Stena Lines nye færger tager form

| Af redaktionen/lda | Tip redaktionen om en historie

Byggeriet af den første af fire nye Stena Line-færger er nu i gang i Kina

Konstruktionen af den første af Stena Lines fire nye Ro/Pax-færger er netop skudt i gang med en traditionel ceremoni på Avic Weihai Ship yard i Kina, hvor byggeriet af den 214,5 meter lange færge vil foregå.

Læs også: Charmeoffensiv skal lokke svenskere til Stenas færger

- Vores mål er, at Ro/Pax-fartøjerne bliver de bedste og mest effektive når det kommer til fleksibilitet, energieffektivitet og kundeservice, siger Stena Lines administrerende direktør Niclas Mårtensson, som deltog i den traditionelle ceremoni, hvor fire forskellige mønter blev placeret under kølen som et symbol på lykke og fremgang til søs. 

Option på yderligere fire
De nye fartøjer bliver cirka 50 procent større end standardmålene på nutidens Ro/Pax-færger. Ro/Pax-færgerne, der har plads til op til 1.000 passagerer og 120 personbiler, repræsenterer en stor strategisk investering for Stena Line.

- Vi ser positivt på fremtiden, og vi forudser, at væksten inden for færgetrafikken fortsætter. Derfor er de nye færger et vigtigt strategisk træk, der skal hjælpe og forberede os på den kommende vækst, siger Niclas Mårtensson.

Færgerne vil blive leveret løbende i 2019 og 2020, og kontrakten indeholder en option på yderligere fire Ro/Pax-færger af samme type. Stena Line forventer at indsætte de nye færger i det Irske Hav mellem Irland og England.

Tekniske specifikationer på Stena Lines nye RoPax-færger

Længde: 214,5 m

Dybde: 6,4 m

Bredde: 27,8 m

Kapacitet bildæk: 3.100 banemeter + 120 personbiler

Kapacitet passagerer: 1.000

Kahytter: 175

Motorer: 2 x V12 4-stroke diesel (2 x 12,600 kW)

Hastighed: 22 knob

Skibsværft: AVIC Weihai Ship yard, Kina

 

Kilde: Stena Line

Mere om: Stena Line


Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

DFDS nu oppe på seks mega-ro/ro-skibe fra Jinling

SHORTSEA: Endnu en option løftet i Kina, hvormed DFDS fra midten af 2020 råder over seks 6.700 lanemeter-skibe til Nordsøen og Middelhavet

Plus

Ny Thyborøn-færge skiller sig ud

NYBYGNING: Fartområdet på kanten af Nordsøen og høje kapacitetskrav gør ’Kanalen’ unik – ud over, at den er Danmarks første nybyggede hybride genvejsfærge

Plus

Endnu ikke dato på indsættelse

NYBYGNING: ’Kanalen II’ tager en allersidste tørn, mens den nye hybridfærges elektromotorer undersøges i Finland

Hafnia sælger to LR1-tankere

Ejerskabet af to LR1-tankskibe er overgået fra Hafnia til Skaatholmen Shipping. Hafnia leaser dog skibene tilbage igen.

Plus

Norsk elfartøj bryder nye grænser

Med ’Future of the Fjords’ har nordmændene udviklet verdens første rent eldrevne kulfiber-passagerfartøj - den skyder 20 knob og skal sejle op til 400 passagerer i fast rutefart mellem Flåm og Gudvangen

Nyhedsbrev

Online Avis Arkiv
Plus

MH-O&Co supplerer flåden med søsterfartøj

OFFSHORE VIND: Ungt Esbjerg-rederi fortsætter opbygningen af CTV-flåden med indkøb fra Tyskland, mens to store nybygninger er på vej

Esvagt har taget levering af to nye skibe

NYBYGNING: Besætningsskifte-skibet ’Esvagt Dana’ blev onsdag leveret i Spanien. Torsdag fulgte endnu et MPV-skib fra Cemre i Tyrkiet

Flere bygdeskibe på vej til Royal Arctic Line

Plus

Norges maritime industri står sammen om elfærger

Medie: Celsius tjener 10 mio USD på salg af bulk-duo

Plus

Mega-ro/ro-skibe baner vejen for konsolidering

RO/RO-SKIBE: Kun få store operatører er forundt at bygge nye ro/ro-skibe, som er vokset markant i størrelse for at kondensere så meget af shortsea-trafikken som muligt i store korridorer

Plus

Et ro/ro-skib koster det dobbelte af et bilskib

RO/RO-SKIBE: Selv om et shortsea-ro/ro-skib nærmer sig et bilskibs størrelse kræver short-sea-trafik stadigt specialiseret tonnage. Grænsen mellem en ro/pax og en cruise-færge kan derimod ende med at blive udvisket

Plus

Ren intern milliardordre i Norge på kystvagtskibe

OFFENTLIGE UDBUD: Den norske stat har underskrevet milliardkontrakt med norsk værft efter et udbud, der af sikkerhedsmæssige grunde blev holdt internt blandt landets egne værfter

DFDS sælger Sortehavsfærger

SKIBSSALG: Den ukrainske chartrere overtager DFDS’ to gamle Lisco-færger

Plus

Dansk dukserolle fastholdes i ny Paris MoU-opgørelse

FLAGSTATER: Både de danskflagede handelsskibe og dem under udenlandsk flag i den danske handelsflåde ligger lunt i det gode selskab, viser ny White, Grey and Black-liste

Plus

Status fra Thyborøn – Agger om ny hybridfærge

FÆRGER: Den nye ’Kanalen’ ventes at afgå Søby om tre uger efter forsinket batterileverance

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Buhl & Bønsøe på Automatik 2018

Vi har leveret løftegrejet til det seneste indkøb fra Maximus Kran- & Specialtransport

Ny serie af termiske kameraer fra Fluke lagerføres nu hos RS Components

Trådløs håndholdt HMI – Pendant / Teach box

Kreative og innovative løsninger

Easylog NFC temperaturlogger

Ny brochure på gaden! Renewables & engineering

Indeklimaets Temadag 2018

Har du set Davit-kranerne fra amerikanske Thern?

Electro Care ApS - Pumpeservice & reparation

Lad os foretage din prøvelastning med vores Waterbags

Nyt kompensator katalog fra WILLBRANDT Gummiteknik

Ønsker du stor brudstyrke for glas? Så leverer vi Hærdet glas

RS Components' aftale med Zerynth styrker IoT-udvikling på DesignSpark

Salg og udlejning går hånd i hånd

Kundespecifikke produkter

Er det muligt at teste materialer i et realistisk korrosivt miljø?

Trimble Roverløsninger

DMT gentager succesen

Militær viden og præcision kan (også) bruges i det civile

Kan du huske vores opslag om tre nye test-lastbiler?

Hydraulik løsninger igen

BS specialslanger udstiller instrumentering på Automatik 2018

Geopal søger teknisk sælger til eksternt salg

Legionella - udfordringer og løsninger

Send til en kollega

0.233