23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Bred opbakning til forbud mod tungt brændstof på skibe

En række shipping- og miljøorganisationer opfordrer til et internationalt forbud mod brændstof med højt svovlindhold om bord på skibe












Nye svovlregler fra 2020











Mangel på brændstof











Læs også:Bimco: Nye svovlregler for skibsfarten er et globalt eksperiment















Stort incitament til at snyde











udsendte Bimco for nylig en opfordring til at indføre et forbud mod brændstof



Verdens største shippingorganisation, Bimco, støtter et forbud mod tungt brændstof om bord på skibe. Det oplyser Bimcos generalsekretær, Angus Frew, til Søfart. Meldingen kommer i kølvandet på et forslag fra blandt andre de norske søfartsmyndigheder, som sidste år foreslog at gøre det strafbart for skibe at have brændstof med højt svovlindhold i tankene - med mindre skibet anvender renseteknologi som fx en scrubber. IMO’s miljøkomité, PPR 5 (Pollution Prevention and Response) forventes at sætte forslaget på dagsordenen på sit næste møde i i februar. Forslaget udspringer af IMO’s arbejde med at implementere nye regler for det maksimalt tilladte svovlindhold i skibsbrændstof, som træder i kraft fra 1. januar 2020. Reglerne betyder, at skibenes brændstof i fremtiden højst må indeholde 0,5 pct. svovl mod tidligere 3,5 pct. - Vi har diskuteret forslaget, og vi støtter det. Men hvis det vedtages, må det sikres, at forslaget får den rigtige ordlyd. Vi ønsker ikke, at branchen obstrueres, så et skib risikerer at blive arresteret i en havn, hvis det medbringer lille smule brændstof, som ikke overholder kravene, siger Angus Frew. Han peger på, at det langt fra er sikkert, at der vil være tilstrækkelige mængder af lavsvovlsbrændstof til rådighed for skibsfarten, når de nye regler træder i kraft. - Mange tror, at der vil være rigeligt med lavsvovlsbrændstof i 2020, og det har en rapport fra IMO også konkluderet. Men vi mener stadig, det er tvivlsomt. Derfor har vi hyret et konsulentfirma til at undersøge problemstillingen igen, siger Angus Frew. Han peger på, at olieraffinaderierne ikke for alvor er kommet i gang med at omstille produktionen til en langt større efterspørgsel efter brændstof med lavt svovlindhold. - Derfor skal et forbud tage højde for, at der muligvis ikke vil være nok lavsvovlsfuel til rådighed i alle havne og regioner - i hvert fald i begyndelsen, siger han. De nye svovlkrav har vakt bekymring i branchen, når det gælder myndighedernes muligheder for at håndhæve reglerne på åbent hav. Incitamentet til at snyde er nemlig stort, idet et enkelt skib kan spare millionbeløb på en enkelt sejlads mellem verdensdelene, blot ved at skifte til tung bunkerolie. - Vores bekymring er, at der er en kæmpe økonomisk fordel i ikke at følge reglerne. Så uanset hvad man erstatter højsvovlsbrændstoffet med, er det nødvendigt at sikre håndhævelsen, så dem der spekulerer i at bryde reglerne, ikke vil gøre det, siger Angus Frew. Sammen med en række andre shipping- og miljøorganisationer , der ikke overholder de kommende svovlregler. Foruden Bimco støttes forslaget bl.a. af International Chamber of Shipping (ICS), Intertanko, World Shipping Council, Cruise Lines International Association, Clean Shipping Coalition, International Parcel Tankers’ Association, Friends of the Earth U.S., Pacific Environment og WWF Global Arctic Programme. Mærsk-koncernen bakker også op om et forbud.
BREAKING
{{ article.headline }}
0.126