Maersk Supply Servive har forhandlet en udsættelse af fire af de i alt seks ankerhåndteringsskibe, rederiet har under bygning ved Kleven Verft i Norge. Udsættelsen skyldes først og fremmest det fortsatte lave olie offshore-marked, der ikke kan absorbere den nye tonnage.
Men til dels også en stor øvrig aktivitet på værftet, der i de kommende år skal bygge to meget avancerede ekspeditionskrydstogt/kyst-passagerskibe til Hurtigruten og et offshore support-skib til malajiske interesser.
Ifølge en pressemeddelelse fra Kleven Verft vil skib nummer to i den såkaldte Starfish-serie, ’Mærsk Mariner’, blive leveret som oprindeligt planlagt i slutningen af indeværende måned.
Afsluttes først i 2019De øvrige fire nybygninger, der i den oprindelige kontrakt alle skulle havde været leveret inden udgangen af 2017, bliver for tre af skibenes vedkommende nu leveret gennem 2018, mens det sjette og sidste leveres i begyndelsen af 2019.
Maersk Supply Service modtog det første Starfish-skib, ’Mærsk Master’ tilbage i marts. Rederiet har ydermere fire subsea support-skibe under bygning hos Cosco Dalian i Kina.
Læs også:Hybrid og fleksibel Starfish
Rolls-Royce Marine spiller hovedrollen i norsk show case