Stena Bulk slutter IMOIIMAX-serien med navngivning

| Af redaktionen/lda | Tip redaktionen om en historie

MT-tankeren ’Stena Impero’ er den sidst navngivne i en serie på 13 kemikalie- og produkttankere til 3 milliarder kroner

Guangzhou i det sydøstlige Kina var rammen, da Stena Bulk onsdag navngav kemikalie- og produkttankeren ’Stena Impera’.

Læs også: Stena navngiver tankskib fra nyt København-kontor

Skibet er den sidste af en serie på 13 af IMOIIMAX-konceptet, som Stena Bulk bestilte tilbage i 2012 hos værftet Guangzhou Shipbuilding International. Investeringen svarer til 3 mia. kroner.

‘Stena Impero’s jomfrurejse bliver fra Asien til Europa med vegetabilsk olie.

IMOIIMAX-flåden med navn, levering og ejer
‘Stena Impression’, 2015, Golden Stena Bulk
‘Stena Image’, 2015, Concordia Maritime
‘Stena Imperial’, 2015, Golden Stena Bulk
‘Stena Important’, 2015, Concordia Maritime
‘Stena Imperative’, 2016, Stena Bulk
‘StenaWeco Impulse’, 2016, Stena Weco
‘Stena Imagination’, 2016, Golden Stena Bulk
‘Stena Immortal’, 2016, Golden Stena Bulk
‘Stena Immaculate’, 2017, Stena Bulk
‘Stena Impeccable’, 2017, Stena Bulk
‘Stena Imperator’, 2017, Stena Bulk
‘Stena Imprimis’, 2017, Stena Bulk
‘Stena Impero’, 2018, Stena Bulk

- Det er præcis tre år siden, at vi tog levering af vores første fartøj i IMOIIMAX-serien, og fartøjet har klaret sig bedre end forventet, sagde Stena Bulks CEO, Erik Hånell, ved navngivnignen. 

- Med leveringen af Stena Impero, er IMOIIMAX-flåden nu fuldendt, på linje med vores ordre, og det er en markant og konkurrencedygtig tilføjelse til vores flåde, tilføjer han. 

Læs også:  Stena Teknik skabte IMOIIMAX til mødet mellem Stena Bulk og Weco

MR-tankeren ‘Stena Impero’ ere jet af Stena Bulk og vil sammen med de 12 søsterskibe indgå i Stena Bulks globale logistiksystem, der har fokus på raffinerede olieprodukter, vegetabilske olier og kemikalier. 

Flåden tækker 60 fartøjer, som bliver styret fra Stena Bulks det nye kontor i København med støtte fra kontorer i Singapore, Houston og Dubai samt hovedkontoret i Göteborg. 

Læs også: Stena Bulk forlænger aftaler på fire MR-tankere

Netop den nye afdeling i København dannede rammen, da et andet fartøj i IMOIIMAX-serien, ‘Stena Immortal’ blev fjern-navngivet tidligere på måneden.

IMOIIMAX-fartøjerner er 83 meter i længden og 32 i bredden med en dødvægt på 50.000 tons.

Kilde: Stena Bulk

Mere om: IMOIIMAX | Stena Bulk


Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

DFDS nu oppe på seks mega-ro/ro-skibe fra Jinling

SHORTSEA: Endnu en option løftet i Kina, hvormed DFDS fra midten af 2020 råder over seks 6.700 lanemeter-skibe til Nordsøen og Middelhavet

Plus

Ny Thyborøn-færge skiller sig ud

NYBYGNING: Fartområdet på kanten af Nordsøen og høje kapacitetskrav gør ’Kanalen’ unik – ud over, at den er Danmarks første nybyggede hybride genvejsfærge

Plus

Endnu ikke dato på indsættelse

NYBYGNING: ’Kanalen II’ tager en allersidste tørn, mens den nye hybridfærges elektromotorer undersøges i Finland

Hafnia sælger to LR1-tankere

Ejerskabet af to LR1-tankskibe er overgået fra Hafnia til Skaatholmen Shipping. Hafnia leaser dog skibene tilbage igen.

Plus

Norsk elfartøj bryder nye grænser

Med ’Future of the Fjords’ har nordmændene udviklet verdens første rent eldrevne kulfiber-passagerfartøj - den skyder 20 knob og skal sejle op til 400 passagerer i fast rutefart mellem Flåm og Gudvangen

Nyhedsbrev

Online Avis Arkiv
Plus

MH-O&Co supplerer flåden med søsterfartøj

OFFSHORE VIND: Ungt Esbjerg-rederi fortsætter opbygningen af CTV-flåden med indkøb fra Tyskland, mens to store nybygninger er på vej

Esvagt har taget levering af to nye skibe

NYBYGNING: Besætningsskifte-skibet ’Esvagt Dana’ blev onsdag leveret i Spanien. Torsdag fulgte endnu et MPV-skib fra Cemre i Tyrkiet

Flere bygdeskibe på vej til Royal Arctic Line

Plus

Norges maritime industri står sammen om elfærger

Medie: Celsius tjener 10 mio USD på salg af bulk-duo

Plus

Mega-ro/ro-skibe baner vejen for konsolidering

RO/RO-SKIBE: Kun få store operatører er forundt at bygge nye ro/ro-skibe, som er vokset markant i størrelse for at kondensere så meget af shortsea-trafikken som muligt i store korridorer

Plus

Et ro/ro-skib koster det dobbelte af et bilskib

RO/RO-SKIBE: Selv om et shortsea-ro/ro-skib nærmer sig et bilskibs størrelse kræver short-sea-trafik stadigt specialiseret tonnage. Grænsen mellem en ro/pax og en cruise-færge kan derimod ende med at blive udvisket

Plus

Ren intern milliardordre i Norge på kystvagtskibe

OFFENTLIGE UDBUD: Den norske stat har underskrevet milliardkontrakt med norsk værft efter et udbud, der af sikkerhedsmæssige grunde blev holdt internt blandt landets egne værfter

DFDS sælger Sortehavsfærger

SKIBSSALG: Den ukrainske chartrere overtager DFDS’ to gamle Lisco-færger

Plus

Dansk dukserolle fastholdes i ny Paris MoU-opgørelse

FLAGSTATER: Både de danskflagede handelsskibe og dem under udenlandsk flag i den danske handelsflåde ligger lunt i det gode selskab, viser ny White, Grey and Black-liste

Plus

Status fra Thyborøn – Agger om ny hybridfærge

FÆRGER: Den nye ’Kanalen’ ventes at afgå Søby om tre uger efter forsinket batterileverance

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Electro Care ApS - Pumpeeftersyn - Serviceaftale

Spændende talere på BIM Forum 2018 d. 20/9 i København

Buhl & Bønsøe på Automatik 2018

Vi har leveret løftegrejet til det seneste indkøb fra Maximus Kran- & Specialtransport

Ny serie af termiske kameraer fra Fluke lagerføres nu hos RS Components

Trådløs håndholdt HMI – Pendant / Teach box

Kreative og innovative løsninger

Easylog NFC temperaturlogger

Ny brochure på gaden! Renewables & engineering

Indeklimaets Temadag 2018

Har du set Davit-kranerne fra amerikanske Thern?

Electro Care ApS - Pumpeservice & reparation

Lad os foretage din prøvelastning med vores Waterbags

Nyt kompensator katalog fra WILLBRANDT Gummiteknik

Ønsker du stor brudstyrke for glas? Så leverer vi Hærdet glas

RS Components' aftale med Zerynth styrker IoT-udvikling på DesignSpark

Salg og udlejning går hånd i hånd

Kundespecifikke produkter

Er det muligt at teste materialer i et realistisk korrosivt miljø?

Trimble Roverløsninger

DMT gentager succesen

Militær viden og præcision kan (også) bruges i det civile

Kan du huske vores opslag om tre nye test-lastbiler?

Hydraulik løsninger igen

BS specialslanger udstiller instrumentering på Automatik 2018

Send til en kollega

0.209