Tvind-stifters skibsprojekt strandede på DDRs Østersø-kyst

| Af Anders Riis | Tip redaktionen om en historie

’Stinne’ af Hadsund, som blev lagt op og sat til salg den 7. september 1964 blev købt af en meget særlig herre - Skibet blev Mogens Amdi Petersens første skibsprojekt og er i dag hotel og restaurant i Tyskland

En dag i det tidlige efterår 1964 triller en motorcykel hen over brostenene på en af Danmarks små provinshavne. Motorcyklisten, en ung mand med skæg og hårpragt, kikker sig omkring. Alt ånder fred og ro, og der er intet spor af liv på skibene fortøjet ved den lille kaj.

Eneste levende væsen foruden mågerne er en knægt, der som altid er på kajen med sin cykel for at se, om der ’sker noget’.

- Jeg har tænkt på at købe sådan et skib.

- Ved du, hvem der ejer skibet der? spørger motorcyklisten knægten og peger på et af træskibene ved kajen. Jo, det ved knægten da, men hvorfor det?

- Jeg har tænkt på at købe sådan et skib. Kan du fortælle mig, hvordan jeg finder ejeren?

- Han bor lige oppe i byen. Lad mig vise dig vej, siger knægten, træder jernhesten an og cykler afsted med motorcyklen bagefter.

Og kort tid efter har lærer M.A. Petersen fra Odense købt sit første skib, ’Stinne’ af Hadsund, som er lagt op og sat til salg den 7. september 1964, efter at skipper Alfred Villadsen samme dag i stedet har købt et andet træskib, ’Joal’.

Hele kollektivet i partrederi
Mens Alfred Villadsen fra Hadsund som en af »havets husmænd« var ganske typisk for standen, kan man bestemt ikke sige det om ’Stinne’s nye ejere. For M.A. Petersen er ikke alene om at købe »Stinne«. Han bor i kollektivet »Huset« på Hunderupvej i Odense, og kollektivets otte beboere er naturligvis alle med i partrederiet, som lærer Petersen lægger navn til.

Det er Mogens Amdi Petersens første skibsprojekt, og den 25-årige lærer og senere Tvind-boss’ plan er, at »Stinne« i et års tid skal fortsætte i fragtfart i Danmark og omegn og helst tjene lidt penge hjem til kollektivets store plan om at rigge skibet op til en jordomrejse.

Fragtfart skal tjene til ombygning
I første omgang sejler de »Stinne« til Hobro, hvor skibet får en overhaling på træskibsværftet, og derefter går det til søs igen i videre fragtfart med fire mands besætning fra Randers-egnen og befragtet af skibsmæglerfirmaet Adolph Andersens Eftf. i Randers.

I første omgang går det efter planen, men den 27. februar 1965 sætter »Stinne«s tocylindrede Lysekil-motor ud undervejs i Østersøen, og »Stinne« driver hjælpeløst på land ud for Wustrow på kysten af Østtyskland.

En stædig 46-årig
Slæbebåde - først én, siden to og tre - fra arbejder- og bondestaten knokler i de følgende uger for at få vand under kølen på ’Stinne’ igen, men den 46-årige dame er stædig og står fast så tæt under land, at DDR-styrkerne bruger deres militære amfibiekøretøjer til at få personel ud til skibet.

Omsider lykkes det dog at få den senere Tvind-boss’ fartøj flydende, og ’Stinne’ slæbes til Ring Andersen i Svendborg, der i sin tid byggede hende, for besigtigelse. Resultatet er nedslående: Selv om hun faktisk er tæt, har strandingen givet hende skader, så hun kondemneres, og Mogens Amdi Petersen og kollektivet på Hunderupvej må i første omgang slå planerne om en jordomsejling med »Stinne« ud af hovedet.

Tvind får sejlskibsflåde
Fem år senere, i 1970, står Mogens Amdi Petersen i spidsen for oprettelsen af det, der siden er blevet kendt som skolesamvirket Tvind. Med det grundlæggende pædagogiske princip om »learning-by-doing« kommer samvirket gennem sit rederi »Thomas Brocklebank« til at beskæftige talrige ældre danske sejlskibe, blandt andet også yderligere ét fra Hadsunds træskibsflåde. Men det er en anden historie - og historien for den nedriggede skonnert »Stinne« af Hadsund/Odense tager en anden, og ganske uventet, retning.

Hende får de østtyske bjærgere med hjem til DDR igen som bjærgeløn. 15. maj 1965 slæbes »Stinne« til Warnemünde, og lægges siden op i Wustrow. Ofte er en sådan oplægning begyndelsen til enden for et træskib, men »Stinne« er anderledes sejlivet. De statsejede (selv kaldte de dem folkeejede) virksomheder i DDR var ivrige for at skaffe feriemuligheder til deres medarbejdere langs landets i forhold til folketallet beskedne kystlinie. »Stinne« blev indrettet til feriehjem for medarbejderne i DEMUSA (forkortelse for det (øst-)tyske musik- og legetøjseksportselskab).

Tyskland
Og dér ligger »Stinne« den dag i dag...

Siden trak man »Stinne« op på land i klitterne, og skibet fortsatte med at være fabriksmedarbejdernes feriehjem, nu for VEB Polygraph i Plauen, der byggede grafiske maskiner til hele Europa.

Og der ligger »Stinne« stadigvæk. Efter murens fald tilbyder gamle danske »Stinne« sig nu som privat ejet fiskerestaurant, selskabslokaler og sommerpensionat, hvor du kan føle dig som »Jeppe i Tvind-bossens seng« i kaptajnens kahyt, overnatte lidt mere ydmygt i en dobbeltkahyt, spise i skibsrestauranten i det tidligere lastrum eller holde din fest med op til 50 gæster.

I dag hedder ’Hotellschiff Stinne’s »kaptajn« Peter Scholz
















Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Kommentarer

Henning Boje Andersen
Sjov historie. Men se hvordan Stinne ser ud i dag:
https://www.tripadvisor.com/Hotel_Review...

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Farlig dille: Unge springer ud foran færge

Kommune sætter forbudsskilte op for at stoppe livsfarlig leg.

Sommertravlhed på havne: Rekordmange lystsejlere får bøde

M/S Isefjord kom i mål med overskud

Scandlines masseaflyser afgange midt i ferietrafikken

Denne uge kommer der halvt så mange afgange mellem Gedser og Rostock for rejsende med Scandlines.

Daglig farlig sejlads foran Molslinjen i Aarhus Havn

Næsten hver eneste dag må kaptajnen på Molslinjen tude i hornet ved ind- og udsejlingen til Aarhus Havn.

Nyhedsbrev

2

Minister: Skoleskibe er supervigtige

De unge strømmer til skoleskibene, og det nyrenoverede 'Georg Stage' vakte begejstring hos den nye uddannelsesminister, som bød eleverne velkommen og lover øget fokus på området

Online Avis Arkiv

Positionsbillede

Molslinjens godstransport bekymrer vognmænd

Forsvaret vinker farvel til russiske skibe i dansk farvand

Dansk skibsdesign til Canada

Gamle boreplatforme laver kunstige rev i Nordsøen

Derfor opfordrer et internationalt hold af forskere nu til at lade flere af dem blive.

Atomdrevet russisk ubåd sejler i dansk farvand

En russisk ubåd sejler syd for Langeland. Den forventes at være ude af landet torsdag aften.

Mærsk drosler ned i efteråret

Færre Mærsk-skibe mellem Asien og Nordeuropa i lavsæson.

SDK Group runder milliarden

Det bedste resultat nogensinde for shippingvirksomhed fra Fredericia.

Plus

Danish Maritime Fair til udbryder: Vi holder øje med dig

Danish Maritime Fair vil holde øje med, hvorvidt manden bag en ny, konkurrerende messe ikke ulovligt gør brug af sin viden fra dengang han arbejdede for Danish Maritime Fair

Plus

Sommerferie på Søfart

Total sælger ud af Mærsks tidligere oliefelter

De første skibsmontører stævner ud fra Skjern

Endelig: Hybridfærge er klar

Træ og asfalt rykker ind på Horsens Havn

Folketinget går ind i Mærsk-salg

Udvalget får adgang til emails relateret til Mærsks salg til Total.

Køge-virksomhed lander endnu en hjemmebane-ordre

VIDEO
Ta' med kaptajnen rundt på det nye 'Georg Stage'

Gigant køber ny luns af Hafnia Tankers

Ejer nu 43,5 procent af det danske tankskibsselskab.

Nyt maritimt topmøde i København

Dansker modtager IMO's International Maritime Prize

Ny bestyrelse i Erria

Plus

Funktionel belægning i 100 år

Plus

Norges maritime industri står sammen om elfærger

Mærsk-formand gør status: Har fuld tillid til strategi

Containerrater falder op til højsæson

Plus

Frygt for radioaktivt lager i Frederikshavn

Ny chef i A. Henriksen Shipping

Plus

Fra Lolland til maskinchef i DFDS

Forsvarsadvokat: OW Bunker-hovedsæde burde have vidst alt

Nyt fald i containerrater

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Prysmian lykønsker EU med den nye telekommunikationsramme

Maritime job market booming in Denmark

TESS-Tall-Ship-Tilbud!

Endnu en Prysmian fabrik modtager OHSAS certificering

Sådan gik det GTS-nettet i 2017

Energieksperter slutter sig til Synergi

Skab tillid med klima ikon

Lille speciallås stor fleksibilitet

Pålidelig vakuumforsyning til plasma nitrering

Hands-on introduktion til design og fremstilling af kompositmaterialer

Om en uge går det løs!

Prysmian investerer i dets offshore kapacitet

VM-konkurrence fra Scankab

NOS A/S leverer Modulift løfteåg

Vi har lige nu tre nye test-lastbiler under opbygning hos Fyns Karosseribyg A/S

Ny adsorptionstørrer til lave serviceomkostninger

Vinder af konkurrencen om en tur til TRIMBLE DIMENSION

Ajos bruger CRM-system til præcis kundebetjening

RS Components introducerer nyt trådløst tilbehør til brug med PELTOR-høreværn

Lær AutoCAD og AutoCAD LT fra bunden – deltag på grundkursus fra d. 29/8

Præstmark har TEPRA® låse til Jeres projekt!

NOS A/S overtages af Jensen Offshore Holding A/S

TEMAR - Prysmians serie af skibskabler

TESS gør klar til TSR 18

Lær Revit Architecture trin for trin - deltag på 4-dages grundkursus fra d....

Send til en kollega

0.175