Globalisering udfordrer skibsfart og maritim industri

Jeffrey Saunders fra Institut for Fremtidsforskning var hovedtaler på Det Blå Danmarks maritime konference på Christiansborg

Det Blå Danmark har hidtil redet på to succesfulde bølger i globaliseringen. Men der er store forandringer som følge af den 4. industrielle revolution, som er i gang.

Læs også: Mangel på navigatører bekymrer

- Revolutionen betyder, at kunder, både private og professionelle, får adgang til nye services uden nødvendigvis at eje dem, sagde Jeffrey Scott Saunders, Institut for Fremtidsforskning. 

Han var hovedtaler på Det Blå Danmarks maritime konference på Christiansborg dem 16. november 2017, der trak mere end 100 deltagere. Bag konferencen står Danske Maritime, Danske Rederier og CO-Industri, og konferencen var finansieret af Den Danske Maritime Fond. 


Den 4. industrielle revolution betyder forandring i mange forhold. For eksempel vil 3D-print betyde, at forbrugere kan få adgang til deres produkter på nye måder, som vil få betydning for skibsfarten og den maritime industri.

- Det store spørgsmål er, hvordan forandringerne vil påvirke Vesten og fx Kina som produktionsland. Det presser os til at finde ud af, hvordan skal vi reagere på forandringerne, hvad vil ske, hvorhenne og hvornår, spurgte Jeffrey Saunders. 

Læs også: Flere studerende ind på de maritime uddannelser

Nye forretningsmodeller for transport
Jeffrey Saunders forudser stor vækst i handel, især regionalt og mindre på tværs af kontinenter. Han mener, at væksten i services vil stige mere end handel med produkter: 

- Vi vil se smartere, bedre og mere modulære transportsystemer. Så den 4. industrielle revolution vil vise sit ansigt med nye former for produktion, distribution og forbrug. Den vil være en nøglemotor i de kommende års forandring, sagde han.

Det vil betyde forandring i den måde, vi driver forretning på, påpegede han.

- Disruption og den 4. industrielle revolution får betydning for arbejdskraft, energiforbrug og nye transportformer, f.eks. som vi ser forsøg på hos Amazon med førerløse lastbiler, sagde Jeffrey Saunders.

Læs også: Danske Maritime vil tiltrække flere tekniske talenter

Andre giganter er på vej ind i transport og logistik, og det udfordrer den traditionelle shippingindustri.

- Det virkeligt interessante er forretningsmodeller. Hvor kan vi levere services omkring os? I stedet for at se på dagens kerneydelser skal industrien blive bedre til at øjne, hvordan køberne vil omgærde sig med services i stedet for udelukkende at have fokus på at levere en bestemt vare eller ydelse. Og hvis aktørerne i den maritime industri og shipping ikke kan levere, så vil andre, fastslog Jeffrey Saunders.  

Hacking er en stigende trussel
Det bliver vigtigt at fokusere på gennemsigtighed i hele leveringskæden.

- Men så er der hacking som den nye, store risikofaktor.  Jo mere alting hænger sammen, des mere interessant bliver shipping at hacke, og derfor bliver it-sikkerhed en ekstremt vigtig konkurrencefaktor, sagde Jeffrey Saunders. 

Læs også: Populære ø-pas giver travle færger

Det vil ikke blive vanskeligere at rejse kapital, for investorer vil stå på spring for at investere i nye muligheder, men de vil også være usikre og tvivlende, og det skyldes forhold globalt, sagde han. 

Øget økonomisk nationalisme
- Vi kan ikke se bort fra geopolitik, som betyder magtforandringer i og mellem klodens nationer. Det vil få betydning, at der sker en voldsom vækst i den globale middelklasse over hele verden, sagde Jeffrey Saunders. 

Som afslutning på sit indlæg slog han fast, at der er andre handelstrusler på vej.

- Vi ser fortsat en stigende tendens henimod øget økonomiske nationalisme og øgede handelsbarrierer. Siden 2008 er der indført 350 nye regulativer, som fordrer brug af lokal arbejdskraft og lokale leverandører. Det skal industrien også håndtere.

Kilde: Danske Maritime



Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Nu kommer scrubber-leveringerne fra ME Production

Bunker-giganter i strid efter motorstop på 'Thorco Lineage'

Det motorstop, som førte til grundstødningen af 'Thorco Lineage', kan være forårsaget af dårlig bunker. Mærsk har ikke oplevet problemet endnu

Rolls-Royce og Svitzer i nyt samarbejde med britiske havne

Landstrøm: Der findes en standard – nu mangler blot velviljen

Manglen på internationale standarder er ikke en undskyldning for at afvise landstrøm, lyder det fra virksomheden Powercon efter debat i Aarhus.

Schlumberger skærer 100 stillinger i Esbjerg

Nyhedsbrev

Plus

Ny Thyborøn-færge skiller sig ud

NYBYGNING: Fartområdet på kanten af Nordsøen og høje kapacitetskrav gør ’Kanalen’ unik – ud over, at den er Danmarks første nybyggede hybride genvejsfærge

Online Avis Arkiv
Plus

Endnu ikke dato på indsættelse

NYBYGNING: ’Kanalen II’ tager en allersidste tørn, mens den nye hybridfærges elektromotorer undersøges i Finland

Plus

Få gratis højaktuelle tekniske input i efteråret

KONFERENCER: Emner som reduktion af drivhusgasser, dekommissionering og nyt ro/ro-tonnage programsat af Skibsteknisk Selskabs Fond

Landstrøm til debat i Aarhus efter krydstogt-succes

1

Tuco vil sælge både til forsvars-industrien

OPDATERET. Canadiske Defence Unlimited International skal som ny repræsentant for Tuco Marine markedsføre Pro Zero-bådene til forsvars- og sikkerhedsopgaver.

Bunker-sammenslutning vil forurenet brændstof til livs

Maersk-konkurrent vil bygge 22.500 TEU-skibe uden bulb

Esbjerg skal tage skraldet fra offshore-ophugning i Frederikshavn

Fem spanske færger skal konverteres til LNG

Beskidt bunker giver motorstop i Singapore

Plus

Danish Maritime Fair til udbryder: Vi holder øje med dig

Danish Maritime Fair vil holde øje med, hvorvidt manden bag en ny, konkurrerende messe ikke ulovligt gør brug af sin viden fra dengang han arbejdede for Danish Maritime Fair

Plus

Norsk elfartøj bryder nye grænser

Med ’Future of the Fjords’ har nordmændene udviklet verdens første rent eldrevne kulfiber-passagerfartøj - den skyder 20 knob og skal sejle op til 400 passagerer i fast rutefart mellem Flåm og Gudvangen

Plus

Kalundborg Havn vil have flere containere

Skønt Kalundborg Havn kun anløbes af en enkelt containerfeeder om ugen er der nu brug for hele 48.000 m2 til oplagring af containere

Plus

Danske søopmålere på hårdt arbejde i Skagerrak

GALLERI: Der findes blot 11 danske søopmålere - Søfart gik om bord på ’Jens Sørensen’ for at møde Klaus Thomsen, der forbereder en række nye sejlruter i Skagerrak og Kattegat

Plus

Kunstig intelligens skal give flere containere om bord

Kunstig intelligens skal være navigatørens forlængede øjne i nyt forsøg på Baltic Feeder-nybygning. På sigt skal sensorer give plads til flere containere på skibene

Plus 1

Danpilot og Maersk tester lodsning fra land

Som led i et forsøg med kunstig intelligens på en Maersk-feeder skal Danpilot afprøve lodsning uden en lods om bord. Udviklingen kommer ikke til at koste jobs, lyder det fra lodschef

Plus

Funktionel belægning i 100 år

Kongsberg køber Rolls-Royce Marine i mia-handel

Norske Kongsberg overtager de kommercielle aktiviteter i Rolls-Royce i en handel til 4,2 mia. kroner.

Plus 1

HH Ferries satser på fuld batteridrift til efteråret

Efter en række indkøringsvanskeligheder og leverandørsvigt, forventer topchef Johan Röstin, at rederiets to batteri-drevne færger vil være klar til fuld eldrift efter sommer

Ny chef i A. Henriksen Shipping

Plus

Norges maritime industri står sammen om elfærger

Plus

Frygt for radioaktivt lager i Frederikshavn

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Ny brochure på gaden! Renewables & engineering

Indeklimaets Temadag 2018

Har du set Davit-kranerne fra amerikanske Thern?

Electro Care ApS - Pumpeservice & reparation

Lad os foretage din prøvelastning med vores Waterbags

Nyt kompensator katalog fra WILLBRANDT Gummiteknik

Ønsker du stor brudstyrke for glas? Så leverer vi Hærdet glas

RS Components' aftale med Zerynth styrker IoT-udvikling på DesignSpark

Salg og udlejning går hånd i hånd

Kundespecifikke produkter

Er det muligt at teste materialer i et realistisk korrosivt miljø?

Trimble Roverløsninger

DMT gentager succesen

Militær viden og præcision kan (også) bruges i det civile

Kan du huske vores opslag om tre nye test-lastbiler?

Hydraulik løsninger igen

BS specialslanger udstiller instrumentering på Automatik 2018

Geopal søger teknisk sælger til eksternt salg

Legionella - udfordringer og løsninger

Hent jeres CNC fræsede emner hos VPD bearbejdning

Karl Thygesen & Søn Aps har certifikaterne på løftegrejet lige ved hånden m...

RS Components lagerfører nu energibesparende SylSmart-belysning

Byens Ejendom afholder konference om emnet "Selvkørende biler"

Friktionshængsler – En simpel og stærk løsning!

Prysmian INSIGHT 2.udgave 2018 er nu online

Send til en kollega

1.258