Fire ud af fem ophuggede skibe i 2017 endte på en strand

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

Beaching blev midlet for 80 pct. af de skibe, som blev hugget op i 2017. Tyskland og Grækenland er de største syndere, lyder det fra Shipbreaking Platform.

Der er fortsat masser af arbejde til de ophugningsværfter, som opererer under tvivlsomme forhold på strandene i Indien, Bangladesh og Pakistan.

Læs også: Rederier anklaget for fake news i ophedet ophugningsdebat

Det oplyser ngo’en Shipbreaking Platform i sin årlige opgørelse over, hvor skibe har endt deres dage. I 2017 blev 835 større, kommercielle fartøjer hugget op, og heraf endte 543 på strandene i de tre lande. Det svarer til 80,3 pct.

- Tallene for 2017 er et kedeligt vidnesbyrd om skibsindustriens manglende vilje til at handle ansvarligt, siger Ingvild Jenssen, direktør for Shipbreaking Platform, i en pressemeddelelse.

Grækenland og Tyskland er de flagstater, der har sendt flest skibe til strandene. Tyske skibsejere, heriblandt banker og fonde, beachede 50 ud af 53 ophuggede skibe, og er dermed den flagstat med den ringeste statistik, når man ser på antallet af beachede skibe i forhold til flådens størrelse.

Med 51 ud af 57 ophuggede skibe var Grækenland den flagstat, der har solgt flest skibe til ophugning i Sydasien, og derefter kommer Sydkorea, Kina, Indien og Singapore i nævnte rækkefølge.

Læs også: Redere: Der mangler ophugningsværfter i EU

- Det er særligt skammeligt, at så mange europæiske rederier skrotter deres fartøjer på strande. Deres åbenlyse mangel på interesse i at sikre, at ophugningsarbejdere rundt omkring i verden nyder godt af de bedst tilgængelige teknologier, og at miljøet er ligeligt beskyttet overalt, kalder klart på yderligere pres fra myndigheder, kunder og finansielle partnere, siger Ingvild Jenssen.

Også Norge får hårde ord med på vejen af ngo’en, fordi antallet af norskflagede skibe, der er sendt til ophugning på strandene Alang, Gadani og Chittagong, i 2017 steg til 16 skibe. 

Blandt rederierne løber Singapore-baserede Continental Shipping Line med en tvivlsom førsteplads. Rederiet, der er ejet af skibsreder Captain U Ko Ko Htoo fra Myanmar, beachede ni skibe i 2017. Fire endte i Bangladesh, hvor en arbejder blev dræbt af en nedfaldende jernplade under ophugningen af et af rederiets skibe.

På andenpladsen finder vi MSC, der er Maersk Lines partner i 2M-alliancen. MSC sendte syv skibe til ophugning på Alang i Indien, hvor også Maersk Line får skibe hugget op igen.

Netop på Alang er der sket en vis bedring af arbejdsforhold og hensyn til miljøet på flere værfter. I sin rapport skelner Shipbreaking Platform dog ikke mellem forskellige standarder hos ophugningsværfter på de sydasiatiske strande.

Ifølge Shipbreaking Platforms opgørelse blev 20 danske fartøjer skrottet i 2017. Heraf endte fem på en stran, alle i Alang. De fire kom fra Maersk, det sidste fra Mansour Shipping Company Ltd.



Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

VIDEO
VLOC rammer containerskib i havn

Offshore vind skal få Peter Madsen Rederi tilbage i plus

ISO-certificering er blandt de tiltag, der ifølge ny direktør skal hindre nyt mio-underskud i 2018.

Brand slukket på 'Iron Chieftain'

EU's hævntold mod USA træder i kraft

EU affyrede ved midnatstid det første skud i den ulmende handelskrig med ny told på amerikanske varer.

Rederier anklaget for fake news i ophedet ophugningsdebat

Der er rigelig kapacitet på de EU-godkendte ophugningsværfter, lyder det fra NGO'en Shipbreaking Platform, der anklager branchen for "fake news".

Nyhedsbrev

Polen vil tilbyde LNG-bunker i Gdynia

Online Avis Arkiv
Plus

"Man skal kunne tåle et blink"

Efter den seneste debat om sexchikane gik Søfart om bord på ’Crown Seaways’ for at tale med to kvindelige søfolk om emnet. Her reflekterer de over skillelinjerne mellem flirt og venlige tilnærmelser og den helt og aldeles uacceptable chikane

Ærøxpressen bekræfter nybygning

Plus

Kalundborg Havn vil have flere containere

Skønt Kalundborg Havn kun anløbes af en enkelt containerfeeder om ugen er der nu brug for hele 48.000 m2 til oplagring af containere

Jarlov bliver søfartens minister efter Mikkelsen

De Konservatives forsvarsordfører Rasmus Jarlov overtager posten som erhvervsminister efter Brian Mikkelsen.

Yderligere ni bliver politianmeldt i 'Scandinavian Star'-sagen

Weco Shipping tabte 73 mio sidste år

Plus

Danske søopmålere på hårdt arbejde i Skagerrak

GALLERI: Der findes blot 11 danske søopmålere - Søfart gik om bord på ’Jens Sørensen’ for at møde Klaus Thomsen, der forbereder en række nye sejlruter i Skagerrak og Kattegat

Forsvarsadvokat: OW Bunker-hovedsæde burde have vidst alt

Plus

Kunstig intelligens skal give flere containere om bord

Kunstig intelligens skal være navigatørens forlængede øjne i nyt forsøg på Baltic Feeder-nybygning. På sigt skal sensorer give plads til flere containere på skibene

Mærsk-familien satser milliarder på geotermi

A.P. Møller Holding er parat til at investere stort i geotermi, der har potentiale til at dække 30 pct. af fjernvarmebehovet i Danmark.

Plus

Forandring forude, men hvordan?

SYNSPUNKT: Det Blå Danmark har store muligheder for at udnytte moderne teknologi til at skabe nye forretningsmuligheder - men det kræver, at vi begynder at samarbejde på helt nye måder

Plus 1

Danpilot og Maersk tester lodsning fra land

Som led i et forsøg med kunstig intelligens på en Maersk-feeder skal Danpilot afprøve lodsning uden en lods om bord. Udviklingen kommer ikke til at koste jobs, lyder det fra lodschef

Udflytning forsinker grønlandske søkort til 2020

Først i 2020 vil Geodatastyrelsens produktion af grønlandske søkort være tilbage på sporet

Skibskreditten opretter ny enhed

Danmarks Skibskredit vil fokusere mere på den digitale omstilling. Derfor rykker analysechef Christopher Rex til en ny enhed, og Henriette Brent-Petersen støder til.

Mærsk henter kvindelig finansdirektør

Svenske Carolina Dybeck Happe bliver ny finansdirektør i Mærsk-koncernen med virkning fra senest 1. januar 2019.

Nordea ser nye muligheder i shipping

VIDEO
Brand er slukket på containerskib ved Indien

Styrelse henter hjælp til sagsbehandlingspukkel

Miljøstyrelsen vil nu gøre brug af eksterne konsulenter, så havnevirksomheder ikke længere skal vente i månedsvis på at få godkendt eksport og import af affald

Ny chef i A. Henriksen Shipping

Nyt fald i containerrater

Søfartens Ledere siger ja til sammenlægning

Plus

Fra Lolland til maskinchef i DFDS

Færgen-veteran fylder 60

Mærsk-brandet falder i værdi

Her er Jakob Stausholms nye lønpakke

Containerrater falder efter kort optur

Kolding Havn henter Lotte G. Lundberg

Plus

Maritim lobbyist i Folketinget

Ny bestyrelse i MDC

OW's Lars Møller idømt 1,5 års fængsel

Se alle Medlemmernes egne nyheder

JOBOPSLAG: Bliv handelselev hos Fyns Kran Udstyr A/S (Odense)

Hans Jensen Transport A/S og DS Flexhal har sammen taget første spadestik til nyt domicilbyggeri

RS Components tilbyder datasikkerhedsprodukter, der kan hjælpe virksomheder med GDPR

Konfernce: De store projekter i Holstebro

Nyt katalog fra Elma - Instrumentbogen 2018-2019

Savner du et miljøvenligt alternativ indenfor smøremidler og korrosionsbeskyttelse?

Siemens SIRIUS ACT trykknapper - robuste, smarte og fleksible

Hvis du nogensinde har splejset et fibertov, ved du at det kræver færdigheder.

Sommerferien står for døren!

Iværksætter automatiserer årsregnskabet, så hun har mere tid til madpakker

Konference - Roskilde: De store projekter

Højtryks nåleventil med mikrometer håndtag

Magnetkoblinger

Se mere om én af de seneste kraner vi har leveret - denne gang med en unik eltalje

Bliv opdateret på byggebranchens udfordringer på BIM Forum d. 20. & 21. september

Kobbernitter garanterer fastgørelse i høj kvalitet.

Jyllands hurtigste til at oprulle surringsbånd er fundet

Lær at anvende Bluebeam Revu til oprettelse og redigering af PDF dokumenter på kursus d. 13/8

Geopal sikrer mennesker og materiel worldwide

Vores dygtige smede i Aalborg producerer hele tiden nye løfteåg.

Kompensatorer fra WILLBRANDT Gummiteknik

Legat til afholdt seniormedarbejder

Sådan reduceres tidsforbruget for Motion-programmering!

Opnå sikkerhed med Roxtec og beskyt dine gennemføringer mod EMI/EMP

Har du en dokning af et skib i den nærmeste fremtid, hvor du er sikker på a...

Send til en kollega

0.194