Maritim højborg: Der skal være ambitioner i vækstplanen

| Af redaktionen/lda | Tip redaktionen om en historie

Rundt om i Danmarks maritime højborge ser man med spænding på den politiske modtagelse af de kommende forslag fra vækstteamet. Det gælder også på søfartstunge Sydfyn, hvor de to uddannelsessteder Marstal Navigationsskole og SIMAC i Svendborg har særligt fokus på anbefalinger om uddannelse.

Det er den politiske modtagelse og håndtering af vækstteamets anbefalinger, som afgør effekten af teamets arbejde, lyder det fra Danmarks Rederiforening. Derfor vil fokus også være på de politiske partier, så snart vækstteamet spiller ud den 21. april. Rederiforeningen er vært for en debat om anbefalingerne den 1. maj i Svendborg. Her er der ingen tvivl om, at maritim vækst er helt centralt, da søfarten fylder meget på Sydfyn. Fx med de to uddannelsessteder Marstal Navigationsskole og SIMAC i Svendborg.

- Jeg er glad for, at vi kan skabe en ramme for den nødvendige maritime debat. Der skal være ambitioner i vækstteamets udspil – og så skal de ambitioner selvfølgelig følges op af politisk handling. Sydfyn er en af flere maritime højborg rundt om i Danmark, så det er naturligt, at der er stort lokalt fokus på vækstteamets udspil her, siger Jakob Ullegård, direktør i Danmarks Rederiforening.

Uddannelsesambitioner til debat
En af temaerne undervejs i vækstteamets arbejde har været de maritime kompetencer. Her spiller de sydfynske uddannelsessteder en vigtig rolle for at skabe det løft, som flere har efterlyst. Det gælder blandt andet rederiforeningerne, som i oktober spillede ud med klare ambitioner på uddannelse. Derfor ser Jeppe Carstensen, rektor på Marstal Navigationsskole også frem til at tage debatten:

- Det er klart, at Danmarks samlede maritime kompetencer og know-how hænger uløseligt sammen med dygtige søfolk. Her bør vi gøre mere, og jeg forventer, at vækstteamet samler tråden op fra de mange aktører - herunder rederierne - som har udtrykt ambitioner på uddannelsesområdet, siger Jeppe Carstensen om, hvorfor han ser frem til at diskutere vækstteamets anbefalinger.

Arrangementet rummer også en politisk debat, hvor tre sydfynske medlemmer af Folketinget med interesse for søfart vil diskutere vækstteamets forslag, som præsenteres af Jens Frederik Hansen, CEO i rederiet A2Sea og medlem af vækstteamet. Det gælder Erling Bonnesen, Venstre, Trine Bramsen, Socialdemokratiet og Anders Johansson fra Det Konservative Folkeparti. 

Debatten i Svendborg den 1. maj er åben for alle ved tilmelding. Der er muligheder for at få fødderne på dæk bagefter, da arrangementet efterfølges af en rundtur på isbryderen Thorbjørn for alle interesserede.

Kilde: Danmarks Rederiforening



Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

VIDEO
Det Blå Danmark laver musikvideo

Færgen-veteran fylder 60

Plus

Fra Lolland til maskinchef i DFDS

Plus

SØFART TEMA: ’Fremtidens sømand’
"Der er behov for hjemlig hygge på skibene"

Det Blå Danmark mangler kvinder til søs. Emma Karstensen, 22, maskinmesterstuderende på SIMAC, giver her sit bud på hvorfor

Plus

Kaptajn på Kongeskibet: Sådan sejler man Danmarks mest berømte skib

Med en topfart på blot 13,5 knob er Kongeskibet 'Dannebrog' ikke just et muskelbundt

Nyhedsbrev

To iværksættere udvalgt til ny start-up hub i Svendborg

Svendborg skal være centrum for maritimt iværksætteri, lyder det fra folkene bag en ny maritim iværksætterbase i byen. De første virksomheder kan nu nyde godt at hjælp til vækst.

Online Avis Arkiv
Plus

GPS og Force klæder lodser på til polarsejlads

EFTERUDDANNELSE: Kursus hos Force Technology forbereder Grønlandslodser til ny konsulentrolle udi sejlads efter polarkoden

Plus

SØFART TEMA: ’Fremtidens sømand’
"Der er en naturlig biologisk barriere"

Det Blå Danmark mangler kvinder til søs. Henrik Holck, Executive Vice President, People & Ships, DFDS, giver her sit bud på hvorfor

Stausholm får topjob i minegigant

Den tidligere Mærsk-direktør Jakob Stausholm bliver ny finansdirektør i Rio Tinto.

Plus

SØFART TEMA: ’Fremtidens sømand’
"Der mangler kvindelige rollemodeller"

Det Blå Danmark mangler kvinder til søs. Jannie Moesgaard Dinesen, styrmand hos Maersk Line, giver sit bud på, hvad man kan gøre for at tiltrække flere kvinder

Plus

Fanø-skipper i Esbjerg med nybygning

PROFILEN: Kaptajn Palle Vestergaard Rasmussen har fra søen været med til at udvikle Maersk Supply Service’s nye subsea-forretningsområde – nu har han fået sin egen Stingray

Plus

SØFART TEMA: ’Fremtidens sømand’
MARITIMT SYNSPUNKT: Hvorfor skal vi have flere kvinder til søs?

De sølle facts er, at der kun er 2 pct. kvinder til søs - En af forklaringerne er måske, at vi bliver betragtet som en indspist sektor, hvor vi føder os selv, forbliver i erhvervet og meget sjældent rekrutterer på tværs

Plus

SØFART TEMA: ’Fremtidens sømand’
"Vi er ikke gode nok til at sælge erhvervet til kvinderne"

Det Blå Danmark mangler kvinder til søs. Inger Klein Thorhauge, kaptajn hos Cunard Line, giver her sit bud på, hvad man kan gøre for at tiltrække kvinderne

Plus

Nordjylland og Sydfyn vil samarbejde om ny skibsføreruddannelse

Danmarks to navigationsskoler i hhv. Marstal og Nordjylland vil samarbejde om at udbyde en helt ny skibsføreruddannelse

Virksomheder i kamp for Nordjyllands blå klynge

Maritime virksomheder i Nordjylland er på barrikaderne for MARCOD – Nyt udspil fra regeringen skaber usikkerhed om den fremtidige finansiering af det nordjyske klyngesamarbejde for maritime virksomheder

Kolding Havn henter Lotte G. Lundberg

Maritim smed er Årets Lærling

Plus

Færgeansatte skal lære venlighed

Personalet på ø-færgerne kan nu komme på venlighedskursus

Maritim kapacitet til Weilbach

Han skal styre Svitzer i Australien

Plus

SØFART TEMA: ’Fremtidens sømand’
Puder, potteplanter og profilering

Manglen på kvindelige søfarende er et stort problem for Det Blå Danmark, som med en ny kampagne vil forsøge at lokke flere kvinder til søs. På en konference hos Danske Rederier blev årsagerne endevendt - men løsningerne er svære at få øje på

Plus

SØFART TEMA: ’Fremtidens sømand’
Rektor: Færgeuddannelse kræver nytænkning

Marstal Navigationsskole har budt ind på en ny uddannelse til færgefører fra næste år. Skolens rektor mener, at uddannelsen skal tænkes helt forfra

Ny bestyrelse i MDC

Det blå Danmark efterlyser kvinder

Hoyer finder ny CEO hos Wärtsilä

Odfjell-topchef og Mærsk-barnebarn i Maersk Brokers bestyrelse

ADP henter ny salgschef

Navne: Nye udnævnelser hos Torm

Plus

Chikane: Behov for handling frem for undersøgelser

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Iværksætter automatiserer årsregnskabet, så hun har mere tid til madpakker

Lær at anvende Bluebeam Revu til oprettelse og redigering af PDF dokumenter på kursus d. 13/8

Geopal sikrer mennesker og materiel worldwide

Vores dygtige smede i Aalborg producerer hele tiden nye løfteåg.

Kompensatorer fra WILLBRANDT Gummiteknik

Legat til afholdt seniormedarbejder

Sådan reduceres tidsforbruget for Motion-programmering!

Opnå sikkerhed med Roxtec og beskyt dine gennemføringer mod EMI/EMP

Har du en dokning af et skib i den nærmeste fremtid, hvor du er sikker på at skifte dets Anoder?

Lær Revit Architecture trin for trin - deltag på 4-dages grundkursus fra d. 28/6 på engelsk

Konference: Kolding - De store projekter

Det er ikke altid størrelsen… 

IBIX og Applied er klar til E&H

Aalborg CSP A/S præsenterer solvarmeløsninger i Kina

Bløde Hydraulikslanger i TOP Kvalitet

Mød Geopal System A/S på STFs årsmøde i Esbjerg fredag d. 15. juni

JOBOPSLAG: Handelselev (Odense)

Gevindnitter til ekstreme opgaver

Varme sommerdage kræver kølig beskyttelses beklædning

Klar til E & H i Herning

Mød SMVdanmark på Folkemødet

NYHED: Vi udvider vores sortiment af løftåg til truck

Problemer med overløb?

Carl Stahl A/S leverer fleksibel kranløsning til Maskinfabrikken Polund A/S

Prysmian Groups nye organisationsstruktur på plads

Send til en kollega

0.264