Fredag præsenterede regeringens Vækstteam sine anbefalinger til fremtidig vækst for Det Blå Danmark. Søfart kom i besiddelse af rapporten kort inden deadline, og hovedanbefalingerne er indrammet her på siden.
Fakta om DIS Formålet var at sikre fortsat beskæftigelse af danske søfolk på skibene og sikre rederiernes forankring i Danmark. En hjørnesten i DIS-aftalen er den såkaldte nettolønsordning, der via en skattefordel sikrer, at det fortsat er attraktivt at ansætte danske søfolk. Ansatte på skibe under DIS får simpelthen nettoløn og betaler således ikke indkomstskat til det danske samfund. Den manglende skattebetaling er dermed en slags statsstøtte til rederierne, der kan aflønne søfolkene billigere, end hvis der skulle betales skat af lønnen. Tonnageskatten regnes som en del af DIS og blev vedtaget af regeringen, Dansk Folkeparti og de radikale i 2002 og indført med tilbagevirkende kraft fra regnskabsåret 2001. I praksis fungerer tonnageskatten som en vægtafgift, hvor rederierne betaler et fast skattebeløb pr. nettoton, de råder over, mens andre virksomheder betaler selskabsskat baseret på indtægter, udgifter og afskrivninger. Rederierne betaler således tonnageskat uanset indkomsten og uanset, om rederiet har overskud eller ej. Et skib registreret i DIS skal leve op til særlige krav til sikkerhed, teknik og sundhed. |