23948sdkhjf

Kongsberg bag første autonome shippingselskab

Verdens første shippingselskab baseret på autonome skibe er nu blevet til i et samarbejde mellem Kongsberg og Wilhelmsen.

Autonome skibe er lige så stille på vej til at blive en del af trafikbilledet til søs, og nu er det første shippingselskab dedikeret til autonom sejlads blevet en realitet.

Det er de norske virksomheder Kongsberg og Wilhelmsen, der er gået sammen i et joint venture kaldet Massterly. Herigennem vil de tilbyde alt i autonom sejlads, lige fra skibsdesign og -udvikling over logistikløsninger og operation af autonome skibe.

Massterly vil overvåge og operere de autonome skibe fra kontrolcentre på landjorden, som det er planen at opføre både i Norge og internationalt. Det nye joint venture skal trække på Kongbergs tekniske ekspertise og Wilhelmsens erfaring som skibsoperatør, når Massterly fra august i år vil være fuldt funktionsdygtigt fra et kontor i Oslo-forstaden Lysaker.

Første skib i drift forventes at blive 'Yara Birkeland'. Som Søfart tidligere har beskrevet, skal 'Yara Birkeland' skal sejle gødning mellem tre norske havne og erstatte 100 daglige lastbiltræk. Planen er, at det eldrevne skib skal operere fuldstændigt autonomt fra 2020.

- I øjeblikket er vi i den spæde begyndelse af denne udvikling, men vi ser for os, at der vil være et betragteligt marked for denne type services i nær fremtid, siger Thomas Wilhelmsen, CEO i Wilhelmsen Group, i en pressemeddelelse.

Han forudser, at autonome skibe først vil slå igennem på short sea. Her kan de erstatte eksisterende skibe og flytte trafik fra landjorden ud på havet i kraft af konkurrenceparametre som lave omkostninger og miljøvenlighed.

Artiklen er en del af temaet SØFART TEMA 'Førerløse skibe'.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11