En systemleverandør
Én enkelt brugerflade
Fordelte hjerner
Teori og praksis
Brugen af Big Data
Elektroniske assistenter
Skibes centralnervesystem opbygges efter Lego-princippet
Det er PLC’en, altså den lille programmerbare kontrolenhed, der kobler motorer, pumper navigationsudstyr etc. op på skibets netværk, der reelt er Wärtsilä Lyngsø Marines fysiske automationsprodukt. Resten er programkoder og software.
– Vi sammenligner dem med Legoklodser. Skal du lave automation på en slæbebåd, skal du måske bruge to PLC’ere. Men hvis det i den anden ende af skalaen handler om et stort krydstogtskib, så skal antallet dobles op rigtig mange gange. Men det er stadig nøjagtigt de samme enheder, vi anvender, siger Christian M. Skytte.
Han forklarer, at det er kunden, der afgør, hvor omfattende automationen skal være, men at det typisk er krigsskibe, store offshoreskibe og krydstogtskibe, som er de største aftagere af komplekse automationssystemer.
Strømslugende hotel
– Vi er med på en betydelig del af de her års mange krydstogtnybygninger. Her er det sådan noget som power management, der er i fokus hos rederen. Det vil sige, at vi moniterer og integrerer den meget omfattende og strømforbrugende hoteldrift om bord – altså HVAC, belysning, elevatorer, køkken og vakuum-toiletsystemet – ind i skibets øvrige automation, forklarer han.
Ifølge Christian M. Skytte er Wärtsilä Marine Solutions også til stede i krydstogtmarkedet med NACOS Platinum-systemet; Wärtsiläs integrerede navigations- og automations-kontrolsystem. Et produkt, udviklet efter Lyngsø Marine i 2006 blev opkøbt af amerikanske L-3 Marine Systems, der også havde købt navigationsudstyrsproducenten SAM Electronics.
Det fulde integrerede system er siden, ud over krydstogtsegmentet, også blevet udbredt til bl.a. færger, containerskibe, naval-segmentet og ikke mindst offshore, hvor det oftest anvendes i en særlig dynamic positioning-version.
Den hybride trend
De seneste års trend i skibsdesign går i retning af hybride skibsmaskinerier med kombineret dieselelektrisk drift og batteribaseret drift – eller endog helt rene batteridrevne drivlinjer. Dermed ændres de fremdrivnings-systemer, som Wärtsilä Lyngsø Marine skal levere automation til, sig også radikalt.
Men Christian M. Skytte forklarer, at denne udvikling grundlæggende ikke ændrer så meget for Wärtsilä Lyngsø Marines produkt.
– Det er stadig de samme PLC’ere, der skal være bindeleddet mellem de enkelte systemer om bord og automationen.
Lige som vi ikke blander os i en anden producents motorstyring, skal vi heller ikke ind og pille ved den software, batteriproducenten har udviklet til kontrollen af batterierne – vi skal alene binde systemet op på skibets samlede automation, slutter han.
Det er PLC’en, altså den lille programmerbare kontrolenhed, der kobler motorer, pumper navigationsudstyr etc. op på skibets netværk, der reelt er Wärtsilä Lyngsø Marines fysiske automationsprodukt. Resten er programkoder og software.
– Vi sammenligner dem med Legoklodser. Skal du lave automation på en slæbebåd, skal du måske bruge to PLC’ere. Men hvis det i den anden ende af skalaen handler om et stort krydstogtskib, så skal antallet dobles op rigtig mange gange. Men det er stadig nøjagtigt de samme enheder, vi anvender, siger Christian M. Skytte.
Han forklarer, at det er kunden, der afgør, hvor omfattende automationen skal være, men at det typisk er krigsskibe, store offshoreskibe og krydstogtskibe, som er de største aftagere af komplekse automationssystemer.
Strømslugende hotel
– Vi er med på en betydelig del af de her års mange krydstogtnybygninger. Her er det sådan noget som power management, der er i fokus hos rederen. Det vil sige, at vi moniterer og integrerer den meget omfattende og strømforbrugende hoteldrift om bord – altså HVAC, belysning, elevatorer, køkken og vakuum-toiletsystemet – ind i skibets øvrige automation, forklarer han.
Ifølge Christian M. Skytte er Wärtsilä Marine Solutions også til stede i krydstogtmarkedet med NACOS Platinum-systemet; Wärtsiläs integrerede navigations- og automations-kontrolsystem. Et produkt, udviklet efter Lyngsø Marine i 2006 blev opkøbt af amerikanske L-3 Marine Systems, der også havde købt navigationsudstyrsproducenten SAM Electronics.
Det fulde integrerede system er siden, ud over krydstogtsegmentet, også blevet udbredt til bl.a. færger, containerskibe, naval-segmentet og ikke mindst offshore, hvor det oftest anvendes i en særlig dynamic positioning-version.
Den hybride trend
De seneste års trend i skibsdesign går i retning af hybride skibsmaskinerier med kombineret dieselelektrisk drift og batteribaseret drift – eller endog helt rene batteridrevne drivlinjer. Dermed ændres de fremdrivnings-systemer, som Wärtsilä Lyngsø Marine skal levere automation til, sig også radikalt.
Men Christian M. Skytte forklarer, at denne udvikling grundlæggende ikke ændrer så meget for Wärtsilä Lyngsø Marines produkt.
– Det er stadig de samme PLC’ere, der skal være bindeleddet mellem de enkelte systemer om bord og automationen.
Lige som vi ikke blander os i en anden producents motorstyring, skal vi heller ikke ind og pille ved den software, batteriproducenten har udviklet til kontrollen af batterierne – vi skal alene binde systemet op på skibets samlede automation, slutter han.