23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Størstedelen af Danmarks flåde er på fremmed flag

Selv om stadig flere skibe i den danske handelsflåde sejler med Dannebrog agter, har andelen af udenlandske flag på danske skibe konstant ligget over 50 pct. de sidste 10 år. De største danske rederier som Mærsk, J. Lauritzen og Norden har alle mere end halvdelen af deres skibe på fremmede flag.

Andelen af danskejede handelsskibe under fremmed flag har konstant ligget over 50 pct. de sidste ti år.



Ifølge 2018-udgaven af Dansk Illustreret Skibsliste, der udkommer i december, ligger andelen af dansk- ejede skibe under udenlandsk flag på 56,8 pct.



Andelen har været jævnt faldende siden højdepunktet i 2009, hvor skibe på udenlandsk flag udgjorde 64,5 pct.



Tallene fremkommer netop som Danske Rederier har lanceret en ambition om, at den danske handelsflåde skal vokse med 10 pct. frem mod 2021.



Denne ambition skal ses i lyset af, at mindre end halvdelen af de skibe, som Danske Rederiers medlemmer ejer, sejler under dansk flag. Og det på trods af, at skibene kunne opfylde kriterierne i DIS (Dansk Internationalt Skibsregister), hvilket betyder, at skibsrederen ville få adgang til særlige økonomiske rammevilkår, konkurrencedygtig tonnagebeskatningsordning samt nettoløn til de søfarende. Fem af de gamle rederier



Søfart har spurgt en række af de store "gamle" rederier, med en lang historie i det Det Blå Danmark, om de valg, der ligger bag denne tendens.



- DIS tilbyder rammevilkår, der takket være politisk årvågenhed overordnet set er konkurrencedygtige i forhold til andre kvalitetsregistre, siger Jan Rindbo, CEO i Norden, og fortsætter:



- Derfor er vi også glade for, at vi fortsat kan have en væsentlig del af vores ejede flåde under dansk flag, så vi kan drage nytte af og udvikle de mange kompetencer, der ligger i den danske maritime sektor og på den måde også være med til at udbygge den stærke maritime position, Danmark har.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.157