Sømandsliv: Skibsdreng i Kompagniet

| Af Benjamin Asmussen, museums- inspektør, M/S Museet | Tip redaktionen om en historie

Breve og dagbøger giver et indblik i livet til søs i 1700-tallet

1700-tallet og langt op i 1800-tallet havde ét enkelt firma monopol på sejlads og handel på Kina, nemlig Det Kongelige Danske Oktrojerede Asiatiske Kompani med hovedsæde på Christianshavn.

På store tremastede fregatter - datidens største handelsskibe - blev store mængder sølv sendt afsted til Kina for at betale for den eftertragtede te fra Riget i Midten.

Ombord på skibene var 100-150 besætningsmedlemmer - langt de fleste søfolk, der var nødvendige for at håndtere den store og komplicerede rigning med mange sejl. En mindre del af besætningen var de såkaldte handelsbetjente, dvs købmænd ansat af kompaniet til at tage vare på lasten på rejsen og til at stå for handlen i Kina.

Skibsdreng
De fleste af disse tusinder af mennesker kender vi meget lidt til - de er stort set forsvundet ud af historien, men enkelte har efterladt sig breve, beretninger eller dagbøger, der kan give os et indblik i hvordan deres liv og maritime karrierer forløb.

Et af disse besætningsmedlemmer var Theodor Emil Ludvigsen, der som 14-årig blev hyret som skibsdreng ombord på Asiatisk Kompagnis skib Kronprindsessen på vej mod den danske handelsstation i Bengalen.

Ludvigsen, der var vokset op på landet ved Holbæk, havde aldrig sejlet før, og tilbragte de første otte dage på skibet med at være søsyg i sin køje, frysende i det uopvarmede skib i november.

Men derefter blev rejsen i højere grad et eventyr for den store dreng - ikke mindst opholdet i Bengalen efter seks måneders rejse. Det eksotiske folkeliv fascinerede

Styrmand
Ludvigsen og det rige dyre- og planteliv grundlagde en livslang interesse, som skulle følge ham på alle hans senere rejser rundt i Asien.

På trods af det ubekvemme liv ombord på kompagniskibet blev unge Ludvigsen ikke skræmt væk, så efter sin konfirmation tog han en navigationseksamen, så han på den næste rejse med Kronprindsessen kunne fungere som styrmandselev, denne gang til Kina. Efter 15 måneders rejse frem og tilbage avancerede han til reservestyrmand på sin tredje rejse, og efter dødsfald ombord fungerede han også som skibsindentant, d.v.s. havde ansvar for skibets forsyninger.

Sikret for livet
På hans efterfølgende to rejser betød flere dødsfald at han også fik opgaver som handelsbetjent og lærte flere kinesiske købmænd at kende.

På denne tid forsøgte Asiatisk Kompagni også at udvide handlen på Philippinerne, Mauritius og det nuværende Indonesien, så her kom Ludvigsen også til at gøre sig flere bekendtskaber, også blandt danske købmænd.

Efter sin og kompagniets sidste rejse i 1834 var han kun omkring 30 år, men havde allerede set mere af verden end de fleste, og havde tjent så godt i kompagniets tjeneste, så han takket være heldige investeringer af pengene i det store hele kunne leve af frugten af sin ungdoms arbejde gennem hele livet.

Sidste opgave
Ludvigsen blev i første omgang ansat i kompagniet efter anbefaling af hans onkel, som var en af direktørerne.

Men undervejs arbejdede han sig op fra skibsdreng til officer og senere særdeles veltjenende handelsbetjent.

Slægtskabet til selskabets ledelse har næppe skadet karrieren undervejs, men ved både at passe sit arbejde og være på det rette sted, når posterne skulle fordeles efter de mange dødsfald ombord, lykkedes det Ludvigsen at få en lang og indbringende karriere i Asiatisk Kompagni, der sang på sidste vers i denne periode.

Hans allersidste opgave for det gamle kompagni blev at ordne dets mange papirer inden de blev afleve- ret til det nuværende Rigsarkiv, hvor forskere nu i generationer har studeret de omfangsrige arkivalier, der giver et indblik i en forsvundet og fascinerende verden.

I udstillingen ’Teselskabet’ - den første globalisering på Museet for Søfart i Helingør kan du se flere personer og genstande fra kinahandlen og den globale handel, som Danmark-Norge var dybt involveret i fra 1700-tallet og frem.







Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Jysk by åbner to kilometer ny havn

GALLERI: Tidligere på måneden overdrog entreprenøren Per Aarsleff nyåbnet havneanlæg - og det er kun begyndelsen...

Plus

Værfter og turister holder liv i Faaborg Havn

Med tre værfter på havnen og et offshore-rederi har Faaborg Havn flere industri-aktører. Men krydstogt og lystsejlere holder også liv i den gamle købstadshavn

Plus

Jorden rundt på berømt sejlskib

Til oktober åbner en ny udstilling om Troels Kløvedal på Naturhistorisk Museum i Aarhus, og dermed kommer et af Danmarks vel nok mest berømte skibe - ’Nordkaperen’ - på museum

Plus

Frygt for radioaktivt lager i Frederikshavn

Positionsbillede

Alba Tankers ’Pacific’ i Sydhavnen i Aarhus sidste mandag. Et par dage senere sejlede tankskibet nordpå mod Stord i Norge...

Nyhedsbrev

Plus

Dansk dukserolle fastholdes i ny Paris MoU-opgørelse

FLAGSTATER: Både de danskflagede handelsskibe og dem under udenlandsk flag i den danske handelsflåde ligger lunt i det gode selskab, viser ny White, Grey and Black-liste

Online Avis Arkiv

”Hvad byder man uventede gæster”

UVENTEDE GÆSTER: Når 3.800 gæster pludselig bankede på i Fredericia, så fristes man let til at citere en tv-reklame fra et dansk kaffemærke, som også involverer et skib!

VIDEO
VLOC rammer containerskib i havn

Brand slukket på 'Iron Chieftain'

Polen vil tilbyde LNG-bunker i Gdynia

Offshore vind skal få Peter Madsen Rederi tilbage i plus

ISO-certificering er blandt de tiltag, der ifølge ny direktør skal hindre nyt mio-underskud i 2018.

Rederier anklaget for fake news i ophedet ophugningsdebat

Der er rigelig kapacitet på de EU-godkendte ophugningsværfter, lyder det fra NGO'en Shipbreaking Platform, der anklager branchen for "fake news".

EU's hævntold mod USA træder i kraft

EU affyrede ved midnatstid det første skud i den ulmende handelskrig med ny told på amerikanske varer.

Plus

Kalundborg Havn vil have flere containere

Skønt Kalundborg Havn kun anløbes af en enkelt containerfeeder om ugen er der nu brug for hele 48.000 m2 til oplagring af containere

Plus

Danske søopmålere på hårdt arbejde i Skagerrak

GALLERI: Der findes blot 11 danske søopmålere - Søfart gik om bord på ’Jens Sørensen’ for at møde Klaus Thomsen, der forbereder en række nye sejlruter i Skagerrak og Kattegat

Plus

"Man skal kunne tåle et blink"

Efter den seneste debat om sexchikane gik Søfart om bord på ’Crown Seaways’ for at tale med to kvindelige søfolk om emnet. Her reflekterer de over skillelinjerne mellem flirt og venlige tilnærmelser og den helt og aldeles uacceptable chikane

Plus

Dansk dukserolle fastholdes i ny Paris MoU-opgørelse

FLAGSTATER: Både de danskflagede handelsskibe og dem under udenlandsk flag i den danske handelsflåde ligger lunt i det gode selskab, viser ny White, Grey and Black-liste

Plus

Kunstig intelligens skal give flere containere om bord

Kunstig intelligens skal være navigatørens forlængede øjne i nyt forsøg på Baltic Feeder-nybygning. På sigt skal sensorer give plads til flere containere på skibene

Yderligere ni bliver politianmeldt i 'Scandinavian Star'-sagen

Jarlov bliver søfartens minister efter Mikkelsen

De Konservatives forsvarsordfører Rasmus Jarlov overtager posten som erhvervsminister efter Brian Mikkelsen.

Weco Shipping tabte 73 mio sidste år

Ærøxpressen bekræfter nybygning

Forsvarsadvokat: OW Bunker-hovedsæde burde have vidst alt

Plus

Forandring forude, men hvordan?

SYNSPUNKT: Det Blå Danmark har store muligheder for at udnytte moderne teknologi til at skabe nye forretningsmuligheder - men det kræver, at vi begynder at samarbejde på helt nye måder

Plus 1

Danpilot og Maersk tester lodsning fra land

Som led i et forsøg med kunstig intelligens på en Maersk-feeder skal Danpilot afprøve lodsning uden en lods om bord. Udviklingen kommer ikke til at koste jobs, lyder det fra lodschef

Ny chef i A. Henriksen Shipping

Nyt fald i containerrater

Søfartens Ledere siger ja til sammenlægning

Plus

Fra Lolland til maskinchef i DFDS

Færgen-veteran fylder 60

Mærsk-brandet falder i værdi

Her er Jakob Stausholms nye lønpakke

Containerrater falder efter kort optur

Kolding Havn henter Lotte G. Lundberg

Plus

Maritim lobbyist i Folketinget

Ny bestyrelse i MDC

OW's Lars Møller idømt 1,5 års fængsel

Se alle Medlemmernes egne nyheder

JOBOPSLAG: Bliv handelselev hos Fyns Kran Udstyr A/S (Odense)

Hans Jensen Transport A/S og DS Flexhal har sammen taget første spadestik til nyt domicilbyggeri

RS Components tilbyder datasikkerhedsprodukter, der kan hjælpe virksomheder med GDPR

Konfernce: De store projekter i Holstebro

Nyt katalog fra Elma - Instrumentbogen 2018-2019

Savner du et miljøvenligt alternativ indenfor smøremidler og korrosionsbeskyttelse?

Siemens SIRIUS ACT trykknapper - robuste, smarte og fleksible

Hvis du nogensinde har splejset et fibertov, ved du at det kræver færdigheder.

Sommerferien står for døren!

Iværksætter automatiserer årsregnskabet, så hun har mere tid til madpakker

Konference - Roskilde: De store projekter

Højtryks nåleventil med mikrometer håndtag

Magnetkoblinger

Se mere om én af de seneste kraner vi har leveret - denne gang med en unik eltalje

Bliv opdateret på byggebranchens udfordringer på BIM Forum d. 20. & 21. september

Kobbernitter garanterer fastgørelse i høj kvalitet.

Jyllands hurtigste til at oprulle surringsbånd er fundet

Lær at anvende Bluebeam Revu til oprettelse og redigering af PDF dokumenter på kursus d. 13/8

Geopal sikrer mennesker og materiel worldwide

Vores dygtige smede i Aalborg producerer hele tiden nye løfteåg.

Kompensatorer fra WILLBRANDT Gummiteknik

Legat til afholdt seniormedarbejder

Sådan reduceres tidsforbruget for Motion-programmering!

Opnå sikkerhed med Roxtec og beskyt dine gennemføringer mod EMI/EMP

Har du en dokning af et skib i den nærmeste fremtid, hvor du er sikker på a...

Send til en kollega

0.226