Analytiker: Myndighederne lod Mærsk slippe billigt
Med Hanjins kollaps indså en hel verden, at store veletablerede containerrederier er i samhandlens interesse. Derfor lod konkurrencemyndighederne Maersk Line slippe billigt ved opkøbet af Hamburg Süd, lyder analysen fra Sydbank
Sidste godkendelse
Billigt sluppet
Mere konsolidering
Fakta - opkøbet
Kilder: Mærsk, Hamburger Abendblatt, Alphaliner m.fl.
Hanjins kollaps i 2016 rystede både containershipping og verdenshandlen. Det sydkoreanske containerrederi var på det tidspunkt et af verdens største, og en række megalaster strandede i havne overalt på kloden, da kreditorer forsøgte at tage skibe i pant. En sådan situation er i de færrestes interesse. Og det forhold kan ifølge shippinganalytiker i Sydbank, Morten Imsgard, have været medvirkende til, at Maersk Line har fået en relativ let vej til at implementere opkøbet af Hamburg Süd. Konkurrencemyndighedernes godkendelser gik endeligt igennem i slutningen af november - et år efter opkøbet. Det skete, da Sydkoreas konkurrencemyndigheder som nummer 23 og sidste i rækken sagde god for aftalen. Betingelserne, som de sydkoreanske myndigheder stiller for godkendelsen, er blandt andet, at Hamburg Süd skal forlade en række rederialliancer samt ruter fra Asien til Syd- og Nordamerika. Det ligger i tråd med andre godkendelser, herunder EU, og man er desuden blevet tvunget til at opgive nogle ruter, ligesom Maersk Line f.eks. har måttet sælge feederrederiet Mercosul, der opererer i Brasilien. - Med den sidste godkendelse af handlen har vi nået en vigtig milepæl i vores strategi om at blive et integreret transport- og logistikselskab med betragtelig vækst, siger Søren Skou, CEO i A.P. Møller - Mærsk i en pressemeddelelse. Det betones, at opkøbet er på linje med Maersk Lines vækststrategi. Fra 2019 ventes købet at give årlige driftssynergier på cirka 350-400 mio. dollars, primært fra integration og optimering af rutenetværk samt bedre udnyttelse af terminalkapaciteten i APM Terminals. Ifølge Morten Imsgard, shippinganalytiker i Sydbank, er Maersk Line sluppet billigt hele vejen rundt. - Man er sluppet så billigt, som man kan i sådan en stor fusion. Det må være ’best case’ for Mærsk, siger han og tilføjer: - Noget af det mest åbenlyse var i Brasilien, hvor man skulle sælge Mercosul, fordi Hamburg Süd er meget stærke på det marked. Men man er altså blevet mødt med rimelige krav. Morten Imsgard fastslår, at synergierne er i behold, og at det stadig er fuldt ud muligt at udnytte fordelene efter opkøbet, men det kom trods alt ikke helt gratis. - De skulle nedlægge nogle ruter og Hamburg Süd skulle opgive nogle alliancer (rederiet fortsætter under eget brand red.), men det er i småtingsafdelingen, siden man står meget bedre samlet set, mener Sydbank-analytikeren. At konkurrencemyndighederne har ladet Maersk Line slippe relativt nådigt kan give andre blod på tanden ift. opkøb. - Det kan sende et signal. Myndighederne vil gerne have stærke shippingselskaber for at undgå det kaos, som Hanjins kollaps bevirkede. Der er brug for de her konsolideringer og ikke kun for rederiernes skyld. Og det kan myndighederne hjælpe på vej ved ikke at være for hårde, lyder analysen. Ifølge Morten Imsgard er der stadig for mange små spillere. - Der skal nok komme flere opkøb, men vi vil nok mest se de store støvsuge de små fra markedet. Du er ved at have en industri, hvor et par spillere er rigtig store, siger analytikeren, som ikke er imponeret over de strategiske mange alliancer i industrien såsom Mærsks 2M-alliance med MSC. - Mange prøver at lave de her alliancer; at lave samarbejder inden for opstillede rammer i erkendelse af, at det er svært at stå på egne ben. Men flere og flere indser, at en fuldbyrdet fusionsløsning er endnu bedre. Maersk Lines opkøb af konkurrenten Hamburg Süd blev afsløret d. 1. december 2016. Købsprisen lød på 3,7 mia. euro på gældsfri basis. Det anses af flere eksperter som en høj pris, men man hæfter sig ved, at rederiet komplementerer Maersk Line godt - særligt i Sydamerika, hvor det tysk-baserede rederi står stærkt. Hamburg Süd har hidtil været ejet af den tyske Oetker-gruppe, der også er kendt for at sælge madvarer under navnet Dr. Oetker. Siden det tyske rederi var privatejet, har der været meget få tal fremme om indtjeningen. Topchef Ottmar Gast har dog udtalt, at rederiet har haft overskud i de sidste otte år. Hamburg Süd har længe ligget i top-10 over verdens største containerrederier med knap 3 pct. af verdensflåden. Maersk Line er til sammenligning det største rederi med omkring 16,0 pct. - og står nu for knap en femtedel af verdensflåden. Ifølge Alphaliner har de to rederier pr. 5. december 2017 til sammen en flåde på 778 containerskibe og en kapacitet på 4,2 mio. TEU. Mærsk-gruppen regner med at hente besparelser på op til 400 mio. dollar om året fra 2019 ved at udnytte kapaciteten på en smartere måde som følge af synergier.