Undersøgelse skal afdække sexchikane til søs

| Af Ursula Rechnagel Taylor | Tip redaktionen om en historie

Søfartens Ledere inviterer branchen til at deltage i undersøgelse, som skal afdække omfanget af seksuel chikane til søs

Søfartens Ledere vil nu undersøge omfanget af seksuel chikane til søs. Fagforbundet inviterer samtidig resten af branchen til at deltage i undersøgelsen, oplyser Bjarne Cæsar Jensen, formand for Søfartens Ledere.

- Vi vil stikke en føler ud for at høre, om nogen har lyst til at være med. Men ellers går vi selv i gang med at lave en undersøgelse blandt vores egne medlemmer - selvfølgelig med fokus på kvinderne, men det kan jo godt være, at en mand eller to også har været udsat for noget, siger han.

Initiativet kommer i kølvandet på den verdensomspændende kampagne på de sociale medier under hashtagget #Metoo, hvor kvinder deler vidnesbyrd om seksuelle krænkelser. Som tidligere beskrevet i Søfart har #Metoo-kampagnen spredt sig til den maritime branche i blandt andet Norge og Sverige.

Rungende tavshed

I Sverige har 1.150 kvindelige søfolk eksempelvis skrevet under på branchens eget #MeToo-opråb mod seksuel chikane og delt deres egne oplevelser i Facebook-gruppen #lättaanker.

Til gengæld har der indtil videre nærmest været rungende tavshed om emnet i Det Blå Danmark. Der indberettes også kun ganske få sager om seksuel chikane til de maritime fagforbund og brancheforeningen Danske Rederier.

Hos Søfartens Ledere undrer formanden sig over de manglende reaktioner herhjemme. Formandens undren forstærkes af, at en undersøgelse i 2015 viste, at 78 pct. af de kvindelige danske søofficerer havde oplevet at blive udsat for seksuelle krænkelser.

Læs også: ”Hvor mange skal voldtages, før det er vigtigt?”

- Det har overrasket mig, at #Metoo stopper ved dansk søfart - at der ikke har været nogen reaktioner i vores branche. Måske har vi hos Søfartens Ledere fejlet ved ikke at tage det alvorligt nok. I så fald må vi se, om vi kan gøre det bedre nu. Det er jo ikke, fordi vi har siddet problemet overhørig, men vi har simpelt hen ikke hørt noget fra vores kvindelige kolleger, siger Bjarne Cæsar Jensen.

5 pct. er kvinder

Søfartens Ledere har i alt ca. 4.300 medlemmer, hvoraf omkring 5 pct. eller ca. 200 er kvinder - heraf mange i færge- og nærskibsfarten.

- Når man tænker på, at der ikke har været nogen sager (om seksuelle krænkelser, red.) i den danske handelsflåde, så tyder det jo på, at der er nogen, der putter sig. Men hvis der er et generelt problem, så skal vi nok få det afdækket i undersøgelsen. Det er jeg helt overbevist om, tilføjer formanden.

Tabubelagt emne

Han oplyser, at fagforbundet ikke selv vil gennemføre undersøgelsen, men lade den udføre af en tredjepart. Målet er, at undersøgelsen skal danne grundlag for at få udarbejdet retningslinjer på området.

- Det er virkelig en problemstilling, som vi bør tage alvorligt i erhvervet. Det er jo skræmmende, at #Metoo stopper ved dansk søfart, når svenskerne kan snakke om det. For så anderledes er danske søfolk vel ikke i forhold til norske eller svenske søfolk. Men det tyder på, at emnet er så tabubelagt, at vi skal have det adresseret i medlemsorganisationerne, siger Bjarne Cæsar Jensen.


Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Flydedok i Hirtshals er væltet om på siden

Der er et skib inde i den 82 meter lange flydedok

Se billeder af skader fra beskidt bunker

Brancheorganisationen Intertanko udtrykker fortvivlelse over, at ingen myndigheder lader til at gøre noget ved problemet med beskidt bunker.

Plus

Dansk motorgigant har vokseværk - vil bygge gigantisk totakter i Sydhavnen

MAN energy solutions på vej med stor udvidelse i Københavns Sydhavn, hvor ny totakter skal teste fremtidens grønnere skibsmotorteknologier

Mærsk vil sende boreforretning på børsen

Maersk Drilling skal noteres på fondsbørsen i København i løbet af 2019.

Mærsk storsælger men taber på containere

Omsætningen i Hamburg Süd slår nu for alvor igennem i Mærsks regnskab for første halvår, hvor indtjeningen på containere dog er tynget af højere bunkerpriser.

Nyhedsbrev

Analytikere: Svært at få god pris for Maersk Drilling

Online Avis Arkiv
Plus

Torm-CEO: VLCC'ere kannibaliserer markedet

Sådan klarede resten af Mærsk andet kvartal

J. Lauritzen båret frem af både gas og tørlast

I modsætning til sidste år er J. Lauritzen i 2018 kommet ud af andet kvartal med et positivt driftsresultat.

Plus

”Jeg er selvfølgelig ærgerlig over, at vi har et elendigt tankmarked”

Trods sidste uges nedjustering ser Nordens topchef Jan Rindbo lyspunkter, både i tank og tørlast

Plus

DFDS har uro på bagsmækken både i syd og nord

Det lyder måske naivt, men jeg er stadig af den overbevisning, at der kommer en løsning på Brexit-udfordringerne, siger DFDS-topchef Niels Smedegaard efter dagens regnskab.

Kommuner raser over Canal Tours

To døde efter VLCC-eksplosion

Torm taber 58 millioner i andet kvartal

Efter et tab i andet kvartal øgede Torm i løbet af juli sin kontraktdækning markant til væsentligt lavere rater.

Analysehus: Containerrederier klokker i kapaciteten

Nu kommer scrubber-leveringerne fra ME Production

SØFART TEMA 'Førerløse skibe'
Vard skal bygge autonomt skib for Yara

DFDS nu oppe på seks mega-ro/ro-skibe fra Jinling

SHORTSEA: Endnu en option løftet i Kina, hvormed DFDS fra midten af 2020 råder over seks 6.700 lanemeter-skibe til Nordsøen og Middelhavet

Opkøb øger vækst hos DFDS

SHORTSEA: Tyrkisk kursfald øger usikkerheden, mens de nye aktiviteter samme sted booster omsætningen

Plus

Øresundsfærger skal være en turistattraktion

Som led i vækstplanen for HH Ferries vil CEO Johan Röstin arbejde på at tiltrække flere turister på færgerne mellem Helsingør og Helsingborg. Også miljøet står højt på agendaen hos rederichefen

Mærsk rygtes klar til at udskille Drilling

Norden i plus trods tørke i tank

Tre savnet efter VLCC-eksplosion

Plus

Mad til søs
Mærsk-søfolk kritiserer maden

For ti år siden fyrede Maersk Line 200 hovmestre og ansatte billig asiatisk arbejdskraft. Det kan mærkes, forlyder det fra søen. Mærsk søger forbedring - men påpeger, at flertallet er glade

Ørsted tjener 3,9 milliarder i første halvår

Kinesisk rederi udsat for cyberangreb

Vækst stagnerer for Mærsk-konkurrent

Kina køber massivt op af europæiske havne

Mærsk Line tilbage i varmen i Nigeria

Kostbar dansk uddannelse af litauiske søofficerer i Litauen var spildt

Sommertravlhed på havne: Rekordmange lystsejlere får bøde

Nyt maritimt topmøde i København

Træ og asfalt rykker ind på Horsens Havn

Plus

Funktionel belægning i 100 år

Dansker modtager IMO's International Maritime Prize

Ny bestyrelse i Erria

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Se vores nye hjemmeside Saybolt Danmark A/S

Det Ny Fluidware App

Electro Care ApS - Pumpeeftersyn - Serviceaftale

Spændende talere på BIM Forum 2018 d. 20/9 i København

Buhl & Bønsøe på Automatik 2018

Vi har leveret løftegrejet til det seneste indkøb fra Maximus Kran- & Specialtransport

Ny serie af termiske kameraer fra Fluke lagerføres nu hos RS Components

Trådløs håndholdt HMI – Pendant / Teach box

Kreative og innovative løsninger

Easylog NFC temperaturlogger

Ny brochure på gaden! Renewables & engineering

Indeklimaets Temadag 2018

Har du set Davit-kranerne fra amerikanske Thern?

Electro Care ApS - Pumpeservice & reparation

Lad os foretage din prøvelastning med vores Waterbags

Nyt kompensator katalog fra WILLBRANDT Gummiteknik

Ønsker du stor brudstyrke for glas? Så leverer vi Hærdet glas

RS Components' aftale med Zerynth styrker IoT-udvikling på DesignSpark

Salg og udlejning går hånd i hånd

Kundespecifikke produkter

Er det muligt at teste materialer i et realistisk korrosivt miljø?

Trimble Roverløsninger

DMT gentager succesen

Militær viden og præcision kan (også) bruges i det civile

Kan du huske vores opslag om tre nye test-lastbiler?

Send til en kollega

0.254