23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Fra el til diesel i Svendborg

El og hybrid-motorer vinder frem flere steder i Danmark. Men i Svendborg er det anderledes.

Museums-fartøjet ’Kaja’ fra Svendborg har installeret en dieselmotor, en luftkølet ti hestes Lister fra 1960, som erstatning for en nyere elmotor. Det skriver fyens.dk.

- Elmotoren, som vi havde fået doneret i forbindelse med bådens renovering, viste sig for lille til vores formål. Rækkevidden var kort, og den havde svært ved at stå op imod strømmen i Svendborgsund, siger museets ansvarlige for ’Kaja’, Morten Berg Nielsen, til fyens.dk.

Fra natfærge til museumsfartøj
Natfærgen ’Kaja’ blev bygget i 1923 af bådebygger Hans Peder Jensen i Lundby til brug for færgeriet i Vindeby.

Oprindeligt var færgen udstyret med ni HK Thornycraft motor. I 1960 blev den oprindelige motor udskiftet med en luftkølet Lister dieselmotor.

Frem til 1948 sejlede ’Kaja’ som natfærger mellem Vindeby og Svendborg. Efter 1948 var ’Kaja’ i en årrække arbejdsbåd for Svendborg Havn.

Fakta
Længde: 8,28 m

Bredde: 2,95 m

Dybgang: 0,88 m.

BRT: 5,7

Kilde: Svendborg Museum

BREAKING
{{ article.headline }}
0.125