Hver morgen tager direktør Kjeld Vogt en tur rundt til en stribe virksomheder ved Esbjerg Havn. Han starter ved 6-tiden på Esbjerg Shipyard og fortsætter til Granly Diesel, Grumsens Maskinfabrik og KVK Hydra Klov.
Her danner han sig et overblik over, hvad der sker i virksomhederne, som tilsammen har 250 medarbejdere.
De seks - snart syv -virksomheder på Esbjerg Havn er nemlig alle en del af Granly Gruppen, som Kjeld Vogt er administrerende direktør for. Han slutter turen i Granly Steel, hvor han har sit udgangspunkt. Her bliver der svejset mange konstruktioner sammen, for eksempel til brug offshore for vindmølleindustrien.
Samspillet mellem de mange virksomheder er uhyre vigtigt for, at hele gruppen fungerer bedst. Hvis det går lidt trægt på Esbjerg Shipyard, sender Kjeld Vogt måske et par svejsere over til KVK, som producerer nogle avancerede bokse til landbruget. Hvis Granly Steel har for meget at lave, kan de måske få hjælp fra Grumsens Maskinfabrik.
Granly Gruppen spænder over skibsbygning, store konstruktioner til offshore vindmøller, dieselmotorer, bure til landbruget og produktion af spil til skibe.
Virksomheden har mange ben at stå på.
- Vi har mange fælles træk i det, vi laver. Blandt andet har vi meget svejse- og hydraulik-arbejde. Det gør, at vi kan flytte rundt med folk. Ved siden af metal-arbejdet har vi også agentur på skibsmotorer, og vi har en del dieselmekanikere og skibsmontører. Det hele hænger faktisk godt sammen, siger Kjeld Vogt.
Granly er da også vokset kraftigt de seneste år, blandt andet gennem opkøb af eksempelvis Grumsens Maskinfabrik i 2013. For fem år siden var der 300 medarbejdere. I dag er der 450 fordelt på 250 i Danmark og 200 på Granlys fabrik i Kina, RMG Steels.
Vækstambitioner
Forretningen giver også et solidt overskud. Virksomheden kunne faktisk fremvise et 2016-regnskab med en omsætning på knap 540 millioner kroner og et resultat før skat på 60 millioner kroner. Ikke mindst virksomhedens kinesiske selskab med 200 ansatte, RMG Steel, tjente mange penge.
Men Kjeld Vogt og den øvrige ledelse har ambitioner om at vokse mere.
- Vi vil gerne nå op på 750 millioner kroner i omsætning i 2020. Det svarer til, at vi skal vokse godt 10 procent om året, siger Kjeld Vogt.
Granly er blandt andet i gang med at starte en fabrik i Polen (se artikel side 2). Granly ejes af Mogens Larsen, der er bosat i England.
Dokning
Det gode 2016-regnskab blev realiseret, selv om olie-gas-industrien havde det svært i 2016.
- Der lå mange skibe passive i havnen sidste år. Men vi var heldige at få en dokning til blandt andet Skoleskibet Danmark og vi havde også nogle fiskekuttere fra Thyborøn i dok, og så gik det alligevel helt godt, siger Kjeld Vogt.
Nu er stemningen vendt på grund af olieaftalen om Thyra-feltet, og der er meget større optimisme blandt virksomhederne på Esbjerg Havn.
Stabile ben
I dårlige tider glæder Kjeld Vogt sig over, at Granly Gruppen også har nogle stabile forretningsben. Det gælder Grumsen Maskinfabrik, som producerer spil til skibe, og som også har kontrakter på vedligeholdelse eksempelvis på kraftværker. Det gælder også KVK Hydra Klov, som producerer bokse til landbruget.
Det er meget specialiserede bokse beregnet til klovbeskæring af køer. Køerne bliver gennet ind i boksen og får benene spændt fast, sådan at landmanden eller klovbeskæreren kan ordne klovene i ro og mag. En god klovhygiejne forebygger mange sygdomme hos køerne.
Produktet er ved at udvikle sig til en succes verden over.
- Det er et high end produkt, hvor vi har en meget høj markedsandel. Vi er optimistiske, for nu er det igen bedre tider for kvæglandbruget, og så kan de også investere mere, siger Kjeld Vogt.
Granly Gruppen står på flere ben
Granly skræver over skibsfart, olie, offshore vind, dieselmotorer og landbrug. Det giver robusthed, siger chefen og sigter mod omsætning på trekvart milliard