23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Kleven-kontrakten genforhandlet

NYBYGNING: Alle seks Starfish-skibe er nu først overtaget af Maersk Supply Service i starten af 2019

Maersk Supply Servive har forhandlet en udsættelse af fire af de i alt seks ankerhåndteringsskibe, rederiet har under bygning ved Kleven Verft i Norge. Udsættelsen skyldes først og fremmest det fortsatte lave olie offshore-marked, der ikke kan absorbere den nye tonnage.

Men til dels også en stor øvrig aktivitet på værftet, der i de kommende år skal bygge to meget avancerede ekspeditionskrydstogt/kyst-passagerskibe til Hurtigruten og et offshore support-skib til malajiske interesser.

Ifølge en pressemeddelelse fra Kleven Verft vil skib nummer to i den såkaldte Starfish-serie, ’Mærsk Mariner’, blive leveret som oprindeligt planlagt i slutningen af indeværende måned.

Afsluttes først i 2019

De øvrige fire nybygninger, der i den oprindelige kontrakt alle skulle havde været leveret inden udgangen af 2017, bliver for tre af skibenes vedkommende nu leveret gennem 2018, mens det sjette og sidste leveres i begyndelsen af 2019.

Maersk Supply Service modtog det første Starfish-skib, ’Mærsk Master’ tilbage i marts. Rederiet har ydermere fire subsea support-skibe under bygning hos Cosco Dalian i Kina.

Læs også:
Hybrid og fleksibel Starfish
Rolls-Royce Marine spiller hovedrollen i norsk show case
BREAKING
{{ article.headline }}
0.078