Emma Grønsund, 24 år, læser til skibsfører på SIMAC
Lidt polemisk - bliver du overflødig?
Kan du konkurrere med filippinerne?
Stephanie Hansen, 24 år, læser til skibsfører på MARNAV
Er danske søfolk ved at blive overflødige?
Kan du konkurrere med filippinerne?
Kristian Kjeldsen, 42 år, læser til skibsfører på MARNAV
Er du nervøs for, at du bliver overflødig?
Kan du konkurrere med filippinerne?
Anders Hansen, 23 år, læser til skibsfører på MARNAV
Frygter du for sømandserhvervets fremtid?
Kan du konkurrere med filippinerne?
Hvad skal fremtidens maritime kompetencer være? Det var temaet for MARCOMP 2018-konferencen, der i sidste uge samlede en række maritime nøglespillere, arrangeret (eller støttet, red.) af Maskinmestrenes Forening, Danske Maritime, SIMAC, MARNAV, Maritime Development Center m.fl. Det gav anledning til debat, og de unge fra søfartsskolerne i Svendborg og Marstal deltog aktivt i debatten. Bl.a. fremlagde de studerende tre punkter, som er vigtige for de unge på søen. Først og fremmest faglighed, dernæst selvrealisering og endelig balance mellem arbejde og privatliv, og gerne mulighed for at kombinere sø- og landansættelser. Blandt anbefalingerne var også bedre mad, fordi unge i dag går op i deres sundhed - altså ikke friturestegt mad i tre uger, som 24-årige Emma Grønsund formulerede det. Desuden blev den sociale sammensætning af besætningen vægtet højt. Søfart fangede fire af de skibsfører-studerende. De er alle på sidste del af uddannelsen og har været i langvarige praktikforløb på søen. - Nej, mht. de autonome skibe kan jeg kun se det som en fordel, fordi der allerede er meget ude på skibene, der er autonomt - autopilot osv. Og jeg kan forestille mig, at man kan lave vedligeholdelse på skibet på oceangående passager, fremfor at stå på broen og ’spilde sin tid’. - Det, vi som danskere kan bidrage med, er også den måde, vi er på. Vi er meget stædige og har nogle faste holdepunkter, mens man kan opleve, at filippinere har en lidt anden måde at agere på. F.eks. er de meget tilbageholdende, mens vi er lidt mere frembrusende, vil nogle nok sige. - Det tror jeg aldrig sker, for der er mange måder at arbejde med det maritime på - bl.a. at kan man bruge indsigten fra søen på land. - Det er svært at konkurrere på løn, men det skibe, hvor der kun er filippinere, bliver ikke altid vedligeholdt så godt, som de skriver i deres papirer. Så kommer danskerne ud og skal rette det hele op igen bagefter, og det kan blive dyrt. - Jeg tror det er uundgåeligt, at vi kommer til at forandre os. Vi skal sørge for, at vi er uddannet på et niveau, hvor vi er konkurrencedygtige. Og i forhold til de autonome skibe kommer det meget an på, hvilket segment, man kommer til at arbejde i. - Jeg mener det er en uundgåelig risiko, at vi bliver underbudt, men så må vi dygtiggøre os på andre fronter. - Nej. Jeg får måske en lidt anden opgave en tidligere, men jeg tror jeg får en vigtig rolle. Jeg tror, at den faglighed, der altid har været krævet, stadig skal være høj, men måske skal vi have mere it-forståelse, f.eks. omkring hvordan man håndterer et nedbrud. - Danskerne har altid været gode til at være omstillingsparate, så vi skal kunne de svære og specielle opgaver, også selvom uddannelsen er til generalister. De ting, vi skal lave ude på vandet i fremtiden, vil være specielle.