23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Danpilot på opkøbsrov: Her er strategien

Med delvise opkøb af konkurrenterne står det klart, at lodsgiganten Danpilot vil dominere det danske lodsmarked via partnerskaber




















Partnerskab





















Skagen Lodseri næste skud





















Limfjord Pilot opkøbt



















Danish Pilot Service fortsætter



























Politikere vil ikke blande sig













































Lang liberaliseringsproces

















Lodsmarkedet er på vej mod liberalisering, men den suverænt største aktør, statsejede Danpilot, køber op i Limfjorden, Fredericia og Skagen. Danpilot kalder det partnerskaber I sidste uge kom det frem, at den statsejede gigant, Danpilot, opkøber en del af opkomlingen og konkurrenten, Danish Pilot Service. Danish Pilot Service afhænder sine aktiviteter i Fredericia. Og opkøbet ligner flere andre rundt i landet. Det vender vi tilbage til. Et nyt selskab ’Belt Pilot’ bliver nu skabt i Lillebæltsbyen - som et samarbejde mellem Danpilot og Jesper Hofmann, som er medejer af Danish Pilot Service. Sidstnævnte bliver CEO og får personligt et 49 procents ejerskab, mens Danish Pilot Service er købt helt ud af byen. Det bekræfter bestyrelsesformand i Danish Pilot Service, Bo Mathiesen, og direktør i Danpilot, Gert Frost, over for Søfart. Danish Pilot Service fortsætter som største konkurrent til Danpilot på transitlodsninger i de danske farvande, mens alle regionallodsninger - man havde kun Fredericia - nu er afhændet. Gert Frost understreger, at han ser det nye selskab, Belt Pilot, som et ligeværdigt partnerskab med Jesper Hofmann, der ejer 49 procent og er direktør, men han vil ikke oplyse købsprisen for Danpilots ejerandel på 51 procent. - Vores bevæggrund er, at vi i det nye selskab kan skabe en omkostningsstruktur, der er anderledes end tilfældet i de to adskilte selskaber. I dag har vi to selskaber, der bl.a. har døgnbetjent disponering, døgnbetjent lodsdækning og hver sine lodsbåde. Med det nye partnerskab kan vi minimere omkostningerne, siger direktøren for Danpilot og tilføjer: - Overtagelsen er den 1. januar 2018 ifølge papirerne, men vi har ikke nået at skille aktiviteterne ad endnu, så reelt bliver der tale om en overtagelse d. 1. februar 2018. I Skagen har man besluttet pr. 1. februar at lave et partnerskab med Skagen Lodseri, og Gert Frost udelukker ikke nye partnerskaber. Det nye selskab, Skaw Pilot. vil have Dapilot som ejer med 51 procent, mens den hidtidige ejer, Saga Shipping, vil eje 49 procent af forretningen. Gert Frost afviser imidlertid, at man blander sig for meget i markedet. - Havnelodserier har været liberaliseret de sidst ti år, og alle havne har haft svært ved at tjene penge, så nu går vi ind og laver nogle offentlig-private partnerskaber. OPP’er er også at agere på et liberaliseret marked på fuldstændig lige termer. Konstitueret direktør i Skagen Lodseri, Peter Møller, beretter: - Vi har ikke så mange havnelodsninger, at man skal have fast bemanding på, så man kan ikke have fuldtidsansatte lodser her. Pt. er vi to deltidsansatte lodser, derfor har vi set på muligheden for at samarbejde med Danpilot, siger han. Lidt mod syd, i Limfjorden, kan der fortælles en lignende historie. Jess Reichstein er direktør i Limfjord Pilot, et rent regionallodseri, han fortæller, at Danpilot i 2015 købte halvdelen af det indtil da privatejede lodseri. Lodseriet blev startet i 2010 af Lars Viberg, mens Jess Reichstein kom med i 2011. I dag deler de to direktør-posten, men fra 2011-14 var lodseriet ejet af Danish Pilot Service - som solgte det tilbage til de to iværksættere i 2014. De to skabte så et overskud på 600.000 kr. i 2014, hvilket angiveligt nærede interessen fra Danpilot. Under alle omstændigheder kom Danpilot med et tilbud om at købe halvdelen af virksomheden, og det køb blev effektueret i 2015. I 2016 havde selskabet, eller partnerskabet, et overskud på 2 mio. kr. Og ifølge Jess Reichstein har man også overskud i år, mens omsætningen er vokset til over 13 mio. kr. for 2017 (regnskabet ligger endnu ikke klar, red.). Gert Frost, CEO i Danpilot, er bestyrelsesformand i Limfjord Pilot. Brancherygter har på det seneste fortalt, at Danpilot vil købe hele Danish Pilot Service, men det afviser bestyrelsesformand i sidstnævnte, Bo Mathiesen. - Vi har frasolgt vores regionale lodsningsaktiviteter i Fredericia og har lagt dem over i et fælles selskab med Danpilot fra d. 1. januar, og så har vi en kort overgangsperiode, fordi tingene skal skilles ad, siger han og understreger: - Danish Pilot Service kører videre som transitlodseri i samme omfang som hidtil. Målet er fortsat at drive og udvikle et konkurrerende alternativ til Danpilot, og vi fortsætter som konkurrent til Danpilot. De har taget et lille hjørne af vores forretningsområde, som vi historisk set har svært ved at holde økonomi i, og det har Danpilot også, men når man lægger det sammen i ét selskab, får man et fornuftigt driftsgrundlag, forklarer Bo Mathiesen og tilføjer: - Det er en god udvikling, for vi får skilt et svært forretningsområde ud og konsoliderer driften, så vi kan få en bedre, sundere og stærkere forretning. Danpilot er i dag et statsejet selskab under Erhvervs- og Vækstministeriet, mens den største konkurrent - Danish Pilot Service - har eksisteret siden 2006 og er ejet af en kreds af lodser. De øvrige private aktører er ganske små og opererer kun ud fra hver sin enkelte havn, mens Danish Pilot Service altså har et større netværk. Anders Johansson er erhvervsordfører for De Konservative og medlem af Folketinget. Han vil ikke blande sig i Danpilots dispositioner. - Vi kan ikke som politikere blande os i den daglige drift af Danpilot, men det er vigtigt for os at få lavet nogle lavere priser, uden man går på kompromis med sikkerheden. Jeg forstår godt, at det er et skisma, eller en udfordring, at Danpilot ikke skal gå ind og overtage det hele, men omvendt skal Danpilot have mulighed for at drive en virksomhed, og nu har vi sat en retning om, at man skal skabe en konkurrence, der sikrer bedre priser. For at skubbe til konkurrencen kan man lave mindre udbud, der passer bedre til mindre aktører. Det er en måde, man kan sikre det, men man nødt til at vælge det bedste. Den liberaliseringsproces, der pt. er sat i gang, ønsker vi at fortsætte. Hvis der bliver fri konkurrence på markedet, vil det også på længere sigt sikre, at man får billigere lodsninger. Derfor bliver der nu lavet en evaluering, og den proces, den ændrer sig ikke ved, at Danish Pilot Service sælger deres aktiviteter i Fredericia, siger han. Anders Johansson understreger, at han er villig til at genoverveje rammerne for liberaliseringen, hvis evalueringen viser et behov for det. - Det vigtigste for mig er, at vi får de lavest mulige priser uden at gå på kompromis med sikkerheden til søs, fastslår han. Jakob Ullegaard er direktør i Rederiforeningen. Han vil heller ikke blande sig i Danpilots dispositioner. Men han vil gerne sige, at han bakker om om udviklingen. - Vi bakker op om den gradvise liberalisering af gennemsejlinger. Hele liberaliseringen af lodsloven skal ramme den rigtige balance, vi skal optimere på pris, men samtidig er det vigtigt, at sikkerheden holdes, fastslår Jakob Ullegaard og tilføjer: - Det skal være kommercielt drevet, siger direktøren og understeger som Anders Johansson, at han afventer evalueringen. Privatiseringen af det danske lodsmarked begyndte med ændringen af Lodsloven i 2006, og den private aktør Danish Pilot Service har været et hastigt voksende foretagende siden da. Lodsninger i danske farvande blev opdelt i regionallodsninger og transitlodsninger. Samtidig blev statsejede Danpilots monopol brudt, idet regionallodsningerne blev konkurrenceudsat. Danpilot beholdt dog i første omgang monopolet på transitlodsninger (gennemsejling uden ophold i havn, red.), og i 2013 blev lodseriet omdannet til en såkaldt SOV - en selvejende offentlig virksomhed med egen bestyrelse og administrerende direktør. Med ændringen af Lodsloven i 2014 blev det besluttet, at Danpilots monopol på transitlodsninger også skulle brydes. Dette skulle ske ved gradvist ved at udbyde 1.200 transitlodsninger i fri konkurrence fra 2016 til 2020.
BREAKING
{{ article.headline }}
0.126