Installerede havvindmølle på 11 timer

Ørsteds Race Bank-havmøllepark er nu i fuld drift.

Ørsteds havvindmøllepark Race Bank ud for Norfolks kyst producerer nu med fuld effekt. 

Læs også: Ørsted tjener 3,9 milliarder i første halvår

Installationen af vindmøllerne startede i maj 2017, og efter en 240 timer lang godkendelsestest af alle 91 vindmøller og 200 timers test af hele havvindmølleparken er den nu i fuld produktion med en kapacitet på 573 MW.

Under idriftsættelsen af de sidste vindmøller nåede Race Bank at producere over 1 terawatt-time (TWh), siden byggeriet startede. 

- Fuld kapacitet og produktion af 1 terawatt-time er to fantastiske milepæle, som er blevet opnået takket være mange personers hårde arbejde og engagement. Fuld kapacitet betyder, at Race Bank nu kan producere nok grøn energi til at forsyne over en halv million britiske hjem med strøm, siger David Summers, project director for Race Bank hos Ørsted UK. 

Rekordinstallation
En af vindmøllerne blev installeret på blot 11 timer, hvilket er ny rekord for Ørsted. Hele idriftsættelsesprocessen har overgået forventningerne. 

Læs også: Søminer koster Ørsted og Vattenfall millioner

 - Vi har opnået fuld kapacitet til tiden, og vi har gjort det uden at gå på kompromis med vores høje sikkerhedsstandarder. Nu ser jeg frem til at færdiggøre de sidste aktiviteter på Race Bank og den officielle indvielse af projektet til sommer, siger David Summers.

Race Bank anvender Siemens Gamesa 6 MW-vindmøller, og mange af disse møller er forsynet med de første vinger, der bliver produceret på Siemens Gamesas vingefabrik i Hull.

Race Bank bliver den første af Ørsteds havvindmølleparker til at bruge et nyt SOV-fartøj. SOV-fartøjet kan opholde sig på havet med drifts- og vedligeholdelsesteamet i op til 28 dage ad gangen, og det vil gøre vedligeholdelsen af projektet langt mere effektiv.

Et team med base i Grimsby bliver ansvarlig for at udføre drifts- og vedligeholdelsesarbejdet i projektets levetid. 

Fakta om havmølleparken Race Bank

  • Ejet af Ørsted (50 procent), Macquarie European Infrastructure Fund 5 (25  procent), Macquarie Capital (12,5 procent) og Sumitomo Corporation (12,5 procent)
  • Beliggende cirka 27 km ud for Blakeney Point i det nordlige Norfolk og cirka 28 km ud for Chapel St Leonards i Lincolnshire
  • Har et samlet areal på 75 kvadratkilometer
  • Består af 91 Siemens Gamesa 6 MW-vindmøller
  • Samlet kapacitet på 573 MW, hvilket er nok til at forsyne over en halv million britiske hjem med strøm hvert år.

Mere om: Race Bank | Ørsted


Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu
Plus

Bunker Holding tæt på tronen

INTERVIEW: Mens andre i bunkerbranchen må skære ned, oplever Middelfart-virksomheden fremgang og er nu snublende tæt på at erobre førertrøjen blandt konkurrenterne på verdensmarkedet. Men selv om opkøb og ekspansion er på dagsordenen, er det at være størst ikke hovedprioriteten for Bunker Holdings topchef, Keld R. Demant

Celcius bestiller LNG-nybygninger med bobler

Dansk-Fransk elskede alt, hvad der kunne flyde

Rederiet Dansk-Fransk var i 1960 det femtestørste rederi i Danmark, og havde i 1970 flere skibe end Torm og Norden tilsammen - her havde man appetit på alt, hvad der kunne flyde og fik sin storhedstid i linjefarten til Vestafrika

Nu sejler MSC fra Skagen

I weekenden anløb det første containerskib Skagen Havn på en ny, fast containerrute fra Maersk Lines alliancepartner MSC

Sådan vil eksperter rejse væltet flydedok

Operationen kan tage flere dage, lyder meldingen fra Hirtshals Yard

Nyhedsbrev

Plus

Krav til staten: Tag ansvar for sejlrender!

Havnedirektør undrer sig over, at uddybning og vedligeholdelse af sejlrender til og fra store erhvervshavne ikke betragtes som en statslig opgave

Online Avis Arkiv

General cargo-skib på grund i Lillebælt

Plus

Krise og skandaler har åbnet bunkerbranchen

Plus

Ekstrem kaj-konstruktion bringer Lindø i europæisk superliga

Med anlæggelsen af et kajanlæg, der kan tåle et tryk på 40 tons pr. kvadratmeter er Lindø Port of Odense på vej helt ud i ekstremerne for at være i stand til at afskibe fremtidens gigantiske offshore-vindmøller

Håb for containerrater efter lille fald

Plus

Nye svovlregler vil skille bunkerfår fra -bukke

De nye 2020-regler vil medføre øget kreditrisiko i bunkerbranchen, og det kan presse især mindre bunkerselskaber ud af branchen, vurderer Bunker Holdings topchef

Plus

Dansk motorgigant har vokseværk - vil bygge gigantisk totakter i Sydhavnen

MAN energy solutions på vej med stor udvidelse i Københavns Sydhavn, hvor ny totakter skal teste fremtidens grønnere skibsmotorteknologier

Ex-danskbaseret operatør reducerer flåden

OFFSHORE: Den canadiske stat køber Viking Supply Ships tre isbrydende ankerhåndteringsfartøer

DFDS forlænger nyerhvervet ro/ro-skib

SHORTSEA: Tredje skib fra U.N. Ro-Ro skal kunne måle sig med fire af sine halv-rederi-søstre på Nordsøen

Endnu et Kosan-skib til DIS

Plus

Torm-CEO: VLCC'ere kannibaliserer markedet

Mærsk vil sende boreforretning på børsen

Maersk Drilling skal noteres på fondsbørsen i København i løbet af 2019.

Mærsk storsælger men taber på containere

Omsætningen i Hamburg Süd slår nu for alvor igennem i Mærsks regnskab for første halvår, hvor indtjeningen på containere dog er tynget af højere bunkerpriser.

Analytikere: Svært at få god pris for Maersk Drilling

Se billeder af skader fra beskidt bunker

Brancheorganisationen Intertanko udtrykker fortvivlelse over, at ingen myndigheder lader til at gøre noget ved problemet med beskidt bunker.

J. Lauritzen båret frem af både gas og tørlast

I modsætning til sidste år er J. Lauritzen i 2018 kommet ud af andet kvartal med et positivt driftsresultat.

Plus

”Jeg er selvfølgelig ærgerlig over, at vi har et elendigt tankmarked”

Trods sidste uges nedjustering ser Nordens topchef Jan Rindbo lyspunkter, både i tank og tørlast

Flydedok i Hirtshals er væltet om på siden

Der er et skib inde i den 82 meter lange flydedok

Sådan klarede resten af Mærsk andet kvartal

To døde efter VLCC-eksplosion

Ørsted tjener 3,9 milliarder i første halvår

Kinesisk rederi udsat for cyberangreb

Vækst stagnerer for Mærsk-konkurrent

Kina køber massivt op af europæiske havne

Mærsk Line tilbage i varmen i Nigeria

Kostbar dansk uddannelse af litauiske søofficerer i Litauen var spildt

Sommertravlhed på havne: Rekordmange lystsejlere får bøde

Nyt maritimt topmøde i København

Plus

Funktionel belægning i 100 år

Træ og asfalt rykker ind på Horsens Havn

Dansker modtager IMO's International Maritime Prize

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Gevindnitter til ekstreme opgaver

Spændende seminar for Landskabsarkitekter d. 12/9

Simens og Ultrafilter Scandinavian - Breating air system

EMRI på SMM 2018, Hamborg

Ny svingkran til værkstedet, produktionen eller et helt tredje sted?

Ajos køber bil til hurtig udrykning

Roxtec sikrer bedre totaløkonomi uden overraskelser

Electro Care ApS - Afbalancering

Miljø venlig blæsemiddel

Technoflex hvem er vi?

Spændende gå-hjem-møde om lav produktivitet i byggeriet d. 23/8 hos IDA København

Temadag om indeklima og sundhed

Se vores nye hjemmeside Saybolt Danmark A/S

Det Ny Fluidware App

Electro Care ApS - Pumpeeftersyn - Serviceaftale

Spændende talere på BIM Forum 2018 d. 20/9 i København

Buhl & Bønsøe på Automatik 2018

Vi har leveret løftegrejet til det seneste indkøb fra Maximus Kran- & Specialtransport

Ny serie af termiske kameraer fra Fluke lagerføres nu hos RS Components

Trådløs håndholdt HMI – Pendant / Teach box

Kreative og innovative løsninger

Easylog NFC temperaturlogger

Ny brochure på gaden! Renewables & engineering

Indeklimaets Temadag 2018

Har du set Davit-kranerne fra amerikanske Thern?

Send til en kollega

0.295