23948sdkhjf

Stena Bulk slutter IMOIIMAX-serien med navngivning

| Af redaktionen/lda | Tip redaktionen om en historie

MT-tankeren ’Stena Impero’ er den sidst navngivne i en serie på 13 kemikalie- og produkttankere til 3 milliarder kroner

Guangzhou i det sydøstlige Kina var rammen, da Stena Bulk onsdag navngav kemikalie- og produkttankeren ’Stena Impera’.

Skibet er den sidste af en serie på 13 af IMOIIMAX-konceptet, som Stena Bulk bestilte tilbage i 2012 hos værftet Guangzhou Shipbuilding International. Investeringen svarer til 3 mia. kroner.

‘Stena Impero’s jomfrurejse bliver fra Asien til Europa med vegetabilsk olie.

IMOIIMAX-flåden med navn, levering og ejer
‘Stena Impression’, 2015, Golden Stena Bulk
‘Stena Image’, 2015, Concordia Maritime
‘Stena Imperial’, 2015, Golden Stena Bulk
‘Stena Important’, 2015, Concordia Maritime
‘Stena Imperative’, 2016, Stena Bulk
‘StenaWeco Impulse’, 2016, Stena Weco
‘Stena Imagination’, 2016, Golden Stena Bulk
‘Stena Immortal’, 2016, Golden Stena Bulk
‘Stena Immaculate’, 2017, Stena Bulk
‘Stena Impeccable’, 2017, Stena Bulk
‘Stena Imperator’, 2017, Stena Bulk
‘Stena Imprimis’, 2017, Stena Bulk
‘Stena Impero’, 2018, Stena Bulk

- Det er præcis tre år siden, at vi tog levering af vores første fartøj i IMOIIMAX-serien, og fartøjet har klaret sig bedre end forventet, sagde Stena Bulks CEO, Erik Hånell, ved navngivnignen. 

- Med leveringen af Stena Impero, er IMOIIMAX-flåden nu fuldendt, på linje med vores ordre, og det er en markant og konkurrencedygtig tilføjelse til vores flåde, tilføjer han. 

Læs også:  Stena Teknik skabte IMOIIMAX til mødet mellem Stena Bulk og Weco

MR-tankeren ‘Stena Impero’ ere jet af Stena Bulk og vil sammen med de 12 søsterskibe indgå i Stena Bulks globale logistiksystem, der har fokus på raffinerede olieprodukter, vegetabilske olier og kemikalier. 

Flåden tækker 60 fartøjer, som bliver styret fra Stena Bulks det nye kontor i København med støtte fra kontorer i Singapore, Houston og Dubai samt hovedkontoret i Göteborg. 

Læs også: Stena-rederi rykker til Danmark fra Sverige

Netop den nye afdeling i København dannede rammen, da et andet fartøj i IMOIIMAX-serien, ‘Stena Immortal’ blev fjern-navngivet tidligere på måneden.

IMOIIMAX-fartøjerner er 83 meter i længden og 32 i bredden med en dødvægt på 50.000 tons.

Kilde: Stena Bulk

Mere om: IMOIIMAX | Stena Bulk
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Norge tester ammoniak som bunker

Eidesvik Offhore er tilbage i nyt udviklingsprojekt sammen med Equinor om anvendelse af ammoniak som brændstof

Torm bestiller LR2-nybygninger med scrubber

Sådan vil Gert Balling udvide flåden i Nørresundby Rederi

Flere og nye skibe står på to do-listen, fortæller den nye CEO i Nørresundby Rederi & Shipping

1

Rekordmange skibe hejser Dannebrog

I 2019 voksede den danske flåde under dansk flag samlet set med 21 skibe til 731 skibe

Plus

Nye MR- og LR1-skibe til Torm

Torm indledte året med overtagelse af nybygninger hos Guangzhou Shipyard

Nyhedsbrev

8.524 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Plus

Stort input af BP-skibe til Maersk Tankers

11 skibe fra BP Shipping er nu kommet under dansk flag efter managementaftale med Maersk Tankers sidste år

Online Avis Arkiv
Plus

Royal Arctic tager levering af nyt flagskib

’Tukuma Arctica’ har premiereanløb af Aalborg og Aarhus i marts, inden første tur nordover mod Nuuk den 10. april

Plus 1

Stærkt forynget færge sat til salg

Ny broforbindelse over Kertjstrædet sender 35 år forynget tidligere dansk færge ud på markedet

Plus

Norsk rederi overtager dansk slæber

Tidligere Svitzer-skib var forbi Struer-rederi inden det nu er på vej til Norge

Plus

Tæt trafik i ’Dødens Havn’ i Brasilien

GALLERIET

Plus

Politisk beslutning om topmoderne forskningsskib rykker tættere på

’Dana V’ er kommet et skridt nærmere at blive realiseret efter at forskningsminister Ane Halsboe-Jørgensens har besøgt det aldrene ’Dana IV’ i Hirtshals. Ministeren afventer beslutningsgrundlag om nyt forskningsskib

Plus

Stena-boss satser på vindmøllestrøm til nye Danmarks-færger

Skibsreder og milliardær Dan Sten Olsson investerer milliarder i svenske vindmølleparker. Den 72-årige multiiværksætter vil nu have vindstrøm over i en nyudviklet generation af el-færger for at sænke driftsudgifterne. Her fremlægger han regnestykket

Plus 1

Manglende opmærksomhed førte til alvorlig kollision

Vagthavende navigatører på begge skibe havde deres opmærksomhed andre steder end på navigation, da dansk CTV kolliderede med polsk general cargo skib og mange kom alvorligt til skade

Plus

Computerarbejde og distraktion i minutterne før kollision

Føreren af ’World Bora’ mistede tidsfornemmelsen, mens føreren af ’Raba’ ikke fik fulgt op på observationer

Plus

Søfartsstyrelsen sælger skib til Norge

Dansk inspektionsskib solgt til rederi med sejlads på Svalbard

Endnu en mega-ro/ro klar til Nordsøen

DFDS’ nybygning ’Humbria Seaways’ ventes til Vlaardingen i løbet af næste måned

Plus

Året 2019
2019: Her årets mest spændende nybygninger

MH-O & Co, DFDS og Ærøfærgerne leverede efter Søfarts vurdering årets vigtigste nybygninger

Ny elfærge kontraheret til Fanø

Fanø Kommune og Fanølinjens ejere i Molslinjen blevet enige om at udfase færgen Sønderho og sætte gang i byggeriet af en helt ny elektrisk færge. Passagerer skal betale i form af øgede billetpriser.

Norden sælger handy-tanker og køber to nye skibe

Galleri: Installationsfartøjer skaber trængsel i Esbjerg Havn

DFDS og Finnlines letter på sløret for nye Østersø-færger

Nye 3D-tegninger viser flere detaljer om kommende ro/pax-tonnage til Østersøen

Plus

Rederier vil arbejde sammen om grønne sejre

Skibsfartens grønne omstilling er for vigtig til, at rederierne kan sidde og putte med den i et hjørne af den tekniske afdeling. De danske rederier har for første gang nogensinde formuleret en række teknologiske sejre, som de vil vinde i fællesskab

Endnu en nybygning til Royal Arctic Line

Royal Arctic Line "genbestiller" et containerskib, der skal sejle mellem Østgrønland og Island

Plus

Tidligere Broström-skibe forlader Mærsk

Tyrkisk selskab har overtaget et af de Maersk Product Tankers små MR1-skibe, men et andet rapporteres solgt

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Stålspecialisten har leveret traverskran til maskinfabrik

Ny produktion krævede nye kraner hos Grafisk Maskinfabrik

Danløft A/S har leveret en ny traverskran!

Succesfuld operation - nyre doneret til arbejdskollega

Bunkerslanger og Hose Management fra TESS

Siemens Tip: Ny demo-applikation til OMAC

Tænk faldsikring ind i arbejdssituationer

Slut med Windows 7! Januarudsalget fortsætter hos Datamarked

Brugte kranløsninger købes og sælges af stålspecialisten

Gummipakningen, som sidder lige i skabet!

Lad os lette anker!

Nyhed! Vil du opdateres på den nye FMEA & VDA?

Har din udkårne også en stemme som en skærebrænder?

Ansvarlighed fra "first source" er afgørende

Endnu en spil serie gennem produktionen i Grumsen Equipment.

Siemens har udvidet periode for bestilling af SUS-kontrakt.

HMI capacitive touch - Rustfri stål front

Digitaliser din mobile medarbejdere med Solutionweb Apps

Technoflex Akkumulatorer

Koncentreret kursus om nettilsluttede solcelleanlæg

Indgår 4-årig kontrakt med forsvaret

Indv. faldsikringssæt øger sikkerheden hos montageteam

Modtager du vores nyhedsbrev?

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Hvilken transportvogn er bedst egnet til din svigermor?

Send til en kollega

0.218