Paradoks: Havnebyerne mister skibsfarten

| Af Søren L. Hviid | Tip redaktionen om en historie

KLUMME: Flere flytter ned på havnefronten - men de må ofte spejde forgæves efter et skib

Modsat for bare nogle årtier siden, er det nu blevet attraktivt at bosætte sig på havnen. Det skæpper godt i kommunernes kasser, når de kommunalt ejede, og mange gange definerende historiske arealer for de danske havnebyer, udstykkes til boliger.

Ejendomsmarkedet er i de største danske byer i stor vækst med tilflytning fra oplandet. Og for de attraktive havnearealers vedkommende er det grå guld klar til at veksle friværdien fra forstæderne med færre, men nybyggede kvartmetre med vandudsigt. I den samme periode har ISPS, som kom i kølvandet på terrorangrebet i New York 11. september 2001, afskærmet skibsfarten og havneaktiviteterne fra offentligheden.

Skibsfarten er i stedet flyttet ud i nye by-fjerne havnearealer, godt gemt væk bag hegn, gates og vagtværn. Tilbage i havnebyerne er i bedste fald nogle bevaringsværdige tidligere handelsskibe, men Danmarks fortsatte markante position som søfartsnation og sam-handlende med omverdenen er stort set usynlig for de fleste havnebyboere i dag.

Dette er måske særligt tydeligt i hovedstaden, der var først med at omdanne byens havn til havnenære by-arealer, helt blottet for handelsskibe. Eneste undtagelse er boligområderne ved historiske Langelinje og ved den tidligere frihavn. Men her har hjælpemaskineri-støj fra de få tilbageblevne af slagsen, Oslobådene og krydstogtskibene, afstedkommet beboerklager.

Noget at se på i Aarhus

Aarhus kom med på havneinddragelsesbølgen noget senere, og kunne derfor drage nytte af de andres erfaringer. Bydelen Aarhus Ø er etableret på den tidligere containerterminal og er faktisk et positivt eksempel på et havnenært by-areal. Her sikrer Aarhus Havns løbende ekspansion østover, der startede med etablering af Danmarks største containerterminal, at det havnenære byliv forsat har forbindelse med skibsfarten.

Det østvendte vue mod Aarhusbugten er således beriget med havnens mange containeraktiviteter, både deepsea og shortsea, suppleret af bulk- og ro/ro-skibe til og fra havnens sydlige terminaler. Og frem til 2020 passerer Molslinjens hurtigfærger næsten på timebasis bydelens mange udsigtsbalkoner.

Andre steder i landets havnebyer er de nye havnenære beboere tvunget til at bruge fantasien, når de skuer ud over et stillestående havnebassin eller en tom horisont.


Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu
Plus

Torm-CEO: VLCC'ere kannibaliserer markedet

Plus

DFDS har uro på bagsmækken både i syd og nord

Det lyder måske naivt, men jeg er stadig af den overbevisning, at der kommer en løsning på Brexit-udfordringerne, siger DFDS-topchef Niels Smedegaard efter dagens regnskab.

Kommuner raser over Canal Tours

DFDS nu oppe på seks mega-ro/ro-skibe fra Jinling

SHORTSEA: Endnu en option løftet i Kina, hvormed DFDS fra midten af 2020 råder over seks 6.700 lanemeter-skibe til Nordsøen og Middelhavet

Opkøb øger vækst hos DFDS

SHORTSEA: Tyrkisk kursfald øger usikkerheden, mens de nye aktiviteter samme sted booster omsætningen

Nyhedsbrev

Plus

”Jeg er selvfølgelig ærgerlig over, at vi har et elendigt tankmarked”

Trods sidste uges nedjustering ser Nordens topchef Jan Rindbo lyspunkter, både i tank og tørlast

Online Avis Arkiv

Torm taber 58 millioner i andet kvartal

Efter et tab i andet kvartal øgede Torm i løbet af juli sin kontraktdækning markant til væsentligt lavere rater.

To døde efter VLCC-eksplosion

Analysehus: Containerrederier klokker i kapaciteten

SØFART TEMA 'Førerløse skibe'
Vard skal bygge autonomt skib for Yara

Plus

Øresundsfærger skal være en turistattraktion

Som led i vækstplanen for HH Ferries vil CEO Johan Röstin arbejde på at tiltrække flere turister på færgerne mellem Helsingør og Helsingborg. Også miljøet står højt på agendaen hos rederichefen

Nu kommer scrubber-leveringerne fra ME Production

Norden i plus trods tørke i tank

Øresundsbron melder om øget trafik

Tre savnet efter VLCC-eksplosion

Rønne Havn A/S forventer ny krydstogtrekord i 2019

Plus

SØFART TEMA: ’Fremtidens sømand’
Flere studerende ind på de maritime uddannelser

De maritime professionsuddannelser har samlet set vendt den negative udvikling og optager efter sommer flere studerende end i 2017. Der er dog stadig et stykke vej til niveauet fra 2016, viser nye tal. Danske Rederier glæder sig over udviklingen

Plus

Mad til søs
Rederier: Vi mærker pres for øget madfokus

Esvagt, Mærsk, Norden og DFDS rapporterer om større fokus fra søfolkene på god og sund kost til søs

Plus

Mad til søs
Mærsk-søfolk kritiserer maden

For ti år siden fyrede Maersk Line 200 hovmestre og ansatte billig asiatisk arbejdskraft. Det kan mærkes, forlyder det fra søen. Mærsk søger forbedring - men påpeger, at flertallet er glade

Bunker-giganter i strid efter motorstop på 'Thorco Lineage'

Det motorstop, som førte til grundstødningen af 'Thorco Lineage', kan være forårsaget af dårlig bunker. Mærsk har ikke oplevet problemet endnu

Mærsk deltager i københavnsk LGBT-festival

Deltagelse i Copenhagen Pride skal være med til at skabe trivsel i Mærsk, fortæller koncernens chef for diversitet og inklusion.

Containerrater i højeste niveau i et år

Rolls-Royce og Svitzer i nyt samarbejde med britiske havne

Landstrøm: Der findes en standard – nu mangler blot velviljen

Manglen på internationale standarder er ikke en undskyldning for at afvise landstrøm, lyder det fra virksomheden Powercon efter debat i Aarhus.

Ørsted tjener 3,9 milliarder i første halvår

Kinesisk rederi udsat for cyberangreb

Vækst stagnerer for Mærsk-konkurrent

Kina køber massivt op af europæiske havne

Mærsk Line tilbage i varmen i Nigeria

Kostbar dansk uddannelse af litauiske søofficerer i Litauen var spildt

Sommertravlhed på havne: Rekordmange lystsejlere får bøde

Nyt maritimt topmøde i København

Træ og asfalt rykker ind på Horsens Havn

Plus

Funktionel belægning i 100 år

Dansker modtager IMO's International Maritime Prize

Ny bestyrelse i Erria

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Buhl & Bønsøe på Automatik 2018

Vi har leveret løftegrejet til det seneste indkøb fra Maximus Kran- & Specialtransport

Ny serie af termiske kameraer fra Fluke lagerføres nu hos RS Components

Trådløs håndholdt HMI – Pendant / Teach box

Kreative og innovative løsninger

Easylog NFC temperaturlogger

Ny brochure på gaden! Renewables & engineering

Indeklimaets Temadag 2018

Har du set Davit-kranerne fra amerikanske Thern?

Electro Care ApS - Pumpeservice & reparation

Lad os foretage din prøvelastning med vores Waterbags

Nyt kompensator katalog fra WILLBRANDT Gummiteknik

Ønsker du stor brudstyrke for glas? Så leverer vi Hærdet glas

RS Components' aftale med Zerynth styrker IoT-udvikling på DesignSpark

Salg og udlejning går hånd i hånd

Kundespecifikke produkter

Er det muligt at teste materialer i et realistisk korrosivt miljø?

Trimble Roverløsninger

DMT gentager succesen

Militær viden og præcision kan (også) bruges i det civile

Kan du huske vores opslag om tre nye test-lastbiler?

Hydraulik løsninger igen

BS specialslanger udstiller instrumentering på Automatik 2018

Geopal søger teknisk sælger til eksternt salg

Legionella - udfordringer og løsninger

Send til en kollega

0.204