23948sdkhjf

Flere skibssalg på rygtebørsen

Maersk Line og Torm figurerer på salgslister med fire solgte enheder
Ifølge salgsrapporter er endnu fire skibe med danske interesser involveret nu afhændet. Aktuelt to Torm-enheder og to Maersk Line-enheder. Salgene er dog ikke bekræftest fra de respektive rederier.

De to Maersk Line-enheder er ’Maersk Jubail’ og ’Maersk Jaipur’, der begge er afhændet fra Hongkong-registret til unavngivne tyrkiske købere for 20 mio. dollars en bloc. Skibene er fra 2008 og på 2.824 TEU og har været beskæftiget på forskellige ruter.

’Maersk Jubail’ er registreret i fart for Seago Line på ruten mellem Middelhavet og Vestafrika, mens ’Maersk Jaipur’ noteres i fart på en feederrute mellem New Zealand og Fjernøsten.

Hvad angår Torm-salgene gælder det enhederne ’Torm Trinity’ og ’Torm Timothy’. Førstnævnte er en kemikalietanker fra 2000 på 35.834 t.dv., der skulle være strøget til den indonesiske Waruna Group for et beløb på syv mio. dollars.
’Torm Timothy’ er kun noteret på en salgsrapport. Og i korrekt fald en hurtig handel for rederiet. Det er en af den nye serie

MR-nybygninger fra Sungdong Shipbuilding i Sydkorea. Den er en del af serie på seks enheder, der oprindeligt blev kontraheret af Torms amerikanske ejer, kapitalfonden Oaktree Capital, i 2013.

Sungdong Shipbuilding indledte i øvrigt den aktuelle serie i starten af 2015 med to enheder til Maersk Tankers, ’Maersk Tacoma’ og ’Maersk Tampa’, der, som navnene antyder, er gået til Maersk Tankers. Mens hovedfremdrivningen i de seks Sungdong-skibe til Torm er Man Diesels elektronisk styrede 6G50ME-C6 low speed-motor. Ellers får seriens foreløbigt 10 øvrige skibe Man Diesels nye ”Eco-tanker-motor”, en 6G50ME-B9, der er under stor udbredelse i kombination med en større propellerdiameter til dens reducerede omdrejninger og dermed lavere bunkerforbrug.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125