Rederiet som næsten alle har glemt

| Af Niels Storringgaard | Tip redaktionen om en historie

Engang var det Danmarks tredjestørste rederi, men i dag er det glemt af næsten alle - Niels Storringgaard fortæller her første del af historien om det hæderkronede rederi, Ove Skou, og dets mange smukke skibe

Rederiet Ove Skou var i 1978 - målt på tons dødvægt - Danmarks tredjestørste rederi efter A.P. Møller og ØK.

Det var en tredjeplads, som Ove Skou med 24 skibe delte med Torm, hvor der var 11 lidt større skibe.

Rederiet blev stiftet i 1937 af skibsreder Ove Skou (død 1974), og startede som mange andre danske rederier med mindre dampskibe i Nord-Østersøfart.

Rederiet solgte sit sidste skib ’Baltic Skou’ i 1995.

Smukke skibe
Rederiet blev mest kendt for en serie på 25 smukke skibe, som blev bygget i perioden 1949-1967.

’Benny Skou’ på 6.950 t.d.w., bygget 1951 på B&W-værftet, gav navn til typen, og det sidste skib i serien, ’Susanne Skou’, på 9.250 t.d.w. blev leveret fra Helsingør Skibsværft i 1967.

’Benny Skou’-typen udviklede sig naturligvis over årene, men alle skibene havde et hvidt skrog med elegante linjer, og en strømlinet midtskibsbygning, hvor apteringen var flot indrettet og skibet havde plads til 12 passagerer.

Der var en stor, flot salon med bar og mahogni på skottet, og man kunne føle sig hensat til at være ombord i et passagerskib. På den strømlinede skorsten var der malet et stort hvidt ’S’ på et blåt bånd.

Mahogni på skottet
Når man taler med unge shippingfolk kender få rederiet. Til gengæld er rederiet bestemt ikke glemt blandt ældre søfolk, shippingfolk og skibsinteresserede, og for dem var der en helt speciel stil over rederiets skibe, som udskilte sig markant fra andre konventionelle fragtskibe.

Af de 25 nævnte skibe blev fem bygget på B&W, 13 kom fra Helsingør, 4 fra Kiel og 3 fra Nakskov.

Tre skibe af ’Benny Skou’ typen forliste under Ove Skou’s ejerskab, nemlig ’Jytte Skou’ (bygget 1951), som løb på et skær ud for Peru i 1966. ’Kirsten Skou’ (bygget 1953) kolliderede og sank i 1962 i den Engelske Kanal, og ’Inger Skou’ (bygget 1954) strandede i 1963 i Magellan Strædet.

Lang levetid
De øvrige skibe blev solgt til udlandet, og fik en total levetid på 25-31 år (Ove Skou plus fremmed ejerskab), hvilket bekræfter skibenes høje kvalitet.

Fire skibe forliste under fremmed flag efter salget fra Ove Skou - resten blev skrottet. ’Lotte Skou’ der blev leveret 1952 fra Kiel, blev solgt inden jomfrurejsen.

Fra 1968 fik rederiet leveret en serie på 8 skibe fra Helsingør med aptering og maskineri agter. Typen blev kaldt ’D’ bådene, idet de fik navne startende med ’D’, hvor den første var ’Dorte Skou’. De var på 14.000 t.d.w, og havde små luger, som ikke fulgte med tiden. ’Torben Mærsk’ som blev leveret fra Helsingør i 1962 (kaldt TV skibet, idet DR1 bragte en serie om dette skib), var en slags prototype for ’D’ bådene.

Helsingør Værft
Ove Skou havde et tæt samarbejde med Helsingør Skibsværft, og fik leveret 21 skibe fra dette værft.

Det siges at når værftet manglede ordrer, ringede man til skibsrederen, som fristet af en attraktiv byggepris var hurtig til at afgive ordre på atter et skib af samme type - værftet havde jo tegningerne og erfaring med bygning af skibene.

Skibene var af en meget høj kvalitet, især hvis man sammenligner med skibe bygget i Japan og Sydkorea, der var lidt mere plasticagtige i apteringen, og dengang ikke skruet så godt sammen som danskbyggede skibe.

Efter 2. verdenskrig fik Rederiet Ove Skou alle sine skibe som nybygninger, med undtagelse af to, som på et sent tidspunkt blev købt brugt.

Asset play
Da Ove Skou var et tramprederi, var køb og salg af skibe en vigtig indtægtskilde (asset play).

Skibene havde kun en gennemsnitlig levetid inden for rederiet på 13,8 år inden de blev solgt, hvor linjerederierne i gennemsnit beholdte deres skibe i cirka 20 år.

Da Skou-skibene havde et smukt udseende og flot aptering, blev potentielle købere let imponeret, hvilket gjorde dem lettere at sælge.

Rederiet var som nævnt et decideret tramprederi, og drev aldrig linjefart, men sluttede for det meste sine skibe ud på timecharter for kortere eller længere perioder.

Rederiet foretrak en længere ballast rejse, for derefter at levere i timecharter ved en given havn eller punkt, frem for at slutte på rejsebasis, hvor der var en større risiko, men ofte bedre økonomiske resultater.

Høj fart
Med en høj fart (16,5-18 knob) og godt udstyret med lastebomme var skibene imidlertid bygget som linjeskibe.

Dette gjorde dem specielt egnet som erstatnings-tonnage, når et linjerederi var udsat for forsinkelser eller havari, og havde fastsatte afsejlingsdatoer på programmet.

Rederiet hemmeligholdte som regel, hvor deres skibe var åbne for beskæftigelse, med det formål at skibsmæglerne ikke selv skulle konkludere, om rederiet havde et skib i position til en given forretning. Dette kunne nemlig medføre at rederiet gik glip af en forretning. Det var ikke usædvanligt at et Skou-skib f. eks. sejlede transatlantisk i ballast for at levere til en timecharter for et linjerederi.

Læs 2. del i næste uge, hvor Niels Storringgaard beskriver rederiets svære tid i 1980’erne og 1990’erne.













Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Jysk by åbner to kilometer ny havn

GALLERI: Tidligere på måneden overdrog entreprenøren Per Aarsleff nyåbnet havneanlæg - og det er kun begyndelsen...

Plus

Værfter og turister holder liv i Faaborg Havn

Med tre værfter på havnen og et offshore-rederi har Faaborg Havn flere industri-aktører. Men krydstogt og lystsejlere holder også liv i den gamle købstadshavn

Plus

Jorden rundt på berømt sejlskib

Til oktober åbner en ny udstilling om Troels Kløvedal på Naturhistorisk Museum i Aarhus, og dermed kommer et af Danmarks vel nok mest berømte skibe - ’Nordkaperen’ - på museum

Plus

Frygt for radioaktivt lager i Frederikshavn

Positionsbillede

Alba Tankers ’Pacific’ i Sydhavnen i Aarhus sidste mandag. Et par dage senere sejlede tankskibet nordpå mod Stord i Norge...

Nyhedsbrev

Plus

Dansk dukserolle fastholdes i ny Paris MoU-opgørelse

FLAGSTATER: Både de danskflagede handelsskibe og dem under udenlandsk flag i den danske handelsflåde ligger lunt i det gode selskab, viser ny White, Grey and Black-liste

Online Avis Arkiv

”Hvad byder man uventede gæster”

UVENTEDE GÆSTER: Når 3.800 gæster pludselig bankede på i Fredericia, så fristes man let til at citere en tv-reklame fra et dansk kaffemærke, som også involverer et skib!

Plus

Kalundborg Havn vil have flere containere

Skønt Kalundborg Havn kun anløbes af en enkelt containerfeeder om ugen er der nu brug for hele 48.000 m2 til oplagring af containere

VIDEO
VLOC rammer containerskib i havn

Brand slukket på 'Iron Chieftain'

Polen vil tilbyde LNG-bunker i Gdynia

Offshore vind skal få Peter Madsen Rederi tilbage i plus

ISO-certificering er blandt de tiltag, der ifølge ny direktør skal hindre nyt mio-underskud i 2018.

EU's hævntold mod USA træder i kraft

EU affyrede ved midnatstid det første skud i den ulmende handelskrig med ny told på amerikanske varer.

Rederier anklaget for fake news i ophedet ophugningsdebat

Der er rigelig kapacitet på de EU-godkendte ophugningsværfter, lyder det fra NGO'en Shipbreaking Platform, der anklager branchen for "fake news".

Plus

Danske søopmålere på hårdt arbejde i Skagerrak

GALLERI: Der findes blot 11 danske søopmålere - Søfart gik om bord på ’Jens Sørensen’ for at møde Klaus Thomsen, der forbereder en række nye sejlruter i Skagerrak og Kattegat

Plus

Kunstig intelligens skal give flere containere om bord

Kunstig intelligens skal være navigatørens forlængede øjne i nyt forsøg på Baltic Feeder-nybygning. På sigt skal sensorer give plads til flere containere på skibene

Plus

"Man skal kunne tåle et blink"

Efter den seneste debat om sexchikane gik Søfart om bord på ’Crown Seaways’ for at tale med to kvindelige søfolk om emnet. Her reflekterer de over skillelinjerne mellem flirt og venlige tilnærmelser og den helt og aldeles uacceptable chikane

Plus

Dansk dukserolle fastholdes i ny Paris MoU-opgørelse

FLAGSTATER: Både de danskflagede handelsskibe og dem under udenlandsk flag i den danske handelsflåde ligger lunt i det gode selskab, viser ny White, Grey and Black-liste

Yderligere ni bliver politianmeldt i 'Scandinavian Star'-sagen

Plus

Forandring forude, men hvordan?

SYNSPUNKT: Det Blå Danmark har store muligheder for at udnytte moderne teknologi til at skabe nye forretningsmuligheder - men det kræver, at vi begynder at samarbejde på helt nye måder

Jarlov bliver søfartens minister efter Mikkelsen

De Konservatives forsvarsordfører Rasmus Jarlov overtager posten som erhvervsminister efter Brian Mikkelsen.

Plus 1

Danpilot og Maersk tester lodsning fra land

Som led i et forsøg med kunstig intelligens på en Maersk-feeder skal Danpilot afprøve lodsning uden en lods om bord. Udviklingen kommer ikke til at koste jobs, lyder det fra lodschef

Weco Shipping tabte 73 mio sidste år

Forsvarsadvokat: OW Bunker-hovedsæde burde have vidst alt

Ærøxpressen bekræfter nybygning

Ny chef i A. Henriksen Shipping

Nyt fald i containerrater

Plus

Fra Lolland til maskinchef i DFDS

Søfartens Ledere siger ja til sammenlægning

Færgen-veteran fylder 60

Mærsk-brandet falder i værdi

Her er Jakob Stausholms nye lønpakke

Containerrater falder efter kort optur

Kolding Havn henter Lotte G. Lundberg

Plus

Maritim lobbyist i Folketinget

Ny bestyrelse i MDC

OW's Lars Møller idømt 1,5 års fængsel

Se alle Medlemmernes egne nyheder

JOBOPSLAG: Bliv handelselev hos Fyns Kran Udstyr A/S (Odense)

Hans Jensen Transport A/S og DS Flexhal har sammen taget første spadestik til nyt domicilbyggeri

RS Components tilbyder datasikkerhedsprodukter, der kan hjælpe virksomheder med GDPR

Konfernce: De store projekter i Holstebro

Nyt katalog fra Elma - Instrumentbogen 2018-2019

Savner du et miljøvenligt alternativ indenfor smøremidler og korrosionsbeskyttelse?

Siemens SIRIUS ACT trykknapper - robuste, smarte og fleksible

Hvis du nogensinde har splejset et fibertov, ved du at det kræver færdigheder.

Sommerferien står for døren!

Iværksætter automatiserer årsregnskabet, så hun har mere tid til madpakker

Konference - Roskilde: De store projekter

Højtryks nåleventil med mikrometer håndtag

Magnetkoblinger

Se mere om én af de seneste kraner vi har leveret - denne gang med en unik eltalje

Bliv opdateret på byggebranchens udfordringer på BIM Forum d. 20. & 21. september

Kobbernitter garanterer fastgørelse i høj kvalitet.

Jyllands hurtigste til at oprulle surringsbånd er fundet

Lær at anvende Bluebeam Revu til oprettelse og redigering af PDF dokumenter på kursus d. 13/8

Geopal sikrer mennesker og materiel worldwide

Vores dygtige smede i Aalborg producerer hele tiden nye løfteåg.

Kompensatorer fra WILLBRANDT Gummiteknik

Legat til afholdt seniormedarbejder

Sådan reduceres tidsforbruget for Motion-programmering!

Opnå sikkerhed med Roxtec og beskyt dine gennemføringer mod EMI/EMP

Har du en dokning af et skib i den nærmeste fremtid, hvor du er sikker på a...

Send til en kollega

0.234