23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

LR-2 er populær, men MR-tankeren er stadig ’arbejdshesten’

De danske rederier fokuserer på produkttankmarkedet. Her er LR-2 tankeren den klasse, som er vokset mest i popularitet det seneste årti

De danske rederier har for længst solgt de store VLCC-tankere, eller supertankere, som de hedder i folkemunde.

Norden, Torm, Lauritzen, Hafnia og de andre tankrederier, der også på den globale bane er store aktører, har fokus rettet mod de lidt mindre produkttankere. Og siden der er blevet længere mellem forbruger og raffinaderi, er særligt de større produktankere blevet populære.

LR-2 vokser
Chefanalytiker hos Bimco, Peter Sand, er blandt dem, der påpeger tendensen - at LR-klassen bliver større og større.

- Mens MR har været super-populær de seneste ti år har en anden tendens i de seneste ti år været, at den store klasse - LR2 - har haft fremgang på baggrund af længere transporter af produkter fra raffinaderierne til, hvor produkterne skal forbruges. Den præmis stiller jeg imidlertid spørgsmålstegn ved, den er ikke så stærk, som den har været tidligere. Man bør være lidt forsigtig med at sige, at det er fremtiden, siger han.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.187