Skippere, skibe og rederier på Mariager Fjord

| Af Jesper Poulsen | Tip redaktionen om en historie

Der var skibs- og bådebyggerier, en travl erhvervshavn, rederier, mæglere og lodserier - to forfattere har gravet sig ned i det maritime liv omkring Mariager Fjord

Mariager Fjords maritime liv gennem tiden myldret med gode historier.

Og de gode historier bliver ved med at dukke op.

Det noterer forfatterne bag bogen Mariager Fjord - Egnens Livsnerve Og Hovedvej Nr. 1.

Bogen, som kom på gaden 9. januar, er skrevet af Anders Riis og Mogens Damsgaard Sørensen.

Siden 2012 har duoen gravet sig ned i detaljer om skibsfarten på Mariager Fjord siden 1840’erne.

Det indbefatter skippermiljø, cementslæberne, rute- og turistfart, lodseri, vagervæsen, fjordløbets uddybning, havnene, skibsbyggeriet, færgefarten og Hadsundbroerne.

Fem og et halvt års arbejde
- Gennem fem et halvt års arbejde med fjordens maritime historie er de gode historier bare væltet frem.

- Og de bliver ved med at dukke op, forsikrer forfatterne, som breder fortællingerne over 320 sider - fyldigt illustreret med gamle fotos og tegninger.

Men selv om skibene i dag med knap 600.000 ton gods om året fragter mere gods på Mariager Fjord end nogensinde før, består det lokale maritime miljø kun som et minde.

Skibsfarten på fjorden har helt ændret karakter.

Væk er standen af lokale skippere, fartøjer og smårederier. Fjordens fragt udføres nu af folk udefra.

Lokal arbejdsplads
- Med bogen forsøger vi at gengive og fastholde noget af historien, fra dengang fjorden ikke bare var egnens blå hovedvej og en livsvigtig service for egnens industri, men også en lokalt forankret aktivitet og en betydelig lokal arbejdsplads.

- Ikke kun på de hundredvis af småskibe, dampbådene, Københavnerdamperne og fjordens vager- og slæbebåde.

- Fjorden var også en arbejdsplads langs bredderne, på skibs- og bådebyggerier, i havne og hos mæglere, i lodseri og blandt toldere, forklarer Anders Riis, der bor i Mariager.

Han løb i 2012 tilfældigt på Mogens Damsgaard Sørensen, der stammer fra Hadsund.

- Men er du opmærksom på, at det er i sidste øjeblik, hvis vi skal have nedfældet, hvad de lokale husker fra småskibsfarten på Mariager Fjord, spurgte Mogens Damsgaard Sørensen.

Det blev startskuddet til et samarbejde, der nu har strakt sig over fem og et halvt år.

- Vi har gennempløjet tusindvis af gamle aviser på net, besøgt arkiver, haft møder med mange spændende og hjælpsomme mennesker, der brænder lige så meget for at bevare historien, som vi gør, fortæller Anders Riis.

De sidste skippere og sømænd
- Vi har besøgt en række af den sidste generation lokale skippere og sømænd fra småskibsmiljøet for at fange den oplevede historie, inden det er for sent.

- De historier har vi kombineret med research i aviser og lokalarkiver. Og historierne er bare væltet frem i en grad, så bogen flere gange har sprængt sine rammer, uddyber Anders Riis.

Du kan blandt mange andre læse fortællingen om Vilhelm Rysz, der sammen med sin bror Ferdinand skulle forlænge deres sejlskib, Delfin af Hadsund. Skibet endte med at beholde så lidt af det oprindelige skib, at skibsregistret betegnede den som en nybygning. Og om, hvordan næste generation gentog den bedrift. Eller du kan dykke ned i fortællinger om skippermiljøet, om livet og forlisene under cementfarten, om den ægte Mudder Maren og så den, alle kaldte Mudder Maren, men som egentlig hed Eduard.

Melassefart og lodseri
Bogen runder også melassefarten på Hobro, der skabte tankskibsrederiet M(artin) H(jorth) Simonsen - Hadsund Universitet (brohuset) med uddrag fra »forelæsningerne« - lodseriet på Als Odde - lods Peter Funders og hans nyere kollegers gerninger på Als Odde - hans bror, rebslageren i Mariager, der fik en krank skæbne og druknede på vej til Stinesminde, og rebslagerens søn Lauritz Funder, som blev koffardikaptajn.

Det sidste skib
Derfor blev værftets første skib Sømanden lidt forsinket, og det blev i stedet i 1849 leveret til kaptajn H.C. Giese fra København.

Som skibsbygger oplevede Niels Møller succes - bare ikke i Hobro. Alligevel kom et af Niels Møllers senere byggede skibe, træ-hjuldamperen Horsa, til Mariager Fjord, hvor skibsmægler og forfatter Vilhelm From Bartrumsen sikrede den evig berømmelse.

Fem værfter langs fjorden har bygget træskibe ud over jolle-størrelse - heriblandt to firemastede skonnerter Sølvchor og Elin. Den sidste store nybygning, trækutteren Gribskov på 105 bruttoton, forlod Hobro Værft i maj 1976.

Med støtte fra tre større fonde udgives Mariager Fjord - Egnens Livsnerve Og Hovedvej Nr. 1 af forlaget Hyperlink, Mariager.


Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Esvagt runder 20 år på Siri-feltet

Royal Arctic Line bestiller to nye bygdeskibe

Stena Line flytter færgehavn

Esbjerg-virksomhed køber Hanstholm Elektronik

Overtager 100 procent af aktierne og fordobler medarbejderstaben.

Brobyggeri betyder udvidelse af havn

Nyhedsbrev

Mærsk-aktien skruet ned

Online Avis Arkiv

Farlig dille: Unge springer ud foran færge

Kommune sætter forbudsskilte op for at stoppe livsfarlig leg.

Sommertravlhed på havne: Rekordmange lystsejlere får bøde

2

Minister: Skoleskibe er supervigtige

De unge strømmer til skoleskibene, og det nyrenoverede 'Georg Stage' vakte begejstring hos den nye uddannelsesminister, som bød eleverne velkommen og lover øget fokus på området

M/S Isefjord kom i mål med overskud

Scandlines masseaflyser afgange midt i ferietrafikken

Daglig farlig sejlads foran Molslinjen i Aarhus Havn

Næsten hver eneste dag må kaptajnen på Molslinjen tude i hornet ved ind- og udsejlingen til Aarhus Havn.

Plus

Danish Maritime Fair til udbryder: Vi holder øje med dig

Danish Maritime Fair vil holde øje med, hvorvidt manden bag en ny, konkurrerende messe ikke ulovligt gør brug af sin viden fra dengang han arbejdede for Danish Maritime Fair

Positionsbillede

Dansk skibsdesign til Canada

Molslinjens godstransport bekymrer vognmænd

Forsvaret vinker farvel til russiske skibe i dansk farvand

Plus

Sommerferie på Søfart

Atomdrevet russisk ubåd sejler i dansk farvand

En russisk ubåd sejler syd for Langeland. Den forventes at være ude af landet torsdag aften.

Mærsk drosler ned i efteråret

Færre Mærsk-skibe mellem Asien og Nordeuropa i lavsæson.

SDK Group runder milliarden

Det bedste resultat nogensinde for shippingvirksomhed fra Fredericia.

Gamle boreplatforme laver kunstige rev i Nordsøen

Derfor opfordrer et internationalt hold af forskere nu til at lade flere af dem blive.

Total sælger ud af Mærsks tidligere oliefelter

De første skibsmontører stævner ud fra Skjern

Træ og asfalt rykker ind på Horsens Havn

Nyt maritimt topmøde i København

Dansker modtager IMO's International Maritime Prize

Ny bestyrelse i Erria

Plus

Funktionel belægning i 100 år

Plus

Norges maritime industri står sammen om elfærger

Mærsk-formand gør status: Har fuld tillid til strategi

Containerrater falder op til højsæson

Ny chef i A. Henriksen Shipping

Plus

Frygt for radioaktivt lager i Frederikshavn

Plus

Fra Lolland til maskinchef i DFDS

Forsvarsadvokat: OW Bunker-hovedsæde burde have vidst alt

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Filterteknik A/S har fået en digital opfriskning

3 grunde til at overveje at låne penge i din virksomhed

Vind en Powertex Håndkædetalje WLL 1 ton

Tall Ships Races fejres hos TESS!

Bare rolig - Vi er her hele sommeren!

Selvom sommeren i den grad er over os, er der stadig gang i butikken hos os

Prysmian LAN, MAN & WAN kabler med højere CPR

4 tips til dig der skal have firmabil for første gang

Kontorhoteller er blevet in hos danske virksomheder

Nyt high flow filterhus i glasfiber

Prysmian lykønsker EU med den nye telekommunikationsramme

Maritime job market booming in Denmark

TESS-Tall-Ship-Tilbud!

Endnu en Prysmian fabrik modtager OHSAS certificering

Sådan gik det GTS-nettet i 2017

Energieksperter slutter sig til Synergi

Skab tillid med klima ikon

Lille speciallås stor fleksibilitet

Pålidelig vakuumforsyning til plasma nitrering

Hands-on introduktion til design og fremstilling af kompositmaterialer

Om en uge går det løs!

Prysmian investerer i dets offshore kapacitet

VM-konkurrence fra Scankab

NOS A/S leverer Modulift løfteåg

Vi har lige nu tre nye test-lastbiler under opbygning hos Fyns Karosseribyg...

Send til en kollega

0.238