23948sdkhjf

Clippers danske selskab tabte på valuta og færgesalg

Rederiets danske selskab øgede driftsindtjeningen i 2016 som følge af øget aktivitet, men bundlinjen endte i minus
Omsætningen i Clippers danske selskab, Clipper Group A/S, voksede i fjor med 14 mio. dollars til 221 mio. dollars. Selskabet øgede samtidig sin driftsindtjening til 10 mio. dollars fra 6 mio. dollars året før som følge af den øgede aktivitet i regnskabsåret.

Bundlinjen lyser imidlertid rødt med et minus på 13 mio. dollars mod et tilsvarende plus året før, da resultatet blev negativt påvirket af et urealiseret valutakurs-tab på euro-lån og tab på salget af to færger, fremgår det af selskabets årsrapport for 2016.

Ifølge Flemming Steen, finansdirektør i Clipper Group, var den underliggende forretning, aktivitetsniveauet og driftsindtjeningen fra Clipper Group A/S stærk. Han peger på, at både Seatruck Ferries, der sejler på Det Irske Hav, og Danske Færger har præsteret ’exceptionelt godt’ i 2016 med markant mere transporteret fragt og flere passagerer end i 2015.

– Resultatet er påvirket af, at der er solgt et par skibe i Danske Færger, og vi er også påvirket af noget urealiseret valutakorrektion. Men den underliggende drift, især i ro/ro-segmentet og Danske Færger, er utrolig sund og god, siger Flemming Steen til Søfart.

Rekord i Seatruck Ferries

Aktiviteterne i Clipper Group A/S omfatter en ejerandel i Danske Færger, ro-ro-aktiviteterne i Seatruck Ferries samt kommerciel og teknisk management i Clipper Fleet Management.

Seatruck Ferries slog ifølge regnskabet rekord med en stigning på 19 pct. i antallet af transporterede enheder i 2016, mens rederiets markedsandel voksede fra 16 til 18 pct. Samlet set transporterede Seatruck Ferries 343.446 enheder sidste år, fremgår det.

I oktober 2016 tilføjede Seatruck ny kapacitet til den daglige Heysham-Dublin service, hvor den store ro/ro-færge ’Clipper Point’ afløste den mindre ’Clipper Ranger’ nogle få uger inden åbningen af den nye M6-hovedvej til Heysham Port.

Brexit påvirker ikke volumen

Ledelsen noterer i regnskabet, at selv om Brexit har haft negativ indflydelse på Seatruck i 2016 i form af valutakurs-tab, er volumen ikke påvirket.

– Der har ikke været en negativ effekt af Brexit i vores ro/ro-forretning mellem England og Irland. Der ser stadigvæk ud til at være en fin vækst i markedet, som vi har glæde af, siger Flemming Steen. Han forventer heller ikke, at briternes exit fra EU vil påvirke Clippers forretning i indeværende år.

– Det kan godt være, at det slår igennem senere hen. Men det er ikke noget, vi forventer får en effekt på 2017. Men vi holder selvfølgelig tæt øje med det, og vi har også været rigtig spændte på, om vi kunne aflæse det nogen steder, siger Flemming Steen.

Statstilskud gavnede færger

Danske Færger, som Clipper ejer 50 pct. af, øgede trafikken på alle sine syv ruter i 2016. Væksten var totalt set 6,3 pct. for biler og 3,6 pct. for passagerer. Væksten blev accelereret af et markant øget statstilskud på en række færgeruter uden for højsæsonen, hvilket resulterede i 53 pct. billigere færgebilletter fra september sidste år.

I 2016 vandt Danske Færger koncession på at drive ruten Spodsbjerg-Tårs indtil 2028. Ifølge regnskabet har denne rute været i vækst siden 2012. Til gengæld står Molslinjen til at overtage færgedriften til Bornholm fra september 2018, og Danske Færger har derfor frasolgt to af de fire færger, som hidtil har betjent Bornholm, nemlig ’ Povl Anker’ og ’Leonora Christina’. Begge fartøjer er dog chartret tilbage på bareboat-kontrakter indtil slutningen af august 2018.

Stigende tørlast-aktivitet

Foruden færgedriften opererer Clipper en flåde på omkring 160 tørlastskibe i handysize-, supramax- og ultramax segmentet. Hovedparten af disse aktiviteter indgår dog ikke i regnskabet for det danske selskab. Rederiets hovedkontor ligger på Bahamas.

Om tørlastaktiviteterne udtaler Flemming Steen i en pressemeddelelse:

– Aktiviteten i vores tørlastforretning voksede betydeligt i 2016, både målt i antallet af skibsdage, antallet af fartøjer opereret af Clipper og antallet af fartøjer i vores pools. Når det gælder rateniveauer, var 2016 et vanskeligt år for branchen, men markedet rettede sig væsentligt i de sidste måneder af året, og denne udvikling fortsattte i 2017.

Overordnet set forventer Clipper Group et driftsresultat i 2017 på samme niveau som 2016.


Årsregnskab: Clipper Group A/S
Mio. USD 2016 2015
Omsætning 221 207
Driftsindtjening 10 6
Årets resultat -13 13
Egenkapital 161 172
Egenkapitalandel 45% 43%


Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Medlemmernes egne nyheder
Se alle medlemsnyheder
Mest læste
JOB i FOKUS
Gå til joboversigten
Seneste nyheder
Se seneste nyheder
Udvalgte artikler
Udvalgte nyheder fra forsiden
Maritime Synspunkt: E-metanol kan gøre eksisterende færger grønne
Norsk by-færge i Stockholm skal sejle autonomt
Investeringseventyret i Hanstholm er slut - "Sådan går det, når businesscasen ikke er stærk nok"
Flertal for nedrivning af omstridt Mærsk-bygning
Giver ikke op så let: På denne ø skal købmanden bare overleve
Tager uundgåelig beslutning efter år med underskud og flere hundrede millioner i gæld
Andre Nordiske Medier
Metal Supply DK
Transportmagasinet
Jern & Maskinindustrien
Motor-magasinet
Leder IDAG
Kommunefokus

Send til en kollega

0.235