Danish Decoration har skiftet fokus til ombygninger

UNDERLEVERANDØRER: Danish Decoration vokser indirekte med boomet i nye krydstogtskibe, for så skal de ældre skibe op på niveau

En af de første gange Søfart beskæftigede sig med det nuværende boomene krydstogtmarked var i dets første fase, hvor antallet af skibe i de europæiske værfters ordrebøger endnu ikke var bemærkelsesværdigt højt. Det, der dengang i starten af nullerne gav en antydning af det forestående boom, var derimod kontraheringerne af de første ekstremt store skibe, som lå pænt på den anden side af 200.000 Bt og 5.000 passagerer.

Vi besøgte i 2010 Nørresundby-virksomheden Danish Decoration om bord på verdens dengang største krydstogtskib ’Allure of the Seas’, mens det blev udrustet ved byggeværftet i finske Turku. Her var Danish Decorations folk bl.a. i gang med at udføre en turnkey-opgave for værftet med apteringsarbejdet i et af rummene ved skibets ikoniske Viking Crown Lounge på dæk 17.

Her næsten otte senere, hvor ordrebøgerne for at par uger siden rundede 100 krydstogtskibe, har vi stillet nogle opfølgende spørgsmål til den danske apteringsvirksomhed, nærmere bestemt til Project Manager Tina Kjeldgaard, der også var med dengang. Spørgsmålene er stillet per e-mail, da Tina Kjeldgaard befandt sig i USA.

Hvordan forløb perioden fra 2010 og frem til krydstogtordre-boomet for alvor satte ind?
– Vi brugte tiden på dels at kappe navlestrengen som konsulenter og dels til og tage turnkey-opgaver direkte fra de store krydstogtsrederier!

Er jeres ordrebog så vokset proportionalt med værfternes ordrebøger på krydstogtskibe?
– Ja det er den indirekte i takt med, at rederierne får flere og flere nye skibe. For så skal de gamle skibe renoveres up i standard – og det er vores niche i dag!

Er jeres fokus og forretningsmodel i dag den samme, som da jeg talte med jer i 2010?
– Ja og nej. Vi har stadig samme grundlag – det vil sige, vi er en meget lille fast organisation, der køber alle ydelser baseret på det enkelte projekt. Ellers har vi valgt at fokusere på en niche – nemlig public-områder i meget høj kvalitet på ombygninger af de større krydstogtskibe, direkte for rederierne. Det har været vores udgangspunkt siden 2012!

Hvor stor er virksomheden i dag?
– Vi er som sagt en meget lille organisation, men vi har i travle perioder op til 150 mand i gang!

Har I mærket, at der nu for alvor også er kommet gang kontraheringerne af store ro/pax-færger – eller er I alene, qua referencelisten, fokuseret på cruise-området?
– Vi har siden 2012 været fokuseret på cruise-området lige med undtagelse af et par enkelte småting!

Er Kina et interessant for jer? Landet har jo sikret sig et stort antal store ro/pax-færge-ordrer til vestlige kunder– og er jo formentligt også stærkt på vej til at markere sig inden for bygning af krydstogtskibe!
– Lige nu er Kina ikke interessant for os som sådan, da tidshorisonten på renoveringsprojekterne er så meget kortere end på nybygningerne. Der har været diskuteret og forsøgt med ombygninger i Kina, men indtil nu har ingen af rederierne turde hoppe på det!



Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Molslinjens godstransport bekymrer vognmænd

Positionsbillede

Forsvaret vinker farvel til russiske skibe i dansk farvand

Dansk skibsdesign til Canada

2

Minister: Skoleskibe er supervigtige

De unge strømmer til skoleskibene, og det nyrenoverede 'Georg Stage' vakte begejstring hos den nye uddannelsesminister, som bød eleverne velkommen og lover øget fokus på området

Nyhedsbrev

Atomdrevet russisk ubåd sejler i dansk farvand

En russisk ubåd sejler syd for Langeland. Den forventes at være ude af landet torsdag aften.

Online Avis Arkiv

Mærsk drosler ned i efteråret

Færre Mærsk-skibe mellem Asien og Nordeuropa i lavsæson.

Gamle boreplatforme laver kunstige rev i Nordsøen

Derfor opfordrer et internationalt hold af forskere nu til at lade flere af dem blive.

SDK Group runder milliarden

Det bedste resultat nogensinde for shippingvirksomhed fra Fredericia.

Plus

Sommerferie på Søfart

De første skibsmontører stævner ud fra Skjern

Total sælger ud af Mærsks tidligere oliefelter

Plus

Danish Maritime Fair til udbryder: Vi holder øje med dig

Danish Maritime Fair vil holde øje med, hvorvidt manden bag en ny, konkurrerende messe ikke ulovligt gør brug af sin viden fra dengang han arbejdede for Danish Maritime Fair

Endelig: Hybridfærge er klar

Træ og asfalt rykker ind på Horsens Havn

Køge-virksomhed lander endnu en hjemmebane-ordre

Folketinget går ind i Mærsk-salg

Udvalget får adgang til emails relateret til Mærsks salg til Total.

Gigant køber ny luns af Hafnia Tankers

Ejer nu 43,5 procent af det danske tankskibsselskab.

VIDEO
Ta' med kaptajnen rundt på det nye 'Georg Stage'

Nyt maritimt topmøde i København

Kongsberg køber Rolls-Royce Marine i mia-handel

Norske Kongsberg overtager de kommercielle aktiviteter i Rolls-Royce i en handel til 4,2 mia. kroner.

Stort tankevent indtog København

Plus

Diplomaten og den forlorne skildpadde

PORTRÆT: Mød manden, der skal gøre rederierne mere digitale

Med USA's straftold er handelskrig mellem USA og Kina i gang

Dansker modtager IMO's International Maritime Prize

Ny bestyrelse i Erria

Plus

Funktionel belægning i 100 år

Plus

Norges maritime industri står sammen om elfærger

Mærsk-formand gør status: Har fuld tillid til strategi

Containerrater falder op til højsæson

Plus

Frygt for radioaktivt lager i Frederikshavn

Ny chef i A. Henriksen Shipping

Plus

Fra Lolland til maskinchef i DFDS

Forsvarsadvokat: OW Bunker-hovedsæde burde have vidst alt

Nyt fald i containerrater

Søfartens Ledere siger ja til sammenlægning

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Sådan gik det GTS-nettet i 2017

Energieksperter slutter sig til Synergi

Skab tillid med klima ikon

Lille speciallås stor fleksibilitet

Pålidelig vakuumforsyning til plasma nitrering

Hands-on introduktion til design og fremstilling af kompositmaterialer

Om en uge går det løs!

Prysmian investerer i dets offshore kapacitet

VM-konkurrence fra Scankab

NOS A/S leverer Modulift løfteåg

Vi har lige nu tre nye test-lastbiler under opbygning hos Fyns Karosseribyg A/S

Ny adsorptionstørrer til lave serviceomkostninger

Vinder af konkurrencen om en tur til TRIMBLE DIMENSION

Ajos bruger CRM-system til præcis kundebetjening

RS Components introducerer nyt trådløst tilbehør til brug med PELTOR-høreværn

Lær AutoCAD og AutoCAD LT fra bunden – deltag på grundkursus fra d. 29/8

Præstmark har TEPRA® låse til Jeres projekt!

NOS A/S overtages af Jensen Offshore Holding A/S

TEMAR - Prysmians serie af skibskabler

TESS gør klar til TSR 18

Lær Revit Architecture trin for trin - deltag på 4-dages grundkursus fra d....

Sommerferien nærmer sig!

Nyt container Linecard

Slap bare af ... og nyd solen

PRODUKTNYHED – Vores mandskabskurv type FKU fås nu i en ny model med låge

Send til en kollega

0.248