23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Maritimt Synspunkt: Hvad vil de maritime producenter fortælle?

I en global maritim industri under hastig forandring, er det bydende nødvendigt, at de maritime producenter udtænker en grundlæggende fortælling, der placerer dem klart og tydeligt i den nye ’verdensorden’

I en mellemfjern fortid i 00’erne tog jeg udfordringen op og blev global marketingchef.



Ikke, at vi med den funktion i udgangspunktet var på et nævneværdigt avanceret niveau. Snarere tværtimod. For det var dengang, man i shipping og transport var stolte af marketingfunktionens rolle som igangsætter af produktion af kalendere og sportstasker.



Virksomheden var dog under en ny, strategisk rejse, som indbefattede etablering af en strategic marketing funktion.



Som sagt startede vi transformationen på et relativt beskedent og umodent niveau.



Jeg havde heller ikke selv de funktionelle kompetencer indenfor marketing, bortset fra en støvet HD med lidet kendskab til Kotler og Porter.



Vi fik dog heldigvis samlet et utroligt dygtigt team af professionelle indenfor både strategisk markedsanalyse hhv. strategisk branding og kommunikation. I denne kompetenceopbyggende periode lærte jeg personligt rigtigt meget om - og fik stor respekt for - marketing og måske endda særligt strategisk branding som disciplin.



Vi omgav os med de ypperste internationale konsulenthuse for at få de skarpeste input til en marketingstrategi for en global business-to-business forretning.



Det tog knapt to år at komme til en modenhed, hvor vi syntes, at vi virkeligt havde en kompetent global funktion, der nød respekt internt, men som også var best-in-class i industrien.



Der er mange aktiviteter, vi søsatte dengang, som virksomheden fortsat excellerer i.



Stor risiko

Nu beskæftiger jeg mig primært med bestyrelsesarbejde. Men jeg har aldrig lagt min erhvervede viden om strategisk marketing og branding væk, idet det er så integral en forudsætning for at drive vækst. Særligt nu med nye trends på det digitale område og med konkurrenter, der kommer fra helt nye kanter, synes der at være god fornuft i at genbesøge og endda redefinere, hvad virksomhedens formål er og hvad den grundlæggende fortælling omkring brandet egentlig er. Når man kigger rundt i den globale maritime verden, både indenfor shipping, transport og service- og komponentproducerende leverandører til disse, ved vi, at der er stor risiko for, at der kommer nye konkurrenter på banen.



Derfor er drøftelsen af brand, brand value og virksomhedsprofil endnu vigtigere, ikke kun på ledelsesgangen men også i bestyrelseslokalet.



Min pointe er, at der med nye spillere i markederne, og under hensyntagen til de altid cykliske konjunkturer, vi i den maritime industri kender så godt, måske særligt nu er behov for at genbesøge, hvad virksomheden reelt står for, og hvilke produkter eller services, man er kendt og respekteret for, og hvad der på lang sigt skal leveres til kunderne.



Nye trends

Jeg vil pege på en række nye trends og koncepter som f.eks. indebærer at udvikle sig fra 1) købmand til markedsplads, 2) produkt til service, og 3) fra eje til leje. Disse udviklinger giver en stor chance for danske maritime virksomheder, som jo er gode til at omstille sig og tilpasse sig globale markeder.



Vi nyder betydelig respekt og identitet i markederne, har et godt renommé og er kendt for solide produkter og services.



Når det så er sagt, tror jeg, at der i kampen for at overleve i modne og meget konkurrenceudsatte markeder, hvor også asiatiske - herunder særligt kinesiske og koreanske brands - er et alvorligt alternativ til danske produkter, at der er brug for at lade sig inspirere og udfordre af marketing og branding eksperter.



Dette med henblik på at få en opdateret forståelse af og indsigt i formålet med virksomheden, brandet og værdien af samme, herunder hvordan kunderne opfatter virksomheden.



Tager man sig tid og investerer i dette arbejde, og på den baggrund udarbejder en brandstrategi og eksekverer den, mener jeg, at man er rustet til langsigtet at imødegå nye konkurrenter, en ny markedsorden og ikke mindst tiltrække talenterne, der skal bære virksomheden videre.



Dette bør også være en diskussion i bestyrelsen.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.157