23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Ballastvand giver hovedbrud i skibsfarten

Konference om Ballastvandkonventionen viste, at der fortsat er mange uafklarede punkter omkring det komplekse regelsæt




















Et enormt marked og en udgift



















Same Risk Area











Flere og flere invasive arter



















Ingen one size fits all











FAKTA: Ballastvand

- Stort set alle skibstyper bruger ballastvand til at stabilisere skibet med. En supertanker kan på en enkelt ballastrejse flytte 100.000 kubikmeter havvand fra en havn til den næste.

- Ballastvandet kan indeholde såkaldte invasive arter, det vil sige mindre havdyr og andre organismer, som lever der, hvor ballastvandet bliver taget om bord. Når ballastvandet senere udledes i et andet økosystem, i skibets ankomsthavn, kan de invasive arter udgøre en trussel mod det lokale havmiljø.

- For at stoppe spredningen af invasive arter vedtog FN`s internationale maritime organisation, IMO, i 2004 en konvention, der pålægger skibene at behandle ballastvandet, før de leder det ud i havet. Den træder i kraft den 8. september 2017, da den er ratificeret af 30 lande, der tilsammen har registreret 35 pct. af verdens tonnage.

- For at leve op til konventionen skal rederierne installere et ballastvandssystem, der renser vandet, inden det lukkes ud. Prisen for et ballastvandsrensningsanlæg er meget afhængig af kapaciteten og ligger mellem 0,2 og 2,5 mio. dollars. Installationen er kompliceret og tidskrævende og vil som regel kræve, at skibet bliver dokket i flere dage.

Kilde: Søfartsstyrelsen
BREAKING
{{ article.headline }}
0.203