Sømandsliv: Skibsdreng i Kompagniet

| Af Benjamin Asmussen, museums- inspektør, M/S Museet | Tip redaktionen om en historie

Breve og dagbøger giver et indblik i livet til søs i 1700-tallet

1700-tallet og langt op i 1800-tallet havde ét enkelt firma monopol på sejlads og handel på Kina, nemlig Det Kongelige Danske Oktrojerede Asiatiske Kompani med hovedsæde på Christianshavn.

På store tremastede fregatter - datidens største handelsskibe - blev store mængder sølv sendt afsted til Kina for at betale for den eftertragtede te fra Riget i Midten.

Ombord på skibene var 100-150 besætningsmedlemmer - langt de fleste søfolk, der var nødvendige for at håndtere den store og komplicerede rigning med mange sejl. En mindre del af besætningen var de såkaldte handelsbetjente, dvs købmænd ansat af kompaniet til at tage vare på lasten på rejsen og til at stå for handlen i Kina.

Skibsdreng
De fleste af disse tusinder af mennesker kender vi meget lidt til - de er stort set forsvundet ud af historien, men enkelte har efterladt sig breve, beretninger eller dagbøger, der kan give os et indblik i hvordan deres liv og maritime karrierer forløb.

Et af disse besætningsmedlemmer var Theodor Emil Ludvigsen, der som 14-årig blev hyret som skibsdreng ombord på Asiatisk Kompagnis skib Kronprindsessen på vej mod den danske handelsstation i Bengalen.

Ludvigsen, der var vokset op på landet ved Holbæk, havde aldrig sejlet før, og tilbragte de første otte dage på skibet med at være søsyg i sin køje, frysende i det uopvarmede skib i november.

Men derefter blev rejsen i højere grad et eventyr for den store dreng - ikke mindst opholdet i Bengalen efter seks måneders rejse. Det eksotiske folkeliv fascinerede

Styrmand
Ludvigsen og det rige dyre- og planteliv grundlagde en livslang interesse, som skulle følge ham på alle hans senere rejser rundt i Asien.

På trods af det ubekvemme liv ombord på kompagniskibet blev unge Ludvigsen ikke skræmt væk, så efter sin konfirmation tog han en navigationseksamen, så han på den næste rejse med Kronprindsessen kunne fungere som styrmandselev, denne gang til Kina. Efter 15 måneders rejse frem og tilbage avancerede han til reservestyrmand på sin tredje rejse, og efter dødsfald ombord fungerede han også som skibsindentant, d.v.s. havde ansvar for skibets forsyninger.

Sikret for livet
På hans efterfølgende to rejser betød flere dødsfald at han også fik opgaver som handelsbetjent og lærte flere kinesiske købmænd at kende.

På denne tid forsøgte Asiatisk Kompagni også at udvide handlen på Philippinerne, Mauritius og det nuværende Indonesien, så her kom Ludvigsen også til at gøre sig flere bekendtskaber, også blandt danske købmænd.

Efter sin og kompagniets sidste rejse i 1834 var han kun omkring 30 år, men havde allerede set mere af verden end de fleste, og havde tjent så godt i kompagniets tjeneste, så han takket være heldige investeringer af pengene i det store hele kunne leve af frugten af sin ungdoms arbejde gennem hele livet.

Sidste opgave
Ludvigsen blev i første omgang ansat i kompagniet efter anbefaling af hans onkel, som var en af direktørerne.

Men undervejs arbejdede han sig op fra skibsdreng til officer og senere særdeles veltjenende handelsbetjent.

Slægtskabet til selskabets ledelse har næppe skadet karrieren undervejs, men ved både at passe sit arbejde og være på det rette sted, når posterne skulle fordeles efter de mange dødsfald ombord, lykkedes det Ludvigsen at få en lang og indbringende karriere i Asiatisk Kompagni, der sang på sidste vers i denne periode.

Hans allersidste opgave for det gamle kompagni blev at ordne dets mange papirer inden de blev afleve- ret til det nuværende Rigsarkiv, hvor forskere nu i generationer har studeret de omfangsrige arkivalier, der giver et indblik i en forsvundet og fascinerende verden.

I udstillingen ’Teselskabet’ - den første globalisering på Museet for Søfart i Helingør kan du se flere personer og genstande fra kinahandlen og den globale handel, som Danmark-Norge var dybt involveret i fra 1700-tallet og frem.







Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Molslinjen overtager Danske Færger

OPKØB: Ifølge Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen bliver det Molslinjen, der overtager både Clipper Groups og statens andele i Danske Færger

Plus

Thorco-skib drevet på grund efter motorproblemer

Plus

HH Ferries satser på fuld batteridrift til efteråret

Efter en række indkøringsvanskeligheder og leverandørsvigt, forventer topchef Johan Röstin, at rederiets to batteri-drevne færger vil være klar til fuld eldrift efter sommer

'Alexander Maersk' forsinket i Italien på fjerde døgn

Statsminister Lars Løkke kræver handling, efter at 'Alexander Maersk' ligger for anker nær Sicilien med 108 migranter om bord, som den blev bedt om at redde torsdag morgen. Italien nægter at tage imod.

Scandlines får kæmpe lån

Nyhedsbrev

Mærsk sender verbal nødraket op for overfyldt skib

'Alexander Mærsk' ligger ud for Sicilien med over 100 reddede mennesker om bord. Situationen er uholdbar.

Online Avis Arkiv
Plus

Havneboss jagter det gode købmandskab

Barbara Scheel Agersnap har brugt sin første tid som adm. direktør for Copenhagen Malmö Port til at lægge strategien for de kommende år. Den handler i høj grad om at skabe en platform, der gør havnen i stand til at reagere på forandringer

VIDEO
Odfjell-tanker har lækket 220 tons bunker i Rotterdam

Plus

Højspænding til havnen var kæmpeprojekt

Containerrater falder op til højsæson

Plus

Havnelov: "Vi skal spille på den samme spilleplade"

Havneloven skal sikre lige konkurrencevilkår, understreger Barbara Scheel Agersnap, topchef for Copenhagen Malmö Port

CMA CGM's grundlægger død

Plus

Værfter og turister holder liv i Faaborg Havn

Med tre værfter på havnen og et offshore-rederi har Faaborg Havn flere industri-aktører. Men krydstogt og lystsejlere holder også liv i den gamle købstadshavn

DFDS sælger Sortehavsfærger

SKIBSSALG: Den ukrainske chartrere overtager DFDS’ to gamle Lisco-færger

Plus

Jorden rundt på berømt sejlskib

Til oktober åbner en ny udstilling om Troels Kløvedal på Naturhistorisk Museum i Aarhus, og dermed kommer et af Danmarks vel nok mest berømte skibe - ’Nordkaperen’ - på museum

Plus

31 shippingelever sprang ud fra Rybners

Danmarks Skibsmæglerforening og Rybners Handelsskole fejrede dimittender

Plus

Frygt for radioaktivt lager i Frederikshavn

Jysk by åbner to kilometer ny havn

Positionsbillede

Alba Tankers ’Pacific’ i Sydhavnen i Aarhus sidste mandag. Et par dage senere sejlede tankskibet nordpå mod Stord i Norge...

Plus

Dansk dukserolle fastholdes i ny Paris MoU-opgørelse

FLAGSTATER: Både de danskflagede handelsskibe og dem under udenlandsk flag i den danske handelsflåde ligger lunt i det gode selskab, viser ny White, Grey and Black-liste

VIDEO
VLOC rammer containerskib i havn

Plus

Kalundborg Havn vil have flere containere

Skønt Kalundborg Havn kun anløbes af en enkelt containerfeeder om ugen er der nu brug for hele 48.000 m2 til oplagring af containere

”Hvad byder man uventede gæster”

UVENTEDE GÆSTER: Når 3.800 gæster pludselig bankede på i Fredericia, så fristes man let til at citere en tv-reklame fra et kendt kaffemærke, som også involverer et skib!

Plus

Danske søopmålere på hårdt arbejde i Skagerrak

GALLERI: Der findes blot 11 danske søopmålere - Søfart gik om bord på ’Jens Sørensen’ for at møde Klaus Thomsen, der forbereder en række nye sejlruter i Skagerrak og Kattegat

Forsvarsadvokat: OW Bunker-hovedsæde burde have vidst alt

Ny chef i A. Henriksen Shipping

Nyt fald i containerrater

Plus

Fra Lolland til maskinchef i DFDS

Søfartens Ledere siger ja til sammenlægning

Færgen-veteran fylder 60

Mærsk-brandet falder i værdi

Her er Jakob Stausholms nye lønpakke

Containerrater falder efter kort optur

Plus

Maritim lobbyist i Folketinget

Kolding Havn henter Lotte G. Lundberg

Ny bestyrelse i MDC

Se alle Medlemmernes egne nyheder

DMTonline & KENWOOD afholdte seminar i Sæby

Skarp pris på frekvensomformer

Nye rovere klar til byggepladsen

Vi synes altid det er fedt at se løftegrej i brug...

Nyt kompensator katalog fra WILLBRANDT Gummiteknik

Lær Revit Architecture trin for trin - deltag på 4-dages grundkursus fra d. 28/6 på engelsk

JOBOPSLAG: Bliv handelselev hos Fyns Kran Udstyr A/S (Odense)

Hans Jensen Transport A/S og DS Flexhal har sammen taget første spadestik til nyt domicilbyggeri

RS Components tilbyder datasikkerhedsprodukter, der kan hjælpe virksomheder med GDPR

Konfernce: De store projekter i Holstebro

Nyt katalog fra Elma - Instrumentbogen 2018-2019

Savner du et miljøvenligt alternativ indenfor smøremidler og korrosionsbeskyttelse?

Siemens SIRIUS ACT trykknapper - robuste, smarte og fleksible

Hvis du nogensinde har splejset et fibertov, ved du at det kræver færdigheder.

Sommerferien står for døren!

Iværksætter automatiserer årsregnskabet, så hun har mere tid til madpakker

Konference - Roskilde: De store projekter

Højtryks nåleventil med mikrometer håndtag

Magnetkoblinger

Se mere om én af de seneste kraner vi har leveret - denne gang med en unik eltalje

Bliv opdateret på byggebranchens udfordringer på BIM Forum d. 20. & 21. sep...

Kobbernitter garanterer fastgørelse i høj kvalitet.

Jyllands hurtigste til at oprulle surringsbånd er fundet

Lær at anvende Bluebeam Revu til oprettelse og redigering af PDF dokumenter...

Geopal sikrer mennesker og materiel worldwide

Send til en kollega

0.25