23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

"Søfolk skal ikke frygte de autonome skibe"

Direktør i fagforeningen Søfartens Ledere, Fritz Ganzhorn, ser ikke nogen stor trussel i de førerløse skibe
















Hvad vil du sige til de søfolk derude, der måske frygter for deres job pga. førerløse skibe?







Men det er vel en risiko, at de tager jobsene?










Til søs eller på land?







Hvad skal man være særlig opmærksom på?



Ifølge direktør i Søfartens Ledere, Fritz Gantzhorn, vil de søfarende ikke blive påvirket af autonome skibe i lang tid fremover, siden det trods alt er et fremtidsprojekt. Et projekt, der antager lige så mange former, som der er skibstyper. En række pilotprojekter findes imidlertid, men der går en rum tid, inden de store tanker for alvor bliver implementeret. Og til den tid mener Fritz Ganzhorn, at det handler om at være klar. - Jeg mener egentlig ikke, at førerløse skibe vil tage jobsene, men det kræver, at vi er skarpe på, hvordan vi opbygger uddannelserne. Der vil stadig være behov for sømænd, både til søs, men også på land, hvorfra man skal styre skibene, siger han og tilføjer: - Det handler i vidt omfang om at være parat, og vi skal have autonome skibe mere ind på de maritime uddannelser, siger Fritz Ganzhorn. - For det første vil jeg sige: Der går noget tid. Og for det andet vil jeg sige, at det kræver noget efteruddannelse, og at man ser fremad ift. hvordan man kan påvirke den nye teknologi. At man skal komme med nogle gode idéer - hvad kan gøres smartere? Her gælder det om at tænke ud af boksen. Dem, der kan tænke ud af boksen, de vinder det her game. Man skal tilpasse sig og være klar til forandring, og når man siger, man er klar til det, så skal man også gøre det. Det vil imidlertid kræve en helt ny tilgang til skibsfarten, end den man ser i dag. - Selvfølgelig er der en risiko, men jeg tror langt hen ad vejen også, at det vil skabe nye job via bl.a. operatørstillinger, som Svitzer gav en fin præsentation af i dag (på Søfartsstyrelsens konference om autonome skibe d. 14. november 2017, red.). Jeg ser fortsat en business case for den veluddannede arbejdskraft. - Både og. Vi ser meget frem til det her teknologifremspring. De lavthængende frugter skal jo samles op, og der vil være nogle ting, som teknologien kan håndtere ret hurtigt, og så vil vi få nogle smartchips, der kan give en mindre besætning og nogle mere spændende job, end vi har i dag. - Jeg synes det vigtigste er, at vi får en reform af skibsføreruddannelserne, så vi får besvaret spørgsmålet - hvordan leder man kunstig intelligens? Softwaremanagement har en klar upside, og man må gerne undervise i softwaremanagement, så det er bare om at komme i gang.
BREAKING
{{ article.headline }}
0.172