23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Norge går i front med førerløst skib

Kongsberg og rederiselskabet Yara giver bud på førerløst skib fra næste år












Prospektet



















Teknikken



Fakta ’Yara Birkeland’



Byggeværft: Ikke oplyst

Elektronikansvarlig: Kongsberg

Kapacitet: 100 - 150 TEU (fulde - tomme TEU)

Dødvægt: max. 4.500 ton

Elektrisk fremdrivning: 4 MW 2 azimuth porpellere 2 thrustere

Sensorer kameraer autoradarer AIS Lidar infrarøde kameraer
















Allerede næste efterår forventer man i Norge at sætte verdens første fjernkontrollerede containerfeeder i fart. Den vil blive elektrisk drevet og fuldautomatiseret. Skibet får dog ikke lov at sejle ubemandet i starten, men ifølge initiativtagerne er det planen, at den autonome del skal prøves af i løbet af 2019. Skibet skal sejle på en ”lukket” rute mellem havnene Porsgrunn, Brevik og Larvik. Bag planen står selskabet Yara, der er udsprunget af Norsk Hydro. Selskabet er et af verdens ledende inden for produktion af gødning og det er da også baggrunden for skibsprojektet, som man har initieret sammen med elektronikkoncernen Kongsberg, der skal stå for den mere autonome del af projektet. Målet er et skib, der miljøneutralt kan erstatte transporten af 40.000 årlige lastbilstræk mellem norske lokalationer. Aktuelt er der tale om ca. 100 daglige lastbilstransporter i gennemsnit mellem fabrikken i Porsgrunn og de to udskibningshavne i Brevik og Larvik, hvorfra der omlades til oceangående skibe. Skibet får navnet ’Yara Birkeland’ - opkaldt efter Yaras grundlægger Kristian Birkeland - og det bliver det første i verden, der skal kunne opereres helt via fjernkontrol. På sigt er det planen, at det skal kunne klare turen mellem de norske havne på egen hånd. Hele ideen med prospektet bunder i det transportbehov Yara har for at få transporteret sine produkter fra en fabrik i Porsgrunn ud til havnene i Larvik og Brevik. Det er store mængder af gødning, der er tale om. Og derfor beslutningen om at lade et helt igennem miljøneutralt skib overtage transporten i stedet for lastbiler. Men det kræver automationselektronik i særklasse, og det har Kongsberg påtaget sig at levere. Selskabet er et af verdens førende på området, og har været et af de ledende inden for udvikling af maritime elektroniksystemer i mange år. Både hvad angår simulatorteknologi og fjernstyringssystemer til bl.a. den norske offshoreindustri. Og man har da også sikret sig samarbejde med de norske myndigheder, hvad angår netop fjernstyringskontrollen. Den skal overlades til dem, så det forventes, at når skibet skal til at sejle helt autonomt skal det kunne styres af operatører fra Kystverket. Med central operationsbase i Brevik. Men med tre operationscentre involveret totalt. Der er ikke lækket mange specifikke oplysninger om det udstyr, der skal styre det hele. Men skibet i sig selv skal bygges som et containerskib med en kapacitet op til 150 TEU, beregnet til de forskellige typer gødning, Yara skal have udskibet til sine kunder over hele jorden. Og det er pænt store mængder, der er tale om med en samlet produktion fra koncernen på over 36 mio. tons om året. Langt fra alle skal dog skibes af med ’Yara Birkeland’. Skibet skal sejle på et batterimaskineri, så det bliver emissionsfrit. Et af kernepunkterne i hele projektet er netop, at det skal være helt miljøneutralt som nævnt. Elektronikken om bord er Kongsbergs ansvar. Det indebærer et tæt netværk af sensorer og et styringssystem, der skal kunne opereres på distancen. Derudover skal Kongsberg levere kommunikationssystemer. Skibet skal mellem de tre havne i Sydnorge kunne sejle ud til 12 sømil fra kysten. Hele vejen dækket af den norske kystvagt. Turen mellem de faste have andrager sammenlagt ca. 37 sømil. Fra starten vil skibet have en lille besætning om bord, der skal overvåge om systemerne virker, når det leveres næste år. Men det er fra starten meningen, at de kun skal fungere som back-up. Denne del af operationen skal fra 2019 overgå til fuld fjernkontrol. Hvis alt derefter fungerer, som Kongsberg og Yara har planlagt det, vil skibet fra 2020 kunne sejle helt autonomt. Det vil stadigt blive overvåget af Kystvagten i Norge, men vil i princippet helt selv kunne operere.
BREAKING
{{ article.headline }}
0.103