælger halvdelen af Hornsea 1 for 37 milliarder

Et delvist frasalg af Hornsea 1, der er under opførelse, indbringer Ørsted 37,5 mia. kroner

Mange arbejdspladser i spil ved havmølleparken Kriegers Flak

Plus

Esvagt vil vokse på nye markeder

Offshorerederiets nye topchef, Peter Lytzen, har rettet kikkerten mod nye geografier inden for vindområdet

Globalt energi know-how til lokale kunder

DFDS åbner IT-udviklingscenter i Istanbul

Jens Holger Nielsen stopper som CEO i Samskip

Plus

Sådan vil søfartens nye minister styrke Det Blå Danmark

INTERVIEW: At styrke Danmarks maritime erhverv kommer til at stå øverst på erhvervsminister Rasmus Jarlovs (K) agenda

Maersk Line indfører nyt bunker-tillæg et år før nye krav

I et forsøg på at hente en del af de øgede omkostninger til brændstof, når IMO's svovlkrav træder i kraft i 2020, har Maersk Line lavet et nyt brændstoftillæg. Det træder i kraft allerede 1. januar 2019

USA optrapper strid med Kina og indfører nye toldsatser

Plus

Esvagt-topchef: Flere unge bør stå til søs

Esvagts nye topchef vil gerne hyre flere danske søfolk - men de er svære at få fat på

Danske Maritime melder om udbytterig tur til Finland

Maersk Line sænker prisen frem mod svagt efterår

1

'Langeland' på værft efter nærkontakt med mole

Langelandsfærgen 'Langeland' sendt på værft i Svendborg, efter at den fredag ramte molen i Spodsbjerg

Grenaa Havn bygger nye bulk-haller

Hver dag er ny under overfladen

Plus 1

Bornholmere raser over Molslinjen

Bornholmerne har brokket sig, lige siden Molslinjen overtog færgebetjeningen af øen den 1. september. Det er blot børnesygdomme, lyder det fra Molslinjen

Esvagt skal levere to nye vindmølleskibe til MHI Vestas

Nye kontrakter cementerer Esvagts status inden for offshore vind og bygger videre på rederiets langvarige samarbejde med MHI Vestas

2

Gennembrud hos Ford i 1928 skabte nutidens Maersk Line

Hvordan blev Mærsk egentlig et linjerederi? For at finde svaret skal man tilbage til 1928 og en specifik kontrakt med motorfabrikanten Ford Motor Company, der skulle have bildele transporteret fra USA til en ny samlefabrik i Japan

Positionsbillede

Plus

Yderligere rokade af danskflagede Stena-færger

FLAGREGISTER: Tidligere Køge-færge under svensk flag, mens tidligere DSB-færge vender tilbage til DIS

Tommy Thomsen ny CEO i Lauritzen Fonden

Aarhus Havn rykker ét skridt nærmere enorm udvidelse

VIDEO: Tankskib rammer bro under tyfon

Maersk Line sløjfer loop fra Asien til Nordeuropa

Trump truer med at indføre told på al import fra Kina

'Maersk Integrator' får kontrakt med ny alliance

Plus

Frederikshavn Havn midt i et rig-eventyr

Ny formand for Marcod klar til kamp

Semco får ny direktør i Norge

Droner sænker prisen på offshore-vind

Rater i ro forud for mulig stigning

Plus 2

Mad til søs
Danske søfolk savner dansk hovmester

Maersk Drilling udnævner ny CFO

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Det Ny Fluidware App

Process Engineering A/S er blevet certificeret!

Lille maskine stor effekt

Toolox - For godt til at være sandt

Maritime Career day Frederikshavn d. 20. september

Produkter til sandblæsning

Mangler I en kreativ og innovativ samarbejdspartner?

Tagintegrerede solceller i klassiske teglstens tage

Kom til verdens største WindEnergy messe!

Mirit Glas fører Hærdet glas med ekstra stor brudstyrke!

Kompensatorer fra WILLBRANDT Gummiteknik

Lær Revit Architecture trin for trin - deltag på 4-dages grundkursus fra d. 1/10

Fiskepumpeslanger an mas!

Pavillonbyggeri i unik høj kvalitet til skolebrug

Spændende seminar om super-sygehusenes udvikling d. 19/9 i Kbh.

Løfter du for tungt på din arbejdsplads?

WindEnergy Hamborg 2018 - Find Certex Peter Harbo A/S og Lift-tex på stand 300

Slanger gennem 50 år!

RS Components introducerer industrielle videoskoper

FAYARD containerized BWTS solution

Vibrationsmåling og Condition Monitoring Systemer

Tre arbejdsheste på PCB job

Temadag sætter fokus på legionella – både udfordringerne og løsningerne

Brug for en hjælpende hånd til optimering af Jeres indkøb, logistik og prod...

Brug for en ny propelleraksel eller rorstamme?

Send til en kollega

0.291