Brian Mikkelsen vil vride armen om på Margrethe Vestager

| Af Ebbe Fischer og Ursula Taylor | Tip redaktionen om en historie

VIDEO: Erhvervsministeren har hovedfokus på at opruste DIS-ordningerne ift. vækstteamets anbefalinger, der blev præsenteret i dag. Og han vil ikke acceptere et nej fra EU-kommissionen, siger han

Erhvervsminister Brian Mikkelsen (K) ser en udvidelse af DIS-ordningen (Dansk Internationalt Skibsregister) som det absolut vigtigste i Vækstteamets anbefalinger.

Læs også: Det Blå Danmark laver musikvideo

Det fastslog han fredag på et pressemøde, da anbefalingerne blev præsenteret.

Og hvis EU's konkurrencekommisær, Margrethe Vestager, blokerer med henvisning til, at DIS er skjult statsstøtte og konkurrenceforvridende, så tager ministeren kampen op, siger han i et interview med Søfart.

Hvad er din kommentar til Vækstteamets anbefalinger?

- Jeg synes det er nogle rigtig interessante anbefalinger, og de er med til fremtidssikre erhvervet. De anbefalinger har jeg tænkt mig virkelig at arbejde videre med for at få dem gennemført.

Læs også: "Vi er ikke gode nok til at sælge erhvervet til kvinderne"

Hvordan vurderer du chancerne for at få dem gennemført?

- Mange af dem er jeg meget positiv overfor. Der er nogle små nogle der handler om uddannelsesdelen og teknologien, og så er der nogle store, som handler om økonomi og skat. Men ambitionen er, at når vi nu har nedsat et vækstteam, som vi gjorde for et går siden, jamen så er det også meningen, at vi skal følge op på det. Og jeg vil gerne styrke Det Blå Danmark. Det har været en vækstindustri, og det skal det også være i fremtiden, og derfor skal vi følge op på de anbefalinger, der er kommet her i dag.

Der er 11 anbefalinger og 52 underanbefalinger. Hvad er succeskriteriet i forhold til at få ført de her anbefalinger ud i livet, set fra regeringens synsvinkel?

- Mit succeskriterium er, at når jeg nu indkalder Vækstteamet igen om et år – det har jeg fået en invitation til her - så har vi sat flueben ved mange af anbefalingerne. Dvs. flueben ved at vi enten har gennemført dem eller er gået i gang med det. Det handler også om de store ting som DIS-ordningen, og det handler også om de små ting i forhold til uddannelsessystemet osv.

Læs også: EU siger nej til montørordning - men Danmark kæmper videre

Hvilke af anbefalingerne står højst på din prioriteringsliste?

- Lige nu er det DIS-ordningen, fordi det vil være med til at fremtidssikre hele offshore-branchen. Det vil betyde rigtig meget, for jeg kan se, at nogen overvejer at flage ud, hvis vi ikke gør det. Og vi får mulighed for at få nogen til at flage ind, hvis vi gør det. Så det er den største prioritet lige nu. Men det koster nogle penge, og det koster lidt armvridning med EU-Kommissionen om processen, og det er det, vi skal i gang med snart.

Hvordan med registreringsafgiften på skibe? Den mener nogle rederier er for dyr i Danmark?

- Vi kigger på alle rammevilkår, og derfor følger vi op på de anbefalinger, der er. Så må jeg jo foretage en vurdering af, hvilke der er vigtigst, og dem må vi så gå i gang med hurtigt. Og det præsenterer jeg så til efteråret, når vi kommer med vores vækstudspil.

Læs også: Brian Mikkelsen: Ændring af norsk skibsregister kan koste job

Kan man forestille sig helt at fjerne registreringsafgiften? Den findes jo ikke i mange andre lande?

- Det kommer an på økonomien i det samlede billede, og hvilke konsekvenser det får. Jeg er villig til at se på alt, som er med til at forbedre Det Blå Danmarks rammevilkår.

Mht. den maritime montørordning har det været fremme, at den kan være i strid med EU-reglerne?

- Jeg er sådan set meget positiv overfor, at vi gør noget dér, fordi det vil sikre nogle flere arbejdspladser. Men de meldinger, vi får fra Kommissionen er, at det er meget meget tvivlsomt, om vi kan få lov til at gøre det, fordi de mener, det er konkurrenceforvridende i forhold til andre erhverv. Meldingen fra Bruxelles er, at det bliver meget, meget vanskeligt. Men vi vil forsøge, for jeg synes det er en god idé.

Læs også: Danmark indgår maritim samarbejdsaftale med Mexico

Brancheforeningen Danske Maritime har udtalt, at de ikke mener, der er noget problem i forhold til EU?

- Nej, det mener man sikkert ikke, men vi må jo forholde os til, hvad Kommissionen siger.

Påtager Danmark sig ikke ind imellem lidt for meget en dukserolle i EU?

- Jo, vi er dukse mange gange. Men i det her tilfælde er vi også lidt rappenskraldeagtige, for der vil vi gerne prøve at presse Kommissionen mest muligt. Og vi kan jo kun presse derhen til, hvor Kommissionen siger ja eller nej. Det er vi så i dialog med dem om, og indtil videre er meldingen fra dem, at de er meget skeptiske overfor det.

Vil du lægge pres på i EU-Kommissionen?

- Det gør vi, og jeg har også skrevet et brev til Margrete Vestager om det. Så vi presser på alt hvad vi kan, sådan at hvis vi skal træffe en beslutning, om vi vil det eller ej, at vi så ved, om vi har mulighed for det.

Margrethe Vestager er jo kendt som lidt af en hardliner på området. Hvordan vurderer du chancerne for, at hun kan overtales?

- Jeg håber på at vi får mulighed for at gøre noget på DIS-ordningen, men det bliver vanskeligt på montør-ordningen.



Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Revisor sår tvivl om J. Poulsens fremtid

Usikkerhed om fortsat finansiering af 'Thunder Bird' fører til påtegning fra revisor, fortæller Finn J. Poulsen efter milliontab i 2017.

Plus

Forandring forude, men hvordan?

SYNSPUNKT: Det Blå Danmark har store muligheder for at udnytte moderne teknologi til at skabe nye forretningsmuligheder - men det kræver, at vi begynder at samarbejde på helt nye måder

Plus

Danpilot og Maersk tester lodsning fra land

Som led i et forsøg med kunstig intelligens på en Maersk-feeder skal Danpilot afprøve lodsning uden en lods om bord. Udviklingen kommer ikke til at koste jobs, lyder det fra lodschef

Plus

Nye CO2-mål giver redere hovedbrud

Otte ud af 10 topchefer blandt de danske rederier vurderer, at det bliver udfordrende eller meget udfordrende at leve op til IMO’s CO2-reduktionskrav, viser ny undersøgelse

Oliepris mudrer salg af Maersk Drilling

Nyhedsbrev

Søfartens Ledere siger ja til sammenlægning

Online Avis Arkiv

FN advarer mod ny strid om migrantskibe

VIDEO
Det Blå Danmark laver musikvideo

V-politiker lover hurtigrute til Lolland

Ny chef i A. Henriksen Shipping

Plus

Status fra Thyborøn – Agger om ny hybridfærge

FÆRGER: Den nye ’Kanalen’ ventes at afgå Søby om tre uger efter forsinket batterileverance

Plus

Potentiel livsfarlig ulykke på Fjord Line-færge

HAVARIRAPPORT: Skepsis forbyggede alvorlig arbejdsulykke, da split blev klippet over under udsætning af MOB-båd

Færgen-veteran fylder 60

Plus

På hemmelig mission med modstandsbevægelsens rederi

Plus

Fra Lolland til maskinchef i DFDS

Positionsbillede

Plus

Canadisk Mærsk-skib følger søster til Danmark

OFFSHORE VIND: ’Maersk Nascopie’ er på vej til A1 Offshore Solutions danske offshore vind-flåde

Plus

Fagfolk på udflugt til Kalundborg Havn

Den storstilede udvidelse af Kalundborg Havn trak torsdag knap 100 fagfolk til Ny Vesthavn

Forladt containerskib i brand nær Indien

3800 krydstogtgæster til Fredericia i dag

1

Straf til 'Absalon'-kaptajn nedsat efter vidneudsagn

Per Moll Petersen, der som kommandørkaptajn på 'Absalon' brugte forsvarets kreditkort på en stripklub i Malta, har fået nedsat sin straf efter vidneudsagn fra besætning.

Mærsk fyrer 1200 i Chile

Maersk Container Industry samler produktionen af kølecontainere i Kina og lukker fabrikken i Chile. 1209 medarbejdere bliver berørt.

Plus

Maersk Line tager nyt skridt mod autonome skibe

Med test af kunstig intelligens på ny feeder tager Maersk Line et skridt imod autonomi i flåden. Der er dog ingen planer om ubemandede skibe, lyder det fra Maersk Lines innovationsafdeling

Wedellsborgs tørlastrederi fordobler overskud

Baronens rederi vokser og forventer fortsat profitabel vækst

Mærsk-brandet falder i værdi

Her er Jakob Stausholms nye lønpakke

Containerrater falder efter kort optur

Kolding Havn henter Lotte G. Lundberg

Plus

Maritim lobbyist i Folketinget

Ny bestyrelse i MDC

OW's Lars Møller idømt 1,5 års fængsel

Hoyer finder ny CEO hos Wärtsilä

Aalborg Havn bygger mere lager

VIDEO: Se russisk atom-ubåd affyre fire missiler

Plus

"Disciplin skabte min karriere"

Odfjell-topchef og Mærsk-barnebarn i Maersk Brokers bestyrelse

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Iværksætter automatiserer årsregnskabet, så hun har mere tid til madpakker

Lær at anvende Bluebeam Revu til oprettelse og redigering af PDF dokumenter på kursus d. 13/8

Geopal sikrer mennesker og materiel worldwide

Vores dygtige smede i Aalborg producerer hele tiden nye løfteåg.

Kompensatorer fra WILLBRANDT Gummiteknik

Legat til afholdt seniormedarbejder

Sådan reduceres tidsforbruget for Motion-programmering!

Opnå sikkerhed med Roxtec og beskyt dine gennemføringer mod EMI/EMP

Har du en dokning af et skib i den nærmeste fremtid, hvor du er sikker på at skifte dets Anoder?

Lær Revit Architecture trin for trin - deltag på 4-dages grundkursus fra d. 28/6 på engelsk

Konference: Kolding - De store projekter

Det er ikke altid størrelsen… 

IBIX og Applied er klar til E&H

Aalborg CSP A/S præsenterer solvarmeløsninger i Kina

Bløde Hydraulikslanger i TOP Kvalitet

Mød Geopal System A/S på STFs årsmøde i Esbjerg fredag d. 15. juni

JOBOPSLAG: Handelselev (Odense)

Gevindnitter til ekstreme opgaver

Varme sommerdage kræver kølig beskyttelses beklædning

Klar til E & H i Herning

Mød SMVdanmark på Folkemødet

NYHED: Vi udvider vores sortiment af løftåg til truck

Problemer med overløb?

Carl Stahl A/S leverer fleksibel kranløsning til Maskinfabrikken Polund A/S

Prysmian Groups nye organisationsstruktur på plads

Send til en kollega

0.256