23948sdkhjf

Skippere, skibe og rederier på Mariager Fjord

Der var skibs- og bådebyggerier, en travl erhvervshavn, rederier, mæglere og lodserier - to forfattere har gravet sig ned i det maritime liv omkring Mariager Fjord
Mariager Fjords maritime liv gennem tiden myldret med gode historier.

Og de gode historier bliver ved med at dukke op.

Det noterer forfatterne bag bogen Mariager Fjord - Egnens Livsnerve Og Hovedvej Nr. 1.

Bogen, som kom på gaden 9. januar, er skrevet af Anders Riis og Mogens Damsgaard Sørensen.

Siden 2012 har duoen gravet sig ned i detaljer om skibsfarten på Mariager Fjord siden 1840’erne.

Det indbefatter skippermiljø, cementslæberne, rute- og turistfart, lodseri, vagervæsen, fjordløbets uddybning, havnene, skibsbyggeriet, færgefarten og Hadsundbroerne.

Fem og et halvt års arbejde
- Gennem fem et halvt års arbejde med fjordens maritime historie er de gode historier bare væltet frem.

- Og de bliver ved med at dukke op, forsikrer forfatterne, som breder fortællingerne over 320 sider - fyldigt illustreret med gamle fotos og tegninger.

Men selv om skibene i dag med knap 600.000 ton gods om året fragter mere gods på Mariager Fjord end nogensinde før, består det lokale maritime miljø kun som et minde.

Skibsfarten på fjorden har helt ændret karakter.

Væk er standen af lokale skippere, fartøjer og smårederier. Fjordens fragt udføres nu af folk udefra.

Lokal arbejdsplads
- Med bogen forsøger vi at gengive og fastholde noget af historien, fra dengang fjorden ikke bare var egnens blå hovedvej og en livsvigtig service for egnens industri, men også en lokalt forankret aktivitet og en betydelig lokal arbejdsplads.

- Ikke kun på de hundredvis af småskibe, dampbådene, Københavnerdamperne og fjordens vager- og slæbebåde.

- Fjorden var også en arbejdsplads langs bredderne, på skibs- og bådebyggerier, i havne og hos mæglere, i lodseri og blandt toldere, forklarer Anders Riis, der bor i Mariager.

Han løb i 2012 tilfældigt på Mogens Damsgaard Sørensen, der stammer fra Hadsund.

- Men er du opmærksom på, at det er i sidste øjeblik, hvis vi skal have nedfældet, hvad de lokale husker fra småskibsfarten på Mariager Fjord, spurgte Mogens Damsgaard Sørensen.

Det blev startskuddet til et samarbejde, der nu har strakt sig over fem og et halvt år.

- Vi har gennempløjet tusindvis af gamle aviser på net, besøgt arkiver, haft møder med mange spændende og hjælpsomme mennesker, der brænder lige så meget for at bevare historien, som vi gør, fortæller Anders Riis.

De sidste skippere og sømænd
- Vi har besøgt en række af den sidste generation lokale skippere og sømænd fra småskibsmiljøet for at fange den oplevede historie, inden det er for sent.

- De historier har vi kombineret med research i aviser og lokalarkiver. Og historierne er bare væltet frem i en grad, så bogen flere gange har sprængt sine rammer, uddyber Anders Riis.

Du kan blandt mange andre læse fortællingen om Vilhelm Rysz, der sammen med sin bror Ferdinand skulle forlænge deres sejlskib, Delfin af Hadsund. Skibet endte med at beholde så lidt af det oprindelige skib, at skibsregistret betegnede den som en nybygning. Og om, hvordan næste generation gentog den bedrift. Eller du kan dykke ned i fortællinger om skippermiljøet, om livet og forlisene under cementfarten, om den ægte Mudder Maren og så den, alle kaldte Mudder Maren, men som egentlig hed Eduard.

Melassefart og lodseri
Bogen runder også melassefarten på Hobro, der skabte tankskibsrederiet M(artin) H(jorth) Simonsen - Hadsund Universitet (brohuset) med uddrag fra »forelæsningerne« - lodseriet på Als Odde - lods Peter Funders og hans nyere kollegers gerninger på Als Odde - hans bror, rebslageren i Mariager, der fik en krank skæbne og druknede på vej til Stinesminde, og rebslagerens søn Lauritz Funder, som blev koffardikaptajn.

Det sidste skib
Derfor blev værftets første skib Sømanden lidt forsinket, og det blev i stedet i 1849 leveret til kaptajn H.C. Giese fra København.

Som skibsbygger oplevede Niels Møller succes - bare ikke i Hobro. Alligevel kom et af Niels Møllers senere byggede skibe, træ-hjuldamperen Horsa, til Mariager Fjord, hvor skibsmægler og forfatter Vilhelm From Bartrumsen sikrede den evig berømmelse.

Fem værfter langs fjorden har bygget træskibe ud over jolle-størrelse - heriblandt to firemastede skonnerter Sølvchor og Elin. Den sidste store nybygning, trækutteren Gribskov på 105 bruttoton, forlod Hobro Værft i maj 1976.

Med støtte fra tre større fonde udgives Mariager Fjord - Egnens Livsnerve Og Hovedvej Nr. 1 af forlaget Hyperlink, Mariager.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093