Sundbussen 'Pernille' får topmoderne udstyr
Sundbussen ’Pernille’ får monteret en ammoniakbaseret katalysator i motorrummet
Isefjord
Fyrtårnsprojekt
Offshore
Projektet Maritime Emissionsløsninger i Kystnære Farvande under ledelse af Teknologisk Institut (TI) vil ruste rederier til at reducere partikel- og NOx-udledningerne fra eksisterende fartøjer med op mod 98 pct. på partikler og 80 pct. på NOx. – Der bliver mere og mere fokus på regionale og lokale miljøudfordringer, og derfor forventes det, at der vil komme forskellige tiltag til emissionsreduktion, forklarer projektleder Lars Overgaard fra TI Transport og Elektriske systemer. I projektet skal tre forskellige emissionsreducerende løsninger installeres på tre skibe i drift, så man med forsøgsskibene kan give branchen forskellige bud på, hvordan emissionsreduktion kan implementeres på eksisterende skibe. For et par uger siden fik ’Isefjord’, der sejler mellem Hundested og Rørvig monteret filterteknologi fra virksomheden Exilator. Færgen er netop returneret fra Assens Værft og vil i de kommende uger gennemgå en række tests med det formål at få finjusteret emissionsteknologien. Når den fase er overstået, vil der blive gennemført målinger til dokumentation af systemernes effekt både på partikler, NOx og støj. Og i nær fremtid får ’Pernille’, som har sin rute mellem Helsingør og Helsingborg, installeret teknologi fra virksomheden Amminex Emissions Technology. Den sidste demonstration involverer fartøjet ’World Mistral’ hvor virksomheden Purefi leverer den emissionsreducerende løsning. Lars Overgaard forklarer forskellen på de tre emissionsreducerende systemer: – Løsningen fra Exilator i ’Isefjord’ har fokus på partikulære udledninger. Systemet har også en mindre NOx-reducerende effekt, men det er primært et partikelfilter, siger projektlederen og fortsætter: – De to andre løsninger fra Amminex og Purefi er kombisystemer med både partikelfiltre og NOx-katalysatorer, men to forskellige kombisystemer. Begge kombisystemer er udviklet, så NOx-katalysatorerne kan håndtere de til tider lave udstødningstemperaturer, som lav last af hoved- og hjælpemotorer ofte resulterer i. Amminex Emissions Technology A/S er tidligere blevet kendt for deres ammoniak-doserende system, som kan klare lave temperaturer og blandt andet dagligt sikrer NOx-reduktion på flere hundrede københavnske bybusser. Virksomheden skal nu for første gang teste sine produkter på havet. Tilsvarende skal systemet fra Purefi, hvor det katalytiske filter holdes varmt gennem injektion af brændstof, testes på vandet for første gang. Det tredje skib, som skal have installeret teknologi fra Purefi er et hurtigtgående crew/supply-fartøj fra rederiet World Marine Offshore i Esbjerg. Dette skib bruges i det daglige til transport af mandskab til og fra offshore-vindmøllefarme i Nordsøen. – Purefi bruger en anden – men også meget interessant – teknologi til at håndtere problemet omkring de til tider lave udstødningstemperaturer, der er en udfordring for filtrenes effektivitet. Dette gør de ved at bruge en lille smule diesel til at holde filteret varmt i den periode, hvor temperatuen er lav. Dermed kan man sikre, at filteret har den tilstrækkelige effektivitet, selv ved lave temperaturer, forklarer Lars Overgard.